Consumentenbond.nl

Black Friday en Cyber Monday

Reputatie 3
Badge +3
Deze vrijdag is het weer Black Friday, de dag waarop winkeliers massaal met "spectaculaire" aanbiedingen adverteren. Sommige winkels adverteren nu al met Black Friday aanbiedingen. Hoewel oorspronkelijk overgewaaid uit Amerika zijn Black Friday en de daaropvolgende Cyber Monday inmiddels ook in Nederland erg populair. Als je net iets nodig hebt kun je veel besparen. Maar let op! Er zijn ook veel nepaanbiedingen te vinden. Je denkt dan wellicht een mooie deal gescoord te hebben, maar in de werkelijkheid blijkt een product dan toch weinig of helemaal niet afgeprijsd te zijn.

We zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen met Black Friday en Cyber Monday. Heb je dus een goede deal gevonden, of juist een miskoop? Laat het weten, en help andere consumenten besparen of juist door ze te waarschuwen!

3 tips om aanbiedingen te controleren:

• Vergelijk altijd de aanbieding met de prijzen van andere winkels. De korting die een winkel geeft kan door allerlei trucjes (bijvoorbeed een korting t.o.v. een adviesprijs) erg hoog lijken terwijl dit helemaal niet zo is.
  • Winkels kunnen naar aanloop van Black Friday hun prijzen verhogen, en komen vervolgens op de dag zelf met 'spectaculaire' prijsdalingen. Kijk naar de prijshistorie van producten op bijvoorbeeld Tweakers Pricewatch of met een browser plugin zoals Keepa voor Amazon.
  • Houd onze social media kanalen de komende dagen in de gaten. We zetten namelijk de dagen voor en op Black Friday ook onze prijsonderzoekers in om de goede en slechte deals eruit te pikken.
Welke top of juist hele slechte aanbiedingen kom jij tegen? Laat het weten!

33 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Bij de meeste winkels gaat het vanaf morgen (woensdag) pas écht van start maar ik heb bij een paar winkels al wat (super) goede deals gevonden maar vaak ook (matige) slechte deals. Mijn tip is om bij een (super) goede deal nog wel even te wachten met kopen want misschien komen andere winkels met nog betere deals.

Albert Heijn
JBL T450BT Bluetooth koptelefoon voor €29,99
De laagste prijs bij andere winkels is €38,99
Goede deal!

Philips HD9220/30 Airfryer voor €99,99
De laagste prijs bij andere winkels is €119,99
Goede deal!

JBL GO+ Bluetooth speaker voor €19,99
Otto is goedkoper en daar betaal je €17,94
Slechte deal!

Kruidvat
Oral-b Genius 10000N zwart elektrische tandenbostel voor €99,95
De laagste prijs bij andere winkels is €169,99
Super deal!

KitchenAid Classic 5K45SSEOB keukenmachine voor €319
De laagste prijs bij andere winkels is €379
Goede deal!

Tefal Optigrill GC702D voor €99
De laagste prijs bij andere winkels is €115
Goede deal!

Lidl
Samsung Galaxy A5 smartphone voor €229
De laagste prijs bij andere winkels is €249
Matige deal!

Samsung Galaxy Tab E 9,6 WiFi zwart tablet voor €129
De laagste prijs bij andere winkels is €139
Matige deal!

Nokia 8 smartphone voor €299
De laagste prijs bij andere winkels is ook €299
Matige deal!

BCC
Acer chromebook CB3-532-C8E0 laptop voor €199
De laagste prijs bij andere winkels is €288
Super deal!

LG 4K Ultra HD TV 49SK8500 televisie voor €899
De laagste prijs bij andere winkels is €799
Slechte deal!

Samsung Galaxy A6 smartphone voor €239
De laagste prijs bij andere winkels is €229
Slechte deal!

