Brieven of pakjes kwijt of te laat bezorgd?

Reputatie 1
We krijgen regelmatig meldingen in deze community over PostNL. Pakjes of brieven komen te laat of verdwijnen bijvoorbeeld. We willen hieraan graag aandacht besteden in een artikel in de Consumentengids. Hiervoor zoeken we mensen die recente ervaringen hebben met de post/pakjesbezorging van PostNL. Het gaat om een kort telefonisch interview met een foto.

Aanmelden is niet meer mogelijk. Ervaringen betreft PostNL blijven uiteraard welkom in dit topic.

45 reacties

Met Paypal betaalde bestelling uit VS kwam op tijd maar ik moest onverwacht een substantieel bedrag aan invoer betalen, geweigerd en terug laten zenden. Vraag is echter: waar blijft pakje? PayPal kent korte tijd voor reclameren. Heeft niets opgeleverd. Wat dan? Afzender mailen. Nooit terug bij afzender geraakt, geen track and trace voor retour. In de VS weet men van niets, ik krijg geen geld terug. Bovendien gaat pakje waarschijnlijk retour naar Europees of NL adres. PostNL weigert inzicht te geven waar pakket is gebleven?! Waardeloos.
1)De track-and-trace code van PostNL gaf aan dat een pakje uit het buitenland bij me was afgeleverd, terwijl dit niet het geval was. Bij navraag bleek het om nog onduidelijke redenen te zijn retour gestuurd. De afzender kon echter alleen de track-and-trace code zien en nam daardoor aan dat het netjes geleverd was en heeft hierdoor geen geld teruggegeven!

2)De track-and-trace code van PostNL gaf aan dat een pakje uit Nederland bij me was afgeleverd, terwijl dit niet het geval was. Direct contact opgenomen met de afzender en die vroeg me bij de buren na te gaan of daar het pakje niet was afgeleverd. Ik bij m'n buren langs. Niemand iets ontvangen. Werd het een dag later in de namiddag pas geleverd. Erg vervelend voor ontvanger én verzender en onnodig veel stress!
1. Factuur van dakdekker niet ontvangen. Drie maanden later kreeg ik een aanmaning en dreiging met inschakeling van een incassobureau. 2. Acceptgirokaart motorrijtuigenbelasting niet ontvangen. Drie maanden later kreeg ik een betalingsherinnering en oplegging van een boete. 3. Factuur onderhoudsabonnement schotelantenne en satellietontvanger niet ontvangen. Drie maanden later kreeg ik een betalingsherinnering.

Cees van Eijk
Ik heb een mail gestuurd. Nabestaanden doorstuurservice werkt ontzettend slecht. Het is tot nu toe al vier(!) keer mis gegaan. Binnen anderhalve maand tijd. Bedroevend. Na klacht 4 ben ik ook nog eens vervelend behandeld via de mail.
Een pakket met een best wel prijzige, en dus extra verzekerde, inhoud was met track-and- trace naar mij verzonden. Ik kon op de dag van aflevering niet thuis zijn dus ging ik er van uit dat het pakket de dag daarop opnieuw aangeboden zou worden.

Tot mijn stomme verbazing kreeg ik in de app opeens de melding dat het pakket was afgeleverd?? Thuis gekomen was het pakket dus 'gewoon' bij de buren afgegeven en die hadden er absoluut NIET voor getekend! Ik heb toen het afleverbewijs online opgevraagd en bekeken en daar stond bij de handtekening een nietszeggende krabbel van? Ja, van wie? Vermoedelijk de besteller.

