Beantwoord

Balpen met kleurvaste inkt

• 18 September 2022
  • 10 reacties
  • 169 Bekeken

Badge

Ik heb er last van dat balpeninkt behoorlijk snel vervaagt, ook wanneer het papier is opgeborgen in bijvoorbeeld een ordner.
Zijn er balpennen waarbij je daar minder last van hebt?

icon

Beste antwoord door Wortelstamper 18 September 2022, 17:41

Bekijk origineel

10 reacties

Pennen die je zoekt hebben een markering zoals “For Documents” en voldoen aan ISO 12757-2
Alle bekende merken, maken wel betaalbare pennen die hier aan voldoen.

Ik heb nog schoolschriften van de middelbare school uit de tweede helft van de jaren 60 van de vorige eeuw. Niets is vervaagd. Dat waren toen die gewone Bic ballpoints. Die heeft de ballpoint ook uitgevonden.

Dat is uit de tijd, dat niet alles milieuvriendelijk hoefde te zijn.
En de pennen uit die jaren, zijn ook blijven liggen.

Reputatie 4
Badge +4

@G.E. Abrahams Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Badge

In 2 winkels wist men geen raad met mijn vraag. Het staat nog op mijn lijstje om naar een bepaalde betere zaak te gaan. Ik houd jullie op de hoogte.

@G.E. Abrahams 
Dit is een hele prettige.
Schrijft iets dikker als een gewone balpen.
Die is er ook met een dunnere lijn.
Op de foto hieronder de dikke in het midden.
Die kocht in de plaatselijke knutselwinkel, waar ze gigantisch veel schrijfwaar hebben.

www.schneiderpen.com/nl_nl/rollerballs/one-business-zwart-b-4004675098535

Mijn meest gebruikte pennen en wat meer.

Badge

@Wortelstamper Bedankt voor je reacties.
Ik ging naar de betere winkel die ik op het oog had, maar daar waren ze erg aarzelend. Ze zeiden dat ze wel een documentechte zwarte fineliner hadden, maar de inkt daarvan dringt volgens mij altijd door naar de achterkant. Ze hadden geen documentechte balpennen.
Ze raaddemne een Lamy 204 pacific aan. “Een goed merk. In ieder geval veel beter dan Bic. En navulbaar). 5,50 euro. Ik heb het maar gedaan ,voor het meedenken.
Je noemt twee ISO's: ISO 12757-2 en ISO 14145-2. Ik kon niet vinden wat deze inhouden. Ik zag de termen documentecht, pigment inkt, onuitwisbaar.
Ik merk dat je prima kunt zoeken op deze ISO's, bijv. bij beslist.nl en penstore.nl. Amazon werd vaak genoemd. Ze hoeven niet duur te zijn.
Jouw link leidde naar de schneiderpen  Schneider One Business Rpllerball - 0,6 mm. ISO 14145-2.
Dank.

Die gel pennen, willen nog wel eens op de achterkant te zien zijn.
De zoekterm Documentecht geeft ook wel resultaten.

Mijn Papermate balpen, is de oudste met dit keurmerk.
Die maken ze niet meer.  Daar was vroeger veel reclame van op de tv.(80's)
Maar hij doet het nog steeds.

Badge

@Wortelstamper Ik ging weer op zoek naar de betekenis van de verschillende ISO's. Ik kwam terecht bij nen.nl (Ned. Normalisatie Instituut),

ISO 14145-2 is voor roller ball pens:

Establishes minimum quality requirements for roller ball pens (refillable or non-refillable) and refills for documentary use.

ISO-12757-2 is voor ball point pens (verder dezelfde tekst)

NEN-ISO 27668-2 is voor Gel ink ball pens

Je kunt dus heel goed zoeken op documentecht, document-echt, documentair gebruik (denk ik).

Bedankt voor de tips.

Badge

Ik ontdek net dat de Lamy balpen die ik kocht een ISO  12757-2 vulling heeft. De verkopers wisten het niet.

Reageer