Morgen zal ik met nog meer komen. Wat voor een deals zoeken jullie en wie vult aan?
Reputatie 7
Aan mij niet besteed, net als voorheen de drie dwaze dagen van De Bijenkorf, ik loop met een grote boog om zo'n gekkenhuis heen. Dan maar geen superdeal.
Reputatie 3
Badge +3
Bij Aldi zijn Black Friday aanbiedingen van JBL bluetooth speakers. Ben je van plan om een JBL bluetooth speaker aan te schaffen dan zijn de deals van Aldi erg goed:

Aldi
JBL GO+ Bluetooth speaker voor €17,99
Dit is samen met Otto de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €24.
Super deal!

JBL Clip 3 Bluetooth speaker voor €34,99
De laagste prijs bij andere winkels is €49 en dit is ook de gangbare prijs.
Super deal!

JBL Charge 3 Bluetooth speaker voor €99,99
Dit is samen met Staples de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €139.
Super deal!
Reputatie 3
Badge +3
Bij Albert Heijn is de Goog­le Ho­me mi­ni in de aanbieding voor €29.
De laagste prijs bij andere winkels is €39 en is flink in prijs gezakt. Normaal kost de Google Home mini rond de 55 euro.
Super deal!
Reputatie 7
Badge +6
Aan ons ook niet besteed , maar een uitstekend initiatief voor degenen die wat aan deze tips hebben .
Reputatie 3
Badge +3
Bij Expert kwam ik ook een paar goede deals tegen maar ook een hele slechte deal. Een wasmachine met een "Beste Koop" predicaat uit juni 2018:

Siemens WM14T463NL wasmachine (Beste Koop) voor €567
De laagste prijs in de markt is €477 en dat is ook een hele gangbare prijs.
Een slechte deal dus!

Dit zijn wel goede deals bij Expert en met Black Friday flink in prijs gezakt:

Samsung HW-MS650 soundbar voor €269
Dit is samen met MediaMarkt de laagste prijs. De gangbare prijs is €399
Super deal!

AEG CX7-1-30EB snoerloze steelstofzuiger voor €118
Dit is samen met MediaMarkt de laagste prijs. De gangbare prijs is €169
Super deal!

Bosch WTH85281NL warmtepompdroger voor €499
Dit is de laagste prijs die ik tegen kwam. De gangbare prijs is €699
Super deal!

Morgen probeer ik MediaMarkt, Bol.com en Wehkamp onder de loep te nemen. Mocht een product op jouw wensenlijstje staan, laat het mij weten 😉
Reputatie 3
Badge +3
Dit zijn goede (maar ook slechte) deals die ik bij Bol.com tegen kwam:

Nokia 1 basic smartphone voor €49,99
Dit is de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €85
Super deal!

Google Chromecast 2018 voor €29
Dit is de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €39
Super deal!

Op veel wasmachines en wasdrogers krijg je in ieder geval tot vanavond (donderdag 22 november) extra kassa korting van enkele tientjes tot 200 euro. Alle geselecteerde machines hebben al de laagste prijs in de markt dus zijn dit hele goede deals!

Bij de laptopdeals van Bol.com is het opvallend dat op een enkele laptop na alle geselecteerde laptops alleen bij Bol.com verkrijgbaar zijn. Een goede deal is dan lastig te bepalen en bijna de helft van de laptops zijn zelfs één of twee maanden geleden in prijs verhoogd en voor Black Friday weer in prijs verlaagd. Vreemd en slechte deals dus!!!

Het gaat om deze laptops:
· Acer Swift 1 SF114-32-C3TF
· Lenovo IdeaPad 330-15ICH 81FK003WMH
· Lenovo IdeaPad 330S-15IKB 81F500C0MH
· HP 17-ca0710nd
· Lenovo Yoga 530-14IKB 81EK00TPMH

Sony A5100 + 16-50 mm systeemcamera voor €399
De laagste prijs in de markt is €379 en dit is ook een hele gangbare prijs.
Slechte deal!
Reputatie 4
Badge +5
Aanvulling op Ferry wat betreft de laptops, deze twee zijn door ons getest. Ze hebben een goede accuduur, maar laten op andere punten wat steken vallen.

