Eco Heat (Elektrische verwarming thuis)

• 16 November 2022
  • 28 reacties
  • 89738 Bekeken

Momenteel wordt op internet vooraf aan YouTube filmpjes reclame gemaakt voor EcoHeat, een mini elektrische kachel die in no-time je huiskamer zou kunnen verwarmen. En daarbij weinig energie verbruikt. Er staat alleen niet bij hoe laag dat energie verbruik zou zijn. De kosten zijn €79, maar als je de rekening zou willen betalen staat die opeens op €89 zonder duidelijke reden waarom. (Verzend en administratie kosten?) Mijn vraag is hoeveel dit apparaat nu echt verbruikt en of het wel zo rendabel is als wordt beweerd. Heeft iemand hier ervaring mee?

28 reacties

Ik zie bij sommige specificaties dat het apparaat 1200W vermogen heeft. Maar er zitten knoppen aan om de stand lager te zetten..

Het stroomverbruik is het aantal Watt maal het aantal uur. Dus 1200 Watt x 2 uur = 2400 Wattuur = 2,4 kWh (kiloWatthour).

Zet je hem op een lagere stand, b.v. een kwart, dan is het stroomverbruik 300W x 2 uur = 600 Wattuur = 0,6 kWh.

Het werkt met stralingswarmte, die warmt niet de lucht op maar alleen de objecten waar de stralung op valt. Die objecten worden warmer en warmen daardoor de lucht een beetje op diir convectie.

Er zit mogelijk een keramisch element in waarin een deel van de strakingswarmte wordt opgeslagen en die blijft langer warmte afgeven. 

Reputatie 6
Badge +6

Kleine keramische kacheltjes geven heel veel warmte, deze is Nederlands fabrikaat en is uit de camper ooit overgebleven.

Een stand is 500Watt en aan of uit. 10cm breed en 16cm hoog.

Als die omvalt gaat ie uit🚒

Makkelijk voor even bijverwarmen, je kan niet verwachten dat je de hele woonkamer er mee verwarmt, maar gericht voel het wel warm aan.

Ik heb hem stand-by voor bijverwarmen, nu nog niet nodig gehad.

De zwarte reclame balk viel niet op, dus maar even “geel” op de naam.

(ook met uitvergroten niet leesbaar🫣)

Dank voor je reactie. Begrijp ik het goed dat uitgaande van de huidige prijs van €1 per kWh dat dus komt op resp. €2,40 en €0,60 als je het apparaat lager zet? Dus dat is voor een dag verwarming van 9-22 bv 13 uur x dat bedrag = €31,20 en € 7,80. Goed verwarmen zal dichter bij die ruim €30 zitten dan bij de €7,80. Terwijl ik nu bij 19 C voor een hele dag op rond de €11 zit. Geen aantrekkelijk alternatief dus zoals wel wordt gesuggereerd, als ik het tenminste goed berekend heb? 
Weet iemand een ander goedkoper alternatief voor iemand als ik die geen zonnepanelen heeft? 

Electrische kachels hebben allemaal een rendement van 100%. Precies 100%. Alles wat ze aan stroom gebruiken wordt in warmte omgezet, niet minder en niet meer. Of ze groot of klein zijn maakt niet uit. Uit de een komt wat meer wind en uit de ander wat meer warmtestraling.

100% rendement is in verwarmingstermen niet gunstig. Een gasketel geeft namelijk dezezelfde hoeveelheid warmte voor minder geld omdat gas per energie-eenheid toch nog steeds goedkoper is dan stroom. Het rendement van een (HR) gasketel is ook ongeveer 100%. Het enige voordeel van een electrische kachel is dat je er een ruimte ook snel en kort mee kunt verwarmen. Maar je moet heel goed oppassen voor het stroomverbruik van die dingen en er niet maanden later pas achterkomen dat je stroomrekening nog hoger is dan je dacht.

Warmtepompen hebben daarentegen een rendement dat veel hoger is, Denk aan ergens tussen 300 en 500%. Daarom heten ze ook warmtepomp. Maar die koop je niet voor 89 euro. :-)

@A. Schellevis die kachels zijn niet bedoeld om een ruimte te verwarmen omdat ze niet de lucht verwarmen en dus ook niet de muren, vloer en plafond behalve waar hij op straalt. Ze warmen alleen de plek op waar je zit en dan ook die ene kant van je lichaam. Je rug blijft dus koud.

