BSN nummer opgeven bij afhalen pakket PostNL bij Jumbo

• 2 January 2018
  • 4 reacties
  • 2878 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Bij voorkeur laat ik mijn pakketjes bezorgen bij de plaatselijke supermarkt die elke dag tot 21:00 uur open is. Tot mijn verbazing moest ik echter de laatste keer mijn BSN nummer opgeven om een pakket van PostNL mee te kunnen krijgen. Dat ik mij moest identificeren begrijp ik, maar waarom moet PostNL mijn BSN nummer hebben? Kunnen zij dat controleren op juistheid? En hoe veilig is mijn BSN bij PostNL?

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Beste @M.J.R. Braaksma,

Wat een goede vraag, bedankt voor het plaatsen van je topic!

Vermoedelijk gaat het hier om een misverstand van de medewerker, een postbedrijf of post-afhaal locatie mag namelijk niet vragen om je BSN nummer. Wel kunnen/mogen ze vragen om je ID-nummer.

Je mag in dit geval dus weigeren of je BSN nummer afschermen bij het laten zien van je legitimatie. Hier zijn eventueel ook speciale hoesjes voor verkrijgbaar.

Meer over jezelf legitimeren vind je hier.

Tevens kun je op de website van de Rijksoverheid een lijst met alle instanties die wel mogen vragen om je BSN nummer.

Ik hoop je vraag zo enigszins beantwoord te hebben!

Monique
Reputatie 1
Badge +1
Beste @Monique van de Beek

Onlangs nogmaals een pakketje opgehaald en toen bleek er inderdaad een spraakverwarring. De medewerker moet van PostNL het documentnummer intypen. PostNL slaat dat niet op, maar controleert of het document bestaat en of de namen overeenkomen. Dan geven ze het vrij.

Het BSN nummer wordt niet gebruikt.

Maar desgevraagd zegt het personeel te vragen om het BSN nummer, maar feitelijk gebruiken ze slechts het documentnummer.

Toch blijven opletten lijkt me. Onduidelijk is of de instructie aan het personeel dat het pakketje af geeft voldoende correct is.

Marc.
Reputatie 7
De bedrijfsleider zal zijn personeel toch goed moeten instrueren, je pincode geef je ook niet je BSN is je persoonlijke pincode.
Reputatie 7
Badge +7
Dat ben ik helemaal met je eens @Mevrouw Jones.

Reageer