Acer Swift 1 SF114-32-C3TF (augustus 2018 getest, klik voor specificaties)

Het is een lichte, compacte laptop met een trage processor. In tegenstelling tot veel andere modellen in deze klasse biedt dit model een 128 GB grote ssd en daardoor kun je snel te maken krijgen met een tekort aan opslagruimte (omdat Windows e.d. ruimte inneemt heb je slechts 87GB vrije ruimte over). De accuwerktijd is maar liefst 13 uur en dat is erg goed. De onderkant van de laptop open je door eerst 9 schroefjes te verwijderen. Daarna heb je toegang tot accu, opslag, werkgeheugen en wifi-adapter. Jammer genoeg is het werkgeheugen vastgesoldeerd. De rest is indien nodig zelf te vervangen.

Lenovo IdeaPad 330S-15IKB 81F500C0MH (augustus 2018 getest, klik voor specificaties)

De laptop weegt slechts 1,8 kilo, maar biedt wel een vlotte quad-core i5-processor en een 256 GB ssd. Die laatste is maar net groot genoeg en kan in de praktijk weleens te weinig ruimte bieden. De werktijd op een geladen accu is ruim acht uur en dat is een prima score. Door tien schroefjes los te draaien en de onderkant los te wrikken open je de laptop. Daarna zie je accu, opslag, werkgeheugen en wifi-adapter. Op het werkgeheugen na (dat is vastgesoldeerd) kun je alles zelf vervangen.
Reputatie 3
Badge +3
De dagdeals van MediaMarkt van vandaag vallen een beetje tegen. Dit zijn een paar voorbeelden:

Beide Samsung televisies Samsung QLED QE55Q6 en Samsung QLED QE65Q6F hebben een gangbare prijs en van een lage prijs of prijsdaling is geen sprake.
Slechte deal!

De Huawei P20 Pro smartphone heeft een gewoon een gangbare prijs en lage prijs of prijsdaling is geen sprake.
Slechte deal!

De Philips 39PHS4112/12 televisie voor €219 is qua prijs wel een goede deal maar het model is al wel erg oud.
Matige deal!

De Siemens WM16W4G2NL wasmachine voor €599
De deal is van €649 voor €599 maar vorige maand kostte deze wasmachine nog 619 euro bij de MediaMarkt.
Matige deal!

Maar ik vond toch nog een super deal:
De Krups EA8108 espressomachine voor €199
Dit is de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €279
Super deal!
Reputatie 3
Badge +3
Bij Coolblue heb ik een paar Top Deals (zoals zij dat zelf noemen) onder de loep genomen. Top zijn de meeste iig niet en regelmatig neemt Coolblue nog steeds een loopje met de “van prijs”.

Dyson V8 Absolute Pro steelstofzuiger voor €379
Dit is de laagste prijs in Nederland en in prijs gezakt. De gangbare prijs is €429
Goede deal!

Sonos Beam soundbar voor €399
Deze is 50 euro in prijs gezakt maar bij tientallen andere winkels ook voor €399 te koop
Matige deal!

Samsung QE55Q9F televisie voor €1999
Van €2399 voor €1999. Bij vele andere winkels kost deze tv ook €1999
Matige deal!

Samsung QE55Q9F televisie voor €1999
Van €3299 voor €2999. Bij vele andere winkels kost deze tv ook €2999
Matige deal!

Bose QuietComfort 35 II zwart voor €299
Samen met bol.com is dit de laagste prijs. De gangbare prijs is €329 en zoveel kostte hij ook bij Coolblue en dus niet €379 zoals zij zelf suggereren.
Matige deal

Ring Video Deurbel 2 voor €149
Samen met een paar andere winkels is dit de laagste prijs en flink in prijs gezakt. De gangbare prijs ligt rond de 200 euro.
Goede deal!

Philips Series 9000 S9711/31 (Beste uit de Test) voor €199
Dit is de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €249
Goede deal!

Saeco PicoBaristo SM5473/10 espressomachine voor €499
Vorige maand kostte deze machine €549 bij Coolblue en niet €599 zoals zij zelf suggereren.
Matige deal!
Reputatie 3
Badge +3
De dagdeals van de MediaMarkt vielen wat tegen maar nu heeft MediaMarkt wel veel goede deals:

Philips Senseo Original HD6556/00 voor €29
Dit is laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €79
Super deal!

