gratis artikel

Duurzame tas: wat is de beste optie?

• 31 October 2022
  • 22 reacties
  • 1242 Bekeken
Duurzame tas: wat is de beste optie?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2199 reacties

Kun je beter je boodschappen doen met een tas van biologisch katoen of van jute? Verrassing: allebei niet. En de beste optie? Dat is dus een gewone plastic tas!

In dit gratis artikel uit de Consumentengids van november 2022 vertellen we je er meer over.

Welke tas gebruik jij als je boodschappen gaat doen? Praat mee!

22 reacties

Als ik boodschappen ga doen, gebruik ik meestal een tas die ooit van de Postbank heb gekregen.
De tas is van een stevige kunstvezel gemaakt.

@Imke Kun je beter je boodschappen doen met een tas van biologisch katoen of van jute? Verrassing: allebei niet. En de beste optie? Dat is dus een gewone plastic tas!

Dat noem ik nu echt uit het verband rukken van de gegevens. Jullie vergeten het aantal keren dat een tas in de praktijk gebruikt wordt in deze conclusie op te nemen.

De achteloze tassengebruiker neemt nu een plastic tas en gooit hem na een of tweemaal gebruik weg en denk dat hij goed bezig is ook nog.

Zelf gebruik ik een polyester rugzak, die ik waarschijnlijk al een paar duizend keer heb gebruikt. Kom daar eens mee in de berekening.

(De oplettende lezer merkt dat ik me qua opmaak aanpas aan de mores.)

Ik ben het er wel mee eens, als je een keer een extra tas nodig hebt een plastic tasje de beste keuze is.
Op een gegeven moment heeft een vergeetachtig persoon een hele stapel van die zware tassen.
Die uiteindelijk ongebruikt de vuilnisbak in gaan.

Reputatie 2
Badge +2

...

De €0,50 plastic tas van Albert Heijn gebruik ik al jaren in combinatie met een fastrider canvas fietstas (afgeschuinde tas voor de hakken). Deze AH-tas is dan ook de enige grotere tas in vergelijking met andere stevigere tassen, die vol gemaakt ook redelijk goed is te plaatsen in deze inmiddels ca. 20 jaar oude fietstas.

De twee AH-tassen die ik op dit moment o.a. voor de wekelijkse boodschappen gebruik zijn inmiddels bijna 6 maanden oud en dus minimaal 25x gebruikt (ik zet de datum dat ze in gebruik worden genomen ter controle op de tassen). Als je de artikelen in de tas goed rangschikt en zorgt dat niets spits uitsteekt op het moment dat je de plastic tassen in de fietstas plaatst is deze mate van hergebruik dus mogelijk.
Zo'n tas is ook makkelijk om steeds bij je te hebben in b.v. je jaszak, je voorkomt zo dat je een nieuwe zou moeten kopen omdat je je tas bent vergeten.

Alleen weet ik dus nu niet of deze AH-tassen vergelijkbaar zijn met de meest rechtse tas gemaakt van LDPE uit het artikel, op de AH-tassen staat niet vermeld van welk plastic deze gemaakt worden. 

Op onderstaande foto het enige dat erop staat.

Reputatie 2
Badge +1

Ik gebruik al jaren een rugzak en een fietstas (afneembaar, dus die gaat mee de winkel in om daar meteen gevuld te worden, geen extra plastic tas nodig). Beide gaan al meer dan 20 jaar mee.

Als op een tas groot de naam van een supermarkt staat, zal ik hem niet snel gebruiken voor een volgende bezoek.
Ik heb geen zin, om reclame te maken voor een winkel.
En een tas waar AH op staat, gaat direct de vuilnisbak in al ik die krijg van iemand.

Reputatie 2
Badge +2

Ik gebruik al jaren een rugzak en een fietstas (afneembaar, dus die gaat mee de winkel in om daar meteen gevuld te worden, geen extra plastic tas nodig). Beide gaan al meer dan 20 jaar mee.

Dat is voor mij niet voldoende, ik heb ook nog een tas nodig voor aan het stuur, deze heb ik niet vermeld omdat deze bijna niets te lijden heeft en een rugzak is voor mij te onhandig gezien het gewicht van de boodschappen en waarschijnlijk ook te klein en een dubbele afneembare fietstas is ook te onhandig voor mij.

Reputatie 2
Badge +2

Als op een tas groot de naam van een supermarkt staat, zal ik hem niet snel gebruiken voor een volgende bezoek.
Ik heb geen zin, om reclame te maken voor een winkel.

Nee dat heb ik niet, dat ik reclame maak daar heb ik nooit bij stilgestaan, AH is al bekend genoeg.

Badge

...

De €0,50 plastic tas van Albert Heijn gebruik ik al jaren in combinatie met een fastrider canvas fietstas (afgeschuinde tas voor de hakken). Deze AH-tas is dan ook de enige grotere tas in vergelijking met andere stevigere tassen, die vol gemaakt ook redelijk goed is te plaatsen in deze inmiddels ca. 20 jaar oude fietstas.

