Beantwoord

Eist PostNL onterecht extra portokosten bij pakket?

Reputatie 1
Badge +2
Beste medeleden,

Post die in de brievenbus past, is goedkoper dan een pakket die er niet in past. Tenminste, dat dacht ik... Het lijkt er op dat PostNL onterecht extra portokosten eist van haar klanten. Mijn verhaal in het kort:

Een aantal dagen terug ontving ik een pakket van een antiquariaat (verkoper 2e hands boeken). Hierin zat een tweedehands boek van normale grootte en gewicht waarvoor ik naast het oorspronkelijke bedrag (7,50) ook de verzendkosten vooraf heb betaald: 13,45 in totaal. Deze is in mijn brievenbus bezorgd, netjes gefrankeerd met 5 blauwe 1-europostzegels er op. Een postpakket dus.

Maar twee dagen later vond ik een kaart van PostNL in mijn brievenbus met daarop de mededeling dat ik 5,11 euro moet betalen voor het geleverde pakket. De enige optie is dat ik het pakket weiger, terwijl ik daar wel al voor heb betaald. Daarop heb ik een email verstuurd aan de verkoper en deze antwoordde mij dat hij deze situatie al een keer eerder heeft meegemaakt; hoewel het pakket door de brievenbus paste, eiste PostNL toch de frankering als die van een pakket in plaats van die van post.

Nu heb ik op de website van postnl uitgezocht wat deze organisatie precies verstaat onder pakket en post. Volgens de PostNL-definitie is mijn pakket een brievenbuspakje waardoor het niet als een pakket gefrankeerd hoeft te worden maar als post: "Een Brievenbuspakje is een klein pakje met statusinformatie en past door de brievenbus". Maar op een andere pagina zag ik een andere omschrijving:

Minimumformaat: 14 x 9 cm Maximumformaat: 38 x 26,5 x 3,2 cm Maximale gewicht: 2 kg.
Mijn pakket was vanwege de bubbelplastic verpakking moeilijk te meten, maar was ongeveer:

3,3 x 24 x 19,5 cm minder dan 1/2 kilo
Volgens deze omschrijving voldeed mijn pakket er net niet aan. Gezond verstand en redelijkheid vertellen mij echter dat wanneer een pakket door de brievenbus past, dit pakket een postpakket is. PostNL moet dus niet moeilijk doen over 1 milimeter. Ik vrees echter dat er meer mensen zijn die op deze manier belazerd (zullen) worden en hoop dat hier snel iets tegen gedaan wordt

Groet,

Michael

Broninformatie:

http://www.postnl.nl/versturen/postzegels/hoe-fran... en http://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/ve...

[Titel aangepast door beheerder ter verduidelijking voor de lezer]
icon

Beste antwoord door Kirsten van Loon 30 May 2016, 15:54

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 1
Badge +2
Vervolg: bij het contact met de klantenservice wist ene LIna mij te vertellen dat het inderdaad om de afmetingen ging en dat automatisch extra kosten in rekening gebracht werden door de sorteermachine. Ook bevestigde zij mij dat het een brievenbuspakket was. Daarom mocht ik het kaartje terugzenden met de mededeling dat het was afgehandeld. Eerst mij om geld vragen en het daarna kwijtschelden: een waardeloze manier van zakendoen.

Het stuk van de chat met Lina van klantenservice PostNL: Ik zie dat het pakje net iets te dik was. Dit kan komen door de inhoud die verschoven is. Waardoor ie ineens dikker wordt dan op het moment dan verzonden. Ik zie dat het inderdaad om een brievenbuspakje ging die naar jou is gestuurd. Daarom mag je het kaartje afboeken. Dat doe je door de grijze sticker te verwijderen. “Afgeboekt in overleg met KS” erop te schrijven. En terug te sturen
Reputatie 4
Badge +7
Beste Michael,

Deze vraag hebben wij meerdere malen ontvangen:

Ik kreeg laatst een portokaart van PostNL, omdat ik een te laag gefrankeerde brief of pakketje heb ontvangen. Ben ik verplicht te betalen voor iets waar ik niet om heb gevraagd?

