Consumentenbond.nl

Buurtapp 'NEXTDOOR'

• 28 april 2019
  • 19 reacties
  • 1551 Bekeken

Ik kreeg onlangs een brief met een uitnodiging om me aan te melden bij buurtapp NEXTDOOR NOORDBUURT; in eerste instantie leek het me wel wat, hoewel ik ook iets had van enig wantrouwen; de naam onder de brief kende ik totaal niet, en... hoe kwam men aan mijn adres?
Na enige tijd bleek - toevallig een kennis van mij - óók zo'n brief te hebben ontvangen met míjn naam eronder als afzender; ook kreeg ik ineens allerlei mails van mensen die (?) ''op mijn uitnodiging ingingen'' terwijl ik van niks wist!
Zij heeft de politie gebeld, die brief voorgelezen en zij hadden hierover ook gemengde gevoelens; ze zouden nog contact met haar opnemen.
Iemand anders vond het óók niet helemaal pluis, en - nadat ik een kijkje nam op hun website onder de verschillende onderwerpen, stond daar een boze mail van iemand wiens naam óók zonder haar medeweten én zonder haar toestemming was gebruikt.
Weet iemand meer van deze 'club'?

19 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Een bedrijf wil dit waarschijnlijk bekender maken en zo veel mogelijk uitrollen.
Wat wordt het verdien model, denk ik dan.
Onderaan de website staat: Gemaakt door je buren in Amsterdam en San Francisco. ©️ Nextdoor 2019.
Ik zag een review van de Consumentenbond. Die gaat niet over de dubieuze marketing waar je het hier over hebt, maar over de app zelf: https://www.consumentenbond.nl/smartphone/nextdoor-buurtapp
Een paar jaar geleden heb ik mij na een uitnodiging aangemeld bij Nextdoor. Echter onder de naam 'Léon Nextdoor'.

Er kwamen zeer snel vriendelijke verwelkomingen van buurtgenoten, maar ook een soort dreigmail van een straatgenoot die zei: "Maak je bekend!". Toen heb ik mij weer afgemeld.

Is volgens mij wel een normale organisatie, echter uit de 'USA', dus verdacht wat privacy betreft.
Reputatie 2
Badge +3
Hoe kan ik me afmelden bij Nextdoor ?
Hallo Mindfulness,

In november 2016 heb ik mij afgemeld via e-mail: help@hs.email.nextdoor.com
Reputatie 2
Badge +3
Leonz, bedankt !. Ook dit bericht gaat naar een niet Nederlands emailadres. Het is zeer de vraag wat men dan doet met de inschrijvingsinformatie. Inmiddels veel nare berichten gelezen over Nextdoor op internet, incluis identiteitsfraudes en aangiften bij de politie. Heb mij ook aangemeld op basis van een brief van een buur .............
Ter uwer geruststelling kan ik melden dat ik zelf sinds mijn uitschrijving helemaal nooit meer iets van deze organisatie heb gehoord of gemerkt.

Wat weet men ook meer dan naam en adres?
Reputatie 1
Badge +2
Ik kreeg onlangs een brief met een ik uitnodiging om me aan te melden bij buurtapp NEXTDOOR NOORDBUURT; in eerste instantie leek het me wel wat, hoewel ik ook iets had van enig wantrouwen; de naam onder de brief kende ik totaal niet, en... hoe kwam men aan mijn adres?
Na enige tijd bleek - toevallig een kennis van mij - óók zo'n brief te hebben ontvangen met míjn naam eronder als afzender; ook kreeg ik ineens allerlei mails van mensen die (?) ''op mijn uitnodiging ingingen'' terwijl ik van niks wist!
Zij heeft de politie gebeld, die brief voorgelezen en zij hadden hierover ook gemengde gevoelens; ze zouden nog contact met haar opnemen.
Iemand anders vond het óók niet helemaal pluis, en - nadat ik een kijkje nam op hun website onder de verschillende onderwerpen, stond daar een boze mail van iemand wiens naam óók zonder haar medeweten én zonder haar toestemming was gebruikt.
Weet iemand meer van deze 'club'?

Ik ben ook één van de slachtoffers van deze bende. Mijn naam staat onder zeker 100 brieven, nl mijn achternaam en straat, geen huisnummer. Ik heb melding gemaakt van identiteitsfraude maar de politie vind het niet nodig hier iets aan te doen. Ik was al ruim anderhalf jaar lid en het is echt een nuttige app maar wordt helaas misbruikt door de eigenaren/directie. Een buurvrouw liet mij de brief zien, een andere buurvrouw ook. Ik heb contact gehad met Nextdoor en hoor de smoes dat ik dan niet op de knop waarmee je duidelijk maakt dat je naam gebruikt mag worden, had moeten drukken. Dat wil zeggen dat wij als leden allemaal rond dezelfde tijd op de knop hebben vedrukt. Ik op een datum waarvan ik zeker weet dat ik dat niet gedaan heb en ook niet op ern andere dag. Volgebs medewerker Aline van Nextdoor was het een vergissing en had ze dat eerder geweten dan had ze het nog terug kunnen draaien. Dat accepteren wij niet!
Wij houden via Nextdoor, hoe ironisch ook, bij wie er zulke brieven krijgt. Het is ny iig aan de gang in Haaksbergen, Hengelo, Nijverdal, Deventer, Emmen, Limburg en Groningen. Dit mag niet ongestraft blijven
Badge +8
Nextdoor is al een tijdje negatief in het nieuws. Daarom gingen wij op onderzoek uit.
➡ Lees hier meer over de rumoer rond buurt-app!
Reputatie 1
Badge +2
Het blijkt dat de politie waarschijnlijk ook niets 'kan' doen. Wie kun je nog vertrouwen tegenwoordig. Ze hadden eerst onderzoek moeten doen. Bovenste foto is van het korps Hendrik Ido-Ambacht

