gratis artikel

Flitsbezorging: gebruik jij het?

• 25 May 2022
  • 31 reacties
  • 767 Bekeken
Flitsbezorging: gebruik jij het?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2167 reacties

Je ziet ze steeds vaker fietsen, flitsbezorgers. Binnen 10 minuten staan ze voor je deur met je bestelde product. Het is handig, maar is het ook echt nodig?

Lees meer over flitsbezorgdiensten in dit gratis artikel uit de Consumentengids van juni 2022.

Bestel jij wel eens via een flitsbezorgdienst? Praat mee!

31 reacties

Er zit iets wrangs in het idee dat we in pakweg vijftig jaar tijd zo ongeveer iedere (be)handeling door mensen tot het absolute minimum hebben teruggebracht om maar kosten te sparen, want mensen willen niet betalen voor service. En dan gaan ze nu mensen met letterlijk een paar boodschappen speciaal naar je huis te laten fietsen. Voor mij het bewijs dat dit een soort Uber is waar als de geldberg weer op is, de zaak simpelweg niet uit kan. Maar als er klanten voor zijn die bereid zijn ervoor te betalen mogen ze het van mij proberen. Alleen niet rondhangen in de binnenstad, dat graag zsm verbieden.

Toekomstvoorspelling: wat er gaat gebeuren is dat er over een tijd ontdekt wordt dat er een hele reeks nadelen aan flitsbezorgen zitten, en vervolgens iedereen, inclusief de Consumentenbond, de handen wast in onschuld dat ze het niet hebben geweten.

Reputatie 7
Badge +6

Wij horen bij de 65% van de ondervraagden die het een overbodige luxe vinden . 

Ik noem een flitsbezorger geen luxe. Geen tijd hebben om zelf een boodschapje te doen noem ik een vorm van armoede.

Reputatie 7
Badge +5

Natuurlijk is flitsbezorging totaal overbodig. Maar wat ik erger vindt is dat het ons de mogelijkheid biedt om niet meer vooruit hoeven te denken, noem het plannen van je dag/week. En als de flitsbezorger dan een lekke band heeft raken we volledig in de stress…… 

Zolang ik zelf nog fietsen kan, flits ik zelf wel even naar de supermarkt.

Ik vind het een achteruitgang in de ontwikkeling van mensen.
Je drukt op een knopje van je dombofoon en er komen direct boodschappen.

@E.B.F. Stroeve Het klopt, het is nog een stapje verder om het denken aan je dombofoon over te laten.

De volgende stap is, dat er helemaal geen winkel meer is.
Gewoon thuis zitten op de bank en alles via internet regelen.
De ziekenfonds app bepaalt, wanneer je even zinloos door het park moet rennen, voor de korting.
En dan weer snel, thuis op de bank.
Het plannen van de week, kun je dan ook aan deskundige app's overlaten.

En heb je geen zin om een banaan af te pellen, doet de winkel dat ook voor je.
Bovendien, scheelt dat een boel GFT afval.

Reputatie 5
Badge +5

Persoonlijk hoeft het van mij ook niet maar ik denk dan maar ieder zijn meug.  

Kan me niet voostellen dat je zo acuut iets nodig hebt qua boodschap dat je dat persé  binnen 10-12 minuten in huis moet hebben. 

Hier zijn de meeste supermarkten tot ‘avonds 20.00 en sommige tot 22.00 open dus je kan er altijd terecht.   Je moet er alleen de deur voor uit.

Flink : zit hier sinds kort . Voorheen was het een autodealer maar het pand stond al maanden leeg. Niet in de binnenstad wel in een woonwijk.  Geen idee m.b.t eventuele overlast. 

Onze jonge buren ( twintigers) komen volgens mij nooit meer in een winkel.  ( supermarkt)

Wekelijks zie ik de bezorgdiensten  AH, Jumbo, Picnic, en ‘s avonds thuisbezorgd .nl  Een week of wat terug kwam flitsbezorger Flink ook aan de deur.

+ bijna dagelijks Post.nl + DHL met pakjes met allerhande internet bestellingen.

Blijkbaar ontbreekt de noodzaak om fysiek te gaan winkelen voor bovenstaande zaken.

Je kunt het  immers allemaal online doen vandaag de dag.  

Reputatie 5
Badge +5

Persoonlijk hoeft het van mij ook niet maar ik denk dan maar ieder zijn meug.  

