Consumentenbond.nl

Consumentenbond wordt te commercieel.

• 3 november 2019
  • 20 reacties
  • 1278 Bekeken

Met de introductie van het Autolease-collectief gaat de Consumentenbond mijns inziens te ver. Ik stoor me al een tijd aan de overdadige e-mails van het Energiecollectief. Maar nu de e-mails van het Autolease-collectief regelmatig binnen komen ben ik van plan mijn lidmaatschap op te zeggen.

Het begon volgens mij allemaal met de jaarlijkse Zorgvergelijker. En dat de Consumentenbond daar een verdienmodel in ziet/zag begrijp ik nog ten dele. Maar met de hoeveelheid diensten die de Consumentenbond nu aanbiedt begeeft de bond zich op glad ijs en staat de onafhankelijkheid wat mij betreft ter discussie. Hoe kun je aan de ene kant diensten en producten aanbieden en daar (veel) geld aan verdienen en aan de andere kant diezelfde producten en diensten onafhankelijk testen? 

Ik begrijp uit eerdere berichten op dit forum dat de Consumentenbond niet genoeg inkomen kan vergaren met alleen lidmaatschapsgelden. Maar vraag me tegelijk af hoe men dat voor de collectieven-periode dan deed. Toen lag de nadruk op het onafhankelijk testen en was er quablijkelijk geld genoeg. Nu ligt de nadruk op het collectieven-verdienmodel. 

Hartelijke groet, Haz

20 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Het een sluit het ander niet uit,@Haz . De bond kan geld verdienen en toch onafhankelijk zijn . Bovendien , als je het zo bekijkt , kun je ook geen lid meer zijn van van diverse andere grotere verenigingen ( waar ik de onafhankelijkheid zeker niet altijd helemaal vertrouw ) . Daar gebeurt het ook . Het is een manier om het lidmaatschapsgeld niet te hoog te laten worden . Dat is noodzakelijk omdat anders leden afhaken en nieuwe leden wegblijven . Zo veel mogelijk leden zijn van levensbelang als een bond kans wil maken om misstanden aan te pakken en om gehoord te worden in Den Haag. Het verschil tussen toen en nu is ongetwijfeld een goede verklaring voor . Dat antwoord laat ik liever aan de bond over. 

Reputatie 3
Badge +5

Beste @Haz,

Dank je wel voor je bericht. Dat je teveel e-mails krijgt over onze collectieven is vervelend. Dat kan niet de bedoeling zijn. Wist je dat je je voor die berichten kunt afmelden? Hier lees je hoe je dit zelf kunt doen.

Maar veel belangrijker is natuurlijk de zorg die je uitspreekt over onze onafhankelijkheid. Daar ga ik graag op in. 

De Consumentenbond wil het makkelijk voor je maken. Bijvoorbeeld als je het moeilijk vindt om het product te kiezen dat het beste bij je past. Dat doen we door producten en diensten met elkaar te vergelijken. We laten zien welk product als beste uit de test komt en wanneer je het meeste waar voor je geld krijgt. Dat weet je vast al. In sommige gevallen kun je ook via ons zo’n product of dienst aanschaffen. Een voorbeeld daarvan is de energievergelijker. Die vergelijker is volledig onafhankelijk omdat we zoveel mogelijk leveranciers met elkaar vergelijken, dus óók de leveranciers waar je niet via ons naar kunt overstappen. Ons belangrijkste doel is om jou een zo compleet mogelijk inzicht te geven. 

In andere gevallen proberen we je verder te helpen door een gunstige prijs voor je uit te onderhandelen. Dat kunnen we doen door een groep consumenten bij elkaar te brengen en namens deze groep in te kopen. Bij de onderhandelingen staat echter altijd jouw belang voorop. Wij laten ons niet leiden door anderen. En we gaan alleen in zee met een bedrijf als dat akkoord gaat met onze eisen en voorwaarden. Op die manier zorgen we dat onze onafhankelijkheid gewaarborgd blijft. 

