Bezorgbelasting pakketjes

• 5 October 2022
  • 13 reacties
  • 342 Bekeken

Ik lees net van een plan van de ChristenUnie om een bezorgbelasting in te voeren om bezorging af te remmen. Als je dat dan wil, wat een dom plan, ten eerste hoef je daar helemaal geen belasting voor in te voeren maar enkel te eisen dat webshops niet bezorgen zonder de werkelijke kosten in rekening te brengen en ten tweede zou je nog beter een verbod op gratis retourneren in kunnen voeren zodat je tegelijkertijd wat doet aan het grootste probleem, de zeker bij kleding, de kosten die webshops maken voor de retourstroom inclusief het vervoer en de derving.

Om de opmerking, dat is enkel leuk voor de leverancier voor te zijn, leveranciers brengen uiteindelijk hun kosten altijd in rekening van de consument, dat is economie 101.

13 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Het is duidelijk een idee uit de lobby hoek van het MKB.
Zo is het maar weer duidelijk dat niet de kiezer, maar de lobby gemeenschap de dienst uit maakt en het politieke beleid bepaalt.
Een  kind kan beredeneren dat het bezorgen van 10 pakjes een stuk beter is voor de verkeersdruk en CO2 uitstoot, dan dat er tien mensen met de auto opstap gaan van winkel naar winkel om een product te zoeken en te kopen.
Ik vind het een van de meest stopzinnige ideeën van de afgelopen 10 jaar.

Het verkeerde idee, voor het probleem dat ze proberen op te lossen.
In ons land denkt men, dat je alles met belastingen en boetes op kunt lossen.

Reputatie 7
Badge +5

Het is duidelijk een idee uit de lobby hoek van het MKB.
Zo is het maar weer duidelijk dat niet de kiezer, maar de lobby gemeenschap de dienst uit maakt en het politieke beleid bepaalt.
Een  kind kan beredeneren dat het bezorgen van 10 pakjes een stuk beter is voor de verkeersdruk en CO2 uitstoot, dan dat er tien mensen met de auto opstap gaan van winkel naar winkel om een product te zoeken en te kopen.
Ik vind het een van de meest stopzinnige ideeën van de afgelopen 10 jaar.

ik vind een duimpje te weinig eer voor deze uiteenzetting! he-le-maal mee eens! we moeten heel erg uitkijken dat belangen niet gaan regeren!

Reputatie 7
Badge +8

Voor deze belasting zijn een aantal redenen opgegeven:

De bestelbusjes verstoppen de stad. En vervuilen deze.
Veel van wat wordt geretourneerd (aan kleren) wordt vernietigd. Webwinkels zijn grote vervuilers.
Verder betalen webwinkels geen winstbelasting. Want ze maken geen winst. En ze leveren dus geen bijdrage aan de overheid. En aan de maatschappij. Daarbij hebben banken webwinkels vaak stevig gefinancierd. En banken lopen terugbetaling mis. We weten allemaal dat in 2008 banken gered moesten worden door de staat. Dus in feite door de belastingbetaler. Door u dus. De webshops nemen de  rechten van de medewerkers niet zo serieus. Vaak zijn mensen ook zwaar geïrriteerd om de pakketjes van de buren aan te nemen. Sommige bezorgers zijn daarnaast niet de prettigste mensen in de omgang. En gedragen zich soms asociaal. Enz.

Het is duidelijk dat deze partij en medestanders (EW platform) tegen de web winkels zijn en kiezen voor de stenen winkel. Zoals al gesteld duidelijk belangenbehartiging. En dan daarvoor een soort belastingsystyeem gebruiken. Verzin dan wat beters.

Door een belasting te heffen op bezorging maak je het probleem alleen maar groter: er is nog minder marge voor de bezorgers en die moeten dus nog langere dagen maken en harder rijden en worden dus nog chagrijniger.
Je zou met eenzelfde en even stomme redenering kunnen zeggen dat je juist subsidie (!) moet geven op bezorgen omdat er dan meer marge overblijft voor de bezorgers.
Iedereen weet dat dat zo niet zou werken.
Je moet dus de problemen die er zijn aanpakken en niet aan een of ander knop draaien die niet werkt,

Reputatie 7
Badge +5

die busjes zijn toch veel efficienter dan dat we allemaal afzonderlijk naar de winkel gaan? hoeveel bezorgdiensten rijden hier dagelijks door de straat? 4, misschien 5? het woord verstopping komt daar niet bij op. daarnaast is de keuze van webshop vele malen groter dan een fysieke winkel. 

Naar een winkel gaan is veel leuker.
Nu is dit plezier al een tijdje verziekt door de komst van grote ketens.
Ze hebben allemaal hetzelfde op dezelfde plek in de winkel in iedere stad.
Door de corona, zijn er in mijn omgeving veel winkels met een eigen karakter uitgeroeid.
Laatste tijd wat leuke spullen voor in de keuken gekocht, die had ik in een webshop nooit gevonden.
Maar ook niet in de landelijke bagger winkel, Blokker.
Er zijn ook wel dingen die ik online koop.