Nee, het is nooit verplicht om een portokaart te betalen voor post die je ontvangt. Het gaat om een verzoek tot betaling. Toch komt het allemaal niet erg vrijblijvend over. Wie niet betaalt, krijgt een herinnering en op de website van PostNL staat: “Als u de portokosten niet wilt betalen, dan kunt u de portokaart met de bijbehorende post weigeren.” Je mag de post ook houden als je niet betaalt, maar dat zagen wij niet terug op de kaart of in de online informatie van PostNL. PostNL heeft ons bevestigd geen actie meer te ondernemen na de herinnering.

Ter aanvulling voor mensen die twijfelen of de portokaart die zij gekregen hebben überhaupt wel terecht is: Soms wordt een portokaart ook ten onrechte verstuurd, omdat sorteermachines sommige brievenbuspakketjes soms dikker scannen dan ze zijn. Via www.porteninnen.postnl.nl kun je meestal een foto opvragen van de post om te zien waar hij voor is. De portokaart komt vaak op een ander moment dan de bijbehorende post.
Reputatie 4
Badge +7
Bedankt Michael voor het delen van je ervaring en de afloop.
Reputatie 1
Badge
Wat superfijn dat ik deze discussie tegenkwam, toen ik hetzelfde probleem had met Post NL. Ook mijn pakketje paste gewoon door de brievenbus en toch kreeg ik het verzoek te betalen. Ik weet nu dat ik het het betaalverzoek gewoon aan mij voorbij kan gaan 🙂. Dank!
Na een kaartje dat op de ontvangen post (brief of pakje) te weinig porto was geplakt, volgt erna nog een aanmaning. Gooi gerust in de prullenbak! Er "gebeurt"nadien niks meer.

Atty van Delden
Reputatie 1
Badge
Goed om te weten, Dankjewel! 🙂
Reputatie 1
Badge +2
Fijn je geholpen te hebben Wendy!

Michael
mijn dochter heeft laatst via marktplaats posters gekocht. Ze heeft braaf € 3,- verzendkosten betaald aan hun. Posters kwamen netjes in een grote enveloppen door de brieven bus. Enkele dagen later ontvingen wij een kaartje van post.nl dat er te weinig gefrankeerd was en of wij even €3,90 wilde betalen. Wij hebben dire t de posters met enveloppe erbij gepakt. Er was idd 1 postzegels 1 te weinig geplakt, maar moet ik er daarom 5 na betalen?

Vind dit nogal schofterig. Heb dan ook niet betaald. Kreeg echter vandaag een herinnering binnen.

Lees ik nu goed dat als ik deze ook niet betaald ik verder geen aanmani heb krijg? Want ik vind dit ronduit oplichting.

Vr gr Elies
Niet reageren. Je hoort er niets meer van....Atty van Delden
Reputatie 1
Badge +2
Beste Elies,PostNL richt zich op het 'makkelijke doelwit'; door de ontvanger op deze manier te intimideren kan dit bedrijf op een makkelijke manier geld binnen krijgen. In mijn geval heb ik gebeld met PostNL en vervolgens op het kaartje het woord "Afgehandeld" gezet en die in de brievenbus gestopt.In jouw geval is er wel te weinig betaald. Het enige wat jij hoeft te doen is dit aan de verzender duidelijk te maken door even een mailtje te versturen over wat er is gebeurt. Als je jezelf in wilt dekken kan je een foto maken van de onvoldoende gefrankeerde post (bewijsmateriaal) en op het kaartje van PostNL schrijven dat het de verantwoordelijkheid is van de verzender, samen met diens adres als je die hebt. Vervolgens kan je deze in de brievenbus doen.

Veel succes Elies!

Michael
Beste Micheal

Ik heb de verzender al benaderd. Deze vertelde mij dat ik niets hoefde te doen en dat ik er dan niets meer van zou horen. Vind dit nogal schofterig aangezien mijn dochter wel voldoende porto aan haar betaald heeft. Ik heb helaas geen adres, alleen e-mail. Dus kan daar niets mee.

Toch vind ik t nog steeds belachelijk dat post.nl van mij 5 postzegels durft te vragen terwijl er 1 te weinig was.

Ik ga dit dus sowieso niet betalen.

Vr gr Elies

Reageer