Consumentenbond.nl

Basicfit weigert de maanden april en mei terug te betalen na stopzetten contract.

• 21 juli 2020
  • 8 reacties
  • 496 Bekeken

Badge

Vorig jaar ben ik lid geworden van Basic-fit. Na twee maal te wezen sporten heb ik mijn lidmaatschap stop gezet. Ik zat natuurlijk voor een jaar vast en dit heb ik dan ongeacht de financiële problemen en de blessures aan mijn kneën doorblijven betalen. 

Basicfit gaf namelijk aan dat ik een jaar contract had en dat zij niks voor mij konden doen. Afgelopen april en mei waren natuurlijk alle basicfit sportscholen dicht. Ik besloot toen om de maanden april en mei niet te betalen waardoor ik een aanmaning ontving van Basicfit. Ook besloot een werkneemster mij te bellen met de vraag om over te gaan tot betaling. Mevrouw beloofde mij ook dat wanneer de sportscholen open gingen ik gewoon ter compensatie mijn geld terug gestort zou krijgen, omdat ik immers geen klant meer was. Met dat in mijn achterhoofd heb ik toen de betaling voldaan.

Nu zijn de sportscholen inmiddels open en tot op heden niks meer vernomen van BasicFit. Daarop heb ik verschillende malen contact proberen te leggen. Geen gehoor… Ik heb zojuist een chat gestart via hun website en contact gelegd met een werkneemster. Die gaf aan: 

'’u heeft uw lidmaatschap in januari stop gezet. Daarom heeft u geen recht op compensatie'’. Toen ik aangaf dat ik het een aparte beredenering vindt en dat hun april en mei gesloten waren ik toen nog het recht had om te sporten ik ook recht had om mijn geld terug te krijgen. 

Dat is toch raar dat ik twee maanden heb moeten door betalen terwijl hun gesloten waren? Hierbij hadden bedrijven gewoon recht op verschillende steunen van de overheid. loonkorting en overbrugging. Zelfs uitstel van betaling belastingdienst 3 maanden wat recentelijk verlengd kon worden.

Heeft er hier iemand een idee hoe ik dit verder kan aanpakken? Of staan ze hier in hun gelijk?

Met vriendelijke groet,

8 reacties

Nee, in principe heeft u gelijk, u hoeft niet te betalen voor diensten die niet geleverd worden maar u zult er waarschijnlijk wel stevig tegenaan moeten als u uw geld terug wil. Een rechtsbijstandverzekering kan dit oplossen, en anders zult u zelf aan de bak moeten om te beginnen met een (aangetekende) brief met uw eisen eindigend bij de kantonrechter. Het punt is dat het niet loont voor €80.

Reputatie 7
Badge +7

Sommige sportscholen zijn aangesloten bij een geschillencommissie. Deze  Geschillencommissie Sport en Beweging behandelt klachten van consumenten over sportscholen die zijn aangesloten bij NL Actief. Ik denk niet dat Basic-fit daar bij aangesloten is, maar u kunt het proberen.

Basic-fit staat niet zo geweldig bekend, maar er worden wel klachten ingediend. Genoemd daarbij wordt klachten.nl, maar volgens mij is dat niet zo'n onafhankelijke klachtendienst. Daarom kunt u in elk geval bij Klachtenkompas van de Consumentenbond een klacht indienen.

De consumentenbond heeft overigens al eens over onsportieve voorwaarden van sportscholen gepubliceerd. De Consumentenbond onderzocht de voorwaarden en prijzen van SportCity, Fitland, Fit All Day, Laco, Trainmore, Basic-Fit, Fit For Free en HealthCity. 

Sportscholen zijn op het vlak regels, voorwaarden, prijzen en abonnementen minder sportief dan ze horen te zijn. En voor hen is gelijk hebben zeker geen gelijk krijgen. Met een rechtsbijstandverzekering is wellicht nog iets te bereiken, maar anders, helaas neem uw verlies.

Badge +8

Hi @mevrouw.B., wij schrijven hier het volgende over op onze website: ‘Uit de wet volgt dat je niet hoeft te betalen voor diensten die niet worden geleverd. Je hoeft dus niet te betalen voor de tijd dat je jouw sportabonnement niet kunt gebruiken.’ 

