gratis artikel

Duurzamer leven: kleine stappen, groot verschil

• 6 July 2022
  • 18 reacties
  • 1162 Bekeken
Duurzamer leven: kleine stappen, groot verschil
Badge +8
  • Community Manager
  • 2168 reacties

Duurzamer leven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als je met kleine stapjes begint, gaat de rest vanzelf. Wij geven je alvast 12 tips waarmee je een begin kunt maken.

Wist je bijvoorbeeld dat papieren tassen slechter voor het milieu zijn dan tassen van plastic? En dat je heel eenvoudig energie kunt besparen door zodra het water kookt, de energiebron uit te zetten? Lees meer tips in dit gratis artikel uit de Consumentengids van juli/augustus 2022.

Heb jij nog tips om duurzamer te leven? Deel ze hier!

18 reacties

Duurzamer leven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als je met kleine stapjes begint, gaat de rest vanzelf.

Dat tweede lijkt me helaas onwaar. De krenten uit de pap halen is juist gemakkelijk.

Reputatie 6
Badge +5

Ik vind veel van die aanbevelingen een beetje gerommel in de marge.

1 De washand is bij ons nooit weg geweest.
2 Negeer papieren tassen, maar we laten wel alles bezorgen in grote kartonnen dozen, tja.
3 Neem je eigen beker mee, dat deed ik 10 jaar geleden al, bijna iedereen doet het nu.
4 Zuinig met je auto rijden, iedereen doet dat tegenwoordig al met die hoge brandstof prijzen.
5 Minder vlees eten, maar die boeren hebben het al zo moeilijk.
6 Soja ipv melk? Ik moet er niet aan denken, het meeste vegetarisch alternatief is niet te eten of te drinken.
Hoe zou het met Joris Driepinter gaan?
7 Niet te controleren door een consument welke tomaat de grootste milieu impact heeft.
8 Groene stroom heb ik al 10 jaar op mijn dak liggen, alleen buiten de zonuren krijg ik nog steeds stroom uit een gas of kolen centrale, groene leverancier of niet.
9 Die snap ik niet, als 10 mensen naar een centraal punt rijden worden er veel meer auto km gemaakt dan een bezorger die een rondje rijdt langs de 10 adressen.
10 Elke waterkoker schakelt toch uit als het water kookt, veel inductie platen kunnen dat ook.
11 Ik heb een pc en een laptop, maar gebruik het meeste de pc, de laptop is leuk voor mobiel gebruik, maar voor de vaste plek heeft hij toch te weinig aansluitingen.
12 leuk voor de levensduur van de batterij, maar met een half opgeladen batterij kom ik de dag niet over.
En waar zit dan de bezuiniging?

Reputatie 5
Badge +6

@Free Spirit Ja dit zou mijn uitleg van het artikel kunnen zijn.

het artikel.

Achteroverleunend in je bureaustoel kan je heel veel (goeds)bedenken, of het een beter leven voor jezelf maakt is een 2e.

Moet er niet aan denken dat dan ook de “poepluiers” weer terug komen en de wasplank. Dat is een dagtaak voor vrouwen.

En willen wij dat dan?

Weet je die reclame: “één doekje lekker makkelijk”

En de oude hemdjes en ook die grote witte onderbroeken, die werden als (bacterie) vaatdoekjes gebruikt.

Paar dagen ziek op bed: was wel blij met de medische wegwerpwashandjes.

En hoever kunnen of willen de mensen terug in de tijd? En levert het dan ook het beoogde doel op.

Ik ben zeker geen luxe paard, heb ook in kloosters geslapen en gegeten (op bezoek) dus ik weet wel hoe er “echt” met weinig aan toe gaat, en dan vraag ik mij af, missen deze mensen dan iets? Uiteindelijk hebben zij altijd al zo geleefd.

De “wegwerp” maatschappij heeft ons al jaren in zijn greep en die omslag zal jaren duren eer dat weer in de juiste proporties is.

De ouderen buigen wel langzaam mee in het patroon.

Voor de jeugd en jongeren zal de uitdaging wat groter zijn, zij zijn in welvaart en alles kan opgegroeid, kapot: gooi maar weg en koop maar nieuw.