Naar een winkel gaan is veel leuker.

Behalve als je iets bepaalds zoekt. Ik wilde raamisolatiefolie proberen. Van dat spul dat je aan de binnenkant voor je glas spant. Volgens de website was het op voorraad. Dus ik in de bouwmarkt zoeken. Toen ben ik gaan vragen. Ik heb in totaal drie bouwmarkten bezocht en het aan vijf medewerkers gevraagd. Steevast het antwoord: “daar ginds in die rij bij de ...”. En steevast niet gevonden. Medewerker al lang weer verdwenen. In totaal drie uur mee bezig geweest. 《verwensingen wel in gedachten maar niet ingetikt...》

Ik heb het dus online besteld. Zo gepiept. Daags erna had ik het.

Het spul is trouwens goed aan te brengen maar helaas niet mooi helder. Misschien dat het duurdere merk van de twee wel helder is. Ik moet nog met een reststuk testen of ik het echoon had kunnen maken.

Reputatie 4
Badge +5

die busjes zijn toch veel efficienter dan dat we allemaal afzonderlijk naar de winkel gaan? 

Een kind kan beredeneren dat het bezorgen van 10 pakjes een stuk beter is voor de verkeersdruk en CO2 uitstoot, dan dat er tien mensen met de auto opstap gaan van winkel naar winkel om een product te zoeken en te kopen.

Wel eens een kind een auto zien besturen?

Het voorkeurvervoer naar de winkel is de afgelopen decennia regelmatig onderzocht en dan blijkt dat mensen die binnen een kilometer van een supermarkt wonen overwegend lopend of met de fiets boodschappen doen, een slordige driekwart.

Bij shoppingtrips in het weekend neemt het aantal autorijders iets toe (niet veel). Dan wordt non-food ingekocht. Mensen uit het buitengebied of kleine dorpen nemen ook vaker de auto. Noodgedwongen.

Naarmate meer winkels moeten sluiten onder druk van webwinkels, wordt de afstand tot echte winkels steeds groter. Dan dwingt de nood steeds meer mensen om de auto te pakken of bezorgdiensten te laten rijden.

Er zijn dus goede argumenten om al teveel bezorgdiensten tegen te gaan, zeker in food.

Om de opmerking, dat is enkel leuk voor de leverancier voor te zijn, leveranciers brengen uiteindelijk hun kosten altijd in rekening van de consument, dat is economie 101.

Amazon werd in de eerste jaren gesubsidieerd door investeerders en verdient nu zijn geld grotendeels met Amazon Web Services. De boodschappenservice (uit eigen voorraad) van Amazon is nooit kostendekkend geweest.

Reputatie 7
Badge +6

In de Corona-periode was thuisbezorging door supermarkten wel heel fijn . Probleem was , dat de dichtstbijzijnde daar niet aan deed . Jumbo , Plus en AH vonden eerst de afstand van +/- 10 km te ver . Jumbo en Plus zijn daar van terug gekomen . AH wil hier nog steeds niet leveren . Maakt niet meer uit want we gaan 2 keer per week zelf weer naar de winkels . Bestellingen bij webwinkels heeft niet onze voorkeur en doen we niet vaak . Vooral kleding en schoenen wil ik ter plaatse kunnen bekijken en voelen en passen . En niet terug hoeven sturen . 

De eerste gedachte was toch om de lokale MKB te ondersteunen van de bezorgbelasting centjes.

Soort van extra BTW voor de staatskas.

Even de uitstoot en milieu buiten beschouwing.

Wie gaat dit nu verdelen dat het op de plaats komt waar het voor bedoeld is.

Hoeveel pakketjes met bezorgbelasting zijn er nodig, om het salaris van de ambtenaar om het te verdelen naar de lokale MKB mogelijk te maken?

En wie kan het nog terug vinden in die ENORME belasting schatkist?

Zal wel weer meer kosten dan het oplevert.

(kwartje van Kok is er toch ook nooit meer “zichtbaar” afgegaan”)

Je kunt ook lokale winkels wat aantrekkelijker maken.
Gratis parkeren voor de auto.
Goede veilige gratis parkeerplekken voor fietsen.

Er zijn wel wat kleding dingen zoals T-shirts die ik wel online bestel.
Meeste wat daarvan retour gaat, is fout geleverd spul.
Ook gedoe met maten. Niet ieder land heeft dezelfde maat.

Mijn eten komt uit meerdere winkels.
Bezorgen door 1 winkel, is geen optie.

Ken ook meerdere mensen die laten bezorgen door de supermarkt voor de zware grote boodschappen.
Dan rijden ze er ook nog met de auto heen, voor de rest.

Zelf ga ik het meeste op de fiets en laat het niet bezorgen.

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd.

Reageer