CV ketel vervangen zinvol?

• 16 September 2022
  • 21 reacties
  • 530 Bekeken

Badge

Dag Consumentenbond Forum,

Ik heb momenteel een Nefit Ecomline ketel , productiedatum 2000 en geplaatst in 2007.Is de besparing met een nieuwe ketel(Intergas HRE) groot genoeg om de aanschafprijs te rechtvaardigen(€ 1.524)?De ketel is goed afgesteld(65 cv temp en 60 ww temp) maar wel met een aan/uit thermostaat, een nieuwe ketel zal natuurlijk met een Opentherm thermostaat geplaatst worden.Ook zet ik de ketel dan op ECO stand, dat is met de huidige niet mogelijk ivm de boiler.

En is het bij een collectief mogelijk om het onderhoudscontract te laten zitten?Ik zal dat zelf wel regelen, uiteraard elk jaar en door een lokaal erkend installateur en ik heb goede CO(COA-26) melders die ik elke 7 jaar vervang.Ik vertrouw die grote bedrijven minder, omdat de werkdruk daar heel hoog ligt.Ook op Youtube zie ik dat het daar vaak mis gaat.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

21 reacties

En is het bij een collectief mogelijk om het onderhoudscontract te laten zitten?

In het verleden wss je verplicht er twee jaar onderhoud bij te nemen, dat was nonnegotiable. Daarna kon je doen wat je wil.

Badge

Hoi @A. Deen ,

Bedankt voor de reactie!

2 Jaar vind ik wel prima.

Onderhoud van een cv ketel, kun je het beste steeds bij dezelfde doen.
Bij omschakelen volgt er namelijk eerst weer een keuring van de installatie.
Hoe vaak je onderhoud moet doen, hangt af van de ketel.
Zo heeft mijn ketel, iedere 2 jaar een nieuwe pakking nodig.
Wacht je daar te lang mee, loop je kans op brand.
Ook kun je bij een contract de keuze maken of je verzekerd bent voor onderdelen en arbeidsloon.
Ik heb dat recht 15 jaar gehad op mijn cv ketel.

Badge

Onderhoud van een cv ketel, kun je het beste steeds bij dezelfde doen.
Bij omschakelen volgt er namelijk eerst weer een keuring van de installatie.
Hoe vaak je onderhoud moet doen, hangt af van de ketel.
Zo heeft mijn ketel, iedere 2 jaar een nieuwe pakking nodig.
Wacht je daar te lang mee, loop je kans op brand.
Ook kun je bij een contract de keuze maken of je verzekerd bent voor onderdelen en arbeidsloon.
Ik heb dat recht 15 jaar gehad op mijn cv ketel.

Klopt, mijn ketel heeft ook regelmatig een nieuwe branderpakking en kijkglas nodig.Verzekering is wel een voordeel inderdaad.

Weet jij ook of de besparing met een nieuwe ketel groot is(zowel stroom en gas)?Volgens mij heeft mijn huidige geen modulerende pomp.

Dat is een complexe berekening.
Het voordeel van het modulerende systeem is, dat je in de woning een gelijkmatiger warmte krijgt.
Je moet dan ook minimaal aan de thermostaat draaien.

De klacht die ik soms krijg van bezoekers, dat ze de warmte boost van de radiatoren missen.
Radiatoren zijn dan onder de 40℃
Ik heb het maximum niet begrenst.
Kijken ze op de thermometer, zien ze dat de woning perfect op temperatuur is.
Als je dan de neiging hebt om hem dan eens flink op te stoken, ben je duur uit.

Mijn ketel is nog een ouder model met een pomp in 2 standen.
Heb wel de radiatoren in laten regelen. Zo'n modulerende pomp zou ideaal zijn.

Badge

Een modulerende thermostaat zal sowieso beter zijn dan aan/uit, ik zou ook alleen de thermostaat kunnen vervangen.Een modulerende A-label pomp is inderdaad ideaal, maar een vuilfilter met magneet is dan wel een must.