Iets afleren is moeilijker dan iets aanleren!

Ook hier zal de tijd een grote rol in meespelen, de klok terugdraaien is nog nooit iemand gelukt.

Afvalscheiding is nu een begrip, hoelang is niet alles in één bak gegooid, van het komt toch allemaal op één berg?

Tips zijn er genoeg maar de “uitvoering” moet toch uit de mens zelf komen.

Reputatie 7
Badge +7

Prima idee hoor om in kleine stapjes jezelf een duurzamer leven aan te leren. Die doekjes zijn me ook een doorn in het oog. Als ze met de kleinkinderen hier zijn geweest liggen er ook wel een stuk of zes van die vochtige doekjes uit zo'n pakje op tafel. Ze vegen er nooit twee keer mee, voor elke nieuwe veeg een nieuw doekje. Dat mag ook eens anders. Dom ding.

Ooit hier gelezen dat je zo'n netje kan gebruiken om de losse groente in te doen zoals tomaten en dan geen plastic tasje meer pakken in de supermarkt. Doe het nu altijd, gewoon een gewoonte van maken, dat bedoelt het artikel. Bij de afhaalchinees altijd eigen tas mee.

Op de basisschool brengen ze de leerlingen dat ook bij. Krijg af en toe een snauw van m'n kleinzoon dat ik het doe op een manier die niet meer mag. Dan moet ik wel inbinden.

Ik heb voor en achter een regenton, dan sproei ik er de tuin mee en doe het nodige waswerk. Het is gratis water in onbeperkte hoeveelheid, gebruiken maar. Een baksteen in het reservoir van het toilet, scheelt elke keer 1,4 liter schoon water als je doortrekt. Of je toiletten aansluiten op regenwater.

Alles uitprinten met de printer ben ik al wel 10 jaar mee gestopt. Gewoon alles in pdf/doc/eml op een backup schijf en alleen het hoogstnoodzakelijke printen. Kleurencartridges koop ik al jaren niet meer, alleen zwart.

Reputatie 5
Badge +5

Ja en zet dit nu maar eens om in cijfertjes (-:

Reputatie 5
Badge +6

Gevoel kan niet altijd omgezet worden in cijfers.

KO door Rico V. voelt zeker goed aan.

Maar hoeveel energie- kilo in cijfers daar voor mij dan nodig zijn?

Zal niet veel zijn💪, is wel gevoelsmatig voor Rico energie bezuiniging😄 zonder cijfers.🤔

Reputatie 5
Badge +5

Gevoel kan niet altijd omgezet worden in cijfers.

KO door Rico V. voelt zeker goed aan.

Maar hoeveel energie- kilo in cijfers daar voor mij dan nodig zijn?

Zal niet veel zijn💪, is wel gevoelsmatig voor Rico energie bezuiniging😄 zonder cijfers.🤔

@Gebruiker1644596728 Was als knipoog bedoeld.

Dat met die plastic bekertjes is er ook een.
Jaren geleden was het op veel bedrijven een rage om de plastic beker in te ruilen voor een aardewerken mok.
Toen kwam er een milleugoeroe die uit kon rekenen dat de plastic beker recyclen beter was voor ons milleu. Er kwamen speciale afvalbakken op de markt om dit mogelijk te maken.
Alle mokken moesten met het oud vuil mee.
Zijn argument was, dat afwassen veel vervuilender was dan plastic bekers.
Ik hoop dat we er nu achter zijn, dat dat we zo min mogelijk plastic moeten gebruiken.

Voor de Computer heb je heel veel verschil in het verbruik van voedingen.
Koop dus minimaal een PC met een 80+ Gold label op de voeding.
In de goedkopere pc's proppen ze vaak zo'n energieslurper.
Bovendien is een laptop een behoorlijk slijtage artikel.
Vraag me af, als je alles mee rekent dat de PC toch de groenere oplossing is?