De twee AH-tassen die ik op dit moment o.a. voor de wekelijkse boodschappen gebruik zijn inmiddels bijna 6 maanden oud en dus minimaal 25x gebruikt (ik zet de datum dat ze in gebruik worden genomen ter controle op de tassen). Als je de artikelen in de tas goed rangschikt en zorgt dat niets spits uitsteekt op het moment dat je de plastic tassen in de fietstas plaatst is deze mate van hergebruik dus mogelijk.
Zo'n tas is ook makkelijk om steeds bij je te hebben in b.v. je jaszak, je voorkomt zo dat je een nieuwe zou moeten kopen omdat je je tas bent vergeten.

Alleen weet ik dus nu niet of deze AH-tassen vergelijkbaar zijn met de meest rechtse tas gemaakt van LDPE uit het artikel, op de AH-tassen staat niet vermeld van welk plastic deze gemaakt worden. 

Op onderstaande foto het enige dat erop staat.

Zeker! Deze tas is gelijk aan de LDPE-tas uit het artikel. Maar met een kleinere milieu-impact, omdat deze is gemaakt van (grotendeels) gerecycled plastic.

Badge

Ik neem m’n eigen tas mee: een oude Hema tas. Losse spullen (groente, fruit) doe ik een zo’n  milieuvriendelijk tasje van AH.

Dit onderzoek riekt een beetje naar het -wat mij betreft beruchte- onderzoek naar het verschil in milieuvriendelijkheid tussen mokken en plasticbekertjes (overigens in opdracht  van .. je raad het de plasticbekertjes industrie) https://www.kunststofenrubber.nl/nieuws/id561-kunststof-wegwerpbekers-beter-voor-het-milieu-dan-mokken.html

Maar belangrijk onderdeel was dat een aanname was dat een mok na iedere keer gebruik de vaatwasser in ging: dus zo kun je aan de knoppen van een onderzoek zitten en de uitkomst bepalen.

Die indruk krijg ik ook als ik dit verhaal lees: Waarom gaat de ene zak 155 keer mee, en de andere 68? Waar komen die getallen vandaan? En waarom staat de ‘gewone’ boodschappentas, rugzak of fietstas er niet bij, en waarom is wel gekozen voor een trolley, die veel meer grondstoffen nodig heeft, en bovendien doet men alsof 709 keer voor een trolley ‘veel’ is? Dat is amper 2 jaar.

Reputatie 4
Badge +4

Ik doe één keer per twee weken de gezinsboodschappen (ongeveer een hele winkelwagen vol) met de auto en dan gebruik ik drie vouwkratten. En zo af en toe ga ik ad-hoc binnen bij een groenteboer of andere super, meestal heb ik dan geen plastic zak bij me (want lopend of fiets) en dan koop ik dus, indien nodig, een ‘duurzaam’ plastic zakje voor die belachelijk dure 50 ct. Daarnaast werden die simpele zakjes thuis hergebruikt als pedaalemmerzak of om iets te verpakken, dus het was bij ons zeker geen wegwerpproduct.

Voorheen namen wij al zelden plastic zakjes en door een idiote prijs op te zetten is er bij ons niks veranderd; als het nodig is, is het nodig. Wat wél jammer is, is dat je bij sommige winkels alleen nog maar van die ‘duurzame’ plastic tassen krijgt. Daar heb ik er nu dus zeker twintig van in de kelder liggen. Ook die krijgen meestal nog een tweede leven, maar eigenlijk is het belachelijk, want van één zo’n tas maak je met gemak enkele tientallen ‘wegwerp’ tasjes. Onder de streep dus veel meer plasticgebruik door de ‘duurzame’ tas.

Reputatie 7
Badge +5

je kunt natuurlijk altijd naar de ander wijzen, maar het begint met het feit dat je zonder tas op pad gaat. ik snap de impulsiviteit en gemak, maar het is een kleine moeite om even een opvouwbare tas (past in de handpalm/jaszak) standaard mee te nemen. 

Ik zal niet zeggen dat ik wereldverbeteraar ben, maar ik heb nog nooit een plastic tasje gekocht in de super. Potentiele wereldproblemen kunnen soms heel makkelijk zelf opgelost/voorkomen worden 😉

Reputatie 4
Badge +4

Potentiele wereldproblemen kunnen soms heel makkelijk zelf opgelost/voorkomen worden 😉

Die tien zakjes per jaar gaan de wereld niet verbeteren… Koop bijvoorbeeld één product dat in een harde blisterverpakking zit, en je hebt al het plastic gebruikt van enkele tientallen zakjes. Of wat te denken van een verpakking koekjes, waarvan de buitenkant een plastic folie is en de binnenkant een plastic tray. Of een fles wasverzachter? Een fles fritesaus? Daarmee verbruik je de grote bulk plastic, niet met hier en daar een zakje.

