Consumentenbond.nl

Beveiliging en privacy? Graag maar het moet ook weer niet teveel moeite kosten.

Ik vind het best opvallend dat waar in de discussie over de SMS identificatie bij de ziektekostenverzekeraar mensen massaal aangeven geen behoefte aan een dergelijk niveau van veiligheid te hebben anderen in een discussie over de slimme meter zich grote zorgen over privacy te maken bij het op afstand uitlezen van de meter. Moeten we daar nu uit concluderen dat "de consument" niet bestaat en zoveel mensen zoveel meningen of maken mensen gewoon een verschil tussen gegevenbeveiliging bij de ziektekosten versus gegevensbeveiliging bij energieverbruik?

10 reacties

Laten we het dan ÉÉn persoon beperken die u goed kent, bent u in beide gevallen pro-veiligheid of maken de omstandigheden in dit geval het verschil en bent u b.v. tegen aflezen op afstand van de slimme meter maar juist weer voor het afschaffen van de extra SMS of een andere combinatie?
Het valt me op dat deze discussie een beetje in de kantlijn verloopt. Terwijl het onderwerp wel interessant is. Misschien komt dat door de wat algemene naam van het topic. Is het handig om die wat treffender te maken (en zou je dat willen doen, A.Deen)?
Check, maar hij lijkt het niet direct over te nemen. Ik kijk later nog wel weer of het nu goed staat.
Ben blij dat je het ook zo ziet. Bedankt voor het aanpassen.

In reactie op:

Check, maar hij lijkt het niet direct over te nemen. Ik kijk later nog wel weer of het nu goed staat.

Badge +1
Beste A. Deen, eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul waar het over gaat. SMS-authenticatie bij een ziektekostenverzekeraar? Wil je de stelling eens specificeren?
Lees:

Sms-code verplicht om in te kunnen loggen bij zorgverzekeraar?

en:

Stop de slimme meter

Badge
Waarom is inloggen bij de overheid met digid wel goed genoeg en bij die verzekeraars niet? Het is allemaal schijnveiligheid.
Badge
Begin niet aan een slimme meter want dat is onzin. Iedereen kan met een beetje moeite je gegevens uitlezen en zo dus zien of je thuis bent of niet. De "slimme meter" telt net als de oude gewoon je KWh en het slimme zit er in dat hij een aparte terugtelmeter heeft voor jou opgewekte stroom die voor een lager tarief wordt verrekend en ze hoeven niemand meer langs de deur te sturen.
Reputatie 5
Badge +6
In reactie op:

Ik vind het best opvallend dat waar in de discussie over de SMS identificatie bij de ziektekostenverzekeraar mensen massaal aangeven geen behoefte aan een dergelijk niveau van veiligheid te hebben anderen in een discussie over de slimme meter zich grote zorgen over privacy te maken bij het op afstand uitlezen van de meter. Moeten we daar nu uit concluderen dat "de consument" niet bestaat en zoveel mensen zoveel meningen of maken mensen gewoon een verschil tussen gegevenbeveiliging bij de ziektekosten versus gegevensbeveiliging bij energieverbruik?

Uiteraard geldt "dat 'de consument' niet bestaat en zoveel mensen zoveel meningen ". Mi hechten steeds meer mensen belang aan goede beveiliging (waarbij de media soms doorslaat naar overdreven bangmakerij en opblazen als er een keer iets niet goed gaat, en soms mensen eisen stellen waarvan je denkt "goh, ging je zelf ook zo zorgvuldig om met de gegevens toen je het nog zelf regelde"), maar bij beveiliging is het vaak een kwestie van dat de 'toegankelijkheid'/het gemak afneemt, naarmate de beveiligingsmaatregelen toenemen. Ik denk dat bij de SMS 'sterke authenticatie' (die ik zelf ook gebruik bij diverse diensten), dat voor een groep mensen 'te lastig' is. Ze willen denk WEL goede beveiliging, maar aub dan wel 'makkelijk'/niet te moeilijk.

In de wereld van beveiliging wordt door velen gezocht naar goede manieren om de beveiliging naar een hoog niveau te brengen, zonder de complexiteit te verhogen, maar 'het blijft vaak nog lastig'. Nu zie je zoektochten naar of een vingerscanner op een smartphone etc wellicht een goede laag in de beveiliging kan spelen, die 'niet te lastig/moeilijk is', maar ja, uiteraard heeft lang niet iedereen een toestel met vingerscanner.

Bij 'sllimme meters' hoef je als consument niet veel te doen (geen moeilijke SMS-jes etc), maar is men wel bang dat er misbruik van de gegevens wordt gemaakt. Dat is dus mi een andere zaak dan de sms-voor-je-zorgverzekeraar-case.
Badge
In reactie op:

Begin niet aan een slimme meter want dat is onzin. Iedereen kan met een beetje moeite je gegevens uitlezen en zo dus zien of je thuis bent of niet. De "slimme meter" telt net als de oude gewoon je KWh en het slimme zit er in dat hij een aparte terugtelmeter heeft voor jou opgewekte stroom die voor een lager tarief wordt verrekend en ze hoeven niemand meer langs de deur te sturen.

Prima dat je tegen een slimme meter bent, maar gebruik dan wel de juiste info. De opmerking, dat iedereen de meter kan uitlezen is wel erg kort door de bocht.

Het slimme zit hem niet in aparte telwerken voor teruglevering, want dat heeft de "domme" digitale meter ook. Deze meters registreren ook geen opgewekte kWh's, maar teruggeleverde kWh's. Het slimme zit hem erin , dat deze meter op afstand uitleesbaar is; door de klant en door de netbeheerder. Teruggeleverde kWh's worden gesaldeert met geleverde kWh's ; je ontvangt hier dus geen lagere prijs voor. En.. inderdaad, de netbeheerder hoeft niet meer jaarlijks de stand op komen nemen.

Reageer