'De wachtstreep beschermt de privacy niet genoeg in de wachtrij'

• 4 September 2014
  • 3 reacties
  • 381 Bekeken

“Het valt me steeds vaker op dat in wachtrijen waar je ‘a.u.b.’ achter de rode streep moet wachten omdat daarmee de privacy van de mensen voor je beweert gewaarborgd te worden, je eigenlijk helemaal geen privacy hebt.” Aldus een bezoeker van een stadsdeelkantoor. En dit speelt niet alleen in een stadsdeelkantoor: ook bij banken en apotheken is genoeg privÉgevoelige informatie op te vangen. Zoals communitylid H. Gerritse al opmerkte over de verplichte uitleg van een nieuw medicijn:

Bovendien vind ik het uit privacy-overwegingen bijzonder ongepast dat iemand achter de balie ten overstaan van anderen en voor hen duidelijk hoorbaar - ook achter de privacyplakstreep - mij gaat vertellen hoe ik welk medicijn moet gebruiken. Ook in de apotheek wordt kennelijk steeds minder waarde gehecht aan privacy.

Wat vind jij? 'De wachtstreep beschermt de privacy niet genoeg in de wachtrij'

3 reacties

Geluid laat zich niet bepaald tegenhouden door een streep op de grond, ook al sta je er 10 meter vanaf. De streep is dus inderdaad een soort schijnoplossing en geeft de persoon aan de balie wellicht wel een gevoel van privacy, maar dat is niet echt het geval.

Het zou beter zijn als dit soort instanties iets doen aan de akoestiek in de ruimte. Aan de andere kant moet een bank of apotheek ook een bepaalde open uitstraling behouden en niet een soort van stemlokaal worden met hokjes en gordijntjes.

Misschien zijn er ondernemers die hier al een slimme oplossing voor bedacht hebben? Bijvoorbeeld speakers met muziek richting de wachtenden zodat daardoor een soort van geluidsbarriÈre onstaat?
Reputatie 2
Badge +2
Ja, ik kan me daar ook erg kwaad over maken. Maar de oplossing ligt in dit soort gevallen toch bij je zelf (Helaas).

Je kunt aan de persoon achter de balie ook gewoon zeggen dat je met persoonlijke zaken bezig bent en dat ze best wel zachter mag praten. Meestal schrikken ze daar wel van en gaat het geluidsniveau dan wel wat lager.

Ik heb twee gehoor apparaten en als ze dat in de gaten hebben gaan ze ook in eens harder praten. Meestal vraag ik ze dan vriendelijk even te wachten en haal dan mijn gehoorapparaat uit , bijvoorbeeld, mijn rechteroor en vertel ze dat ik hem even wat zachter moet zetten omdat ze zo hard praat. Ik heb dat inderdaad een keer bij de apotheek gedaan en verteld dat ik er niet op gesteld ben dat iedereen hoort wat ik met hem/haar te bespreken heb.

Als een van de andere wachtenden naar mijn zin te dichtbij staat vraag ik hem vriendelijk wat verder weg te gaan staan.

Muziek in de ruimte vind ik niets. Ik heb er al een hekel aan als er in een winkel muziek wordt afgespeeld.
Privacy bestaat niet. Bij veel onderwerpen is het niet belangrijk dat een ander kan meeluisteren of meekijken. Als is het maar omdat die ander vermoedelijk totaal niet is geinteresseerd in wat er gezegd of gedaan wordt. Als er redenen zijn dat privacy toch gewenst is, dan is daar meestal wel een mouw aan te passen (spreekkamer bijv), met een beetje assertiviteit komt dit wel goed. Anderszins: hoe vaak sta je eigenlijk nog bij een balie, het meeste gaat via internet.

Reageer