Reputatie 5
Badge +5

@Wortelstamper Idd. Het is moeilijk om de zin en onzin van sommige ideeën nog op waarde te schatten. Ik dacht gisteren ik ga eens kersen halen bij de boer. Boer steunen en iets met milieu. Je weet wel zo'n stand aan de weg. Het waren de lekkerste en mooiste kersen. Ik verwachte eigenlijk een bak met wat minder mooie, omdat ze geen pesticiden ed. zouden gebruiken. Is natuurlijk een aanname van mij. Ook het doosje en kratje waar je ze in kon kopen, leek verdacht veel op een nieuwe vorm van handel. Zelfs merk- of kwaliteitskaartjes? De prijs: 32 euro voor 5 kg en 7 euro per kg.  Dus al met al: Karton, kaartjes, houten kratjes en ik moest/ging er voor omrijden met een fossiele brandstof auto. Wat is zin en wat is onzin?

Reputatie 6
Badge +5

Ik kan geen winst vinden in het twee keer per dag voor 80% opladen of 1 keer voor 100%.
De meeste batterijen gaan toch wel een telefoonleven lang mee.

Dat met die plastic bekertjes is er ook een.
Jaren geleden was het op veel bedrijven een rage om de plastic beker in te ruilen voor een aardewerken mok.
Toen kwam er een milleugoeroe die uit kon rekenen dat de plastic beker recyclen beter was voor ons milleu. Er kwamen speciale afvalbakken op de markt om dit mogelijk te maken.
Alle mokken moesten met het oud vuil mee.
Zijn argument was, dat afwassen veel vervuilender was dan plastic bekers.
Ik hoop dat we er nu achter zijn, dat dat we zo min mogelijk plastic moeten gebruiken.

Plastic werd bij ons verruild voor papieren bekers om zo minder plastic afval te creëren. (50.000 koppen per dag)
Ik nam al jaren een eigen mok mee, die waste ik maar 1 keer per dag af.

Ik kan geen winst vinden in het twee keer per dag voor 80% opladen of 1 keer voor 100%.
De meeste batterijen gaan toch wel een telefoonleven lang mee.

Dat is bij heel veel gebruikers niet zo.
Die zitten uren lang met hun telefoon te spelen.
In Android 12, zit ook een instelling die laden tot 85% begrenst.
Een accu kan dan wel tot 10x langer mee gaan.
Je hebt ook mensen, die thuis de telefoon continu aan de lader houden.
Dat veroorzaakt een enorme veroudering van de accu.

Beste consumentenbond, jullie doen nu mee aan een bekende tactiek van de grote vervuilers om politieke actie tegen hen te vermijden

Zie bijvoorbeeld: https://www.groene.nl/artikel/de-mythe-van-de-groene-consument

Misschien vind je het bevredigend als je er op deze manier in slaagt om je ecologische voetafdruk te verkleinen. Dat je het gevoel hebt dat jij je steentje hebt bijgedragen aan een beter milieu. De volgende keer dat je op het journaal hoort over de plastic soep in de zee of het verdwijnen van de insecten, kun je denken: aan mij heeft het in ieder geval niet gelegen.

Maar als je meer waarde hecht aan een schoon milieu dan aan een schoon geweten zou je toch eigenlijk gefrustreerd moeten raken wanneer je ziet dat de ecologische ellende, ondanks al jouw goedbedoelde inspanningen, alleen maar blijft groeien? Of zoals een jeugdige ‘klimaatspijbelaar’ mij eens vertelde: ‘Ik was wel gestopt met vlees eten, maar ondertussen gingen politici gewoon door met het afgeven van vergunningen voor oliepijpleidingen en gasboringen. Ik voelde me machteloos.’

Om aan die machteloosheid te ontsnappen moeten we afrekenen met de mythe van de groene consument, die het duurzaamheidsdebat al zo’n dertig jaar vertroebelt. Zolang we ons blijven blindstaren op individuele gedragsverandering komt een oplossing namelijk niet dichterbij. Voor structurele verandering is politiek ingrijpen nodig. Want terwijl bezorgde burgers zich schamen voor hun ecologische voetafdruk, houden vervuilende bedrijven bewust een schadelijk systeem overeind.