Gelijk een klacht ingediend en er werd beloofd dat het zou worden uitgezocht. Kreeg ook gelijk de mededeling dat ik niet op de hoogte zou worden gebracht omdat het om een intern onderzoek ging..
vorige week constateerden wij, en met ons diverse buren die wij spraken, dat we een week voor de stemming, nog geen stembiljetten hadden ontvangen. De gemeente wist ervan, nadat men er verschillende telefoontjes over had ontvangen. Na aandringen in verband met de krapte in de tijd, heeft de gemeente contact opgenomen met Post NL. Deze zou de postbode aanspreken. Mededeling 2 van de gemeente: Post NL zou de volgende dag nieuwe stembiljetten komen ophalen voor degenen in de straat die niet al een nieuwe hadden aangevraagd en aan de gemeente een bewijs van aflevering laten zien. Twee dagen later werden vervangende stembiljetten in de brievenbus gedeponeerd, zonder dat een bewijs van aflevering getekend hoefde te worden. Uit de begeleidende brief van de gemeente bleek dat dit alleen in onze straat is gebeurd
Een klacht over het wijzigen van de buslichtingen bij mij in de buurt, o.a. Stadspoort en MacArthurdreef in EdeDeze bussen worden sinds enige tijd niet meer op zondag na 17 uur geleegd, maar pas op maandag na 17 uur.Daarover is geen melding gedaan, voor zover ik weet. Kan dat zomaar?Hoor / zie graag uw reacties,Theo Boessenkool, Ede
Al jaren wordt er iedere week bij ons een doos met een boeket bezorgd, afkomstig van onze dochter in Geldrop die een bloemenzaak runt. Soms gaat het goed en wordt de beschadigde doos met daarin de goed verpakte bloemen bezorgd op de gewenste dag (zaterdag). Maar helaas gaat het vaak mis: beschadigde bloemen doordat er met de doos gegooid wordt, een natte kartonnen doos door de slordige manier waarmee de pakketten behandeld worden in het sorteercentrum. Ook komt het regelmatig voor dat er helemaal niet bezorgd wordt! Dan kunnen we het pakket op maandagavond in ontvangst nemen. De bloemen zijn dan 3 dagen onderweg geweest.

Als we de bezorger vragen hoe het komt dat het pakket zo beschadigd is, weet hij dat niet en geeft hij het advies om het pakket terug te sturen of de klachtenlijn van Post-NL te bellen. Hij kan er zelf niets aan doen; er wordt niet naar hem geluisterd, zegt hij.

Al diverse keren hebben we de Post-nl-klachtenlijn gebeld. Door de telefonist(e) wordt invoelend geluisterd, meegeleefd en meegedacht. Ze zullen er een melding van maken, een serieuze klacht en de betrokken medewerkers erop aanspreken. We zullen op de hoogte gehouden worden. Daarna horen we nooit meer iets. De kwaliteit van de levering verbetert niet. Volgens mij verdwijnt de klacht linea recta in de prullenbak. Leve Post.nl!!!

Fam Westerhoud

Wat A. Westerhoud stelt in de laatste alinea herken ik volledig.
@ Grandibota;

Paypal kent een korte reclameringstijd? Ik vind 180 dagen om een klacht c.q. claim in te dienen is inderdaad ietwat aan de korte kant.....................was trouwens voorheen slechts 30 dagen.

Ten tweede; als je iets uit de VS koopt, moet je (bijna) altijd invoerrechten danwel btw betalen, dus hoezo onverwacht bijbetalen??
Bij bol.com speciaal afleverdatum opgegeven met tijdstip. extra daarvoor betaald. Post.nl levert pakket niet af op afgesproken tijd. Via track en trace staat even later dat men geprobeerd heeft het pakket op de afgesproken tijd af te leveren maar men niemand thuis aantrof. een volgende poging tot afleveren werd de volgende dag. weer niet op afgesproken tijd geleverd. geen excuus gekregen voor late levering en ook nog eens geen geld terug van bol.com met kortingsbon ondanks eerdere toezegging. zowel bol.com en post.nl hebben bij mij afgedaan en ik zal zelf nooit meer bij bol.com bestellen en als het even kan niet meer door post.nl laten bezorgen. bol.com was bij mij al voor de 2e x in de fout gegaan.
Reputatie 1

1. Factuur van dakdekker niet ontvangen. Drie maanden later kreeg ik een aanmaning en dreiging met inschakeling van een incassobureau. 2. Acceptgirokaart motorrijtuigenbelasting niet ontvangen. Drie maanden later kreeg ik een betalingsherinnering en oplegging van een boete. 3. Factuur onderhoudsabonnement schotelantenne en satellietontvanger niet ontvangen. Drie maanden later kreeg ik een betalingsherinnering.

