Elektrische onderdekens

• 19 November 2018
  • 22 reacties
  • 12903 Bekeken

Wie kan mij helpen? Ik ben op zoek naar een elektrische onderdeken die het contact aan de linker kant van de deken heeft. I er wel een recentelijk testrapport van ?

22 reacties

Reputatie 7
Badge +7
De Consumentenbond heeft geen elektrische dekens getest @H.A.M. Sain. Wellicht kan een ander communitylid je verder helpen met een persoonlijke ervaring?
De Consumentenbond heeft geen elektrische dekens getest @H.A.M. Sain. Wellicht kan een ander communitylid je verder helpen met een persoonlijke ervaring?De Consumentenbond heeft geen elektrische dekens getest @H.A.M. Sain. Wellicht kan een ander communitylid je verder helpen met een persoonlijke ervaring?
Jammer dat dit nog niet gebeurd is. Wordt wel eens tijd m.i.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je suggestie @H.J. de Vries. Ik geef het intern door. Wij krijgen dagelijks vele testverzoeken binnen, en kunnen helaas niet alles onderzoeken. Ik kan daarom niet garanderen dat er ook (direct) iets voortvloeit uit je suggestie.
Reputatie 7
Inventum heeft dekens met verwisselbaar snoer maar er zijn er nog meer. De fabrikanten weten wel dat het bed niet bij iedereen aan de zelfde kant staat.
Reputatie 5
Badge +5
Een (te?) late reactie.
Mijn ervaringen met Inventum zijn niet al te best. Bij de 1e ging de schakelaar kapot, in zoverre, de display werkte niet meer: je kon geen tijd en temperatuur meer instellen. Die werd onder garantie vervangen door een 2e.

Die had na 2 winters min of meer hetzelfde probleem met de display. Weinig gebruikt.
Kan toeval zijn uiteraard. Daarvan was de garantie nét verlopen.
De 'coulance' was een korting op de nieuwprijs, maar voor die prijs kon ik 'm ook gewoon op Internet kopen.

Ander merk gekocht.

Een test van elektrische dekens was inderdaad welkom geweest.

Zojuist aangeschaft: Elektrische onderdeken merk Nedis, type PEBL130CWT1

Voordelen:

• Goedkoop: €29,50 eenpersoons
  • Temperatuur regelbaar in 9 standen.
  • Machinewasbaar.
  • Timer voor automatische uitschakeling, instelbaar 1 - 9 uur

Nadelen:

• Twee lagen (m.i. onzinnig voor een onderdeken): bovenkant grijs flanel fleece, onderlaag wit polyester met daarin de bedrading. Doordat die lagen alleen aan de rand doorgestikt zijn, krult en kreukelt de deken (onder het hoeslaken) al na een nacht slapen helemaal op. (En volgens de gebruiksaanwijzing mag je hem in gekreukte toestand niet gebruiken :-)
  • Kabelaansluiting op de deken is erg groot en dik (12 x 4 x 1,5 cm)
  • Bedieningsunit is ook nogal groot.

Pas één nacht gebruikt. Verwarmt goed. Over degelijkheid kan ik nog niet oordelen.

Ik wil ook graat een test van elektrische onder en boven dekens. En of een boven deken voor 1 persoon beter die van de afmeting kan hebben van 2 personen, zodat het zeker is dat je er niet voor de helft onder gaat liggen.

Een test zou ik ook een goed idee vinden.
Links of rechts los je op de door de deken ondersteboven te leggen. Ze zouden onder en boven niet moeten verschillen.
We hebben er hier meerdere gehad. Standaard probleem is dat ze er vrij snel mee ophouden, inderdaad snel na het einde van de garantie. De electrische vermogens verschillen ook sterk. Bij de een moet je lang wachten, bij de ander brand je zo je bed uit. Geen idee wat er gebeurt als je die per ongeluk aan laat staan op max vermogen.
Lengte is ook belangrijk. Koude voeten wil je zeker niet maar ook geen koude schouders. Veel dekens zijn niet gemaakt voor Nederlanders, die een stuk langer zijn dan de gemiddelde wereldburger.

Badge +2

Ik heb geen verstand van elektrische dekens. Maar een flanellen onder- en bovenlaken is by far het warmste en weldadigste dat ik ken… stroomloos.

Ik zoek vergeefs naar een test van elektrische onderdekens.

Op dit trefwoord krijg ik wel de melding: “1196 resultaten voor elektrische dekens”, maar dat blijken resultaten voor het zoekwoord ‘elektrische'.

Ten overvloede staat in de rechterhelft van de resultatenpagina nog eens:

Topics over 'elektrische dekens'

Die kolommen bevatten bijv.:
Verbruik elektrische vloerverwarming:
Welke elektrische tandenborstel voor kinderen
De beste navigatie app voor elektrische auto's
Verbruik elektrische vloerverwarming:

Ik heb ze niet alle 1196 gecheckt, maar ik vond onder de eerste 50 of zo resultaten geen elektrische dekens.