Onze jonge buren ( twintigers) komen volgens mij nooit meer in een winkel.  ( supermarkt)

Jonge mensen moeten veel werken om alles te kunnen bekostigen. Van mij ook ieder zijn meug.

Vandaag ben ik naar een restaurant geweest.  Koffie en broodje kosten een klein ‘vermogen’. Wij als klant moesten het zelf uitzoeken (geen kaart), eerst betalen, serveerblad zoeken, product halen, nogmaals langs de kassa en het geheel nuttigen aan een smerig tafeltje. Nadien serveerblad nog afruimen en op een sorteerband zetten. Het bestellen koste ons 20-25 minuten omdat er veel mensen kris kras heen en weer liepen.  Op de 4-5 mensen achter de vitrine en kassa kwam er niemand aan te pas.

Recent ging onze supermarkt tijdelijk dicht met een bericht in trant van ‘wij gaan verbouwen en verbeteren voor u, etc ’. Blijkt dat ze er 4 van de 6 kassa's hebben uitgehaald en nu een zelfscan hoek hebben.  Op de vraag of het gaat om personeelskosten besparen, wordt gezegd ‘nee, dat personeel wordt nu ingezet bij de scan hoek om steekproeven te nemen’. Controle door een 16 of 17 jarige dus.

De producten staan per 14 dagen ongeveer op een andere plaats, zodat je weer opnieuw kan leren shoppen. Iemand om te vragen is er niet. De parkeerplaatsen zijn inmiddels zo klein dat de schade aan portieren zichtbaar toeneemt. Op het parkeer terrein kun je je k…. niet meer keren en hebben ze er uit nood maar eenrichtingsroute van gemaakt. Betekent dat je ook daar in de file staat.

(Flits)Bezorging voor standaard boodschappen gebruik ik toenemend. Het hoeft niet binnen 20 minuten, maar al met al scheelt het veel gedoe en ergernis. Ik schat in dat supermarkten een uitstervend soort is. Vanwege de hoge prijzen overweeg ik overigens wel om het voedsel meer bij de bron (boer) te gaan halen. Er zijn tal van landwinkeltjes. Helaas is nog niet alles te koop daar, maar een combi met thuisbezorgen en ‘vers van de boer’ lijkt mij wel wat.

Reputatie 5
Badge +5

Ronald,

Toch niet naar Ikea geweest 😉 voor je broodje ?

De toenemende ergernis van het winkelen in de ( bepaalde) supermarkten  + de bijbehorende parkeerstress  herken ik ook wel.  

Aantrekkelijker is het zeker niet geworden de afgelopen jaren.

Ik heb ook wel bij de AH. online besteld maar dat beperkt zich tot 1 misschien 2 x per jaar. Dan bestel ik meteen een grote hoeveelheid voorraad.

Daar blijft het dan ook bij.

Wellicht dat ik de flitsbezorging ooit eens probeer.
Op een dag dat er een gigantische lading sneeuw ligt of als het idioot regent.
En dan ga ik klagen, dat het te lang heeft geduurd. 😎

Bezorging van de boodschappen zal toenemen en is ook noodzakelijk in deze maatschappij waar steeds meer ouderen zijn en waar van de jongeren verwacht worden zoveel mogelijk te werken. Flitsbezorging vind ik echter onzin voor de vergeten boodschappen. Wel flexibiliteit in de bezorging.

Reputatie 5
Badge +5

Bezorging van de boodschappen zal toenemen en is ook noodzakelijk in deze maatschappij waar steeds meer ouderen zijn en waar van de jongeren verwacht worden zoveel mogelijk te werken. Flitsbezorging vind ik echter onzin voor de vergeten boodschappen. Wel flexibiliteit in de bezorging.

Maak jezelf ook gebruik van bezorging van boodschappen?

Maak jezelf ook gebruik van bezorging van boodschappen?

Dat heb ik eenmaal gedaan. Toen ik een feestje gaf en de flessen te zwaar waren en de hoeveelheid teveel voor de fiets.

Flitsbezorgen. Hiervoor zijn op veel plaatsen distributiehallen nodig. Dit gaat ten koste van het landschap. 

Flitsbezorgen. Hiervoor zijn op veel plaatsen distributiehallen nodig. Dit gaat ten koste van het landschap. 

