CBR - Verlengen rijbewijs voor 75+

Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Ik lees hier dat stuurbeheersing ook tot de rijtest kan horen https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/rijtest/wat-is-een-rijtest/rijtest-met-de-nadruk-op-doen.htm

En bij onderste link lees ik dat het alleen om medische redenen mag en dat er dan inderdaad een aantekening op je rijbewijs komt. (Regeling coderingen beperkingen rijbevoegdheid, artikel 3, sectie 40 Aangepaste stuurinrichting, 40.11 Stuurknop.) 

https://www.tuning-gids.nl/stuurknop.htm#

Reputatie 5
Badge +4

@Mazzel & @L.J.F. de Ruiter 

Sterker nog das niet alleen als je een 75-jaar leeftijdskeuring moet doen maar op elke leeftijd dat je een rijbewijs wilt bemachtigen…. het is een algemeen punt om rijbevoegd te zijn zodra je die knop laat installeren……
Formeel gezien: De TS heeft sinds de montage van de stuurknop dus onwettig zijn auto bestuurd.
Dat had de garage bij de montage wel even mogen/moeten vermelden….

https://www.tuning-gids.nl/stuurknop.htm#

Rijbevoegdheid

Voor het gebruik van een stuurwielknop is een aantekening in het rijbewijs nodig. Dit staat in de Regeling coderingen beperkingen rijbevoegdheid, artikel 3, sectie 40 Aangepaste stuurinrichting, 40.11 Stuurknop.
Rijd je in de rondten zonder deze aantekening ben je dus strafbaar, daarnaast kan er een autoverzekering adder onder het gras zitten.

Reputatie 6
Badge +4

@Gebruiker1234567890 Hoezo ‘sterker nog enz.’? Ik schrijf nergens dat het alleen voor een 75-jarige geldt. En die link naar de tuning-gids had ik al geplaatst en vanzelfsprekend lees ik teksten waar ik naar link.

Reputatie 7
Badge +8

Beste Forumleden,

Dank voor jullie berichten. Ik heb al gesteld, regels zijn regels, het CBR zal wel een protocol hebben. Ik heb mij daarin geschikt en alles gedaan wat ze (CBR) vroegen. Vreemd vond ik het dat de eerste keuringsarts uitgebreid de ogen heeft gekeurd, met rapport ingediend en vervolgens ik nog naar een oogarts moest, een gelijkende keuring, alleen de ogen betreffend, met wederom een positief rapport. Toen kwam het CBR met een rijtest. Het uitzoeken kost tijd. Het ging nu over mijn benen (diabetes) en  duidelijk werd vermeld, het is geen examen, het gaat om te bekijken of uw benen nog goed zijn. Is tijdens de test gebeurd, krachtmeting met apparatuur, noodstopmeting enz.

En dan wordt in de auto de stuurknop gezien, maar ook de vooruit en achteruit cameraatjes en dat mag dan allemaal niet. Ik heb ter plekke gezegd ik haal alles er wel af, er is geen medische noodzaak voor. Het zijn advies aanschaffingen geweest zoals ook het alarm e.d. Van mij geen reden iets onwettigs te doen, van de stuurknop hoorde ik bij de test pas, de dealer heeft niet gewaarschuwd, die wist het wellicht ook niet. Maar de keuring ging hoofdzakelijk over de ogen, de test over de benen, maar nu komt er rijles nemen bij, rijden in een lesauto,  letten op sturing enz. Ik heb sterk de indruk dat dit op examen rijden gaat lijken. Als dit de wet en de regels zijn, benoem dat dan en geeft veel meer tijd. Mijn auto staat nu al bijna 4 weken stil aan de straat. er wordt totaal geen rekening met je gehouden.

Reputatie 7
Badge +8

Niets te danken @TelV , maar dat vragen naar leeftijd is een groot probleem. Wat willen ze ermee? Ik heb zelf ook wat leeftijd problematiek mee gemaakt en ondanks de AVG en vele andere organisaties helpt het allemaal maar weinig. Ik ben 75 geworden en dan moet je voor verlenging van je rijbewijs gekeurd worden. Ik heb diverse medische onderzoeken ondergaan en praktijk onderzoeken tijdens rijtesten. Medisch is alles in orde, er zijn officiële rapporten. Toch verlengt het CBR mijn rijbewijs niet en zit ik al zo'n 3 maanden zonder rijbewijs, dus zonder auto in een wat ik zou noemen ‘gehucht'.Ze hebben nergens begrip voor en houden totaal geen rekening met je. Er loopt inmiddels een rechtszaak . Ik kan het niet anders zien dan pure leeftijd discriminatie.

