Beantwoord

Consumentenbond maakt geen reclame?

• 12 april 2021
  • 1 reactie
  • 66 Bekeken

Zojuist las ik op de site de beoordeling van het beste strijkijzer. De prijsvergelijking kwam van een aantal webwinkels; in de lijst van namen was bij elke winkel een button opgenomen voor een directe doorklik.

Ik heb hier 2 problemen mee:

1. De lokale detailhandel, de winkels waar je zelf je product uitkiest en ophaalt, eventueel met advies heeft het zwaar. Door Corona en door de webwinkels. Webwinkels waar personeel een slechte cao heeft, bestelbusjes met zwoegende ZZP’ers maken de buurt onveilig. En nu is dat nog goedkoper, dat winkelen op het web. Maar zodra de detailhandel het loodje legt is de webwinkel vrij om de prijs te verhogen. Ik keur het af dat de Consumentenbond zich zo manifesteert als sponsor van de webwinkeliers.
  1. De Consumentenbond beweert onafhankelijk van advertenties te zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de buttons betaalde reclame zijn. Dat hoop ik althans, want als een sterk medium als de Consumentenbond je doorverwijst, dan is dat echt geld waard. Hoe zit dit?
icon

Beste antwoord door Imke 12 april 2021, 11:10

Beste @J. Jongman, het klopt dat wij op onze website de mogelijkheid aanbieden om een product dat wij testen ook direct aan te schaffen. Bij een daadwerkelijke aanschaf, ontvangen we hiervoor inderdaad een vergoeding van de webwinkel. Deze inkomsten gebruiken we om onze vergelijkers te onderhouden en up-to-date te houden. Dat is wel iets anders dan 'adverteren', want wij bevoordelen geen producten of webwinkels. De testresultaten zijn leidend en onze testmethode is onafhankelijk.

Over onze inkomsten door links naar webwinkels schrijven we het volgende: ‘Op onze website vind je (web)winkelprijzen van producten. Deze prijzen vind je in onze vergelijkers en zie je als je bijvoorbeeld tv's vergelijkt of smartphones vergelijkt. Ook kun je het product via onze website direct bij de webwinkel kopen. Als je vanaf onze website doorklikt naar een webwinkel krijgen wij een vergoeding. Per doorklik is dat gemiddeld €0,30.’ Meer informatie over onze inkomsten vind je hier.

Bekijk origineel

1 reactie

Badge +8

Beste @J. Jongman, het klopt dat wij op onze website de mogelijkheid aanbieden om een product dat wij testen ook direct aan te schaffen. Bij een daadwerkelijke aanschaf, ontvangen we hiervoor inderdaad een vergoeding van de webwinkel. Deze inkomsten gebruiken we om onze vergelijkers te onderhouden en up-to-date te houden. Dat is wel iets anders dan 'adverteren', want wij bevoordelen geen producten of webwinkels. De testresultaten zijn leidend en onze testmethode is onafhankelijk.

Over onze inkomsten door links naar webwinkels schrijven we het volgende: ‘Op onze website vind je (web)winkelprijzen van producten. Deze prijzen vind je in onze vergelijkers en zie je als je bijvoorbeeld tv's vergelijkt of smartphones vergelijkt. Ook kun je het product via onze website direct bij de webwinkel kopen. Als je vanaf onze website doorklikt naar een webwinkel krijgen wij een vergoeding. Per doorklik is dat gemiddeld €0,30.’ Meer informatie over onze inkomsten vind je hier.

Reageer