Badge

Ik heb bij het bedrijf Ecoheat geïnformeerd of zij echt de verkoper zijn van dit kacheltje. Ik googlede namelijk de namen die als ontwerper van het kacheltje werden genoemd in de Youtube-reclame, maar die namen vond ik niet terug op de website van Ecoheat. Ik heb dus gemaild en kreeg deze reactie:

Ecoheat vloerverwarming uit Kampen is een advies- en installatiebedrijf voor louter vloerverwarmingsystemen. Wij leveren dan ook geen kachels o.i.d., noch bieden wij de mogelijkheid op onze website om een product te bestellen.

U bent echter helaas niet de enige die ons de afgelopen dagen over dit product benaderd heeft. Meerdere mensen ondervinden problemen met hun bestelling en kunnen op geen enkele mogelijkheid contact leggen met dit bedrijf. Logisch dan ook dat u op zoek gaat via Google en gezien ze dezelfde naam als ons bedrijf voor hun product gebruikt hebben, bij ons uitkomt.

Wij staan daar echter volledig buiten; Ecoheat vloerverwarming is een compleet ander bedrijf dan het (buitenlandse) bedrijf dat online kachels aanbiedt.

Na contact te hebben opgenomen met de politie om dit te melden, adviseren wij u op advies van hen het volgende te doen indien u een bestelling heeft geplaatst bij het eerder genoemde bedrijf:

1. Maak melding van dit probleem via www.politie.nl; hier kunt u online aangifte doen, waarna u een aangiftenummer ontvangt.
  2. Maak melding van dit probleem bij uw bank wanneer u reeds een betaling heeft verricht en het geld wenst terug te vorderen. Zij vragen mogelijk naar een aangiftenummer.

We hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Arlinde van Leuveren

Iemand die n.a.v. de website van dat kacheltje het ding koopt negeert toch wel héél veel alarmbellen.

Een pluim voor het antwoord van het bedrijf Ecoheat in Kampen.

Reputatie 6
Badge +5

………………… negeert toch wel héél veel alarmbellen.

Een pluim voor het antwoord van het bedrijf Ecoheat in Kampen.

Als er geen contact mogelijkheid is/blijkt, nooit zaken doen. De recensies lijken ook niet van ‘echte mensen’. Dit is echt zo’n site waar je de kriebels van moet krijgen, indien je je iets verdiept hebt in verwarming, waarheidsgehalte en kosten/prijs. De garantie- en uberhaubt de teksten zijn ook erg dubieus. Van het weggooien van geld (de daadwerkelijke handeling) krijg je het nog warmer (-:  En vervelend voor het bedrijf in Kampen. Wel goed dat ze er zo mee omgaan.

Badge

Ik heb bij het bedrijf Ecoheat geïnformeerd of zij echt de verkoper zijn van dit kacheltje. Ik googlede namelijk de namen die als ontwerper van het kacheltje werden genoemd in de Youtube-reclame, maar die namen vond ik niet terug op de website van Ecoheat. Ik heb dus gemaild en kreeg deze reactie:

Ecoheat vloerverwarming uit Kampen is een advies- en installatiebedrijf voor louter vloerverwarmingsystemen. Wij leveren dan ook geen kachels o.i.d., noch bieden wij de mogelijkheid op onze website om een product te bestellen.

U bent echter helaas niet de enige die ons de afgelopen dagen over dit product benaderd heeft. Meerdere mensen ondervinden problemen met hun bestelling en kunnen op geen enkele mogelijkheid contact leggen met dit bedrijf. Logisch dan ook dat u op zoek gaat via Google en gezien ze dezelfde naam als ons bedrijf voor hun product gebruikt hebben, bij ons uitkomt.

Wij staan daar echter volledig buiten; Ecoheat vloerverwarming is een compleet ander bedrijf dan het (buitenlandse) bedrijf dat online kachels aanbiedt.

Na contact te hebben opgenomen met de politie om dit te melden, adviseren wij u op advies van hen het volgende te doen indien u een bestelling heeft geplaatst bij het eerder genoemde bedrijf:

1. Maak melding van dit probleem via www.politie.nl; hier kunt u online aangifte doen, waarna u een aangiftenummer ontvangt.
  2. Maak melding van dit probleem bij uw bank wanneer u reeds een betaling heeft verricht en het geld wenst terug te vorderen. Zij vragen mogelijk naar een aangiftenummer.

We hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Arlinde van Leuveren

Badge

Onderaan de reclame op YouTube staat een verwijzing naar try.thermafast.co die deze kachels (ook) levert.

