straatvraag

Check je de kassabon in de supermarkt?

• 16 May 2022
  • 26 reacties
  • 1193 Bekeken
Check je de kassabon in de supermarkt?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2167 reacties

‘Wilt u de kassabon?’ een vraag die na het betalen in de supermarkt altijd gesteld wordt.

Maar wat doe je vervolgens met deze bon? Kijk je er uitgebreid naar en controleer je of de prijzen en de gekochte producten kloppen? Of neem je nooit een kassabon mee? Praat mee!

👉We vroegen dit ook aan mensen op straat. Lees de reacties hier.

26 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Ja, Neem hem altijd me en kijk vluchtig of het allemaal klopt. ongeveer 1x in de drie maanden sta ik bij de balie omdat een prijs hoger is als op de schap. Soms is de prijs ook lager omdat bv een aanbieding niet verwerkt is.

Dit draadje is er toch al?

Badge +8

Dit draadje is er toch al?

Klopt, dat ging specifiek over fouten. Dit gaat over het checken van je kassabon. Niet iedereen doet dat. 😊

Reputatie 6
Badge +3

Ik gebruik tegenwoordig altijd de handscanner. Prijzen en aantal kun je dan direct controleren. Kassabon is dan altijd gelijk aan dat wat op de handscanner staat. Bonnetje neem ik dan altijd wel mee. Niet om het daarna direct te controleren, maar voor de toekomst of voor vrouwtje thuis.

Ik vraag meestal om de bon.
Veel winkels, hebben een bak waar ze alle niet meegenomen bonnen in gooien. Wat doen ze ermee?
Bewaar ze een tijdje, afhankelijk van de koop.
Uiteindelijk gaan ze in de papier vernietiger.
Soms kijk ik wat na, b.v. of een fles statiegeld had.
Bonnen waarop b.v. minder dure apparaten staan, gaan in een bakje. i.v.m. garantie.
Prijzen onthouden, kan ik niet voor een hele boodschappenlijst.
Controle, doe ik wel eens als ik net door de kassa ben gekomen.

Reputatie 7
Badge +7

Een keer merkte ik dat ik bedot was. Daarna controleerde ik een hele poos de kassabon maar na verloop van tijd verslapt dat. Neem wel elke keer de bon mee om eventueel te kunnen reclameren en bewijs te hebben dat ik het netjes allemaal betaald heb. Als ik met m'n vrouw boodschappen doe hebben we nooit tassencontrole maar als ik alleen ga gebeurde dat wel eens. Ik heb  daar zo'n hekel aan dus hou graag bewijs. Niet dat ze controleren maar dat het anders gaat als ik alleen ben.

Hoe zit het met de BTW afdracht als de winkel de bon gehouden heeft?

Reputatie 4
Badge +5

De prijzen van de boodschappen bij AH controleren wij zoveel mogelijk omdat daar regelmatig fouten in staan. Dus is een volledig geprinte kassabon wel zo handig voor bij de servicebalie. 

Ik check in 99% van de gevallen de kassabon, achteraf. 

Dit leverde mij rond 5 jaar geleden tussen de €75 - €125 per jaar op.

Momenteel, bij mijn huidige winkels, is afwijking hierbij vergeleken betrekkelijk klein, gelukkig.

Maar ik blijf checken!

Koop ik meer dan enkele artikelen dan controleer ik de bon steevast. Vaker gemerkt dat een hogere prijs is berekend omdat de prijs in het schap een verlopen actie betreft. Ook om te controleren of ik bij de zelfscan geen fouten heb gemaakt. 

Badge +1

Ik neem altijd de kassabon mee en check hem meestal voor het verlaten van de winkel, hoef k niet terug bij een foutje..

Vertrouwen is goed, controle is beter!

Ik wil altijd de kassabon en check deze direct na betalen en voor het verlaten van de winkel. Er zitten regelmatig verschillen in en er worden fouten gemaakt door de kassamedewerker. Zowel in positieve als in negatieve zin laat ik het veranderen. De reclames staan niet altijd goed in de kassa. Vaak  ga ik naar een zelfscan kassa en daar zitten ook fouten in. Daarnaast vul ik met de kassabonnen thuis mijn uitgaven in. Ik doe dit al meer dan 40 jaar. Je kunt dan hele aardige ontwikkelingen zien in het uitgavepatroon en de kosten van levensonderhoud. Daarnaast kan je goed zien waar al je geld naar toe gaat en waar je kunt bezuinigen indien noodzakelijk.

Bijna altijd vraag ik de kassabon en controleer deze voordat ik de winkel verlaat. Ik check of de juiste artikelen en het juiste aantal ervan op de bon staan. Ook de prijzen loop ik globaal na. Als ik naar de supermarkt ga, maak ik thuis vooraf een lijstje met de prijzen van eventuele aanbiedingen (zie website) erbij. Bij aanbiedingen let ik op de prijzen bij het schap en bij andere artikelen doe ik dat af en toe. Met de dikke duim schat ik dat ik van 1 op de 10 keer boodschappen doen naar de service balie moet om te corrigeren. Meestal krijg ik dan geld terug. Een veel voorkomende fout is dat een artikel te vaak wordt gescand. Mijn ervaring is dat het de moeite loont om alles even na te lopen.

