gratis artikel

Fouten op de kassabon: zie jij ze vaak?

  • 22 November 2021
  • 31 reacties
  • 2161 Bekeken
Fouten op de kassabon: zie jij ze vaak?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2120 reacties

In veel supermarkten wijken de prijzen op de kassabon af van de prijskaartjes bij het schap. Meestal zijn de fouten in het nadeel van consumenten. Dit blijkt uit onze steekproef.

Vorig jaar beloofden de supermarkten beterschap, maar daar is weinig van terecht gekomen. Meer lezen over ons onderzoek? Bekijk dan dit gratis artikel uit de Consumentengids van december 2021 en lees ons nieuwsbericht.

Zie jij vaak fouten op je kassabon? Praat mee!


31 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Supermarkten beloofden wel vaker beterschap . Als er niet effectief tegen opgetreden wordt , gaan ze er lekker mee door . 

Reputatie 7
Badge +6

Bij aanbiedingen van AH krijg je pas de korting als je klantenpas ook wordt gescand. (Ik weet niet zeker of dit altijd zo is, of alleen deze AH, want ik kom er maar sporadisch). Als je dat niet weet of je hebt 'm niet bij je, dan krijg je de korting ook niet. Dat is bij de andere supermarkten niet zo.

Bij de Lidl had ik een keer dat er voor iets van €23 teveel was aangeslagen. Ik mopperde daarover, toen werd de juffrouw zo boos dat ze opstond en huilend wegging en de rij wachtenden liet staan. Ik kreeg m'n geld wel meteen terug, maar zo was het ook niet leuk meer. Sindsdien controleer ik m'n bon altijd, maar tot nu toe was die goed.

Reputatie 7
Badge +6

Een juffrouw die er niet tegen kan dat een klant om een terechte reden moppert , is niet geschikt voor een dergelijk beroep . Ik heb onlangs een keer DRIE keer nee gezegd dat ik geen zegels wou en kreeg ze toch . En maar volhouden dat ik ja gezegd had . En mij zeer boos aankijken . Zelfs nadat de klant achter me dat bevestigde .…… Ik heb niet gemopperd met de gedachte : die zit hier niet lang want ze is totaal niet met de gedachten bij haar werk en gaat niet op de juiste manier met klanten om . Heb haar inderdaad niet terug gezien . :smirk:

Ze nemen dan ook regelmatig niet de meest sociaal getalenteerde mensen aan voor dat beroep. Ik vind dat erg jammer, want van lang geleden herinner ik me dat je, ondanks de kassahaast, nog wel eens een snelpraatje of een grapje kon maken bij de kassa. Dan hoef je nu vaak niet meer te proberen want dat zit er niet in.

Ik heb dat nooit in de gaten.
Ik koop nooit aanbiedingen.
Een begluurkaart of app heb ik niet.

Wel is me opgevallen dat we een behoorlijke crisis tegemoet gaan, bij de LIDL hebben ze de bloembollen tussen de groente staan.
 

Reputatie 2
Badge +2

Zie jij vaak fouten op je kassabon? Praat mee!

Niet zo vaak meer, maar vanochtend was er klaarblijkelijk weer zo'n moment dat de kassière, waarschijnlijk nog niet helemaal wakker, zich vergistte in de aantallen van sommige artikelen. 

Bij de pinda's werd een zak teveel geteld en bij de voorverpakte stukken kaas een te weinig. Had ik mij niet gemeld bij de balie dan had dat mij een voordeel opgeleverd van ruim 5 euro.

Reputatie 6
Badge +4

Zie jij vaak fouten op je kassabon? Praat mee!

Niet zo vaak meer, maar vanochtend was er klaarblijkelijk weer zo'n moment dat de kassière, waarschijnlijk nog niet helemaal wakker, zich vergistte in de aantallen van sommige artikelen. 

Bij de pinda's werd een zak teveel geteld en bij de voorverpakte stukken kaas een te weinig. Had ik mij niet gemeld bij de balie dan had dat mij een voordeel opgeleverd van ruim 5 euro.