Mocht je via ons overstappen of gebruik maken van onze collectieven, dan krijgen we daar een vergoeding voor. Dus we verdienen geld. Maar dat geld zetten we in om alle belangrijke dingen die we doen – actie voeren, campagnes opzetten, onderzoek doen, rechtszaken voeren, enzovoorts – te bekostigen. Want een rechtszaak, zoals bijvoorbeeld tegen Philips in onze beeldbuizenzaak, duurt vaak lang (soms zelfs jaren) en is duur. Het geld dat we binnenkrijgen uit onze lidmaatschappen is helaas onvoldoende om al die goede en belangrijke dingen te kunnen blijven doen. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken, krijgt de Consumentenbond geen subsidie. Kortom, we hebben ook andere manieren nodig om onze activiteiten te bekostigen en zo markten beter en eerlijker te maken. Voor jou. Want jij bent degene waar we het uiteindelijk voor doen. 

Hopelijk heb ik met dit antwoord je zorg over onze onafhankelijkheid kunnen wegnemen. En natuurlijk hoop ik dat je gewoon lid blijft. 

Hartelijke groet,
Sophie

@Haz Volgens mij ligt de Consumentenbond momenteel op de grond in een (pijnlijke) spagaat en kan niet meer alleen overeind komen.

Opvallend is wèl, dat de trouwe forumdeelnemers op jouw topic niet (constructief) reageren. De jaarverslagen liegen er inderdaad niet om, het ledenaantal blijft maar zakken en jij houdt het ook voor gezien. Net zo opvallend is, dat al die diensten uitgebreid worden, die ook door niet-leden kunnen worden gebruikt. De spagaat is waarschijnlijk de moeilijke keuze moeten maken om toekomstig voor álle consumenten een krachtig medium te kunnen zijn/worden of … doormodderen met het teruglopende verdienmodel van een Vereniging met betalende leden.

E.e.a. werd mij duidelijker door een enquête die de Consumentenbond onlangs in opdracht heeft gegeven, die via het onderzoekbedrijf ook in mijn email-box terecht kwam. Er worden vragen gesteld met opties zoals prijsverhoging, meer vergelijkingssites, kortingsmogelijkheden voor de leden, maandelijks betalen of met korting één keer per jaar enz.

Tenslotte wordt er in deze enquête gevraagd wat je uiteindelijk verwacht van de Consumentenbond? Die vraag heb ik als volgt beantwoord:

“Het vertegenwoordigen van álle consumenten in samenwerking met andere Europese consumentenvertegenwoordigers om een goed werkend tegengewicht te kunnen vormen m.b.t. zwaarwegende beslissingen die nu eerder de politici, de werkgevers en vooral de lobbyisten  nemen en de consument voor een voldongen feit stellen".

Hoe beter de Consumentenbond preventief iets kan helpen vermijden, des te minder hoeft achteraf gerepareerd te worden. Letterlijk bij voorbeeld, zou het een zegen zijn om op grotere huishoudelijke aanschaffingen een garantietermijn van vijf tot tien jaar te kunnen beslissen. Goed voor de consument en goed voor het milieu. De producenten met milieuschadelijke en snel overlijdende producten kunnen daarmee effectief uitgeschakeld worden,ook  klantvriendelijke beslissingen bij banken/verzekeraars al vooraf met een sterkte consumentenvertegenwoordiging besproken, geformuleerd en geïmplementeerd worden. Wie gaat ons bij voorbeeld onafhankelijk door de energiecrisis en/of de huisvestingscrisis helpen? In de enquête heb ik een flink bedrag aangegeven dat mij dat jaarlijks waard zou zijn.

Natuurlijk is deze hoge verwachting niet gratis … maar dit via ledenbijdragen en vergelijkingssites moeten financieren van meer macht op  de consumentenmarkt is m.i. niet de allerbeste optie. Ik zou eerder liever bespreekbaar willen kunnen maken dat er een duidelijke “bewakingsopdracht voor consumenten” van de regering gaat komen en dit dan geen subsidie noemen, maar een substentiële bijdrage voor een eerlijke evenwichtigere verhouding tussen consumenten en aanbieders op de inmiddels verdeelde internationale markten.

Wat mij de laatste tijd opvalt is, dat steeds weer mensen zich geroepen voelen om kritiek te uiten op het gedrag van de Consumentenbond.

Ik vind: de Consumentenbond doet goed werk. Punt uit.

Laat de Consumentenbond gewoon met rust en ondermijn niet steeds de werklust en de motivatie van de medewerkers aldaar.

