Consumentenbond.nl

Black Friday: Ontdek top- en nepdeals

• 25 november 2019
  • 55 reacties
  • 49201 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Black Friday: Ontdek de nepdeals

Vrijdag 29 november is het weer Black Friday, de dag waarop winkeliers massaal met "spectaculaire" aanbiedingen adverteren. Veel winkels adverteren de dagen voor Black Friday al met aanbiedingen. Als je net iets nodig hebt kun je veel besparen, maar let op! Er zijn ook veel nep -of slechte aanbiedingen. Je denkt dan wellicht een mooie deal gescoord te hebben, maar in de werkelijkheid blijkt een product dan toch weinig of helemaal niet afgeprijsd te zijn.

In dit topic zal ik aanbiedingen van bekende winkels beoordelen en kan ik je op verzoek helpen met het beoordelen van een deal. Heb je zelf een goede of juist een slechte deal gevonden? Laat het weten en help mee!

3 tips om zelf Black Friday-aanbiedingen te controleren

• Vergelijk altijd de aanbieding met de prijzen van andere winkels. De korting die een winkel geeft kan door allerlei trucjes (bijvoorbeeld een korting t.o.v. een adviesprijs) erg hoog lijken terwijl dit helemaal niet zo is.
  • Op https://www.consumentenbond.nl/test kun je naast de testresultaten van producten ook prijzen van winkels vergelijken.
  • Winkels kunnen naar aanloop van Black Friday hun prijzen verhogen, en komen vervolgens op de dag zelf met 'spectaculaire' prijsdalingen. Kijk naar de prijshistorie van producten op bijvoorbeeld Tweakers.
  • Houd onze social media kanalen de komende dagen in de gaten. We zetten namelijk de dagen voor en op Black Friday onze prijsonderzoekers in om de goede en slechte deals eruit te pikken.

Natuurlijk gaat een goede deal niet alleen om een scherpe prijs, maar ook om een product van goede kwaliteit. Ben je benieuwd of het product dat jij op het oog hebt wel deugt? Word 7 dagen gratis lid (direct opzegbaar), en check het op onze website.

Bekijk ook onze pagina over nepaanbiedingen, waar we updates plaatsen over onze nieuwste actie ‘Laat je niet neppen'. 

:point_right:  Snel naar:
Folderaanbiedingen Lidl
Televisies Mediamarkt
Audio Mediamarkt
Black Friday bij Albert Heijn
Folderaanbiedingen Kruidvat
Folderaanbiedingen Trekpleister
Folderaanbiedingen Dirk
Soundbars
Robotstofzuigers
Nepaanbiedingen Otto.nl
Playstations
Koptelefoons
Draadloze speakers
Activity trackers
Koffiezetapparaten en espressomachines
Laptops
Navigatiesystemen auto/fiets/wandel
Stofzuigers
Fotocamera's
Printers
Xbox
Frituurpannen en Airfryers

55 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Uit de folder van Lidl

Autonavigatie

Garmin Drive 5 Plus EU MT-S

Adviesprijs: €179,99

Voor: €89

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30% en op dit moment de laagste prijs.

Super deal!

Autonavigatie

TomTom Start 52 Europa

Adviesprijs: €149,99

Voor: €119

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 0% en bij Bol.com is deze TomTom zelfs 20 euro goedkoper.

Slechte deal!

Televisie

De televisiedeals zijn lastig te beoordelen omdat ze vrijwel nergens anders te koop zijn in Nederland. De genoemde van prijzen zijn adviesprijzen en dus niet de echte verkoopprijzen. De korting lijkt daardoor veel groter maar is in werkelijkheid een stuk minder.

Tablet

Lenovo E10

Eldersprijs: €129

Voor: €99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 10% en op dit moment de laagste prijs.

Goede deal!

Strijkijzer

Tefal SV7040

Adviesprijs: €176,99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 40% en op dit moment de laagste prijs.

Super deal!

Keukenmachine

Bosch MCM3200W

Adviesprijs: €89,99

Voor: €69

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 0%.