Princess 182725 zwart friteuse voor €19
Dit is de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €39
Super deal!

LG 75UK6200PLA televisie voor €999
Dit is de laagste prijs in de markt. De gangbare prijs is €1399
Super deal!

XBOX One S 1TB Bundel met een Game Pass voor €179
Dit is de laagste prijs. De gangbare prijs is €279
Super deal!

NEST Cam Outdoor beveiligingscamera voor €149
Dit is de laagste prijs. Normaal kost deze beveiligingscamera €229
Super deal!

FITBIT Charge 2 sporthorloge voor €79
De normale prijs is €119 en ook bij Coolblue, BCC, en Bol.com is de prijs flink gezakt.
Super deal!
Reputatie 3
Badge +3
Nog meer MediaMarkt deals:

Krups EA8108 Roma espressomachine voor €199
Dit is laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €279
Super deal!

iRobot Roomba 980 robotstofzuiger voor €588
Dit is de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €837
Super deal!

LG 75UK6200PLA televisie voor €999
Dit is de laagste prijs in de markt. De gangbare prijs is €1399
Super deal!

JBL Charge 3 zwart bluetoothspeaker voor €99
Bij de Aldi, BCC, bol.com en Expert kost deze speaker nu ook €99. Dit is de laagste prijs. De gangbare prijs is €139
Super deal!
Reputatie 3
Badge +3
BCC heeft ook weer nieuwe deals maar veel en echte unieke super deals zoals bij MediaMarkt of Expert kwamen wij niet tegen bij BCC:

Sony 4K Ultra HD TV KD55XF9005 televisie voor €1099
De prijs van deze televisie is flink in prijs gezakt. Veel andere winkels bieden deze televisie nu ook voor €1099 aan.
Goede deal!

HP chromebook 11-V005ND notebook voor €179
Ook bij bol.com kost deze notebook nu €179. De normale prijs is €249
Goede deal!
Badge +5
https://tweakers.net/plan/1845/bekijk-nu-de-nederlandse-black-friday-aanbiedingen-bij-tweakers.html

Hier zie je ook kortingen van erg veel producten. Misschien handig.
Ferry Ploeg schreef:

Bij Aldi zijn Black Friday aanbiedingen van JBL bluetooth speakers. Ben je van plan om een JBL bluetooth speaker aan te schaffen dan zijn de deals van Aldi erg goed:

Aldi
JBL GO+ Bluetooth speaker voor €17,99
Dit is samen met Otto de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De gangbare prijs is €24.Super deal!

Bij Otto is de prijs voor de speaker 13.99 . Alleen komen daar nog de verzendkosten overheen en dan zit je op 17.94 . Boven de 75,00 zijn de verzendkosten 0.

Mediamarkt heeft de Nokia 3.1 voor 99,00 die elders voor rond de 145,00 te koop is.
Reputatie 3
Badge +3
Dit zijn nog wat Black Friday aanbiedingen van Bol.com. Er zitten een paar erg goede tussen:

Bol.com
Fitbit Charge 2 activity tracker voor €79
Deze ligt nu ook bij BCC en de MediaMarkt voor 79 euro. De normale prijs is €119
Super deal!

Trust Urban Primo Powerbank 10.000 mAh voor €12,99
De laagste prijs bij andere winkels is €16,99
Goede deal!

JBL Bar Studio soundbar voor €99
Dit is samen met Coolblue en MediaMarkt de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De normale prijs is €171
Super deal!

GoPro HERO actioncamera voor €169
Dit is de laagste prijs en is flink in prijs gezakt. De normale prijs is €219.
Goede deal!