@Léonz De Consumentenbond geeft zèlf ook meerdere signalen af m.b.t. hun eigen onzekere toekomst, zèlfs (alweer) een ander gezicht (logo) zou een verbetering moeten worden. Ze geeft opdrachten aan adviesbureau's, laat enquêtes rondsturen en de “concurrentie” groeit en gaat steeds meer taken overnemen (ACM, Consuwijzer, Cool Blue of Bol.com, tv-programma's van meerdere omroepen, consumenteninformatie op de radio, blogs, krantenberichten, buitenlandse tests, enz. en jij zegt alleen maar “ze doen goed werk” (wat hier helemaal niemand aanvecht), maar het “Punt uit” is te kort door de bocht wanneer je iemand met een (vermeend) monopolie met rust laat, wordt de oorspronkelijke vechtlust uiteindelijk steeds kleiner en intussen blijft het ledenaantal maar zakken. Met de eerstkomende prijsaanpassing zelfs nog sneller.

Mijn stelling over een werkelijke  potentiële meerwaarde van de Bond is dus:

Ik zou eerder liever bespreekbaar willen kunnen maken dat er een duidelijke “bewakingsopdracht voor consumenten” van de regering gaat komen en dit dan geen subsidie noemen, maar een substantiële bijdrage voor een eerlijkere evenwichtigere verhouding tussen àlle consumenten en aanbieders op de inmiddels verdeelde en onoverzichtlijke  internationale markten.

Hallo petronella,

Wat u voorstelt is natuurlijk prima, u treft mij aan uw zijde, maar de titel van dit topic luidt:

“Consumentenbond wordt te commercieel.”

Met een punt, maar zonder uit.

Ik heb bezwaar tegen dit soort topictitels, hoewel ze natuurlijk niet verboden zijn.

Hallo petronella,

Wat u voorstelt is natuurlijk prima, u treft mij aan uw zijde, maar de titel van dit topic luidt:

“Consumentenbond wordt te commercieel.”

Met een punt, maar zonder uit.

Ik heb bezwaar tegen dit soort topictitels, hoewel ze natuurlijk niet verboden zijn.

Ik hoop dat @Haz (nieuwe deelnemer op het forum, maar wèl lid van de Consumentenbond!) nog de moeite neemt om aan deze discussie actief te willen gaan deelnemen. M.i. test de Consumentenbond op de eigen vergelijkingssite niets, maar stelt enkele voorwaarden. Alle vergelijkingssites, dus ook van concurrerende organisaties, betrekken de gegevens van één en dezelfde dezelfde bron, waar ze consequent aangeleverd worden.

Hallo petronella,

U staat zelf ook gedefinieerd als “Nieuwe deelnemer”, dus ik spreek de hoop uit dat u uw mede-“Nieuwe deelnemer” Haz heeft gemotiveerd om nog eens een duit in het zakje te doen.

Het is altijd lastig om op een reaguurder te reageren. Bij voorbaat een verloren zaak omdat er zelden of nooit inhoudelijk wordt gereageerd. Dat deze meneer of mevrouw zelf geen lid is van de Consumentenbond doet niet ter zake. Ik ben slechts 15 jaar lid. Punt. Oh nee sorry, punt uit. 

Dank i.e.g. voor de inhoudelijke reacties van E.T. WiersumSophie en petronella. Ik houd het overigens nog niet voor gezien, ik wilde alleen m’n ongerustheid uiten op dit forum en lezen wat de moderator te schrijven had. Dus dank Sophie voor uw uitleg. En dank ook voor uw heldere uiteenzetting Petronella. Ik kan u helemaal volgen en kom dit weekend met een uitgebreide reactie. Moet nu helaas weer aan het werk. 

@Haz Prima om vast te stellen dat je “nog aan boord bent” en (als langdurig trouw lid van de Consumentenbond) nog een statement ter verduidelijking wilt afgeven.

Ik ben en wij zijn benieuwd naar de, hopelijk voor de toekomst van de Consumentenbond, constructieve inhoud.

Badge +8

Alle off-topic reacties zijn verwijderd.

Andere, eerder “serieuze” Verenigingen, maken zich óók schuldig aan het prijsopdrijvende bijverdienen d.m.v. bonussen, door vergelijkingssites te exploiteren en (mening beïnvloedend) hun achterban/leden een zogenaamde, vooral onnodige “raad” te geven.