Slechte deal!

Espressomachine

Krups EA815570

Adviesprijs: €729

Voor: €269

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 10% maar bij meerdere winkels is dit apparaat 10 euro goedkoper. Door de hoge adviesprijs lijkt de korting ook veel groter.

Slechte deal!

Reputatie 4
Badge +3

Televisies bij MediaMarkt

De deals bij de MediaMarkt zijn over het algemeen goed maar voor de echte superdeals kun je beter nog even wachten tot vrijdag is mijn inschatting.

Samsung UE50NU7020

Van: €479

Voor: €415

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 0% maar op dit moment met andere winkels de laagste prijs. Vorige week kostte deze televisie nog 549 euro maar bij Foka en Kamera Express is deze tv nog goedkoper.

Goede deal!

Sony KD-55XG9505

Van: €1419

Voor: €1199

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 0% maar op dit moment met andere winkels de laagste prijs.

Goede deal!

Sony KD-65XG9505

Van: €2199

Voor: €1499

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 20% en op dit moment de laagste prijs.

Goede deal!

Sony KD-65XG8505

Van: €1599

Voor: €1149

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30% en op dit moment de laagste prijs. Vorige week kostte deze televisie nog 1599 euro.

Super deal!

Samsung 65Q64R

Van: €1649

Voor: €1299

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 0% en op dit moment niet de laagste prijs.

Slechte deal!

Samsung 49Q64R

Van: €899

Voor: €699

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 10% en op dit moment de laagste prijs.

Goede deal!

Reputatie 7
Badge +6

Net wat velen al vermoedden dus . Het is echt zoeken om de echte koopjes tussen de nep-koopjes te vinden . Toch is  0 % op een hele scherpe prijs uiteraard ook niet verkeerd . Alleen hebben we black friday daar niet voor nodig. 

Reputatie 4
Badge +3

Audio bij MediaMarkt

De deals bij de MediaMarkt zijn over het algemeen goed maar voor de echte superdeals kun je beter nog even wachten tot vrijdag is mijn inschatting. Dit zijn een paar superdeals die ik al tegenkwam:

Samsung HW-Q60R soundbar

Van: €449

Voor: €299

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 33% maar op dit moment met andere winkels de laagste prijs. Ook Coolblue en Expert verkopen deze als super deal.

Super deal!

Bose SoundTouch 10 slimme speaker zwart of wit

Van: €185

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 46% en veruit de laagste prijs.

Super deal!

Sony SRS-XB32 bluetooth speaker

Van: €119

Voor: €79

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 33% en met andere winkels de laagste prijs. Ook Expert, BCC en Coolblue verkopen deze als super deal.

Super deal!

Reputatie 4
Badge +3

Ook Albert Heijn heeft Black Friday aanbiedingen.

Philips Espresso machine inclusief 30 euro koffie tegoed

Adviesprijs: €379

Voor: €229

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30% en veruit de laagste prijs.

Super deal!

Philips Airfryer XL HD9240/90

Van: €279

Voor: €159

Dit is een uitlopend apparaat en bijna nergens meer te krijgen. De korting ten opzichte van de laatst bekende prijs is 0%.

Slechte deal!

JBL Speaker Go2+ zwart

Adviesprijs: €39,99

Voor: €24,99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 15% en de laagste prijs.

Goede deal!

JBL460 draadloze headset

Adviesprijs: €49,99

Voor: €24,99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30% en de laagste prijs.

Super deal!

Google Nest hub chalk

Adviesprijs: €129

Voor: €89

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30% en de laagste prijs. Ook Bol.com, Wehkamp en MediaMarkt hebben deze als super deal.

Super deal!

Garmin Vivofit 3 activity tracker

Adviesprijs: €79,99

Voor: €54,99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 20% en de laagste prijs.

Goede deal!

Reputatie 3
Badge +2

Ik kom deze BF aanbiedingen tegen in het AD https://www.ad.nl/tech/hier-vind-je-tijdens-black-friday-de-beste-en-eerlijkste-aanbiedingen~a8083715/

Ik heb ze niet gecheckt!

