Consumentenbond.nl
straatvraag

Deel je wel eens bezittingen met anderen?

• 17 februari 2021
  • 11 reacties
  • 293 Bekeken
Deel je wel eens bezittingen met anderen?
Badge +8
  • Moderator
  • 1936 reacties

Een kopje suiker lenen bij de buren, of tijdelijk een stuk gereedschap gebruiken van een familielid of vriend. Het lenen van spullen kan heel handig zijn. Al leent de een makkelijker spullen uit, dan de ander. Hoe zit dat bij jou?

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier.

Deel je wel eens bezittingen met anderen? Praat mee!

11 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Slechte ervaringen mee . Een kopje suiker hoef ik niet terug . Gereedschap of een boek wel en ook graag ongeschonden . Dat ging vaak niet goed .  Afhankelijk van de persoon zeg ik niet altijd nee . Zeker niet tegen iemand die ook wat voor mij over heeft als ik een probleempje heb . Geld leen ik nooit .  Uitgezonderd aan kinderen als het even nodig is . 

O, dat kopje suiker.
Dan zegt de Buuf, daar trap ik niet in buurman.

En lenen van gereedschap, alleen aan bekwame personen.

Reputatie 2
Badge +3

Heb vaak zaken als gereedschap, vinylplaten, cd's dvd's en auto uitgeleend. Tot nu alleen goede ervaringen. Net als @E.T. Wiersum heb ik wel moeite om familie geld te lenen. Maak tegenwoordig maar een goed contract. Maar geeft je nooit een goed gevoel.

ja en ik leen ook makkelijk uit.

Als je bv een gat moet boren en je hebt een boorhamer nodig, dan zou ik eerst eens kijken welke van je buren zo’n ding wil uitlenen, maar dan wel meteen na gebruik weer terugbrengen. Maar als je merkt dat het niet van harte gaat, laat het dan maar zitten. Niet doen. 

Waarom zou iedereen in een straat een eigen ladder, hogedrukreiniger, etc moeten bezitten? zonde van het geld. Je kunt ook afspreken , dat je er iets voor wilt betalen.

Sommige dingen als een auto, tja, die weer niet. 

Reputatie 2
Badge +3

ja en ik leen ook makkelijk uit.

Als je bv een gat moet boren en je hebt een boorhamer nodig, dan zou ik eerst eens kijken welke van je buren zo’n ding wil uitlenen, maar dan wel meteen na gebruik weer terugbrengen. Maar als je merkt dat het niet van harte gaat, laat het dan maar zitten. Niet doen. 

Waarom zou iedereen in een straat een eigen ladder, hogedrukreiniger, etc moeten bezitten? zonde van het geld. Je kunt ook afspreken , dat je er iets voor wilt betalen.

Sommige dingen als een auto, tja, die weer niet. 

Dat een auto uitlenen mensen zoveel moeite kost heb ik nooit begrepen. We brengen ons kostbaarste bezit, onze kinderen, bij wildvreemden om op ze te laten passen. We laten onze kinderen bij vriendjesven vriendinnetjes achter waarvan we de ouders niet kennen.. Als ik bij wijze van spreken morgen de kinderen van mijn buren wil meenemen voor een dagje dierentuin is dat geen punt.. Vraag ik  om hun auto dan wordt er zeker weten moeilijk gedaan.

Reputatie 7
Badge +7

Iets uitlenen, ergens dus toch ook iemand helpen, is een onderwerp met vele standpunten. Als het louter over buren gaat, dan wonen wij kennelijk in een goede buurt, want ‘indien nodig’ helpen we hier elkaar. En wat het is maakt dan niet uit. Je helpt gewoon iemand, zeker iemand in nood. Het kunnen allerhande gereedschappen zijn, maar ook arbeidshulp, men is hier niet te beroerd je te helpen bij een reparatie of ander probleem. Ook boodschappen voor iemand doen, of naar arts of ziekenhuis brengen, voor ons allemaal normale zaken. Ik vind dat ook zo horen, mede-menselijkheid, naastenliefde,  en de wereld zou heel wat beter in elkaar zitten als iedereen het standpunt deelt. Dat er ook heel vreemde mensen en buren rondlopen is helaas ook waar en met geld lenen is het dan uitkijken. Een beetje voorwaarden mag je toch wel stellen.