Badge

Hi @mevrouw.B., wij schrijven hier het volgende over op onze website: ‘Uit de wet volgt dat je niet hoeft te betalen voor diensten die niet worden geleverd. Je hoeft dus niet te betalen voor de tijd dat je jouw sportabonnement niet kunt gebruiken.’ 

dat dacht ik dus ook.. nu heb ik al betaald.. echter weigeren zij om mij mijn geld terug te betalen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken.

Hi @mevrouw.B., wij schrijven hier het volgende over op onze website: ‘Uit de wet volgt dat je niet hoeft te betalen voor diensten die niet worden geleverd. Je hoeft dus niet te betalen voor de tijd dat je jouw sportabonnement niet kunt gebruiken.’ 

dat dacht ik dus ook.. nu heb ik al betaald.. echter weigeren zij om mij mijn geld terug te betalen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken.

U kunt ze een brief sturen maar deze bengels kennende weten ze ook dat u geen zaak gaat starten voor dit soort bedragen. Gek is dat, ik heb het gevoel dat ik mezelf aan het herhalen ben.

Reputatie 7
Badge +7

Imke heeft het juiste juridische antwoord gegeven. Maar gek genoeg zegt u zelf @mevrouw.B. ….. dat dacht ik ook al. Dus met wat gezond verstand kan je zelf ook begrijpen dat als je voor diensten moet betalen,  maar door omstandigheden die diensten niet krijgt, je ze ook niet hoeft te betalen. Maar er zitten wat mitsen en maren aan. U bent steeds goed gelovig en goed van vertrouwen geweest en u heeft alles al betaald En geld terugkrijgen van dergelijke organisaties is wel wat anders. Ook geldt bij hen gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. En zij weten dat u niet nog meer moeite zal doen, is dus nog meer geld gaat investeren in deze bodemloze put.. U hebt te maken met oneerlijk zaken doen, met vooral vaak oneerlijke mensen, oplichters, gajes, tuig van de richel. Heerlijk zoiets te kunnen zeggen, maar u heeft daar niets aan, u bent slachtoffer.. Maar het is ook wel zo als @A. Deen  zegt. Hij heeft het gevoel zichzelf te herhalen. Dat is ook zo en dat gebeurt telkens weer als je al zolang meediscussieer en dus 5785 reacties verstrekt hebt. Dan zijn er herhalingen bij, niet één maar vele.. Dit soort problematiek is vechten tegen de bierkaai. Maar er zijn niettemin wat mogelijkheden gegeven.

Reputatie 3
Badge +3

@mevrouw.B. 

Toch nog even een reactie. Ik zie niet in dat Basic Fit hier over de schreef gaat: ze handelen niet anders dan soortgelijke bedrijven in deze coronatijd.

Ik begrijp niet helemaal wat u bedoelt met ‘ik heb mijn lidmaatschap in januari stopgezet’. Ik neem aan dat u bedoelt dat u heeft opgezegd. Of dat nu in januari gebeurt of in november doet niet ter zake: met de opzegging stond de einddatum van uw abonnement vast. U moest wel tot dat moment betalen, en opgezegd of niet: tot die einddatum bent u gewoon lid, met dezelfde rechten en plichten als een ander, die wellicht 3 keer per week komt sporten.

Het zou vreemd zijn onderscheid te maken tussen betalende leden die al hebben opgezegd en betalende leden die niet hebben opgezegd.

Op de website van Basic-Fit staat dat u gewoon compensatie krijgt. Leden hebben kunnen kiezen op welke wijze die compensatie willen krijgen. Als je geen keuze gemaakt hebt, dan geldt een standaard compensatieoptie. Die standaardoptie is een korting op de termijnkosten in de 6 komende periodes.

U betaalt dus minder vanaf het moment dat ze weer open zijn en per saldo bent u niet duurder uit.

Controleer dit.

Reputatie 7
Badge +7

Over het algemeen moeten wij uitgaan op het forum wat de TS ons meldt. Deze heeft het over: “steeds betaalt en niet terug gekregen”, zelfs de maanden dat de school gesloten was betaalt en niets terug gekregen. Indien er zoals @A.A  stelt wel compensaties zijn aangeboden, dan weet ik, en zo mogelijk andere forumleden dit niet. Dus er zijn wat vragen, wanneer is hier verband aangegaan en de eerste keer wellicht voor een jaar. Wanneer is opgezegd, is de jaar opzegtermijn daarbij in acht genomen. Welke maanden was de school gesloten en is een terugbetaling of compensatie aangeboden?

Reageer