Reputatie 1
Badge +1

Sony KD-65XG8505

Van: €1149

Voor: €1599

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30% en op dit moment de laagste prijs. Vorige week kostte deze televisie nog 1599 euro.

Super deal!

Superslechte deal afgaand op deze prijs.

Reputatie 4
Badge +3

Sony KD-65XG8505

Van: €1149

Voor: €1599

Super deal!

Superslechte deal afgaand op deze prijs.

Als je het omdraait is het een super deal zo moet het natuurlijk zijn :upside_down:

Black Friday deal bij reebok.nl op producten met zwarte kleur op Black Friday 65% korting. 👍

Badge +6

:point_right:  Bekijk ook ons nieuwsbericht over nepaanbiedingen!

Reputatie 4
Badge +3

Uit de folder van Kruidvat

Twee super deals en één goede

Tandenborstel

Philips Sonicare Protective Clean HX6803/63

Van: €79,99

Voor: €39,99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 44% en veruit de laagste prijs op dit moment

Super deal!

Oral-B Genius 8200W Silver

Van: €229,99

Voor: €89,99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 25% en de laagste prijs op dit moment

Goede deal!

Koffiemachine
Krups Nescafé Dolce Gusto®️ Infinissima KP173B

Van: €74,99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30% en veruit de laagste prijs op dit moment

Super deal!

Reputatie 4
Badge +3

Uit de folder van Trekpleister

Eén super deal en een slechte deal

Tandenborstel

Oral-B Pro 2 2000S

Van: €59,99

Voor: €29,99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 50% en veruit de laagste prijs op dit moment

Super deal!

Scheerapparaat

Braun Series 3 proSkin 3000s

Van: €44,99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 0% en hij kost al maanden 39,99 dus geen aanbieding.

Slechte deal!

Reputatie 4
Badge +3

Uit de folder van Dirk

Dirk is aan het goochelen met de “elders” prijzen maar ik vond toch twee super deals maar ook een slechte deal.

Televisie

Toshiba 55U2963DG

Elders: €499

Voor: €399,99

Bij Otto is deze televisie goedkoper en te koop voor 349 euro. Nergens ander is deze tv te koop dus waar de elders prijs dan op gebaseerd is….

Slechte deal!

Tondeuze

Philips Series 3000 HC3510/15

Elders: €38,50

Voor: €16,99

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 33%. De elders prijs is wel overdreven hoog want ik kom die prijs niet tegen en €24,99 is de gangbare prijs.

Super deal!

Soundbar

Salora SBO880

Elders: €74

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 50%. De elders prijs is nu wat aan de lage kant want de gangbare prijs is €80.

Super deal!

Reputatie 4
Badge +3

Soundbars

Dit zijn 5 superdeals van soundbars:

Harman Kardon Enchant 1300

Van: €999

Voor: €599

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 40%. Deze deal is verkrijgbaar bij oa BCC, Expert en Wehkamp

Super deal!

Bose SOUNDTOUCH 300

Van: €799

Voor: €477

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 40%. Deze deal is verkrijgbaar bij BCC en MediaMarkt.

Super deal!

Samsung HW-Q60R

Van: €449

Voor: €299

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 33%. Deze deal is oa verkrijgbaar bij MediaMarkt en Expert.

Super deal!

Denon HEOS Bar

Van: €669

Voor: €499

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30%. Deze deal is verkrijgbaar bij Kamera Express en Foka.

Super deal!

LG SL4Y

Van: €179

Voor: €129

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 28%. Deze deal is verkrijgbaar bij Kamera Express en Foka.

Super deal!

Reputatie 4
Badge +3

Televisies

De televisiedeals vallen nu nog een beetje tegen. Voor televisies zou ik zeker nog even wachten tot vrijdag.

Reputatie 4
Badge +3

Robotstofzuigers

Dit zijn 2 superdeals van robotstofzuigers:

iRobot ROOMBA 966

Van: €649

Voor: €449

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30%. Deze deal is verkrijgbaar bij BCC

Super deal!