Vandaag weer zo'n  “spam-bericht” van VEH (Vereniging Eigen Huis) in het het AD als passend voorbeeld.

https://www.ad.nl/nieuws/trouwe-consumenten-betalen-de-hoofdprijs-voor-energie~aeecfd0e/

Interessant bij het VEH-bericht in het AD (vorige post op dit topic) is de opmerking van de redactie:

De journalisten van het AD zijn niet betrokken en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Reputatie 7
Badge +4

wat is daar schuldig aan? als dergelijke partijen de consument willen blijven helpen op het niveau waarop ze dat doen, kost het gewoon geld. en de contributie verdubbelen pikken we oom niet.

zolang ze geen 'wij van wc eendje’ doen is dit gewoon een valide business model.

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben al lid van de Consumentenbond sinds medio 1981. Ik heb de Consumentengids altijd met plezier gelezen. Die wervingsmails voor energiecontracten of zorgverzekering of autolease kun je ook stopzetten als je geen interesse hebt. Ik heb er geen moeite mee dat de Consumentenbond daarin bemiddelt en er wat aan verdient. Als het ledenaantal de afgelopen 25 jaar om en bij op hetzelfde niveau blijft, kan de bond niet zoveel meer groeien. Met die bemiddeling ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Ik zie dat de bond er ook wil zijn voor de overige consumenten die geen lid zijn. Verenigd staan we veel sterker dan alleen. Via internet, email, social media en filmpjes op Youtube kan de Consumentenbond een groter publiek bereiken. Daar moet de Consumentenbond het toch vooral van hebben, publicaties gericht aan de leden en het publiek. Als de bond moet stoppen met mailen dan breek je ook een van die communicatiemiddelen af van de bond met het publiek. 

Als student in de jaren ‘70 had ik geen cent te makken. Ik was nog bleu, je gelooft de winkelier nog op zijn blauwe ogen, ik had geen benul van mijn consumentenrechten. Ik stoot de nodige keren mijn neus en ga van verdriet in de bibliotheek op een dag de consumentengids lezen. Studentenvriendjes hadden mij gevraagd: “Waarom heb je de gids dan niet gelezen, o ja staat het er dan in? ja ga maar kijken” . Daar begon mijn verstand krijgen van consumentenzaken. Als ik daarna iets duurs wilde gaan kopen kopieerde ik eerst alle artikelen uit de gids. Dan ging ik op onderzoek uit in de winkels en bepaalde langzaam mijn keus naargelang mijn budget. Zo heb ik mij eerste spiegelreflexcamera gekocht en geen dag spijt gehad in de 25 jaar daarna. 

Zo ben ik blijven doen met al mijn volgende wat duurdere aankopen tot heden. Vanaf mijn eerste vaste baan werd ik lid van de Consumentenbond. Door al die gidsen te lezen was het voor mij ook een consumentenonderwijs. Ik heb geleerd om ongevoelig te zijn voor reclame en impulsaankopen, hoe leuk gebracht, hoe mooi verpakt, hoe lieftallig ook, ik keek altijd verder en probeerde het te doorgronden. Bij elke wat duurdere aankoop las ik eerst de gids om er verstand van te krijgen, en met dat als vertrekpunt ging ik op verder onderzoek uit. 

Ik weet gewoon dat ik met de beter doordachte keuzes een paar keer meer centjes en verdriet heb uitgespaard dan mijn lidmaatschap van de Consumentenbond. Daarom zeg ik: word lid van de Consumentenbond, dan word je niet meer bedot. 

Reputatie 7
Badge +7

Goed betoog @Jan . Maar je weet zoveel mensen zoveel zinnen. En dat is ook niet erg, ik weet dat je er ook zo over denkt. Andere meningen dus totaal geen bezwaar. Als ze maar niet opgedrongen worden. Dus graag ieder zijn mening, ieder zijn gelijk, als men maar respect blijft behouden voor iedereen en ieder onderwerp.

En moderatoren grijpen in als het weer te fel wordt, verwijten over en weer gaan, en als het of topic is dus niets meer met het onderwerp te maken heeft. Laatste is altijd discutabel. Maar regels zijn nu eenmaal regels. Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn met schrappen van iemands werk (inhoudelijk dus en niet ruzie en verwijten) . Aldus heb ik ook al eens gepleit voor duidelijkheid, transparantie een kort waarom iets gebeurt, is wat democratischer en wellicht houden anderen zich daar dan ook aan.  Volgens mij heeft dit wel iets met de topic te maken. Groeten Leo.