Cees van Eijk

Geplaatst door C.J. van Eijk op Mrt 12, 2017.

Wat vervelend. Heeft een klacht iets opgeleverd?
Reputatie 1

Ik heb een mail gestuurd. Nabestaanden doorstuurservice werkt ontzettend slecht. Het is tot nu toe al vier(!) keer mis gegaan. Binnen anderhalve maand tijd. Bedroevend. Na klacht 4 ben ik ook nog eens vervelend behandeld via de mail.

Geplaatst door G.J. Tijsen op Mrt 12, 2017.

Bedankt, ik reageer zo spoedig mogelijk!
Ik heb een kleine webwinkel. Geregeld gaat er met PostNl iets mis. Ondanks goede verpakking van kwetsbare spullen komen ze beschadigd aan. Er wordt mee gesmeten, het valt van de band, noem maar op. Belangrijke zendingen verstuur ik dan ook niet meer via PostNl. Bij PostNl heb je geen verhaal tenzij je extra verzekering afsluit en dan zijn hun tarieven niet concurrerend.

Als particulier heb ik met extra verzekering een pakketje met PostNl naar de VS gestuurd, is via de US Postal Service weer terruggestuurd om onduidelijke redenen, 6 maanden later weer teruggekregen. Volgens de track and trace zou het zijn bezorgd..
Reputatie 1

Deze bussen worden sinds enige tijd niet meer op zondag na 17 uur geleegd, maar pas op maandag na 17 uur.

Daarover is geen melding gedaan, voor zover ik weet. Kan dat zomaar?

Hoor / zie graag uw reacties,

Theo Boessenkool, Ede

Geplaatst door Th. Boessenkool op Mrt 12, 2017.

Ik neem aan dat PostNL wel deze tijden mag wijzigen. Heeft u contact gehad met PostNL hierover?
Al vele jaren bezorgt dezelfde pakjesbezorger van PostNL in ons flatcomplex. Altijd precies op de afgesproken tijd en met perfecte service, wat ik van sommige andere bezorgdiensten zeker niet kan zeggen. Echt helemaal niets om over te klagen, integendeel. Grote klasse!

Dit is volop in het nieuws geweest toen PostNL stopte met de bezorging van briefpost op maandag. Een buslichting op zondag heeft dan immers geen zin meer, omdat de post niet eerder dan dinsdag bezorgd zal worden. En ja, PostNL mag dit doen om er een wettelijke verplichting is om op ten minste vijf dagen per week te bezorgen. Dat is nu dus dinsdag tot en met zaterdag.

Deze bussen worden sinds enige tijd niet meer op zondag na 17 uur geleegd, maar pas op maandag na 17 uur.

Daarover is geen melding gedaan, voor zover ik weet. Kan dat zomaar?

Hoor / zie graag uw reacties,

Theo Boessenkool, Ede

Geplaatst door Th. Boessenkool op Mrt 12, 2017.

Ik neem aan dat PostNL wel deze tijden mag wijzigen. Heeft u contact gehad met PostNL hierover?

Geplaatst door Els Brenninkmeijer op Mrt 13, 2017.
Wij wonen in Almere. Postcode >--12. Al vele maanden hebben wij problemen met postnl. Het ergste is, dat men niet weet of er een poststuk niet werd bezorgd. Dat komt men (hoopt men !) pas veel later te weten. En dan maar hopen, dat men jouw post niet heeft geopend !