Los daarvan: als ik ga wandelen of een blokje om, zeker in de zomer (als ik kleding draag met bijna geen zakken), dan ga ik echt niet standaard een opvouwbare tas meenemen, die kan ik nergens kwijt en die ga ik zeker niet de hele tijd dragen. Dat doe ik alleen als ik van te voren weet dat ik naar een winkel ga.

Reputatie 7
Badge +5

er zijn inderdaad duizend redenen te bedenken om de wereld niet hoeven verbeteren. Maar die eerste om het wel te doen, die begint bij onszelf. 

Voor wat betreft je fiets: prop een tas onder je zadel. Klaar. Altijd een tas bij je.

Verder grossier je hier in drogredenen, van Weersch.

Los daarvan: als ik ga wandelen of een blokje om, zeker in de zomer (als ik kleding draag met bijna geen zakken), dan ga ik echt niet standaard een opvouwbare tas meenemen, die kan ik nergens kwijt en die ga ik zeker niet de hele tijd dragen. Dat doe ik alleen als ik van te voren weet dat ik naar een winkel ga.

Er bestaan hele handige zeer opvouwbare dagrugzakken, bijvoorbeeld deze: https://seatosummit.eu/products/ultra-sil-day-pack

Die zijn vrijwel onverwoestbaar én waterdicht hebben we ervaren, en kun je altijd wel ergens kwijt.

Reputatie 7
Badge +5

het probleem zit ‘m niet zozeer in de mogelijkheden maar, denk ik, veel meer in de wil om iets te doen aan plastic wat uiteindelijk deels in de voedselketen terecht komt

Reputatie 4
Badge +4

Jeetje wat een reacties… Mooi, dat levert een discussie op!

Ik vind het hypocriet om te denken dat je milieuvriendelijk bezig bent door een herbruikbaar zakje te gebruiken, waar je vervolgens je boodschappen in stopt, die allemaal in enorme plastic verpakkingen zitten waar je letterlijk honderd van die zakjes van zou kunnen maken. Nog niet te spreken van allerhande producten (zoals douchecreme, scrubs e.d.) waar microplastics in zitten. Dat is geen drogreden om het NIET te doen (zoals gezegd, als ik kan anticiperen dat ik boodschappen doe, zal ik zeker zorgen dat ik geen wegwerpzakje nodig hebt), maar ik vind de aandacht, die de wegwerpzakjes krijgen, compleet van de zotte. Op de totale plastic afvalberg betreft het slechts een bijdrage die ergens bij tien cijfers achter de komma begint. Het probleem is niet de tasjes. Of de rietjes. Of de flesjes. Het probleem is dat mensen zo onbenullig zijn om die zomaar op straat of in de natuur weg te gooien. Als je deze producten gewoon netjes in je PMD-zak stopt, zijn ze net zo goed of slecht als alle andere plastic en worden ze netjes gerecycled.

Weet wat trouwens met afstand het product is wat ik het meeste bij ons in de bossen en velden, maar ook in en rond winkelcentra en ziekenhuizen zag liggen, tijdens de laatste twee jaar? Wegwerp-mondkapjes. Zelfs nu, nu die dingen niet meer nodig zijn, zie je nog oude, verweerde en smoezelige mondkapjes rondzwerven.

Dus als je écht iets wil bijdragen aan minder plastic, let dan op je de verpakkingen van je boodschappen, koop geen producten met microplastics (dat is pas écht rommel in je voedselketen). scheid het netjes bij je huishoudelijke afval en gooi het vooral nooit zomaar ergens neer.

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij begint het met beperken van plastic, hij weinig dan ook. Want recyclen is blijkbaar ook wat complexer dan je denkt….. Nederland is kampioen plastic afval exporteren, Plastic Soup Foundation wil een verbod - EenVandaag (avrotros.nl)

Reputatie 6
Badge +3

Ik dacht hetzelfde als @E.B.F. Stroeve toen ik de tekst van @R.J.T. van Weersch  zag over recyclen. Recyclen is vaak verbranden, omdat er maar weinig mogelijkheden zijn om er gelijkwaardige producten van te maken. Het probleem met plastics is dat er zoveel verschillende soorten zijn met verschillende eigenschappen en  daardoor moeilijk van elkaar te scheiden zijn. Een groot deel wordt daarom niet gerecycled maar gewoon verbrand. Niet dat ik daar nou een tegenstander van ben. Plastics worden van olie gemaakt, terwijl olie (en andere fossiele brandstoffen) gewoon ook in de energiecentrales wordt verbrand.

Vroeger, als je de tas vergeten was kon je een kartonnen doos krijgen waar spullen ingezeten hebben.
Heel veel winkels, weigeren ze dit nog te doen.
In mijn beleving een betere oplossing dan de tas.

Ze moeten de fabrikanten veel meer dwingen dingen anders te verpakken.
Een reep Mars zat vroeger gewoon in een papieren wikkel.
Geen lijm of plastic, je kon hem zo open vouwen.
Is dat niet veel beter?

Reageer