Neato Botvac D7

Van: €699

Voor: €449

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 33%. Deze deal is verkrijgbaar bij bol.com

Super deal!

Reputatie 4
Badge +3

Nep Black Friday aanbiedingen

Let goed op bij Otto.nl want daar staan Black Friday aanbiedingen die twee weken geleden al dezelfde prijs hadden en dus eigenlijk geen black Friday aanbiedingen zijn.

Dit zijn twee voorbeelden die ik al snel tegen kwam:

Delonghi ECAM 350.15.B espressomachine

Van: €488

Voor: €428

Otto zegt een Black Friday korting te geven van 12% terwijl die eigenlijk 0% is. Bij Coolblue is deze espressomachine zelfs nog goedkoper.

Medisan MTS bloeddrukmeter

Van: €51,99

Voor: €29,99

Otto zegt een Black Friday korting te geven van 42% terwijl die eigenlijk 0% is. Bij Alternate is deze bloeddrukmeter zelfs nog goedkoper.

https://www.coolblue.nl/zoeken?query=samsung%20t5

Hier gaan ze uit van adviesprijzen die volgens mij nooit zijn gerekend. De 1TB-varianten bijvoorbeeld waren vorige week nog €169,99. Daarbij zijn sommige modellen bij MediaMarkt nog goedkoper.

Op de Google site store.google.com : de Google Nest Hub met beeldscherm 40.-- euro korting dus van 129,00 voor 89,00 !  

Reputatie 4
Badge +3

Televisie

Dit is een hele goede televisiedeal:

LG 65SM8200PLA

Van: €989

Voor: €699

De korting ten opzichte van de gangbare prijs in de markt is 30% en op dit moment veruit de laagste prijs.

Super deal!

Reputatie 3
Badge +2

Op de Google site store.google.com : de Google Nest Hub met beeldscherm 40.-- euro korting dus van 129,00 voor 89,00 !  

Bij 3 webshops te koop voor € 89,- https://tweakers.net/pricewatch/1251959/google-nest-hub-chalk.html

Reputatie 3
Badge +2

Hier gaan ze uit van adviesprijzen die volgens mij nooit zijn gerekend. De 1TB-varianten bijvoorbeeld waren vorige week nog €169,99. Daarbij zijn sommige modellen bij MediaMarkt nog goedkoper.

Ik zag dat Coolblue bij alle BF artikelen een adviesprijs vermeld. En ik hoorde bij Radar de CB medewerkster tot mijn verbazing zeggen dat Coolblue het goed doet? Wat stelt een korting op de adviesprijs, die zelden tot nooit gerekend wordt, voor dan? 

Bij 3 webshops te koop voor € 89,- https://tweakers.net/pricewatch/1251959/google-nest-hub-chalk.html

Dank je, ik zie het. Dat was maandag nog niet toen ik wilde kopen. Alle google hardware producten zijn overigens met flinke korting te koop. 

Reputatie 4
Badge +3

Ik zag dat Coolblue bij alle BF artikelen een adviesprijs vermeld. En ik hoorde bij Radar de CB medewerkster tot mijn verbazing zeggen dat Coolblue het goed doet? Wat stelt een korting op de adviesprijs, die zelden tot nooit gerekend wordt, voor dan? 

Volgens de wettelijke regels die de ACM heeft opgesteld doet Coolblue het nu goed. Het is nu in één oogopslag duidelijk dat de doorgestreepte prijs een adviesprijs is. Adviesprijzen hoeven ook niet gerekend te zijn. Wij zijn dit jaar bij Coolblue in ieder geval geen nepaanbiedingen meer tegengekomen en dat was vorig jaar wel anders.

Reputatie 3
Badge +2

@Ferry Ploeg Naar mijn mening zijn het nog steeds nep aanbiedingen, aangezien die ‘korting’ wordt afgetrokken van een nooit in rekening gebrachte prijs. Een aanbieding is: verleden week betaalde ik € 500,- voor xxx, deze week betaal ik € 450,- voor xxx.

Reageer