Post die in de brievenbus past, is goedkoper dan een pakket die er niet in past. Tenminste, dat dacht ik... Het lijkt er op dat PostNL onterecht extra portokosten eist van haar klanten. Mijn verhaal in het kort:
Een aantal dagen terug ontving ik een pakket van een antiquariaat (verkoper 2e hands boeken). Hierin zat een tweedehands boek van normale grootte en gewicht waarvoor ik naast het oorspronkelijke bedrag (7,50) ook de verzendkosten vooraf heb betaald: 13,45 in totaal. Deze is in mijn brievenbus bezorgd, netjes gefrankeerd met 5 blauwe 1-europostzegels er op. Een postpakket dus.
Maar twee dagen later vond ik een kaart van PostNL in mijn brievenbus met daarop de mededeling dat ik 5,11 euro moet betalen voor het geleverde pakket. De enige optie is dat ik het pakket weiger, terwijl ik daar wel al voor heb betaald. Daarop heb ik een email verstuurd aan de verkoper en deze antwoordde mij dat hij deze situatie al een keer eerder heeft meegemaakt; hoewel het pakket door de brievenbus paste, eiste PostNL toch de frankering als die van een pakket in plaats van die van post.
Nu heb ik op de website van postnl uitgezocht wat deze organisatie precies verstaat onder pakket en post. Volgens de PostNL-definitie is mijn pakket een brievenbuspakje waardoor het niet als een pakket gefrankeerd hoeft te worden maar als post: "Een Brievenbuspakje is een klein pakje met statusinformatie en past door de brievenbus". Maar op een andere pagina zag ik een andere omschrijving:
- Minimumformaat: 14 x 9 cm Maximumformaat: 38 x 26,5 x 3,2 cm Maximale gewicht: 2 kg.
- 3,3 x 24 x 19,5 cm minder dan 1/2 kilo
Groet,
Michael
Broninformatie:
http://www.postnl.nl/versturen/postzegels/hoe-fran... en http://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/ve...
[Titel aangepast door beheerder ter verduidelijking voor de lezer]
Beste antwoord door Kirsten van Loon
Bekijk origineel