Ik loop echt heel sporadisch langs zo'n bon maar één ding snap ik niet en dat is de conclusie dat het loont. Om daar iets over te kunnen zeggen moet je de tijd die je eraan besteedt afzetten tegen de verwachte opbrengst. Tegen welk uurtarief waardeert men zijn tijd, hoeveel tijd besteedt men gemiddeld aan een bon en wat is de verwachte gemiddelde opbrengst die hier dan tegenover staat?

@A. Deen Het extra werk voor het doen van de dagelijkse boodschappen (vooraf bekijken van aanbiedingen bij enkele supermarkten in de buurt, naar een extra supermarkt gaan vanwege aanbiedingen, kassabon nalopen) waardeer ik op 10 euro netto per uur. Na aftrek van mijn "uurtarief" voor dit extra werk houd ik netto nog best wat over; dat geldt vooral bij aanbiedingen. Een kassabon nalopen kost me ca. 30 sec. 1 op de 10 keer moet ik naar de servicebalie wat me dan 5 minuten extra kost. Per 10 keer boodschappen dus 10 minuten extra tijd; uurkosten ong. 2 euro. Meestal gaat het om meer dan 2 euro, waardoor het voor mij loont. Verder is het voor mij ook een principe kwestie. Je moet winkels niet de "ruimte" geven je teveel te laten betalen.

@Asperen56 als het voor u een principe kwestie is staat het u natuurlijk volkomen vrij daar uw tijd aan te besteden en inderdaad controle houdt ze scherp maar om te "lonen" moet het meer opleveren dan het kost. Als ik een bon zou moeten controleren zal ik alle prijzen op moeten gaan zoeken, die kunnen immers per dag fluctueren en dan ben ik zeker niet in 10 sec klaar. Dus stel 5min tegen €25 per uur kom ik op €2 kosten die ik dus gemiddeld uit iedere bon terug moet halen, dan loont het. En dan moeten ze me niet ook aan de balie laten wachten want dan zal ik nog meer geld moeten vinden.

Badge +1

Ik controleer globaal bij de inpaktafel en neem de bon mee. Die verdwijnt thuis in een bakje met bonnen en zegeltjes voor als ik hem nodig mocht hebben als een product achteraf bekeken iets mankeert. Gelukkig gebeurt dat sporadisch, maar is het prettig daar dan de bon bij te kunnen overleggen. 

Reputatie 7
Badge +5

Ik loop echt heel sporadisch langs zo'n bon maar één ding snap ik niet en dat is de conclusie dat het loont. Om daar iets over te kunnen zeggen moet je de tijd die je eraan besteedt afzetten tegen de verwachte opbrengst. Tegen welk uurtarief waardeert men zijn tijd, hoeveel tijd besteedt men gemiddeld aan een bon en wat is de verwachte gemiddelde opbrengst die hier dan tegenover staat?

Deze theorie klopt natuurlijk als een bus, rekenkundig gezien. Het is echter wel zo dat je hier Mickey Mouse geld met echte euro's vergelijkt. Dat uurtje wat je eraan besteed mag dan wel wat kosten, maar die euro's zie je nooit, vandaar de zakelijke term 'Mickey Mouse’ geld. Die kassabon is natuurlijk wel echt geld. 

Reputatie 7
Badge +7

De prijs van de tomaten, broccoli en spruitjes is elke week anders, de ene keer duur, de andere keer goedkoop. Wij laaien de kar niet vol zonder naar de prijs te kijken, dus telkens is het een wikken en wegen per ding of we het wel doen of niet. Ik bedoel bloemkool was ooit een kwartje (kwartje is altijd guldens, euro's hebben geen kwartje) en dan is die ineens €1,69. Ja daag zeggen we dan. Maar een andere keer is ie €1,29, dan vragen we mekaar: " lus je die?, ja doe maar". 

Als we dan bij de kassa komen weten we toch nog goed uit het hoofdje wat de prijzen waren. Dan kun je dat volgen op het schermpje. Als we met z'n tweeën zijn doet de een laden en de ander kijken. Na afloop de bon nakijken gaat heel vlug op leessnelheid, al die prijzen zitten nog in het koppie van een kar vol. Het valt meteen op als iets afwijkt. Bij mij gaat er niks bij of uit mijn portemonnaie voor de tijd dat ik de bon nakijk, dus ik voel dat niet als kosten.