Dyson Cinetic Big Ball Absolute 2 stofzuiger zonder zak voor €349
Dit is veruit de laagste prijs. De normale prijs is €529.
Super deal!
Reputatie 7
Badge +7
We waarschuwden er al voor: ondanks dat er ook echt wel goede deals zijn te vinden op Black Friday, blijken veel aanbiedingen toch helemaal niet zo spectaculair te zijn als aangeprezen. In sommige gevallen betaal je door een ''nep-aanbieding'' toch gewoon dezelfde prijs als normaal. Daarnaast zijn de aanbiedingen vaak niet hoger dan op andere momenten in het jaar: gemiddeld 20%. Meer weten? Je leest het hier. Heb jij een goede deal gescoord of kwam je achteraf gezien juist bedrogen uit?
Reputatie 7
Bij een zaak waarvan ik niet verwachtte dat men iets met black friday zou doen een goudkleurig schrijvende pen voor de helft van de prijs, hij was toch al niet duur, nu een Euro (0,99).
HP Printer 2620 bij Dirk van de Broek. 7.40 stap ik de winkel binnen en was er geen 1 meer. Wauw ben benieuwd hoeveel ze er op voorraad hadden.
Reputatie 7
..2
Reputatie 7
Badge +6
Wij hadden alleen een buitenlamp met bewegingsmelder nodig. Van Formido krijgen we vrijwel elke week een kortingsbon op een artikel naar keuze. Zodoende 20 % korting . Tussen 18.00 en 21.00 uur was er 25% korting op alles. Dan is de winkel overvol en daar heb ik een hekel aan. Dan maar 5 % minder korting. Aan black friday wordt hier bijna niet gedaan. Hoeft van ons ook niet , uitzonderingen daargelaten , dwz een buitenkansje van iets wat we net nodig hebben.
Badge +3
Ik heb vandaag bij Amazon.de een Nokia 6.1 gekocht (zwart/koper).
Offciele prijs bij Nokia is 279,99 euro.
Bij Amazon.de was de prijs 229,99 euro.
Begin deze week was er een Black Friday aanbieding voor 177 euro gedurende een (1) dag.
Daarna ging de prijs weer omhoog.
Vandaag was de prijs opeens 159 euro.
Na enige uren nadenken heb ik toch maar voor die prijs gekocht om ca. 21:00.
Op dit moment van schrijven (23:00) is de weer prijs veranderd naar 253,56 euro voor de zwart/koper uitvoering en 230,25 voor de weis/eisen uitvoering.
Ik heb de bestelbevestiging van Amazon.de nog even bekeken, ik heb inderdaad 159 euro betaald (161,67 minus Gutschein).
Ik heb ook gelijk maar beschermglas en een tasje mee besteld (geen Black Friday aanbiedingen)

En dan te bedenken dat ik eigenlijk aan het kijken was naar een Nokia 5.1
Volgens Nokia 179,99, volgens Amazon.de 169,99, een dag (1) aanbieding 145 euro en vandaag 149,99 euro (op dit moment nog steeds 149,99)
Dus voor een tientje meer heb ik een Nokia 6.1 in plaats van een Nokia 5.1.
Nu kan eindelijk mijn oude Windows Microsoft Lumia de deur uit.
(o ja, ik heb wat getallen bijgehouden op een spreadsheet)
🙂
Reputatie 3
Badge +3
Ik kwam net de beste deal tot nu toe tegen voor een bluetooth speaker. Eentje die ik graag wilde hebben maar op de website van MediaMarkt was hij uitverkocht maar in de winkels van MediaMarkt toch nog te bestellen. Het is de JBL Extreme voor 123 euro. De normale prijs is 199 euro en bij Bol.com en Coolblue ligt deze speaker voor 169 als Black Friday deal op de schappen.
Bij Scapino weten ze ook wel raad met dit soort dagen: een schoen (1030333174440
Blue Box heren instappers) die eerst nog afgeprijsd was voor 12,50 euro mag op Black Friday weg voor 34,99 euro met 50% korting op het 2e artikel. Tel uit je winst!!!
Superdeal gesloten op de Van Dale-woordenboekensite vrijdag. De driedelige dikke Van Dale in cassette van € 179,- voor 75 euro (=55% korting), met een gebruikslicentie voor één jaar gratis de Van Dale op internet ... en gratis verzending.😀

Reageer