Feedback geven bedrijf: Zou u het aanbevelen bij vrienden of familie?

• 28 December 2021
  • 19 reacties
  • 188 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 4 reacties

Na aanschaf van een product of dienst word ik de laatste jaren door het desbetreffende bedrijf of de instelling benaderd met een verzoek om feedback te geven daarover. Daarin wordt in toenemende mate bijna altijd de vraag gesteld of ik het product of de dienst zou aanbevelen bij vrienden of familie. Wat is dat voor een sluwe vraagstelling? Is het meten van mijn tevredenheid niet meer toereikend? Willen ze daadwerkelijk weten of ik voor hen ga acquireren?

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

nee, die vraag stellen ze om te kijken of je dusdanig tevreden bent dat je het product zelfs bij bekenden/familie zou aanbevelen. Dat geeft weer een extra goed gevoel.

Je hoeft echt niet in de verkoop te gaan, wees niet bang. En je kunt altijd dergelijke enquetes weggooien en niet invullen.

Dank voor je reactie Stroeve. Toch zit er een scherper randje aan. Wanneer je in zo'n enquête invult dat je het zou aanbevelen, laat je jezelf toch voor hun karretje spannen: “zoveel % van onze klanten bevelen dit product aan.” volgt er dan op.

Bedrijven zijn dol op dit soort feedback maar hebben die echt niet nodig om reclame te maken. Kortom, of je zo'n enquête nou invult of niet, de wereld zal er niet door veranderen ook niet een beetje.

Sommige maken er wel een potje van.
Sturen je wel 3 keer een herinnering, dat je de vragen nog niet ingevuld hebt.
Het beperkt zich ook niet tot gewone verkopers, maar ook medici doen er aan mee.

Reputatie 7
Badge +4

tuurlijk gebruiken ze jou positieve reactie, dat lijkt me logisch. Maar jij was bang dat je de boer op moest :wink:

Ik vul dat soort enquetes standaard niet in, en ook niet na 3 herhaalberichten. Ik kijk overigens ook nooit naar dat soort tevredenheids cijfers, zegt nl helemaal niks.

Familiefeestjes en vriendenbijeenkomsten zijn een stuk minder gezellig, sinds we het aanbevelen van producten en diensten als vast agendapunt hebben moeten opnemen:upside_down:.

Reputatie 7
Badge +4

ach, als dat resulteert in een ‘o jee, is het al zo laat!?’ dan kan dat best een positieve draai geven aan een ‘moetje’ qua familiefeestje 😂

Badge +2

Ik heb als uitgangspunt dat ik feedback geef als ik dat wil. De rest klik ik weg. En het onderwerp is nog nooit voorgekomen op mijn familie- en vriendenfeestjes.

Als ik een bedrijf erg waardeer vanwege de goede persoonlijke service dan zoek ik dat later soms op en geef ik een positieve reactie via google. Blijkbaar wordt zo'n reactie daarna dusdanig goed opgepakt dat ik laatst zelfs een melding kreeg met: Uw reactie is inmiddels 500x gelezen. Deze laatste reactie gaf ik eind 2020 aan een autobedrijf waar ik eind 2019 een auto had gekocht. Daaraan heeft een bedrijf veel meer en dat is dan ook dik verdiend. :)

Een van deze bedrijven is https://qualiview.nl/
Zodra je bij een dokter of een andere medische instantie bent geweest, krijg je mail van deze club.
Ik heb mijn email adres in vertrouwen afgegeven en die ligt nu bij een spammer.

Reputatie 7
Badge +8

Het is wellicht hinderlijk tussen je mails vragen te krijgen om reviews af te geven. Maar al lijkt het zo, het is nooit een verplichting, een reactie verplichten kunnen ze nooit. Dus je bent er zelf bij, als je niet reageert gebeurt er ook niets, afgezien de volhouder die je herfinneringen stuurt. Wil je het allemaal niet blijven negeren dan.. Zelf kies ik wat dat betreft zelf wat ik wil.  Ik wil nog wel eens een review over een bedrijf geven of bij Google maps over bezienswaardigheden, gebeurtenissen e.d. Maar Bol.com bijvoorbeeld komt met allerlei artikelen, daar heb ik geen zin in. Een review over Bol.com heb ik wel ingediend. Maar heel veel waarde hecht ik er niet aan, er wordt met reviews ook enorm geknoeid = gefraudeerd.