En om dezelfde reden worden er ook bij ons af en toe brieven bezorgd voor een ander adres . Zelfs van hele andere straten. [ - c.q. postcodes !]
Wat negatief allemaal. Wij krijgen en versturen al 15 jaar pakjes via PostNL (meestal) en soms ook via andere pakketbezorgers. Gemiddeld 2-3 pakjes per maand. Deze zijn (tot nu toe) altijd perfect afgeleverd. Compliment !

Wij hebben dan ook het volste vertrouwen in PostNL.
Als u de reacties hierboven leest, begrijpt u toch wel dat we niet allemaal zo blij zijn. Met de pakjesbezorging van Postnl ben ik ook heel erg tevreden. Vriendelijke bezorgers ook. Het gaat om de klachten en hoe die worden afgehandeld.
Er gaat veel mis met pakjes en brieven in Nederland. Hier zijn diverse bedrijven actief. Waarom alleen onderzoek naar Postnl? ben altijd blij als onze vaste bezorger weer langs komt. andere bezorgers vind ik spannender.
Reputatie 1
Even voor alle duidelijkheid: we zijn niet specifiek onderzoek aan het doen naar Post.NL of willen hen onterecht zwart maken. Feit is dat ze al 2 jaar bovenaan staan als het gaat om het aantal klachten die bij de Consumentenbond binnenkomen, van alle bedrijven. Uiteraard bezorgt PostNL de meeste brieven en pakjes, dus verklaart dat deels het hoge aantal klachten. Maar wie al twee jaar zoveel klachten krijgt, heeft wel een probleem. Daar gaat mijn artikel deels over.

Wat negatief allemaal. Wij krijgen en versturen al 15 jaar pakjes via PostNL (meestal) en soms ook via andere pakketbezorgers. Gemiddeld 2-3 pakjes per maand. Deze zijn (tot nu toe) altijd perfect afgeleverd. Compliment !

Geplaatst door Maharicha op Mrt 13, 2017.
Natuurlijk is elke klacht er een te veel, laat dat duidelijk zijn. Echter, PostNL verwerkt op jaarbasis grofweg zo'n 2,5 miljard poststukken. Dat zijn even zovele transacties en welk ander bedrijf in Nederland kent zo veel transacties?

Dan wordt het interessant om niet alleen te kijken naar het absolute aantal klachten, maar veeleer om het aantal klachten uit te drukken in een percentage van het totale aantal transacties. En dan zou dat percentage wel eens gunstiger kunnen zijn dan het vergelijkbare getal bij andere bedrijven.

Even voor alle duidelijkheid: we zijn niet specifiek onderzoek aan het doen naar Post.NL of willen hen onterecht zwart maken. Feit is dat ze al 2 jaar bovenaan staan als het gaat om het aantal klachten die bij de Consumentenbond binnenkomen, van alle bedrijven. Uiteraard bezorgt PostNL de meeste brieven en pakjes, dus verklaart dat deels het hoge aantal klachten. Maar wie al twee jaar zoveel klachten krijgt, heeft wel een probleem. Daar gaat mijn artikel deels over.

Geplaatst door Maharicha op Mrt 13, 2017.
Geplaatst door Els Brenninkmeijer op Mrt 14, 2017.
Een aan mij gerichte aangetekende brief werd toen ik niet thuis was bij mijn buren in de brievenbus gegooid. Zij hebben daar niet voor getekend. Na het invoeren van de track & trace code en mijn postcode op de site van PostNL bleek dat er was getekend met het huisnummer van mijn buren en de naam JAN. Kennelijk een postbezorger die geen zin had nog een keer terug te komen. Voor de € 8,35 die je betaalt voor een aangetekende brief mag je toch beter verwachten..
Omdat ik van anderen al had gehoord dat klagen bij Post.nl totaal niets uithaalt, heb ik daartoe maar geen moeite gedaan.

Reageer