actueel

Black Friday 2020: deel je top- en nepdeals

• 13 november 2020
  • 45 reacties
  • 4290 Bekeken
Black Friday 2020: deel je top- en nepdeals
Badge +8
  • Moderator
  • 2039 reacties

Vrijdag 27 november is het weer Black Friday. De dag waarop de meest spectaculaire aanbiedingen je weer om de oren vliegen. Ook in de aanloop hier naartoe stunten veel (online) winkels al met hun prijzen. Maar hoe weet je nou of je waar voor je geld krijgt, of een product je geld niet waard is?

Wij houden alle acties rondom Black Friday scherp in de gaten. Bekijk onze website en schrijf je in voor De beste deal alert!

We zijn ook heel benieuwd welke aanbiedingen jullie zijn tegengekomen. Deel je top- en nepdeals via een reactie met ons!

45 reacties

Badge

het is verbazingwekkend dat de consumentenbond volhardt in het ondersteunen van zoiets als black friday graaigedrag. dit ondanks bekendmaking van het plan duurzaamheid mee te nemen in het beleid. zoals we allemaal weten is het westerse consumentisme, en zeker dit soort, één van de grootste bronnen van het uitputten van ons leefgebied. in die zin totaal onverantwoord gedrag. 

er niet aan meedoen en/of black friday in die ander context plaatsen van duurzaam gedrag in het voordeel van ons allen, en zeker voor toekomstige generaties, kan niet als betuttelend gezien worden als het op een goede manier gadaan wordt. 

graag zie ik doordachte reacties terug. 

bezorgde groet,

linnemore nefdt

Badge +8

Dank voor je feedback, @nefdt. Door aandacht te besteden aan het fenomeen Black Friday hopen we consumenten juist goed te informeren en daardoor te voorkomen dat zij bijvoorbeeld in nepaanbiedingen trappen.

Badge

@Imke - dat is geloof ik de ‘core business ‘ van de bond. ieder lid begrijpt en verwacht dat van het bond.

ik geloof daarentegen dat mijn reactie niet begrepen wordt en/of vakkundig omzeild wordt door zo een antwoord. er wordt niet inhoudelijk ingegaan op mijn opmerking en dat is pijnlijk. 

Badge +8

Hi @nefdt, wat zouden we in jouw ogen dan anders/beter moeten doen? Black Friday in een andere context plaatsen, door consumenten te wijzen op bijv. de nepdeals doen we namelijk al.

Badge

@Imke het gaat me om het consumentism en graaigedrag (zie mijn topic onder die kop van een jaar geleden)  nepdeals van bedrijven worden ontmaskerd maar het hele begrip black friday verdiend dat ook. dat lijkt me een goede actie. 

@nefdt 

Dus de Bond zou op een niet betuttelende manier mensen moeten stimuleren om niet aan black Friday mee te doen door er als Bond zelf geen aandacht aan te besteden? Ik ben benieuwd hoe je het uitlegt aan de groep met leden die graag een lijst met interessante aanbiedingen ziet.

Reputatie 7
Badge +7

Een ieder moet uiteraard vrij zijn in zijn doen en laten, zeker wat de black friday en andere aanbiedingen betreffen, Met verbieden lost je dergelijke zaken niet op. Er moet juist aandacht en goede informatie voor zijn. Vaderdag, Moederdag, Valentijnsdag, Black Friday, Monday, Tuesday en zo is er iedere dag wel wat. Verzonnen door de commercie, als u dat maar onthoudt. Wat niet wil zeggen dat er geen leuke aanbiedingen voor je bij kunnen zitten. Maar over het algemeen zitten de verdieners aan de andere kant.

Badge

@A. Deen “Dus de Bond zou op een niet betuttelende manier mensen moeten stimuleren om niet aan black Friday mee te doen door er als Bond zelf geen aandacht aan te besteden?” 

dat is niet wat ik zei of bedoelde - eerder dat er een ander soort informatief aandacht aan besteed moet worden. 