Het is wellicht hinderlijk tussen je mails vragen te krijgen om reviews af te geven. Maar al lijkt het zo, het is nooit een verplichting, een reactie verplichten kunnen ze nooit. Dus je bent er zelf bij, als je niet reageert gebeurt er ook niets, afgezien de volhouder die je herfinneringen stuurt.

Aha, dát had ik vroeger moeten weten:

“Het is wellicht hinderlijk dat ik tussen uw gewone bezoekers alsmaar bij U belletje trek. Maar al lijkt het zo, het is nooit een verplichting om de deur open te doen, dat bent u nooit verplicht. Dus U bent er zelf bij, als U niet reageert gebeurt er ook niets, afgezien dat het alsmaar doorgaat. ”

Ik denk dat ik klappen gekregen had.

Vandaag ontving ik de vragenlijst providermonitor van de consumentenbond. Tot mijn verbazing gebruiken zij ook deze onzalige vraagstelling of ik mijn provider zou aanbevelen…

...teleurstellend…

...wat voegt dit toe bovenop de vraag hoe tevreden ik ben over mijn provider?

Reputatie 7
Badge +4

dat staat hierboven toch al een paar keer uitgelegd?! En de meest simpele oplossing is gewoon niet invullen en doorgaan met je leven :wink: Je kunt blijven hangen in die ontkennende fase, maar daar heb je alleen jezelf mee

Vandaag ontving ik de vragenlijst providermonitor van de consumentenbond. Tot mijn verbazing gebruiken zij ook deze onzalige vraagstelling of ik mijn provider zou aanbevelen…

...teleurstellend…

...wat voegt dit toe bovenop de vraag hoe tevreden ik ben over mijn provider?

Dus u heeft ongevraagd een enquête van de Consumentenbond gekregen en niet omdat u zelf aangegeven hebt daar aan mee te willen doen, dat is schandelijk.

Verder is of u een product zou aanbevelen een hele normale vraag die bij mensen ook geen enkele wrevel oproept. Ik krijg het gevoel dat u deze vraag verwart met een verzoek of u nu over zou willen gaan tot het daadwerkelijk aanbevelen van een product aan uw familie. Dat laatste wordt niet beoogd in een enquête.

Badge +5

Hoi @Sjra een bericht van de provider monitor krijg je als je, je via het panel hebt aangemeld voor de provider monitor. In de monitor wordt gevraagd naar je ervaring met een provider op verschillende punten. Denk aan wat iemands ervaring is met de kwaliteit van internet die wordt aangeboden. Het kan voorkomen dat iemand de kwaliteit van internet niet top vindt, maar door een fijne klantenservice de provider toch aanbeveelt. Mocht je de berichten liever niet meer ontvangen, kan je dit altijd aan ons panel laten weten.  Via ons veelgestelde vragen pagina vindt je hoe je met hen in contact kunt komen :slight_smile:

Ik heb geen enkel probleem met het invullen van enquêtes en mijn leven loopt prima, dank jullie wel. Deze vraagstelling slaat gewoon nergens op: zou u het product aanbevelen? Ja, maar dat is een hypothetisch antwoord om de vraagsteller een goed gevoel te geven. Waar zijn we dan mee bezig, hier meet je toch niets objectiefs mee?

Reputatie 7
Badge +4

je blijft je standpunt/frustratie herhalen zonder iets toe te voegen, dat noemen we in rondjes blijven discussieren. meld je af, vul niks in enz. ik herhaal mezelf, realiseer ik me ;-)

Badge +5

Hoi @Sjra ik heb ons panelteam nog even om een extra toelichting gevraagd:

De vragen worden beiden gesteld omdat dit te maken heeft met de manier waarop we de data verwerken.

De tevredenheidscijfers (1 t/m 10) geven doorgaans weinig spreiding tussen de aanbieders. De aanbevelingscijfers (0 t/m 10) laten vaker duidelijke verschillen zien tussen aanbieders. Om meer spreiding tussen de tevredenheidscijfers te krijgen, corrigeren we dit cijfer voor het aantal keer dat een aanbieder wordt aan-/afgeraden (bij de aanbevelingsvraag).”

De tevredenheidscijfers (1 t/m 10) geven doorgaans weinig spreiding tussen de aanbieders. De aanbevelingscijfers (0 t/m 10) laten vaker duidelijke verschillen zien tussen aanbieders. Om meer spreiding tussen de tevredenheidscijfers te krijgen, corrigeren we dit cijfer voor het aantal keer dat een aanbieder wordt aan-/afgeraden (bij de aanbevelingsvraag).”

Ik hoop dat dit niet zo fout gebeurt als dat het klinkt.

Reageer