Het plaatsen van een modulerende A-label pomp in een oude CV ketel is toch niet mogelijk ivm wissel en gelijkstroom?Of is daar iets voor?

Op zich is die intergas inclusief installatie vrij goedkoop, een Nefit trendline is zonder installatie al ongeveer zo duur.Dus als ik daar echt mee ga besparen, lijkt het me een goede deal.Volgens mij is mijn ecomline ook niet geschikt voor een warmtepomp, en die wel.

Reputatie 6
Badge +3

Een cv ketel van 22 jaar oud. Hoe zuinig en betrouwbaar is die nog. Nu vervangen betekent dat je weer jaren met die ketel door kunt, maar als je nu over enkele jaren naar een warmtepomp wil overstappen, heb je een beetje zinloze investering gedaan.

Badge

Een cv ketel van 22 jaar oud. Hoe zuinig en betrouwbaar is die nog. Nu vervangen betekent dat je weer jaren met die ketel door kunt, maar als je nu over enkele jaren naar een warmtepomp wil overstappen, heb je een beetje zinloze investering gedaan.

Ecomline's zijn vrij betrouwbaar, maar aan de kosten aan reparatie merk ik wel dat hij een beetje '’op'’ aan het gaan is.

Een volledige warmtepomp is waarschijnlijk niet een optie, dus zal ik dan een hybride nemen.

Vooral zuinigheid vind ik wel een issue, ik zoek dus eigenlijk iemand die zelf zo'n soort ketel heeft vervangen en hoeveel de besparing was.

Reputatie 7
Badge +5

dat is natuurlijk heel tijd en situatie afhankelijk. ik heb 3 jaar geleden een 20 jaar oude cv ketel vervangen door een hybride nibe/nefit warmtepomp in een vrijstaand huis uit 1975 met de maximale isolatie. energierekening toen was al 300 eur per maand (geen isolatie). de afgelopen maanden zit ik op ongeveer 160 eur per maand, wel met 8700 kWp zonnepanelen. toen een pittige investering met een hoog duurzaamheid aanleiding, achteraf ook nog eens een heel goede financiele keus. 

Badge

dat is natuurlijk heel tijd en situatie afhankelijk. ik heb 3 jaar geleden een 20 jaar oude cv ketel vervangen door een hybride nibe/nefit warmtepomp in een vrijstaand huis uit 1975 met de maximale isolatie. energierekening toen was al 300 eur per maand (geen isolatie). de afgelopen maanden zit ik op ongeveer 160 eur per maand, wel met 8700 kWp zonnepanelen. toen een pittige investering met een hoog duurzaamheid aanleiding, achteraf ook nog eens een heel goede financiele keus. 

@E.B.F. Stroeve , hybride zal bij mij ook wel mogelijk zijn.Heb alleen de vloer niet geisoleerd, maar dat word binnenkort ook gedaan, ook nieuwe zonnepanelen met veel meer vermogen.

160 euro is wel echt heel goedkoop.Heb je misschien nog een vast contract?

Reputatie 7
Badge +5

nee, variabel contract bij pure energie, salderen per jaar per telwerk. ik heb de tarieven van 1 juli, even kijken hoe het gaat per 1 jan. 500kuub gas en 4000kWh stroom per jaar netto, geen tlv ellende

Badge

Ah, ja.Dat komt kan wel door het verschil in verbruik, ik verbruik veel meer.

Badge

Ik vroeg me dit trouwens ook nog af:

Bij de netatmo thermostaat word gezegd dat die de aanvoertempratuur ook zelf optimaal regelt(wanneer via opentherm is aangesloten), is dat bij een gewone modulerende thermostaat ook zo(bv. de honeywell round modulation)?

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij geldt modulatie=modulatie. Dat is wat de ketel snapt en dat is hoe een thermostaat tegen de ketel moet praten, of ie nou van netatmo of van wie dan ook is. de ketel bepaalt wat er kan, niet de thermostaat. 