En: https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/aug/23/big-oil-coined-carbon-footprints-to-blame-us-for-their-greed-keep-them-on-the-hook

Big oil coined ‘carbon footprints’ to blame us for their greed. Keep them on the hook

Climate-conscious individual choices are good – but not nearly enough to save the planet. More than personal virtue, we need collective action

British Petroleum, the second largest non-state owned oil company in the world, with 18,700 gas and service stations worldwide, hired the public relations professionals Ogilvy & Mather to promote the slant that climate change is not the fault of an oil giant, but that of individuals. It’s here that British Petroleum, or BP, first promoted and soon successfully popularized the term “carbon footprint” in the early aughts. The company unveiled its “carbon footprint calculator” in 2004 so one could assess how their normal daily life – going to work, buying food, and (gasp) traveling – is largely responsible for heating the globe.

Veel aanbevelingen zijn het gevolg van jarenlang gepropageerde “vooruitgang” waarin ik geen voordeel heb kunnen ontdekken.

1. Gebruik je geen make-up, dan kun je zelfs zonder washand je gezicht schoonspoelen;
  2. Papieren tasjes zijn overbodig bij gebruik van een ruime boodschappentas of--kar ;
  3. Mijn meeneembeker wordt vaak vergeten. Wat mij zou interesseren is, of die wegwerpbekers in de vuilverbranding nog nuttige energie (warmte!) opleveren;
  4. Een auto heb ik nooit gehad, hetgeen de financiële ruimte biedt om in een  zeldzaam acuut  geval van verplaatsing over langere afstand een taxi te nemen;
  5. Minder vlees en vis eet je vanzelf door voor biologisch of wild te kiezen (2, 3 of 4x zo duur);
  6. Plantaardige alternatieven: havermelk in de koffie is een vondst en vind ik lekker, maar wekelijks 1l bio melk voor kalk en eiwit alsmede (inmiddels peperdure) roomboter wordt hier nog steeds geconsumeerd;
  7. Seizoensgebonden eten is hier altijd in zwang gebleven. Olijfolie in salade kan vervangen worden door de goedkopere en minstens zo gezonde lijnzaadolie die, gekoeld en vers, ook geen pregnant verschil in smaak  oplevert. Zelfs in de biowinkel trof ik onlangs tomaten uit Nederland en sla uit Spanje aan. Niet aan meedoen dus.
  8. Groene stroom wordt hier gebruikt sinds het begrip werd uitgevonden; bij mijn energieleverancier betekent dat (ook) plaatsing van windmolens (op zee). Ik heb mijn bedenkingen, maar energieverspilling is helaas niet het onderwerp van dit topic;
  9. Online winkelen heb ik in één geval (kleding) wel gedaan, maar sinds mijn besluit om de plaatselijke middenstand te steunen is de keuze eenvoudiger en ook goedkoper geworden;
  10. Water koken: ik gebruik een waterkoker en wat overblijft wordt gebruikt voor het begieten van gevoelige kamerplanten (varens, cactussen). Gerechten met een lange gaartijd gaan in een zelfgemaakte “hooikist” waarin het hooi door afgedankte en op; maat vernaaide kussens is vervangen;
  11. Laptop of computer. Daar ben ik nog niet uit. Mijn pc programmatuur wordt volgend jaar niet meer ondersteund en ik streef naar slechts één beeldscherm voor tv en pc of helemaal geen tv meer omdat de tv die ik kijk ook online staat. Dat wordt nog even puzzelen.
  12. Batterijen opladen: waarom moet dat zo nodeloos ingewikkeld? Voor DHZ apparaten verlaat ik me op de bijgeleverde oplader. Die stopt met knipperen als de batterij is opgeladen. Voor 80 of 100%?” Ik weet het niet.  Wel blijken de onlangs gekochte goedkope AA-batterijen volstrekt ontoereikend en zouden m.i. niet verkocht mogen worden,. Ruin tien jaar oude oplaadbare batterijen voldoen ook niet meer en komen bij lange na niet aan de destijds geadverteerde 1000x opladen.  Batterijen van welke soort ook wil ik dus voortaan vermijden.

Het lijkt mij allemaal een beetje peuteren in de marge. Buiten beschouwing blijft helaas de gigantische hoeveelheid energie die aan verwerking en opslag van oeverloze digitale informatie wordt besteed. Het komt kennelijk bij niemand op, dat die energie beter kan worden besteed aan de verwarming van onze huizen in de winter.