Badge

Ja, de Consumentenbond wordt te commercieel.

Ik ben een nieuwe deelnemer en sinds dit jaar lid van de Consumentenbond. Jaren geleden langdurig lid geweest en nu weer terug. Maar er is veel veranderd en niet alleen ten goede. Mooi is dat het veel meer digitaal is geworden, maar ik mis wel het oude 'Consumentenbond-gids-gevoel'.  Grote uitvoerige testen, het oude tabellen doorvlooien met de ++ en +/- en het gevoel dat testen echt allemaal zelf door de CB 'met de witte jas' aan werden getest. Puur nostalgie natuurlijk maar heeft wel een kern.

De gids leest nu meer als een magazine en de kwaliteit van de testen vindt ik tot nu toe 'mwoah'. Eigen ervaringen hebben een ander beeld dan wat ik zelf uit de testen haal. Nog niet echt onder de indruk, maar kijk het even aan. 

De commercie bij de Consumentenbond valt mij ook op. Het is een vele malen meer verkoop geworden dan alleen gedegen adviseren. Hoe onafhankelijk ben je dan als je ook aanbieder bent van enkele producten. Als ik lees dat de CB in een spagaat ziet en leden ziet dalen dan zou ik graag terug willen naar de oudere stijl. Al is de druk met het internet natuurlijk gigantisch. 

Goed voorbeeld vind ik Consumer Reports; de Amerikaanse Consumentenbond. Met 8500 testreviews vele malen groter. Ze hebben echter ook een No Commercial Use Policy. 

Hun vergelijkbare labels als 'Best Getest' of 'Beste Koop' mogen door commerciële verkopers van hen niet zomaar worden gebruikt. Daarmee houdt je commercie en advies meer gescheiden.

This stemmed from a belief we still hold today: that consumers should enjoy the full context of our information and not hear about our ratings and reports through the language of salesmanship.

https://www.consumerreports.org/cro/about-us/policies-and-financials/no-commercial-use-policy/index.htm

Wat mij betreft zou de Consumentenbond hier een voorbeeld aan kunnen nemen door ook zo'n policy te introduceren. Terug naar alleen gedegen en puur onafhankelijk advies. Dan komen de nieuwe leden vanzelf.  

En graag een lagere prijs voor een jaarabonnement of 3-jarig abonnement. Het is wel erg duur geworden.

Badge +8

Dank voor de suggestie, @LR44!

Ik ervaar de CB niet als commercieel en initiatieven voor collectiviteiten die zich op commercieel terrein begeven ook niet als hinderlijk want dat gebeurt met open vizier.

De gepubliceerde tests vind ik heel waardevol,omdat je er veel informatie kunt vinden over allerlei aspecten van een product waarmee je bij aankoop rekening kunt houden. Alleen stuitte ik bij b.v. de test van multi-vitamines op het feit, dat de "beste uit de test” al snel uitverkocht was en daarna langdurig niet meer verkrijgbaar. Voor zover dit verschijnsel zich ook bij andere producten voordoet betekent dat, dat slechts een beperkt aantal consumenten van zo'n test kan profiteren. Wellicht is dat bezwaar te ondervangen door, met name bij duurdere apparatuur, een indeling te maken naar b.v. prijssegment: duur, middel en goedkoop, of b.v. voor wasmachines: 1-persoons, 2-3 persoons en meer-persoons huishoudens. Dan blijft er altijd nog een "beste uit de test” maar kunnen in meer segmenten producten van een "beste” of evt. "goede koop” beoordeling worden voorzien. 

Badge

Ik vind mijn lidmaatschap van de CB zeer de kosten waard. Ik heb er al jaren veel aan gehad, vooral bij aankopen, maar niet alleen dan. Ik leer veel alleen al door het blad te lezen. Ik merk wel dat de mogelijkheden van de CB beperkt zijn doordat we een klein land zijn. Goed dat de CB daar wat aan doet door regelmatig resultaten van het Vlaamse Test-Aankoop en van andere Europese organisaties te vermelden. Misschien kan dit structureler aangepakt worden. Je gaat niet gauw 40 à 50 euro lidmaatschapsbijdrage betalen om een interessante test van een buitenlandse organisatie, maar een paar euro voor een specifiek artikel  zou ik er wel voor over hebben. Misschien kunnen de zusterverenigingen elkaars leden die mogelijkheid bieden.

Reageer