Maar wellicht snap ik niet tot in detail hoe het modulatie protocol werkt.

Badge

Bedankt voor alle reacties!Ik denk dat het dan wel zinvol is om hem te vervangen.

Nu ben ik ook nog wel benieuwd: zijn hier mensen die ervaring hebben met de intergas HRE?Zo ja, bevalt die?

Ik zag ook de Remeha avanta, deze lijkt me ook wel goed.Aangezien die al sinds 2004 op de markt is(met enkele upgrades, zoals de pomp).Hebben mensen daar ook ervaring mee?Deze levert de consumentenbond niet, dus dat zal wel een duurdere inverstering worden.

Reputatie 7
Badge +5

@Verse Muntthee De 1e serie Remeha Avanta was niet goed, die is hier een poos geleden keurig door Remeha en Breman vervangen, met aftrek van de resterende gebruikswaarde en de niet effectieve reparaties, als korting op de nieuwe Avanta en dat is een heel andere /goede ervaring met een modulerende pomp en thermostaat.

De watertemperatuur van de CV is de afgelopen winter niet boven de 65 graden uit geweest, terwijl die hoger ingesteld staat, dat wil zeggen dat hij heel rustig verwarmt en afgeregeld is, om niet door te slaan en levert een zeer constante warmte en snel heet water, indien nodig.

Badge

Hoi @Bert ,

De 1e generatie Avanta had vanaf 2015 ook een modulerende A-label pomp.

Je hebt nu een Avanta ace neem ik aan?Dat 65 graden klinkt positief, want met een te hoge aanvoer temp verlaag je het rendement drastisch.

Merk je een verschil in verbruik in verhouding tot de oude avanta of een eventuele ketel daarvoor?

Tot nu toe lijkt me de Intergas dan wel wat beter.

Reputatie 7
Badge +5

@Verse Muntthee Ik heb het over de 1e serie van 2004-2006, hierna is er al het één en ander gewijzigd en een nieuwe serie uitgebracht en daarna nog een berg verbeteringen.

Uit 2006 was na 9 jaar in 2015 helemaal op en dat is te vroeg.

Die ik nu heb is uit 2015 en dat gaat uitstekend en is een heel groot verschil met de oude.

Maar kies vooral waar je je het best bij voelt.

Ik heb ook een Advanta uit 2006
Er is inderdaad een en ander aan gewijzigd.

Ook pakking vervangen deed men vroeger veel minder.
En er zat toen geen beveiliging op voor, als de pakking het begeeft.
Maar daarin is Remeha niet uniek, dat was bij meer merken zo.

Badge

Die ik nu heb is uit 2015 en dat gaat uitstekend en is een heel groot verschil met de oude.

Maar kies vooral waar je je het best bij voelt.

Okee, dat is dus toch nog wel een optie.Bedankt voor je reacties.Ik zal er over nadenken wat de beste optie voor mij is.

Maar daarin is Remeha niet uniek, dat was bij meer merken zo.

Klopt inderdaad.Ik weet dat dat bij de HRsolide eerste generatie van Vaillant en zelfs bij de intergas HRE het geval was(eerst rode pakking en daarna een zwarte).

Ook bedankt voor al jouw reacties.

Badge

Hoi,

Ik zit nog even te kijken.Ik zie dat de intergas HReco een jaartaprendement van 104.1 procent heeft en niet veel duurder dan de HRE is bij warmgarant.Ik kan alleen het jaartaprendement van de Ecomline niet vinden, weet iemand die?De avanta heeft een jaartaprendement van 87%, dus die word het toch maar niet.

Ik heb trouwens vandaag bij de huidige ketel de driewegklep vervangen, deze was defect.Ik laat de huidige nog wel even hangen, maar bij de volgende reparatie zal er wel een nieuwe komen denk ik.Ik vermoed dat dat niet zo lang meer duurt😣

Reageer