Wat is dit voor slechte informatie? Lijkt volksverlakkerij, zo moet ik tot mijn spijt concluderen.

Willem K.

Reputatie 7
Badge +5

volksverlakkerij is wat anders, maar dat de zoekmachine van de consumentenbond niet heel uitgebreid is, is een feit. Alternatief is even via Google zoeken, die zoekt ook binnen de Consumentenbond site. En ook die vindt niks, dus heeft de CB ze niet getest. Gelukkig geeft google wel alternatieve tests, wellicht kun je daar wat mee. 

Zoeken binnen een site met Google doe je zo: “site:consumentenbond.nl elektrische deken” en levert niets op. Is dat trouwens nog een ding, een elektrische deken?

Is dat trouwens nog een ding, een elektrische deken?

Het lijikt me duurzamer dan de hele slaapkamer verwarmen. Sommige mensen willen gewoon niet in een bed stappen dat maar een graad of 7 is. Sommige mensen hebben er ook medisch baat bij.

Reputatie 6
Badge +4

Is dat trouwens nog een ding, een elektrische deken?

Het lijikt me duurzamer dan de hele slaapkamer verwarmen. Sommige mensen willen gewoon niet in een bed stappen dat maar een graad of 7 is. Sommige mensen hebben er ook medisch baat bij.

Nog duurzamer is gewoon een ouderwetse kruik. Desnoods leg je er 2 stuks in. Ook dan is het nog duurzamer dan een elektrische (onder)deken.

Is een kruik duurzamer? Dat zou je moeten uitrekenen. Het water in de kruik moet je namelijk ook warm maken voordat de kruik het bed warm maakt. De deken hoeft alleen zichzelf warm te maken voordat het bed warmer wordt. Ik durf gerust te stellen dat een liter water in een kruik meer energie kost om te verwarmen dan een electrische deken. Daar gaat je voordeel.
M.a.w. zowel een waterkoker als een electrische deken werken door middel van het idee stroom te jagen door een weerstand. Bij een kruik gaat dat via de waterkoker (toch meestal in NL). Bij de deken zit de weerstand rechtstreeks in bed.
Als je je warm water in huis duurzamer verwarmt dan met een waterkoker dan wordt het mogelijk anders, maar zeker lijkt me dat niet.

@ Stroeve en Deen

Dank voor de suggesties. Dat had ik ook al gedacht en gedaan.

Badge

Zoeken binnen een site met Google doe je zo: “site:consumentenbond.nl elektrische deken” en levert niets op. Is dat trouwens nog een ding, een elektrische deken?

Idem voor het zoeken met het betere alternatief: www.duckduckgo.com/spreadEn het zou inderdaad een goede zaak zijn als de CB die eens zou gaan testen.

Reputatie 6
Badge +6

In de tijd dat de IJsbloemen nog op de ramen stonden en één locale warmtebron in de huiskamer, heb ik een elec.onderdeken gehad.

S’avonds een uurtje aan en een lekker warm bed. 2 standen lauw of heet.

Het merk weet ik niet, maar wel eens vergeten s’nachts uit te zetten, dan wordt je na een uur gestoofd wakker.

Ik heb wel altijd de angst gehad, door sluiting s’morgens zwart geblakerd (niet) wakker te worden.

Ik zou er eigenlijk niet voor kiezen., maar dat is persoonlijk.

Je had er aan kunnen denken om de stekker er al uit te trekken bij het in bed stappen.

Met mijn electrische deken is 10 minuten voorverwarmen genoeg om in een heerlijk bed te stappen.

Het ding heeft een vermogen van 100 W. Dat kost dus 10 / 60 x 0,1 = 0,017 kWh. Dat is met de huidige energieprijzen ongeveer 1,2 cent.

Badge

Een (te?) late reactie.
Mijn ervaringen met Inventum zijn niet al te best. Bij de 1e ging de schakelaar kapot, in zoverre, de display werkte niet meer: je kon geen tijd en temperatuur meer instellen. Die werd onder garantie vervangen door een 2e.

Die had na 2 winters min of meer hetzelfde probleem met de display. Weinig gebruikt.
Kan toeval zijn uiteraard. Daarvan was de garantie nét verlopen.
De 'coulance' was een korting op de nieuwprijs, maar voor die prijs kon ik 'm ook gewoon op Internet kopen.

Ander merk gekocht.

Hier dezelfde ervaring met Inventum. Eerste vloog in de brand (opgerold en per ongeluk aangezet) en de tweede ook problemen met aansluting draad op deken want de bovenkant ging los van de onderkant en deze maar weggegooid gezien eerdere ervaring.

Reputatie 1

In verband met de hoge energiekosten wordt er nu aangeraden om 's avonds  met een boekje of voor de TV je lekker te wikkelen in een elektrische deken. Dat gebruikt aanzienlijk minder energie dan je cv of kachel.

Ik zie dat veel mensen al verzocht hebben om een test van elektrische dekens. Waarom komt de cb daar nu niet eindelijk mee? ik ben al 40 jaar lid, nog nooit een test ervan gezien. Hoe kan dat??

Reageer