Reputatie 3
Badge +5
Dit heb ik recentelijk zelf als bericht op de site van Nextdoor gezet. Ben sinds 2017 lid en heb de afgelopen weken de rest van de buurt ook uitgenodigd via papieren kaartjes per gewone post. De site/ app heeft best een functie. Maar kijk uit wat je er aan privacygevoelige zaken op zet. Misschien is de privacy wat meer gewaarborgd als je niet de app gebruikt, maar je mail via desktop of laptop.

Heisa in de media over deze buurtapp terecht?

Omroep Zeeland en andere media waarschuwen voor de papieren uitnodigingsbrieven die worden verstuurd door Nextdoor maar die zijn ondertekend door een buurtbewoner.
Er wordt in kranten en door sommige gemeenten beweerd dat die uitnodigingen zonder toestemming van de ondertekenaars worden verspreid en dat daardoor sprake zou zijn van identiteitsfraude.
Wij zijn zelf inmiddels een jaar of twee lid van Nextdoor en werden afgelopen week ook gevraagd uitnodigingen door hen te laten versturen. We moesten daar wel degelijk toestemming voor geven en hebben dat ook gedaan. We denken dat deze app best een functie kan hebben.
Het is als je lid wordt van Nextdoor wel van belang om je profiel en instellingen goed te beheren en daar niet méér persoonlijke gegevens op te zetten dan verstandig is. Nextdoor is namelijk wel een club met commercieel oogmerk (met een Amerikaans moederbedrijf).

De pot verwijt de ketel…

Wat media zoals Omroep Zeeland en de Persgroep (waaronder PZC en Volkskrant) zelf doen met allerlei (tracking)cookies op hun sites en in hun digitale nieuwsbrieven is precies hetzelfde of misschien erger (om het over Facebook en Google maar niet te hebben). Ze neigen dus naar hypocrisie. Ook zij willen alles van je weten en gebruiken die informatie voor reclamedoeleinden.
De hetze tegen Nextdoor komt op ons dus over als overdreven. Je kunt je zelfs afvragen of sprake is van nepnieuws en massahysterie.
Maar een waarschuwing is wel op z’n plek. Zorg dat je ze niet meer persoonlijke informatie geeft dan je kwijt wilt. Hoe minder ze krijgen hoe beter.

Een paar algemene privacy- en veiligheidstips.

Gebruik als zoekmachine i.p.v. Google zoveel mogelijk de privacy-vriendelijke Startpage.com. En open allerlei nieuwsbrieven waarop je geabonneerd bent niet meer maar ga rechtstreeks met je internetbrowser naar de site waar het nieuws vandaan komt.
Je computer is dan waarschijnlijk iets beter beveiligd tegen allerlei spyware van de zenders van deze brieven.
Wij hebben zelf een apart e-mailadres (alias) voor allerlei internetcorrespondentie over aankopen en andere ‘commerciële’ zaken. Die alias kun je er bij misbruik namelijk gemakkelijk uitgooien en vervangen door een andere. Dat is met je hoofdadres nauwelijks mogelijk, tenzij je van provider verandert.
Een paar betrouwbare sites voor allerlei informatie en tips over veilig internetgebruik zijn die van de Consumentenbond, Seniorweb en Plusonline. Die laatste twee zijn oorspronkelijk gebouwd voor ouderen, maar ze zijn ook voor jongere en meer ervaren internetters interessant.

Reacties welkom.

