Consumentenbond.nl

De bonuskaart van Lidl

  • 1 november 2019
  • 52 reacties
  • 2641 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5

Lidl is ook besmet met de ziekte van Albert Heijn.
Dat is je laten begluren in ruil voor korting.

Er is een app gelanceerd, die je moet hebben voor nog meer korting.
Vroeger kreeg je gewoon een aanbieding.

Natuurlijk heeft de app toegang tot alle functies in je telefoon.
Je Locatie, Wie je belt, Kan iemand bellen, Wifi, Toegang tot bestanden, Camera, Internet.

Het valt me tegen dat de Lidl mee doet aan dit soort praktijken.
Als je toch een beetje hebberig bent, zit je telefoon vol met apps die je de hele dag in de gaten houden.
Want je zou toch een korting kunnen missen.

Ik vraag me af, of ik de enige ben zich hier aan stoort.
Je zult zeggen, je bent het niet verplicht.
Dat is juist.

We gaan er aan wennen, dat alles om ons heen, alles maar registreert.
Iedere kassabon in de cloud.
Niets is privé, alles is vastgelegd in data centra.


52 reacties

En als je zelf zijn rechten wat inperkt, doet hij het dan niet meer? Ik zie geen reden dat de Lidl app in mijn bestanden moet kunnen.

Een aantal dingen die je noemt zie ik niet terug op mijn telefoon (Android  9) .  Toestemmingen voor contacten, telefoon, gesprekkenlijst , camera zijn niet aanwezig of niet geactiveerd door de app.

 

Wel deel ik je zorg over het maar van alles laten vastleggen door allerlei apps zonder dat duidelijk is wat er mee gebeurt.

Reputatie 6
Badge +5

Een aantal dingen die je noemt zie ik niet terug op mijn telefoon 

Ze hebben een nieuwe app hiervoor. ‘Lidl Plus’

Die heb ik bekeken en heb nu extra aanbiedingen gekregen via die app…  Je vaststelling van het geven van rechten op functionaliteiten zie ik niet terug op mijn telefoon, en ja ik heb die app geinstalleerd.

Reputatie 6
Badge +5

@Kattenkop 
Omdat de app er niet op staat, kijk ik in de playstore naar de rechten.
 

Ik heb die app toch maar even geïnstalleerd en behoudens dat ik toestemming gegeven heb voor de locatie om de dichtstbijzijnde winkel te vinden vraagt die app nergens om. De aluhoedjes kunnen weer af, niets aan de hand.

Reputatie 7
Badge +6

Ik zag de Lidl Plus app ook, je moet dan nogal wat privédingen invullen, niet alles verplicht. Maar dat is genoeg om jouw profiel te maken. En  je mobiele nummer moet je wel verplicht invullen. Dan kunnen ze je winkelbezoek tracken en met de kassabon in de cloud weten ze ook precies wat je koopt. Nou grote lol dan voor ze dat ik de spruitjes niet koop als ze €1,89 kosten maar wel als ze voor de oude prijs van €0,89 zijn.

Maar ik ben dus nog aan het nadenken want iets in m'n buik zegt me dat die hele app slechts ten doel heeft om een profiel van mij te kunnen maken en mij te tracken. Ik wou dit hier ook plaatsen, maar iemand anders vond hetzelfde als ik.

Reputatie 5
Badge +4

@Kattenkop 
Omdat de app er niet op staat, kijk ik in de playstore naar de rechten.
 

Er staat dat de app toegang KAN vragen tot enz. Ook toegang tot locatie hoef je niet eens te geven, je kunt gewoon zelf je filiaal op zoeken. 

Reputatie 7
Badge +4

dit is gewoon het nieuwe reclame maken, gericht op jou koopgedrag. het interesseert ze niet dat je spruitjes koopt. wel willen ze weten hoeveel (dus niet wie) klanten spruitjes kopen in een bepaalde winkel in een bepaalde periode. niks mis mee.

 

en verder mogen ze de verzamelde gegevens niet ergens anders voor gebruiken, dat hebben we met z'n allen afgesproken in de avg en ze gaan echt geen boete riskeren. en ze mogen ook geen gegevens verzamelen zonder dat ze aan kunnen tonen waar ze die voor gebruiken irt het doel van hun business. 

je belgedrag verzamelen mogen ze dus niet doen.

Reputatie 5
Badge +4

je belgedrag verzamelen mogen ze dus niet doen.

 

En dat doet de Lidl dan ook niet. NIETS staat automatisch aangevinkt en het enige wat je bij de app KAN aanvinken is camera, locatie en opslag.  Kortom Wortelstamper heeft niet goed gelezen.