@L.J.F. de Ruiter . “Verzonnen door de commercie, als u dat maar onthoudt.” ehhhh, als je mijn laatste stukje goed leest heb ik het over het hele begrip black friday - dus dat de bedrijven het verzonnen hebben! alsook alle ander koopgekte momenten genoemd door jou. en, ja, wij trappen in de leugens van de bedrijven die goed aan ons verdienen en aan mensen in ander delen van de wereld die de spullen onder vormen van moderne slavernij maken . en de toekomst van onze kinderen kapot maken. 

goede informatie is maar hoe je het bekijkt en het moet duidelijk zijn dat de CB goed in de smiezen heeft dat de meeste mensen vooral met de eigen voordeel bezig zijn. en volgens psychologen zijn spullen waar we weinigg geld aan uitgeven ook gelijk (onbewust) minder waard in onze ogen, dus snel naar de vuilnishoop en nieuwe kopen met de volgende black friday.  

dit is geloof ik vechten tegen de bierkaai - helaas.

@A. Deen “Dus de Bond zou op een niet betuttelende manier mensen moeten stimuleren om niet aan black Friday mee te doen door er als Bond zelf geen aandacht aan te besteden?” 

dat is niet wat ik zei of bedoelde - eerder dat er een ander soort informatief aandacht aan besteed moet worden. 

Blijft de vraag hoe u de leden die dus wel in prijsinformatie geïnteresseerd zijn, niet betuttelend gaat vertellen dat de Bond nu een “ander” soort informatieve aandacht aan het onderwerp gaat besteden maar geen prijsinformatie meer gaat leveren. Ik ben zo benieuwd hoe u dat dan concreet voor u ziet en wat u dan voor reactie verwacht van die leden?

Hoe bedoel je: “is het weer Black Friday”
Was dat er vorig jaar ook al?

Badge

@A. Deen ik zou wel de prijsinformatie wel geven maar ook een de TRUE COST berekening ernaast.  het product zal dan een nog beter koopje lijken want wat het aan natuur en menselijke uitbuiting kost is nog veel hoger dan de oorspronkelijke verkoopprijs. maar dan weten we tenminste wat we aan het doen zijn wanneer we iets kopen. dat noem ik niet betuttelend informatie maar simpelweg de feiten noemen. mensen kiezen dan zelf. 

wat de CB niet moet doen is steeds beste koopjes/deals als hoogste aandachtstrekker aanhouden, alleen informatie geven over hoe goed een product is en hoe verantwoord het is gemaakt en verhandeld. dan ben je als CB die inmiddels pretendeerd ook aan duurzaamheid te doen beter aan de kant van burgers and niet consumenten.

als reactie verwacht ik van de meeste een verder sluiten van de ogen en het opzeggen van de lidmaatschap. 

@nefdt 
Uitbuiting is wat de drogist in Nederland doet.
Producten verkopen die het dubbele kosten dan in Duitsland.
En dan af en toe zeggen, 2 voor prijs van 1
Dat moet zijn, vandaag de gewone prijs.

Uitbuiting is ‘het kwartje van kok’ op benzine.

Duurzaam is een koelkast die minimaal 50 jaar mee gaat.
Maar die maken ze niet meer.

En wat textiel betreft, dat het vaak gemaakt is in landen waar mensen uitgebuit worden.
Tot in de 70er jaren maakten we de producten in eigen land.
In vieze fabrieken waar de mensen uitgebuit werden.
Het is nooit anders geweest.

@A. Deen

als reactie verwacht ik van de meeste een verder sluiten van de ogen en het opzeggen van de lidmaatschap. 

Dan schiet je je doel toch voorbij, een vereniging kan niet zonder leden. Zelf vind ik juist dat de Bond hier een dunne lijn bewandelt waarbij men een balans probeert te vinden tussen de wereld verbeteren zonder dat de leden afhaken en natuurlijk zullen er mensen zijn die vinden dat het allemaal sneller moet en mensen die het flauwekul vinden. Als u het geen probleem vind één groep weg te jagen dan kan ik uw idee niet serieus nemen als voorstel voor een brede vereniging.