Reputatie 7
Badge +5

Veel aanbevelingen zijn het gevolg van jarenlang gepropageerde “vooruitgang” waarin ik geen voordeel heb kunnen ontdekken.

Het lijkt mij allemaal een beetje peuteren in de marge. Buiten beschouwing blijft helaas de gigantische hoeveelheid energie die aan verwerking en opslag van oeverloze digitale informatie wordt besteed. Het komt kennelijk bij niemand op, dat die energie beter kan worden besteed aan de verwarming van onze huizen in de winter.

ik lees nogal wat oordelen, het zou goed zijn om je gewoon bij de tips te houden die je hebt zodat de lezer datgene eruit pakt wat bij hem/haar past. De digitale snelweg wordt door heel veel mensen omarmt en maakt substantieel onderdeel uit van ons leven, vaak zonder dat je het weet. Het voordeel is wel dat als we die snelweg uit zouden zetten, je ook geen keus meer hoeft te maken tussen een laptop of een desktop computer 😉

ps wegwerpbekers worden ge-recycled, niet verbrand.

Reputatie 7
Badge +7

Ja @Lisa Boele ik denk dat het topic ook zo bedoeld is, dat je er al vroeg mee begint om het geleidelijk aan in je dagelijkse bezigheden op te nemen. Later ontwikkel je dan een eigen voorkeur zoals jij doet om dingen te veranderen voor het mileu. Zo heb ik standaard in m'n systeem opgenomen dat ik niet meer zonder eigen tas naar de afhaalchinees ga, of zonder twee nettasjes naar de supermarkt voor de losse groente. 

Door de jaren heen doen we meer dingen, zoals toiletten aangesloten op regenwater, een baksteen in het reservoir van het toilet als je dat niet hebt. En iets heel raars, de stompjes met wortel van bosui en prei in de lente en zomer terug in de grond planten, dan komen ze opnieuw op. Als je een huis verwarmt met gas is de CO2 footprint zo'n 4800 kg CO2 elk jaar. En per jaar gaan 28 miljoen passagiers door Schiphol, dus per gezin van 4 personen naar Bali is 24000 kg CO2. Wij doen dat niet en hebben ons gas al sinds 2008 teruggebracht naar 350m3 per jaar. Nu we zonnepanelen hebben kunnen we van het gas af en doen het elektrisch. 

Ik geloof niet dat die kleine stappen zo'n groot verschil maken. Het leest als gerommel in de marge voor een kleine doelgroep terwijl we met z'n allen veel te veel afval produceren en nog steeds veel te veel fossiele energie verbruiken. Ik denk dat we veel meer maatregelen moeten gaan treffen die ook echt gehandhaafd moeten worden en die serieus pijn zullen doen. Maatregelen die impopulair en duur zijn waarvoor het draagvlak dagelijks afgebroken wordt door populistische partijen die de burger voor staan te liegen dat het allemaal nergens voor nodig is. Nou die boodschap horen veel mensen graag. En dan moet dit ook nog internationaal en ook daar speelt men graag in op het wantrouwen tegenover anderen die misschien wel minder zouden doen en waarom zouden wij dan wel wat doen.

Mijn conclusie is dat tenzij er nieuwe technische doorbraken komen de wereld echt letterlijk naar de ratsmodee gaat omdat er simpelweg geen brede maatschappelijke meerderheid bestaat die de benodigde klimaatmaatregelen steunen in de omvang en het tempo dat nodig is. En de politiek durft niet want dan speelt men de populisten in de kaart.

Reputatie 7
Badge +5

de EU is vandaag wel akkoord gegaan met de besparing op gas, besparing gaat plaatsvinden op niet essentiele zaken, dus dat doet extra pijn want dan zal o.a. de luchtvaart wel terecht aangepakt worden. Lelystad dicht, je zal een huis daar in de buurt gekocht hebben toen iedereen wegvluchtte 😁

Laptop of computer. Daar ben ik nog niet uit. Mijn pc programmatuur wordt volgend jaar niet meer ondersteun

Ik heb al vele computers een 2e leven gegeven, door er Linux Mint op te zetten.

Reageer