De ene Philips 4.5W = 40W LED is de andere niet

• 18 December 2021
  • 7 reacties
  • 79 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Twee 40W (4.5W) Philips LED lampjes gekocht, warm white.
Thuisgekomen zag ik dat ze niet helemaal gelijk waren.
Het maakt niet uit, ik ga er uiteraard niet voor terug, maar vond het alleen geinig om te melden hiero… :-)

7 reacties

Die met de QR code is het nieuwe energielabel.
Bij dat label ligt de lat wat hoger.
De lampen zijn gelijk. 470 Lumen met een verbruik van 4,5W

https://www.consumentenbond.nl/duurzaamheid/energielabel

Reputatie 5
Badge +4

Inderdaad een interessant verschil, zou er vroeger vergeleken worden met een gewone gloeilamp (score A++) en tegenwoordig met de gemiddelde led-lamp (score F), of zoiets?

Het rek met lampen in de winkel is een mooi voorbeeld van informatie-overkill: in een poging het voor de consument duidelijker te maken door heel veel informatie te geven over energieverbruik en lichtopbrengst wordt het omgekeerde bereikt.

In dit geval is het grootste getal op het doosje het vermogen dat een gloeilamp zou afnemen als die dezelfde lichtopbrengst zou hebben als de lamp die nu in het doosje zit. Dat is een hele mond vol informatie die inmiddels voor de jongeren onder ons al betrekkelijk weinig waarde meer heeft.

Wat mij betreft zou het grootste getal op het doosje het daadwerkelijk afgenomen vermogen moeten zijn. Dat dat gekoppeld is aan een bepaalde lichtopbrengst die enigermate afhankelijk is van het type lamp weet ik ook wel en dat is ook niet anders dan met de vroegere gloeilampen.

Het verschilt een beetje van model, vermogen en openingshoek.
Een 100W vervanger van hetzelfde merk verbruikt maar 10,5W
Die heeft dan een betere score. D
Ik zie ook wel een 75W vervanger van dit merk die hetzelfde vermogen verbruikt.

Reputatie 7
Badge +4

vanaf de allereerste gloeilamp is het er bij de mensheid ingestampt dat de hoeveelheid watt iets zegt over de lichtopbrengst. grote flauwekul, natuurlijk. maar dat is wel iets wat we allemaal snappen en dus blijft de marketing machine dit hanteren. 

oud gedrag dus, iedereen op cursus lichtopbrengst 😉

Rekenen met Lumen, ben ik ook nog niet aan gewend.
Als rekenhulpje gebruik ik meestal
LED naar Gloeilamp vermogen X10
LED naar TL Vermogen X2

Reputatie 5
Badge +5

Die met de QR code is het nieuwe energielabel.
Bij dat label ligt de lat wat hoger.
De lampen zijn gelijk. 470 Lumen met een verbruik van 4,5W

https://www.consumentenbond.nl/duurzaamheid/energielabel

Sorry voor de late reactie.

Ah… dat van die QR code, dat wist ik niet.
Dus ook niet van die strengere norm. Zijn niet van die zaken die je dagelijks volgt, sterker nog, nog niet eens wekelijks, of maandelijks …   :wink:

Hartelijk dank voor de tip!

Reageer