facebook en fraude

• 14 juli 2020
  • 6 reacties
  • 272 Bekeken

goedendag consumentenbond,

Ik heb mijn eigen onderzoek gestart over een fraudezaak op Facebook waarbij mensen gelokt worden

met enquêtes en gratis spullen maar uiteindelijk zijn ze op je geld uit. Ze vragen je om een foto te maken van je id-kaart of paspoort en dit ruikt naar fraude.

Facebook pagina neo en lottery_price.nl zijn voorbeelden hiervan, bn-ers en burgemeester Halsema en ex-topsporters hun naam  worden hierbij misbruikt. Grote Nederlandse bedrijven worden ook misbruikt  doordat deze pagina's zogenaamd een vragenlijst moet invullen. hiervan weet het bedrijf van niets. bestelsite wish wordt die via facebook spullen aanbied gaat ook veel te ver. deze site verkoopt slagwapens, alarmpistolen (nepvuurwapens) en nagemaakt geld (euro's en usd) met handtekening van De heer Draghi. 

6 reacties

Reputatie 5
Badge +4

U hoeft echt geen onderzoek te doen naar misbruik van bekende Nederlanders of andere vormen van misbruik en misleiding op Facebook, velen zijn u al voorgegaan:

Facebook en nep-advertenties:

Verder moet ook vermeld worden dat Facebook de inhoud van de getoonde advertenties niet eens kent. Die advertenties komen van andere bronnen en Facebook moet technisch heel veel moeite doen om die te weren.

Reputatie 7
Badge +7

Het is bekend dat er op facebook en marktplaats veel nepadvertenties voorkomen.  Ook dat daar bekende Nederlanders voor gebruikt worden. John de Mol is er daar één van geweest en heeft veel publiciteit gekregen. Ook heeft hij een rechtszaak omtrent het gebruik van zijn persoon gewonnen. Het heeft in alle kranten gestaan. De nepadvertenties zijn ook volop aan bod geweest bij radio en tv, zoals Avro's en Tros Opgelicht, maar ook bij de NOS e.d.

Deze in feite criminele nepadvertenties zijn een groeiend probleem, en zeker het gebruik  c.q. misbruik van foto's van beroemdheden. Schimmige investeringsfondsen verschuilen zich achter deze bekende mensen, die het vertrouwen van potentiële investeerders moeten winnen. De betreffende personen weten van niks en hun foto's worden onrechtmatig gebruikt.

Gebruik altijd je gezond verstand als je een advertentie tegenkomt op bijvoorbeeld Marktplaats of Facebook en onthoud: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vrijwel zeker ook zo.

De nepadvertenties op Facebook kun je ook niet melden. Wanneer er een nepadvertentie staat met producten die zo goedkoop zijn, dat het onmogelijk echt kan zijn, kun je geen melding maken. Wanneer je melding probeert te maken bij Facebook krijg je iedere keer het bericht dat er iets fout is gegaan, en kun je niets invullen. Dat lijkt mij toch doorgestoken kaart.

Het meldingssysteem van Facebook is inderdaad erg beperkt. Je kunt alleen dingen melden die in het meldingssysteem passen. Ik wilde laatste een nepmail melden die bewijsbaar nep was omdat de foto van de man een foto van een amerikaanse legerkopstuk was, die echt geen argeloze Nederlanders persoonlijke berichtjes gaat sturen. Maar het systeem van Facebook liet me dat niet toe, ik heb zeker een half uur zitten zoeken.

Nu hebben ze bij facebook best slimme mensen dus ik denk niet dat ze het niet weten dat je zoiets niet kunt melden.

Eigenlijk ga ik er vanuit dat Facebook zijn zakken met dit soort praktijken ook vult.

Eigenlijk ga ik er vanuit dat Facebook zijn zakken met dit soort praktijken ook vult.

Individuele advertenties leveren natuurlijk niet veel op maar van de optelsom kan Facebook prima bestaan. Facebook heeft er belang bij zelf niet al te kritisch te kijken wat er langskomt en als een melding niet in het meldsysteem past kan dat ook betekenen dat het wettelijk geen overtreding is en dus niet hun probleem.

Reageer