“Dat een auto uitlenen mensen zoveel moeite kost heb ik nooit begrepen. We brengen ons kostbaarste bezit, onze kinderen, bij wildvreemden om op ze te laten passen. We laten onze kinderen bij vriendjesven vriendinnetjes achter waarvan we de ouders niet kennen.. Als ik bij wijze van spreken morgen de kinderen van mijn buren wil meenemen voor een dagje dierentuin is dat geen punt.. Vraag ik  om hun auto dan wordt er zeker weten moeilijk gedaan”

Wie brengt er nou zijn kinderen onder bij onbekenden? 

Ik neem aan dat je voor jezelf spreekt? 

Ik zou, als ik kinderen had, nooit mijn kinderen aan anderen meegeven. Ook niet aan buren.

Ken jij hun rijstijl? etc etc. Wat doet de buurman allemaal op zijn computer? dat weet je toch nooit! dus kinderen moet je nu juist helemaal niet ‘uitlenen’ . 

Te goed van vertrouwen met kinderen is al te vaak afgestraft en fout gegaan.

Ik ben ondertussen ontelbare kniptangen, schroevendraaiers etcetera kwijt, maar de oplossing is ook een beetje dat als je samen steeds met dezelfde vrienden klust die ook wel weer boven water komen. (Dus: samen klussen is niet alleen leuker, je kan ook een soort gereedschapspool instellen).

Ik heb ook wel eens via Peerby wat uitgeleend, en dat ging ook wel prima. Het lenen daarentegen viel behoorlijk tegen dus vanwege dat eenrichtingverkeer ben ik daarmee gekapt.

Reputatie 2
Badge +3

“Dat een auto uitlenen mensen zoveel moeite kost heb ik nooit begrepen. We brengen ons kostbaarste bezit, onze kinderen, bij wildvreemden om op ze te laten passen. We laten onze kinderen bij vriendjesven vriendinnetjes achter waarvan we de ouders niet kennen.. Als ik bij wijze van spreken morgen de kinderen van mijn buren wil meenemen voor een dagje dierentuin is dat geen punt.. Vraag ik  om hun auto dan wordt er zeker weten moeilijk gedaan”

Wie brengt er nou zijn kinderen onder bij onbekenden? 

Ik neem aan dat je voor jezelf spreekt? 

Ik zou, als ik kinderen had, nooit mijn kinderen aan anderen meegeven. Ook niet aan buren.

Ken jij hun rijstijl? etc etc. Wat doet de buurman allemaal op zijn computer? dat weet je toch nooit! dus kinderen moet je nu juist helemaal niet ‘uitlenen’ . 

Te goed van vertrouwen met kinderen is al te vaak afgestraft en fout gegaan.

Dus iedere oppas kende u door en door? Uw kinderen mochten nooit bij buurtkinderen spelen of bij klasgenootjea? U moest dan eerst de ouders screenen?

Arme kinderen mochten nooit mee met een verjaardagsfeestje want u kende die ouders niet 100%.

Deze situaties zijn voor de meeste mensen gangbare kost, ik zou deze ouders en oppassers dus "wat overdreven" wildvreemden willen noemen.

Wanneer ken je iemand goed genoeg om.je kind daar achter te laten  te laten spelen enz.

Ik dik het nu iets aan maar een auto, een deuk in je auto en je vertrouwen is toch minder erg.

Ik leen

Reputatie 7
Badge +6

Dat uitlenen van de auto heeft mij een totall loss opgeleverd . Dan wordt men wel terughoudender  ….

Als mijn auto als een huurauto was dan zou ik hem wel willen uitlenen: jong, niet heel veel kilometers, volgens de verzekering nog best wat waard maar toch al volkomen uitgeleefd.
Helaas is mijn auto het omgekeerde: op leeftijd, kan nog lang mee, helemaal in orde maar volgens de lijstjes vrijwel niks meer waard. Dat zou een vriendschap inderaad behoorlijk kunnen bekoelen.

Reageer