Met digitale groet van jullie buurtgenoten (…)
Reputatie 1
Badge +2
Ik kan het hiermee niet eens zijn. Wat kranten en omroepen in Zeeland doen...ver van mijn bed. Nextdoor beweert dat we allemaal (de slachtoffers van identiteitsfraude) op een groen knop in een mail gedrukt hebben. 'Dat lijkt me wel heel toevallig. Er zijn mensen in opstand gekomen, een oude mevrouw is zich rot geschrokken en dacht dat ze een misdrijf begaan had. Ook zij kende Nextdoor helemaal niet. Haar naam stond wel onder een brief. Feit blijft dat zowel leden van Nextdoor als niet-leden dit 'overkomt'. De directeur heeft gezegd dat de "verkeerde namen zijn vermeld'..?? De brieven hadden met slechts de voornaam verstuurd moeten worden, niet met voorletters, achternaam en huisnummer. Deze man geeft dus toe een fout gemaakt te hebben. de schuld in de schoenen van de slachtoffers douwen gaat me helemaal te ver. Gewoon eens excuses aanbieden zou al heel wat zijn. Om het over massahysterie te hebben (ik vind het grappig in dit verband). Ik was gewoon kalm toen de buurvrouw met het nieuws over de fraude kwam al pikte ik het gelijk niet. Toen geweest, en er zijn wel meer mensen die rustig bleven. Ik ben er wel achteraan gegaan uiteraard. Ik vind Nextdoor namelijk een prettige buurtapp, maar er wordt door Nextdoor zelf misbruik van gemaakt, dat is duidelijk. Ik hen ook wel kranten met rottige advertenties achter me aan gehad dankzij deze 'privacy-wet'. Met sommige zaken moeten we leren leven. Ik kreeg zoveel mailtjes en telefoontjes van waarschijnlijk een zeer desperate krant. Ik kon het met recht stalking noemen. Ik krijg steeds meer meldingen op mijn oproep en dat zegt me genoeg. Massahysterie .. Nou j zeg
Reputatie 3
Badge +5
@jaelle1234 Het is een landelijk fenomeen. Zoals vaker als laatste in Zeeland. Vermoed ik.
Massahysterie in de betekenis dat iedereen in opperste verontwaardiging iedereen napraat zonder dat goed gekeken wordt naar wat er nu precies aan de hand is.
Feit is dat Nextdoor op het gebied van privacybescherming flinke steken heeft laten vallen en ze moeten zorgen dat de veiligheid van de site/ app zo goed mogelijk wordt.
Het lijkt me een leuke taak voor de experts van de CB om Nextdoor op dit punt eens een half jaar hinderlijk te volgen. En daar in de Gids verslag van te doen. Ik ben de eerste om m'n account op te zeggen, na alle buurtgenoten te hebben gewaarschuwd, wanneer Nextdoor er een zooitje van blijft maken.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb een tijd op Nexdoor gezeten.
Na een tijdje heb ik een verzoek gedaan om mij volledig te verwijderen.
Of dat gelukt is, kan ik niet controleren.
In de tijd dat ik er nog op zat, heb ik 1 buurman uitgenodigd.
Deze heeft geen gebruik gemaakt van de uitnodiging.
2 andere buren wel.
Nu hebben andere bewoners namens die buurman, die de uitnodiging nooit gebruikt heeft een uitnodiging gehad om op Nextdoor te gaan.
Reputatie 3
Badge +5
@Wortelstamper Wanneer precies kregen ze die uitnodiging?
Ik denk dat iedereen die iets dergelijks meemaakt hierover een mail moet sturen naar Michel at Nextdoor.com. Hem heb ik vanmiddag het volgende gemaild:

"Beste Michel, ik denk dat jullie serieuze keuzes moeten maken. De app uit de lucht halen of even de betekenis opzoeken van het woord integriteit.
Het lijkt er steeds meer op dat Nextdoor het met de privacy van de leden niet zo nauw neemt. Of, naar ik hoop, nam.
Inmiddels heeft ook de Consumentenbond jullie in het vizier.
Zorg dat Nextdoor het vertrouwen van al die duizenden Nederlanders waard is/ wordt."
Reputatie 6
Badge +5
@Luctor
Dat is al weer een paar maand terug.
Zelf ben ik al een jaar weg bij Nextdoor.
Reputatie 3
Badge +5
@Wortelstamper Ze hebben inmiddels de site/ app op een aantal punten aangepast. Maar ik vind over het algemeen (qua gebruiksgemak) de site betrekkelijk amateuristisch.
Ze hebben hoe dan ook nog een wegje te gaan voor we er in NL/ EU tevreden over zullen zijn.
Reputatie 6
Badge +5
@Luctor
Ik ben er af gegaan, omdat er bijna geen buren te vinden waren.
Eindeloze oproepen over zoekgeraakte huisdieren.
Overtollige stoeptegels en andere prullaria.
Maar als er echt iets aan de hand was, zoals inbraak, diefstal, verdachte personen of mishandeling zag je geen enkel bericht. En ik woon aan de rand van een zone. Van buren 100 meter verderop zag ik niets als ze in hun eigen zone posten.
Reputatie 3
Badge +5
@Wortelstamper Herkenbaar, tot een aantal weken geleden. Ik heb toen ongeveer 900 kaarten laten versturen, met als gevolg een groot aantal buurtgenoten die hebben aangehaakt. Inmiddels een paar levendige discussies en wat serieuze waarschuwingen. Er lijkt ook hier zoiets als een kritische massa nodig voor je wat meer body krijgt dan zoekgeraakte katten.
Je kunt de buurten en 'buren' waarmee je een connectie wilt zelf instellen. Zeggen ze. Maar ik heb gemerkt dat daar een grens aan lijkt te zijn. Moeten ze dus ook wat aan doen.

Reageer