Reputatie 7
Badge +6

Als je de Lidl Plus app hebt moet je wel met je mobiel een code scannen bij de kassa om in aanmerking te komen voor een korting. Na die scan krijg je de kassabon digitaal in je mobiel. Scheelt papier en minder vervuilende printerinkt, daar ben ik wel voor. Maar mijn vraag is dus of Lidl met die scan gegevens van jou trackt, tijdstip, lokatie = lokatie van de kassa, je echte naam + leeftijd, je mobiele nummer. Uiteraard zal het allemaal wel geanonimiseerd worden, althans dat denken we. Weet iemand dus hoe het nou zit, door die scan bij de kassa voor de korting weten ze toch alles van je? Naast de spruitjes stonden flessen speciaal speciaal wijn per twee in de aanbieding, wie heeft die ook gekocht. Wellicht willen ze die dingen weten.

En what about de armoedigen zonder smartphone? Die worden nu van bepaalde kortingen uitgesloten. Dat vind ik nog het ergste.

Zo ver is Albert Heijn nog niet gegaan.

Reputatie 7
Badge +7

Ik zie het al weer voor me. En nou vind ik het al zo erg maar straks als elke super een app hebt, loopt iedereen met een smartphone in de winkel, ze kijken dan nergens anders meer naar en zien andere mensen al helemaal niet staan. Allemaal aan de app. en weg is enig menselijk contact. Groeten Leo.

En what about de armoedigen zonder smartphone? Die worden nu van bepaalde kortingen uitgesloten. Dat vind ik nog het ergste.

Waarom? Als het iedereen vrij staat om deel te nemen mag de supermarkt dan niet zelf de voorwaarden bepalen? En armoede lijkt mij geen belemmering voor een mobieltje, net als half Nederland heb ik er nog wel een paar in de la liggen die ik gratis wil doneren waar je niet teveel van moet verwachten maar een prepaid abonnement en een werkende wifi zouden voldoende moeten zijn en dat doet het.  

Reputatie 1
Badge

Het is niet te hopen dat je koopgedrag vermarkt wordt. Toch lullig als je bijvoorbeeld voor het verkrijgen van een hypotheek een levensverzekering moet afsluiten en je vervolgens wordt geweigerd, omdat uit jouw koopgedrag is gebleken dat je per week wat te veel wijn inslaat.. In Europa komt dit wellicht nog niet op grote schaal voor maar het is in Amerika al meer regel dan uitzondering. Misschien iets om over na te denken.

Geachte A. Deen,

Waarom?

Mijn “mobieltje” kostte €11,99 bij Zeeman, inclusief €10 beltegoed.

Weigert te reageren op Wifi.

Een smartphone vond ik tot nu toe véél te duur.

Erg genoeg dat je tegenwoordig zonder computer vrijwel niet meer kunt leven.

Het is niet te hopen dat je koopgedrag vermarkt wordt. Toch lullig als je bijvoorbeeld voor het verkrijgen van een hypotheek een levensverzekering moet afsluiten en je vervolgens wordt geweigerd, omdat uit jouw koopgedrag is gebleken dat je per week wat te veel wijn inslaat.. In Europa komt dit wellicht nog niet op grote schaal voor maar het is in Amerika al meer regel dan uitzondering. Misschien iets om over na te denken.

Dit soort verhalen blijven maar opduiken en behalve dat het gewoon verboden is lijkt ook niemand dit in de praktijk ooit ervaren te hebben. Ik weet nooit zo goed waar de grens precies is maar ergens gaat gezond verstand en gewone voorzichtigheid over in milde paranoia en dan loopt de schaal daarna verder.

 

Een smartphone vond ik tot nu toe véél te duur.

Erg genoeg dat je tegenwoordig zonder computer vrijwel niet meer kunt leven.

Nogmaals ik heb er nog wel een motootje liggen die het prima doet. Wie geen smartphone wil gebruiken moet dat natuurlijk helemaal zelf weten maar sluit zichzelf uit van mogelijkheden zoals die Lidl kaart. De wereld verandert en er zullen altijd mensen zijn die daar niet aan mee willen doen, dat gaf vroeger toen we allemaal nog TV keken amusante televisie als showroom en man bijt hond.

Reputatie 4
Badge +4

Permissies
De Lidl app is natuurlijk geen open source. Niemand kan controleren of de camera, en de lees- en schrijfmogelijkheid voor andere doeleinden worden gebruikt, dan waarvoor je toestemming geeft. Je kunt je afvragen wie er te wantrouwig is, of wie er te naïef is. Ik kan wel meevoelen met @Wortelstamper . In het verleden zijn sensoren op apparaten wel vaker gebruikt voor oneigenlijke doelen. Voorbeelden over Robotstofzuigers, Samsung-televisies, sexspeeltjes, en smartphones laten zien dat het grote geld zo verleidelijk is dat privacy van gebruikers pas op de laatste plaats komt te staan. Ik neem aan dat Lidl zo ver niet gaat, en dat de toestemmingen die je geeft alleen bedoeld zijn voor jouw gemak.