Ze hebben het in de reclame ook over grote ruimtes verwarmen, Als dat ze was kan ik er wel een paar gebruiken,
Heb er echter nog niet één van dit formaat die een grote ruimte, 11 x 19 x 5 Meter (br x l x h) kan verwarmen

Reputatie 6
Badge +6

Onderaan de reclame op YouTube staat een verwijzing naar try.thermafast.co die deze kachels (ook) levert.

Ze hebben het in de reclame ook over grote ruimtes verwarmen, Als dat ze was kan ik er wel een paar gebruiken,
Heb er echter nog niet één van dit formaat die een grote ruimte, 11 x 19 x 5 Meter (br x l x h) kan verwarmen

Verwarmen: 1 graad omhoog noem ik ook verwarmen, en dat is een ruim begrip, als de hele ruimte uw persoonlijke ruimte is, dan moet u zich wel in de luchtstroom van het apparaat bevinden.😳

Of u er 1 of 100 stuks van nodig heeft heb ik op de site niet kunnen vinden.

Wat verwacht u met deze waarde te verwarmen? Elektriciteitsverbruik 7,5 - 12,5 W❄️⛄️

Handige reclameman met deze weinig zeggende info, maar dat kunt u ook zelf beoordelen.

Soms is ervaring een (koude) harde leermeester🙁

info van de link:

WELKE OPPERVLAKTE WORDT VERWARMD?

ThermaFast-apparaten zijn ontworpen voor persoonlijk gebruik en verwarmen alleen je persoonlijke ruimte. Voor het beste effect dien je je in het midden van de luchtstroom van het apparaat te bevinden met de roosters aan de voorzijde van het apparaat naar je toe gericht.

Tja, EcoHeat,

het kacheltje doet het wel, maar het filmpje is idd fake en alleen bedoeld om geld te verdienen . EcoHeat is niet de eigenaar/producent van het kacheltje, maar komt ‘uiteraard’ uit China. (Product-code: XH-1201) en hetzelfde apparaat is via bv AliExpress ook te bestellen voor tussen de 20 en 30 Euro per stuk. (Zoek bv op Electric Heater).

De namen van de Nederlandse uitvinders/ingenieurs die ooit voor een energiebedrijf zouden hebben gewerkt zijn op bv. Google of LinkedIn uiteraard onvindbaar. 

Adres van de verzender: Changiweg 8-10, 1437 EP  Rozenburg (NH). Welk (-slim- handels-)bedrijf zit hier achter? Ik denk: YunExpress Nederlands BV, actief (in China) in logistieke dienstverlening. Een ander adres van dit bedrijf is (volgens mij, maar check het): Pudongweg 13, 1437 EM  Rozenburg. Tel.nr.: 0297-893007

Wellicht dat YunExpress meer weet over hoe eventueel zendingen kunnen worden teruggestuurd. 

Badge

Electrische kachels hebben allemaal een rendement van 100%. Precies 100%. Alles wat ze aan stroom gebruiken wordt in warmte omgezet, niet minder en niet meer. Of ze groot of klein zijn maakt niet uit. Uit de een komt wat meer wind en uit de ander wat meer warmtestraling.

100% rendement is in verwarmingstermen niet gunstig. Een gasketel geeft namelijk dezezelfde hoeveelheid warmte voor minder geld omdat gas per energie-eenheid toch nog steeds goedkoper is dan stroom. Het rendement van een (HR) gasketel is ook ongeveer 100%. Het enige voordeel van een electrische kachel is dat je er een ruimte ook snel en kort mee kunt verwarmen. Maar je moet heel goed oppassen voor het stroomverbruik van die dingen en er niet maanden later pas achterkomen dat je stroomrekening nog hoger is dan je dacht.

Warmtepompen hebben daarentegen een rendement dat veel hoger is, Denk aan ergens tussen 300 en 500%. Daarom heten ze ook warmtepomp. Maar die koop je niet voor 89 euro. :-)

Dat wat er in het eerste blokje over die 100% is wat te snel geredeneerd. In feite zou je rekening moeten houden met de golflengte van straling. Voorbeeld: Denk aan een traditioneel elektrisch straalkacheltje. Daar zie je de gloeispiraal ook oranje-achtig gloeien. En dat betekent dus dat er licht wordt uitgestraald. Dat op zich was echter niet waarvoor je het apparaat wilde gebruiken, om licht te geven. Je wilde warmte en niet een lamp met een overigens heel slecht rendement. Maar dat licht kan eventueel vallen op een oppervlak waar de energie toch wordt omgezet in warmte. Als men het echt tot op de bodem wil uitzoeken is dus een uitgebreide redenatie nodig.