Reputatie 7
Badge +7

Ja , ik kon me nog deels vinden in de uitleg van @nefdt , maar dan komen er stellingen naar voren waar ik me niet in kan vinden. Over en weer de meningen verkondigen is wellicht goed voor een discussie, maar het wordt een ellenlang verhaal zonder constructieve oplossing. Want en dat is mijn mening, verbieden en lidmaatschap opzeggen lost niets op. Het fanatieke gedrag bevordert een eensgezinde oplossing niet.

Badge +8

Ik zou graag weer terug willen gaan naar waar dit topic voor bedoeld is: het delen van top- en nepdeals. Heeft iemand al een goede of juist slechte Black Friday aanbieding gezien?

Badge

Een beter alternatief voor de elektrische tandenborstel die vandaag Deal van de Dag is vind je bij Kruidvat (30,- korting gaat nog van de prijs af): 

https://www.kruidvat.nl/philips-sonicare-protectiveclean-4300-hx6800-63-elektrische-tandenborstel/p/4732785

Deze tandenborstel is nu de de Beste uit de Test en koop je voor dezelfde prijs als de deal van de dag. Een minder hoge korting, maar wel een beter product voor dezelfde prijs. Dat lijkt me een betere deal. 

Mij lijkt er weinig mis mee om, wanneer je iets nodig hebt en het is binnen een paar weken of maanden black friday, te wachten en te kijken of er een aanbieding is van hetgeen je nodig hebt. In mijn ervaring echter zijn het zelden of nooit de echt aantrekkelijke producten die in de aanbieding komen. Het is dus vooral goed opletten en niet zwichten voor de aangeboden spiegeltjes en kraaltjes.

Badge

https://fb.me/e/gcVthC5tU

true price festival 😄

Reputatie 7
Badge +7

Hi @nefdt,

Bedankt voor het delen van je linkje. Ik kan me voorstellen dat je bericht voor de reguliere gebruiker onveilig kan lijken. Kun je misschien toelichten waar je reactie over gaat? :wink:

Badge

hi @Monique , 

dank voor de melding. ik dacht dat er een afbeelding erbij zou komen maar dat is niet gelukt. het is een verkoopmoment voor kleine duurzame en ethische bedrijven met een knipoog naar black friday - maar dan zonder nep deals. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik trof dit vandaag (zondag) in de brievenbus :

Bedankt dat we zo vanuit de luie stoel kunnen meesnuffelen en vergelijken in leuke deals. Die grote tv en voor moeders de vrouw een nieuwe desktop met I5 processor, wie weet? 

Reputatie 5
Badge +4

Alles wat ik binnen krijg beschouw ik als nep deals, simpel omdat is er niet om gevraagd heb.
Ik doe er dan ook niet aan mee, ik koop pas iets als ik het nodig heb.
Bij alle webshops waar ik iets koop geef ik aan geen reclame of nieuwsbrieven te willen hebben.
Alleen voor black-friday menen vele firma's dat aan hun laars te kunnen lappen en doen jou allerlei aanbiedingen van dingen die je niet nodig hebt.
Het gros van deze firma's heb ik nu geblokkeerd, ze verkopen mij niks weer.
De rest krijgt een mail terug dan ik ongevraagde en dus ongewenste aanbiedingen als spam beschouw.
Bij herhaling gaat er een berichtje naar de ACM, wat ik er gelijk bij zet.
Misschien dat boetes ze wel tot inkeer kan brengen.

Badge +8

De NOS waarschuwde vandaag in een nieuwsbericht dat oplichters nepwebsites al klaar hebben staan voor Black Friday. Wil je weten hoe je echte van nepwebwinkels kunt onderscheiden? Bekijk dan hier onze tips!

Op verschillende sites lees ik overigens dat met name bij electronica (TVs en dergelijke) er andere apparaten in de ‘aanbieding’ zijn dan die door het jaar heen in de winkels liggen, en dat daarom de ‘prijsvergelijking’ wel eens niet echt klopt. Hoe zit dat in Nederland/EU?

Dit is zo'n instinker.

Aanbieding Kamera Express

Dit is gewoon een oud model.

Nieuwe model met dubbele rij contacten.

Ze lijken heel erg op elkaar.
In principe is het gewoon een opruiming aanbieding.

Reageer