Die gescande waren gaan bijna altijd wel goed. Waar het wel eens fout gaat is als de kassière de aantallen moet aantikken. Ooit een keer iets van €23 teveel moeten betalen omdat ze 28 aansloeg waar het 2 moest zijn. Nooit problemen gehad met herstellen. Ik zie er ook uit als een heel eerlijk iemand 😴

Als we dan bij de kassa komen weten we toch nog goed uit het hoofdje wat de prijzen waren. Dan kun je dat volgen op het schermpje. Als we met z'n tweeën zijn doet de een laden en de ander kijken. Na afloop de bon nakijken gaat heel vlug...

Als je de kassabon na afloop controleert hoef je daarvóór dus niet naar het schermpje te kijken.

Vervang deze bezigheid door iets nuttigers. Dit geldt voor beide gezinsleden.

We kijken met zijn allen sowieso al veel te veel naar schermpjes.

Reputatie 7
Badge +7

Ha @Léonz, goede hemelvaartweekendochtend. Meekijken op het schermpje lukt meestal toch weer niet goed. De kassière doet het zo snel. Ik doe meestal het laden en mijn vrouw kijkt toe.

Ik ben al zover dat ik mijn schermpje leg op de pinautomaat en dan hoor je iets van "ploemb" en dan zegt de kassière: "U heeft betaald".

Ik doe ook altijd de bon meenemen zoals @Bezig-Bijtje schrijft, voor het geval je wil reclameren. En je hebt dan bewijs dat je die spullen netjes gekocht en betaald heb. Toen ik nog een klein jochie wss op de lagere school wilden ze daar een keertje aan twijfelen en dat vond ik zo erg. Dus sindsdien altijd de bon meenemen. Op weg naar huis kan je in theorie in een politiefuik terecht komen. Als je dan een grote mond hebt wil de agent je misschien een lesje leren en begint met: "Waar hebt u die boodschappen vandaan?". Of je gaat nog in een andere winkel boodschappen doen. Als je dan die winkel weer uitloopt kan er bij de deur iemand vragen: "Wat hebt u in die tas zitten?". Ik verzin maar wat hoor. Wel zo fijn dus om die bon te hebben.

Hallo Jan,

De observatie van het kassaschermpje speelt zich binnen jullie gezin dus aanzienlijk minder intensief af dan ik aanvankelijk dacht. Een hele opluchting voor mij.

Inderdaad: de kassabon altijd meenemen!

Je noemde terecht de alsmaar toenemende politiefuiken. En ook de mogelijkheid om een product terug te brengen. Reclameren noem jij het met een deftig woord.

Wat ik nog zou willen toevoegen: je kunt de kassabon uitstekend gebruiken om een administratiesysteem op te zetten/in stand te houden van je uitgaven aan boodschappen. En om aldus te zien wat je meest bezochte winkel is, nochtans waar je het meeste geld achterlaat. Bij mij staat dezelfde supermarkt sinds vele jaren op 1. Interessant toch?

Anderen hierboven lijken ook zoiets te doen. Dat zijn de verstandigen onder ons.

Sluit je aan bij deze groep in het geval je er nog niet toe behoort.

Je bent van harte welkom!

Ja ik controleer altijd de kassabon. Het is heel vaak dat ze vergeten de afprijzing in de computer te verwerken. Als ik eenmaal thuis ben heb ik geen zin meer om terug te gaan dus controleer het altijd in de winkel

Ik gebruik zoveel mogelijk de handscanner. Ik kijk eerst op het schap en kijk of de scanner ook de goede prijs geeft. Ik heb zelfs 3 weken op rij een hogere prijs op de scanner gekregen als op het schap stond. Ik heb alle 3 de weken het product gratis mee mogen nemen. Het is bijna iedere week raak. In deze winkel dat het niet klopt. 

Badge

Ik bekijk de kassabon eigenlijk nooit, uitgezonderd die van een benzine station omdat ik mijn verbruik exact bijhoud, dat is een soort hobby.

Bij de supermarkt scan ik vaak zelf de boodschappen, dan let ik zelf al op of alles goed gaat.

Daarbij hoef ik niet elk dubbeltje om te keren, dus is het een afweging om geen tijd te steken in de controle van die kassa bonnetjes.

Reputatie 7
Badge +7

Na een verbouwing had onze supermarkt opeens ook een deel met zelfscankassa's. We liepen er eerst met een bochtje omheen, niks voor ons, onbekend maakt onbemind.

Maar onlangs haalde een winkelmevrouw ons over. Ze bleef erbij staan, hoe je de groente weegt, hoe je de aantallen gebakjes invult. En toen waren we om. Met een volle kar gaan we nu ook zelfscannen. En als wij het doen trekken we anderen ook aan. Nog even en we zijn doorgewinterde kassiers.

We hoeven niet meer in een lange rij te wachten. En betalen met de smartphone ruggelings tegen het pinapparaat. Google Pay of Rabo Wallet. Wat veranderen de tijden. In 1974 zag ik niet op die Star Trek tv-serie dat zij dit ook deden.

Reageer