Reputatie 2
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter

Ik denk dat je wordt getroffen door de voorwaarde je rijbewijs is afgegeven vóór 30 juni 1980 ook hoewel dat heel erg zal zijn.

Ik snap het helemaal niet. Als je gezond ben dan waarom mag je niet meer rijden? Gewoon omdat je 75 jaar oud ben geworden?

Verhuizen naar een andere land waar zulke stomme regels niet van toepassing zijn (mits je rijk genoeg bent) bijvoorbeeld Thailand. Daar wonen veel nederlanders dus wordt je niet eenzaam. ;)

Reputatie 7
Badge +8

Dank voor de link @TelV. Zelf heb ik het CBR helemaal digitaal uitgeplozen. Ze zijn  moeilijk bereikbaar. Per telefoon is het lang wachten en dan word je veel doorgeschakeld, per mail e.d. wordt niet geantwoord. Per brief ben ik één keer opgebeld. De mededeling was dat het allemaal wel goed kwam, de onderzoeken en test zijn ervoor om na te gaan of u medisch gezien nog prima kan rijden. Welnu medisch heb ik geen enkel inzicht c.q .reden gekregen wat er mis is, alleen ‘vanwege medische reden wordt uw rijbewijs niet verlengd’. Vandaar dat mijn rechtsbijstand verzekering er nu werk van maakt. Als er geen medische reden is, vind ik het leeftijd discriminatie, en door de discussie leeftijd opgeven kwam het ter sprake. Maar de topic gaat uiteraard niet over mij noch over rijbewijs verlengen. Ik denk echter dat leeftijd overal een belangrijke rol speelt, vaak onterecht. 

Reputatie 2
Badge +4

Volgens de website van Vara Kassa is in ons omliggende landen een rijbewijs levenslang geldig. Jammer dat regering zo hebzuchtig is in NL. 

Nog een voorbeeld van hebzuchtigheid van NL: als je een vriend die in het buitenland woont geld schenkt (boven de vrijstelling) wordt het bedrag belast met 40%. Als je vervolgens tegen de belastingdienst zeg dat je als schenker de belasting wil betalen dan willen ze 60% van het bedrag bij je laten innen. Hoe gek is dat? Ik vraag mij af of het mogelijk zou zijn dit soort zaken voor te leggen aan de ECJ.

Maar ik hoop in jouw geval dat het CBR tot bezinning komt.

Reputatie 7
Badge +8

Ik ben er niet tegen,  dat  als er echt dwingende omstandigheden zijn men (een echt onafhankelijke instantie, en niet een bureaucratische overheids instantie met monopoli positie) controleert of een rijbewijs nog behouden kan worden. Zelf denk ik dan aan veelvuldig schade maken, de brokkenmakers, degenen die veelvuldig en blijvend met alcohol, drugs e.d. achter het stuur zitten, degenen met enorm veel processen verbaal met name voor ernstige delicten (soort draaideur criminelen) enz. enz. Maar iemand, en dan neem ik mezelf, die 57 jaar schadevrij gereden heeft,  nauwelijks bekeuringen heeft (enkele keer geflits voor weinig km.), niet drinkt of rookt dus geen alcohol of drugs, geen strafblad, geen asociaal gedrag vertoond, geen medische indicatie van bezwaar heeft en ook hier enz. enz. , is het afnemen van een rijbewijs een zeer zwaar middel. Maar genoeg hierover, er loopt een rechtszaak. Ik vrees echter dat er vele misstanden zijn zoals ook in uw voorbeeld genoemd, en meest ontstaan door monopoli c.q. machtsposities. Gesteld wordt: “Een (bijna) monopolie is niet verboden; misbruik daarvan echter wel. De Europese Commissie en de ACM kunnen daarvoor dezelfde boetes opleggen als voor overtreding van het kartelverbod.” Maar gebeurt dat, werkt dat??

Reageer