Dat licht valt altijd ergens op en wordt dan in warmte omgezet, al kan het wat lang duren in geval het in outer space terechtkomt. Normaliter duurt het slechts bijzonder kort, aangezien de lichtsnelheid best tof snel is.

Uitzondering is het geval het op groene planten terecht komt en wordt omgezet in plantaardig materiaal en vervolgens miljoenen jaren in de aardkorst wordt opgeslagen. Maar maak je over de fotosyntetische capaciteiten van je kamerplanten bij het schijnsel van een straalkachel geen illusies.

Ik google de meeste “superaanbiedingen-nu-met-superveel-korting” 

Deze levert oa Dit:

Bij doorklikken wordt ook nog duidelijk dat hij vooral bedoeld is voor ruimtes tot 30 m2.

De eerst ca 70 kWh kun je dus alvast verdienen door em elders te kopen 😉

Ik verbaas me ook over dit ‘nieuwe’ product, dat de kamer snel opwarmt en veel zuiniger is dan centrale verwarming. Centrale verwarming is ooit geïntroduceerd omdat je destijds voor relatief weinig geld een kamer of huis op temperatuur kunt houden met een thermostaat. Daarvoor had je kachels en haarden. De kachel was vaak maar in 1 ruimte aan en alleen wanneer er iemand in die ruimte was. Het was lekker warm bij de kachel, maar niet centraal verwarmd. Het voordeel was, dat de kachel aan en uit kon en dat je kon zien hoeveel brandstof je nog had of nog kon kopen om de kamer te verwarmen. Had je geen geld dan deed je gewoon de kachel minder vaak aan. Met centrale verwarming kun je alleen de thermostaat lager zetten. Hoeveel dat helpt weet je niet. Dat hangt van het weer af. Dat systeem is misschien wel goedkoop in verbruik (nog steeds!), maar het systeem is duurder dan gewoon verwarmen als je thuis bent en gewoon dicht bij de warmtebron gaan zitten om op te warmen. Dat is het zuinigst. Met gewone elektrische straalkacheltjes, te koop via het internet vanaf 25 euro, kun je de kachelzuinigheid bereiken. Je kunt ze instellen op 400, 800 en 1200 Watt en onder je tafel plaatsen als je aan je computer werkt. Heel aangenaam en heel betaalbaar. Net als de gewone kachel van vroeger doe je die uit als je er niet bent en doe je die s’nachts niet aan. De centrale verwarming kan op 6 graden zodat deze niet bevriest. Heb je dan hetzelfde comfort als met een centrale verwarming op 19 graden? Nee, natuurlijk niet. Maar het is wel leefbaar, controleerbaar en goedkoop door de wijze waarop je het kunt gebruiken. In plaats van een continue temperatuur in te vullen op een thermostaat, wat altijd duur is, (al zet je de verwarming op 15 graden!) omdat je continue verwarmt en afhankelijk bent van het weer. Ik ben terug gegaan naar de kachel en dat is echt veel goedkoper, maar heeft niet hetzelfde comfort als continue verwarmen zoals bij een centrale verwarming. Het is maar waar je voor wilt betalen!  

Ik verbaas me ook over dit ‘nieuwe’ product,

Meen je dat? Het is 2022 hoor. Het internet staat stijf vol met onzinproducten. Het warmt de kamer niet sneller op; dat is een keiharde leugen.

Het is gewoon een electrisch kacheltje als duizenden anderen. Electrische joule in, warmtejoule uit. COP=1, dus reteduur.

Als je er heel dichtblij blijft en de rest van je huis koud en vochtig laat worden werkt het misschien voor je. De waarschijnlijke problemen met het vocht moet je dan later maar op zien te lossen.

Aan de kachel kon ik vroeger ook niet zien hoeveel brandstof ik nog had. Daarvoor moest ik toch echt een peilstok in de olietank stoppen. Later had je de gasmeter.

Mijn punt is juist dat het de kamer niet sneller opwarmt dan andere elektrische kacheltjes. Ik heb geen vochtproblemen in mijn huis gelukkig. Ik spreek niet voor anderen die dit wel hebben. Ik heb niet voor iedereen DE oplossing. Je wist vroeger met een kachel hoeveel je verbruikte en als je geen geld had kon je de kachel uit laten. Dat is wat ik bedoel. Nu krijg je achteraf een rekening, die je wellicht niet kunt betalen. Ik gebruik daarom elektrische kacheltjes en het werkt voor mij. Het is minder comfortabel dan CV, maar ik heb al jaren geen hoge energierekening meer en ik vind de warmte van de kacheltjes meer dan voldoende. Ik hoef nooit meer centrale verwarming. Maar dat is persoonlijk. Iedereen bepaalt zelf waar hij/zij zijn geld aan uitgeeft.

