Consumenten helpen Oekraïne

• 21 March 2022
  • 0 reacties
  • 53 Bekeken

Beste Allemaal,

Als consument wil ik proberen een bijdrage te leveren aan de verbetering van de huidige situatie in Oekraïne. Ik wil daarom op dit moment geen producten kopen waaraan Russische leveranciers geld verdienen. Dit geldt zowel voor eind producten als ook grondstoffen en halffabricaten. Ik ben geen soldaat en ik kan ook geen sancties opleggen maar denk wel dat ik met mijn koopgedrag invloed kan uitoefenen en daarmee de mensen in Oekraïne indirect kan ondersteunen.

Wanneer het gaat om het kopen van voedsel (gezondheid) en kleding (kinderarbeid) kan ik vaak gemakkelijk zien wat er precies in zit en waar het gemaakt is maar voor veel andere consumentenproducten geldt dat niet. Ik ben bijvoorbeeld van plan om binnenkort een elektrische fiets aanschaffen te schaffen en wil graag kunnen zien in hoeverre Russische leveranciers en producten bij de totstandkoming daarvan betrokken zijn (mensenrechten en internationaal recht).

Is er ergens een overzicht waarin dit soort informatie, voor fietsen maar misschien ook voor andere consumentenproducten, te vinden is zodat ik dit kan laten meewegen in mijn besluit tot aankoop en … de wereld op deze manier misschien een klein beetje mooier te maken?

Mvg Roel Kersten

0 reacties

Geen reactie

Reageer