Trackers
Maar afgezien van de permissies, @Jan  vraagt of je ook getrackt wordt. Een rapport op deze website toont wel aan dat er vijf trackers in de app zitten, die er alleen maar zijn om informatie van de gebruiker te verzamelen. Er zijn locatietrackers en "baken"-diensten die je kunnen waarschuwen als er een Lidl winkel in de buurt is. En natuurlijk laat Lidl je ook door Google in de gaten houden. Ik vermoed dat de Salesforce Marketing Cloud bedoeld is om je gedrag binnen de app op te slaan en te analyseren.
 

Koopgedrag
Als je bij de kassa iets koopt met een persoonlijk id (bijvoorbeeld een klantenpas), dan heeft Lidl de app niet nodig om je koopgedrag te registreren. Dan is de kassa verbonden met hun database genoeg. Maar is het een idee om dit gewoon bij Lidl op te vragen? Niemand anders kan je dat vertellen denk ik. Dat kan hier.

Geachte A. Deen,

Heeft u ooit gehoord van de onrendabelen, de achtergeblevenen?

Ik woon in een regio waar het daar vol mee zit.

Reputatie 1
Badge

@A. Deen als voorbeeld wil ik dan noemen buurt app nextdoor, waarvan bekend is dat het persoonlijke gegevens vermarkt voor eigen gewin. 

@A. Deen als voorbeeld wil ik dan noemen buurt app nextdoor, waarvan bekend is dat het persoonlijke gegevens vermarkt voor eigen gewin. 

Die app heb ik gebruikt, niets van gemerkt, u wel?

Reputatie 6
Badge +5

@A. Deen 
In de voorwaarden van nextdoor staat dit:
Je geeft ons toestemming om jouw naam en profielfoto en informatie over jouw handelingen op Nextdoor naast of in verband met advertenties, aanbiedingen en andere gesponsorde content die we vertonen in verband met onze Diensten, te gebruiken zonder additionele compensatie aan jou. Bijvoorbeeld, we kunnen je naam en profielfoto gebruiken om aan jouw buren te laten zien dat je een bedrijf of merk dat ons heeft betaald om zijn advertenties, aanbiedingen of andere gesponsorde content te laten zien op Nextdoor hebt geliked, hebt aanbevolen of erop hebt gereageerd.

Ik heb mijn buurman Piet een geprinte uitnodiging gestuurd om op Nextdoor te gaan.
Piet vond dit geen goed idee.
Vervolgens stuurde Nextdoor namens Piet ook zo'n uitnodiging naar buurman Jan en ook aan  buurvrouw Miep die iets verderop woont.
Toen dat gebeurde had ik, al lang Nextdoor gevraagd al mijn gegevens te verwijderen.
De verwijdering is ook bevestigd door Nexdoor.

“Die app heb ik gebruikt, niets van gemerkt, u wel?”

Een buitengewoon flauwe opmerking, heer Deen, ook al was hij niet aan mij gericht.

Er gebeurt heel veel in de wereld wat niet deugt en waar u niets van merkt.

Als dat het criterium moet zijn, of u er al dan niet iets van merkt...

@Léonz flauw? Ik vind dat oeverloze gezever over "wat ze allemaal wel niet doen met je gegevens" veel flauwer. Het begint altijd met het verkopen van je gezondheidsdata aan je verzekeraar die je daarop een hogere premie gaat laten betalen en als je dan voorbeelden vraagt dan heeft Nextdoor iemand ongevraagd een uitnodiging gestuurd. Poeh Poeh!

Je kunt het prima vergelijken met een spinnenfobie. Ook daar is de persoon natuurlijk bekend met het feit dat in Nederland helemaal geen gevaarlijke spinnen voorkomen en de kans dan je er een tegen het lijf loopt nihil is maar er bestaan natuurlijk wel gevaarlijke spinnen. Wellicht kent u ook mensen die bij het woord spin al in paniek zijn laat staan dat een exemplaar langs loopt. Beschouwt u dat als rationeel gedrag of denkt u, iedere gek zijn gebrek ik heb zelf ook mijn dingetjes. En net als fobieën, die overdraagbaar blijken, is de angst voor allerlei computergevaren ook overdraagbaar. Het sleutelbegrip is dus een reëele angst die volledig uit proportie getrokken wordt.

Reageer