Bij Flitsbezorging, niet te verwarring met bezorging door bijvoorbeeld AH waar y waarschijnlijk mee in de war bent, gaat met zéker niet in het ‘landschap’ zitten maar probeert men juist in de binnenstad zo dicht mogelijk bij de potentiële klanten te kruipen. Geeft ook problemen maar gaat niet ten koste van het landschap.

Reputatie 2
Badge +1

Ik vind het niet nodig. Mensen worden steeds luier, omdat er met een klik alles aan de deur bezorgd kan worden en hiermee zelfs in 10 minuten. Wat is er mis met persoonlijk in een winkel boodschappen doen? Krijg je te horen: Geen tijd, geen zin, heb andere dingen te doen. Ik zoek liever mijn eigen eten uit en maak het dan ook zelf klaar. Ben ik er tenminste van verzekerd dat ik de voor mij goede spullen in huis haal.

Af en toe bestel ik iets bij flitsbezorgers. Als aanvulling op boodschappen die ik wekelijks online bestel via Picnic of Crisp.  Hartstikke handig dat je snel iets kan bestellen. Bijvoorbeeld enkele ingrediënten die missen om te koken of als je spontaan bezoek krijgt. 

Waarom ook niet? Je kunt ook kant en klare maaltijden en pizza’s bestellen. 

Een van de nadelen is dat de bezorgers vliegensvlug door de stad moeten fietsen. 10-15 minuten lever tijd hoeft van mij echt niet. Ergens tussen 15 en 30 minuten is ook al van meerwaarde. Hopelijk gaan die bedrijven hier mee experimenteren om de druk iets van de ketel te halen. 

Op het forum zie ik reacties over nut en noodzaak. Dat lijkt mij eigenlijk een non-discussie. Ieder bepaalt toch zelf waar hij/zij behoefte aan heeft of noodzakelijk vindt? In een vrij land zou vraag en aanbod elkaar moeten kunnen vinden. 

Reputatie 7
Badge +5

in sommige gevallen bepaalt het aanbod de vraag, en dan gaat het de verkeerde kant op, volgens een oudje 😉

Ieder bepaalt toch zelf waar hij/zij behoefte aan heeft of noodzakelijk vindt? In een vrij land zou vraag en aanbod elkaar moeten kunnen vinden. 

Gelukkig leven wij niet in een land dat een vrij land is volgens jouw definitie. Er zijn talloze zaken en produkten die niet mogen of op een of andere manier gereguleerd zijn. Het vrije is dat we dat uiteindelijk allemaal samen afgesproken hebben en samen ter discussie kunnen stellen.

Nee, ik gebruik ze niet. Ik lees te veel nare verhalen over de flits bezorgers en de overlast van de dark stores. Ik wil dat liever niet in mijn buurt.

Tijdens corona heeft men het online bestellen meer ontdekt. Echter weggelegd voor de beter bedeelden, zo ook met de flitsbezorger. Ben hier faliekant op tegen. Slecht betaalde bezorgers en een onrustig tot zelfs gevaarlijk verkeersbeeld. Het direct bevredigen van elke behoefte zal het voor de huidige jongeren het erg moeilijk maken zich aan te passen als het slechter gaat. Moet niet aan de drones denken die binnenkort erg lawaaierig boven je tuin vliegen om te bezorgen.

Het is niet nodig om flitsbezorgers te laten fietsen/rijden.

Laat iedereen voor zichzelf boodschappen doen, dan weet je in ieder geval wat de kwaliteit is van je maaltijd. Laat de kleine detailhandel voor groenten, zuivel, etc. weer teruvkomen in de winkelstraten en betaal iets meer voor de versheid van de producten.

Ik maak er (nog) geen gebruik van. Maar misschien is flitsbezorging op termijn de nieuwe detailhandel. Wel met een hoge transportenergie-per-artikel verhouding, Makkelijk? Ja. Duurzaam? Nee. En ik snap de mensen die geen flitswinkel als buren willen heel goed; dat wil ik ook niet.

Eigenlijk zou je zulke bedrijven moeten behandelen alsof ze een echt bedrijf waren, dus op een bedrijventerrein.

Maar het zijn toch echte bedrijven, of niet dan? Waarom doen we dat dan niet?

Reputatie 7
Badge +5

dat ga je niet droog houden, de appie en de plus zijn ook echte bedrijven en staan ook niet op een bedrijventerrein.

Reageer