Reputatie 7
Badge +5

maar de boodschap is juist dat elektrische kacheltjes minder efficient warmte genereren dan de cv. Heb je goed berekend dat een elektra kacheltje inderdaad goedkoper is dan de cv? Het zou zo maar kunnen zijn, zeker straks met het energie plafond, dat je hiermee duurder uit bent dan met een cv.

Electrische kacheltjes zijn minder comfortabel omdat ze geen constante temperatuur generen. Je moet dicht bij de warmtebron zitten. Ik ben hier enkele jaren geleden mee begonnen na een eindafrekening van meer dan 1000 euro. Ik heb het jaar erop 60 euro terug ontvangen in corona tijd met elke dag thuiswerken en dus verwarmen. Het scheelt enorm. Wat ik zeg is dat voor mij elektrische kacheltjes voldoende zijn met de CV uit. Dat de CV zo duur is komt omdat deze continue aanstaat en tot een bepaalde temperatuur verwarmt. Zelfs al staat die op 15 graden, dan is dit nog duur. Toen ik meer dan 1000 euro moest bij betalen stond mijn CV nooit hoog. Toch was dit peperduur. De prijzen van energie zijn gestegen, maar ik kom nog uit met hetzelfde voorschot. Het maakt dus heel veel verschil. 

Dat de CV zo duur is komt omdat deze continue aanstaat en tot een bepaalde temperatuur verwarmt.

Ik ben er vaak voor om dingen wat simpeler voor te stellen dan ze zijn maar hoe jij het hier uitlegt gaat nergens over.

Bovendien is het niet waar dat een cv continue aanstaat en ook is het niet relevant dat hij tot een bepaalde temperatuur verwarmt. Je hebt immers een thermostaatknop waarmee je de cv uit kunt zetten en de temperatuur instellen.

Je hebt inderdaad een thermostaatknop waarmee je de cv uit kunt zetten. Wat ik ook doe. En je kunt de temperatuur instellen. Ik bestrijd dat niet. Ik stel dingen niet simpeler voor dan ze zijn. En wat ik zeg is niet voor iedereen relevant. Het heeft mij heel veel kosten bespaard om de cv uit te zetten en elektrische kacheltjes te gebruiken als dit nodig is. Voor anderen met meer te besteden hoeft dit helemaal niet relevant te zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het met een elektrisch kacheltje goedkoper is dan verwarmen met gas (cv). De warmte is in principe 8 a 9 keer zo duur. Ten koste van veel comfortverlies kan ik mij er nog iets bij voorstellen. Ook het gebruik van infrarood panelen kan ik mij nog wat bij voorstellen.

CV is gemaakt om het hele huis te verwarmen. Met de huidige goed geïsoleerde huizen is dat bijna niet meer nodig. Zo verwarmen wij alleen de woonkamer (+ indirect de keuken) met heel weinig comfortverlies, terwijl de ketel wel op zolder staat met van alle leidingen en warmteverlies op de bovenste verdiepingen.

Een gaskachel in de woonkamer, zoals de mensen vroeger hadden, is dan snel goedkoper. De mensen die dat nu nog steeds hebben, zijn spekkoper. En ja ze zijn er nog.

De moderne versie is de airco die je voor verwarmen gaat gebruiken en momenteel massaal gekocht worden. Staat bij ons ook op de verlanglijst.

Elektrisch verwarmen met een olieradiator of ventilatiekacheltje. Nee alleen duur met veel comfortverlies.

Voor mij is het elektrische kacheltje veel goedkoper, gaat op infrarood warmte, trouwens. Maar wat jij zegt klopt ook. Goed geïsoleerde huizen hoef je nauwelijks te verwarmen en de airco met warmte optie, kan ook een uitkomst zijn. Het is voor iedereen verschillend wat het beste werkt.

Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat het hele huis verwarmen duurder is dan (een deel van) een kleine ruimte. Zou je alle radiatoren dichtdraaien op een na, in een kleine ruimte, dan zou de cv waarschijnlijk goedkopoer zijn dan een electrisch kacheltje, ondanks leidingverliezen.

Als je 1000 euro moest bijbetalen, boven het al geïncasseerde bedrag, vóór de prijzenstijgingen is dat al een teken dat er met het huis of de cv-installatie iets mis is, in de zin van inefficiënt en slecht geïsoleerd. Of groot.

Reageer