 

In het vervolg dan maar de zelfscan kassa gebruiken, kan er niets meer fout gaan.

Reputatie 2
Badge +2

In het vervolg dan maar de zelfscan kassa gebruiken, kan er niets meer fout gaan.

Nee.. dan heb ik liever een gewone kassa.

 

In het vervolg dan maar de zelfscan kassa gebruiken, kan er niets meer fout gaan.

Je nickname spreekt boekdelen!

Die zelfscan kassa, hebben ze hier alleen in winkels die over het algemeen te duur zijn.
Ik heb dat nog maar 2 keer gedaan en kan er niet aan wennen.
Zit daar ook een korting knop op, als ze er zo'n 30% korting stikker opgeplakt hebben?

Ik snap ook niet, waarom ze de originele barcode niet overplakken.
Bijvoorbeeld, als het producten betreft die kort aan datum zijn.
 

Gelijk vandaag de kassabon gecontroleerd bij Albert heijn. Jawel hoor; het artikel in de bonus staat verkeerd in het systeem. Heel gedoe bij de Service, want hoe veranderen ze dit nu? Uiteindelijk kreeg ik gewoon geld terug. Voortaan maar de bon vragen en controleren.

Fouten op kassabon gebeurt relatief vaak. Ik ga naar diverse merken supermarkten waaronder AH, Jumbo, Hoogvliet en Lidl. 

Mijn ervaring is dat ik bij Hoogvliet en Lidl nog nooit een fout heb gezien daar in tegen bij AH en Jumbo wel.

Een paar weken geleden was Haagen Dazs ijs in een 1+1 bonus aanbieding bij AH. Op maandag morgen, wanneer je helemaal op moet passen daar de aanbiedingen dan in gaan, deze o.a .gehaald. Ja hoor AH had mij voor 2 bekers ijs aangeslagen. Vaak wordt je dan ook nog met de nek aangekeken door de “service” balie medewerker. Het lijkt dan ook nog of ze het uit hun eigen portomonnee moeten terugeven en zonder excuses natuurlijk.

Alle prijzen worden centraal ingevoerd (India) dus dat gaat nog wel eens fout bij de Appie.

Wat mij ook opvalt in Nederland is dat de meeste mensen er ook nog trots op zijn dat zij hun kassabon niet controleren. Zal wel iets met de volksaard te maken hebben. Terwijl aan de andere kant  de Nederlanders er bekend om staan zuinig te zijn en het geld niet willen laten rollen.

Bij AH hoek Overtoom/Pieter Langedijkstraat Amsterdam gaat het zeer regelmatig fout. Bedrag op de kassa klopt niet met het bedrag voor het schap. Als je hierop attendeert is het personeel meestal heel aardig en geeft aan, ‘dit gebeurt hier heel vaak, er verbeterd niets’. Je geld krijg je dan ook meteen terug. Gisteren ervaring bij Lidl, die was minder, De mevrouw achter de kassa gaf aan dat het zo in de kassa staat, ook al had ik een foto met de prijs voor het schap laten zien. Daarna negeerde ze mij. Op mijn vraag hoe ze dit op ging lossen, gaf ze morrend geld terug, geen excuses, ze benaderde nogmaals dat het bedrag in de kassa goed is! Advies gegeven het bedrag voor het schap aan te passen.

Reputatie 3
Badge +4

Het omgekeerde komt bij de Jumbo ook nog wel eens voor. Kratje of treetje bier liever niet op de loopband, maar daarvoor wel 1 flesje of blikje. Diverse spiegels rondom de kassa's om ‘smokkel’ te signaleren. Ondanks dat ik soms 2 maal benoem dat het om een kratje gaat, wordt dit (achteraf bij controle bon) niet afgerekend. Soms ga ik terug, soms niet. Afhankelijk van mijn stemming en haast (-: Caissières lijken drukker met vragen stellen: hebt u een jumbo pas, wilt u spaarzegels kopen, spaart u voor de ‘messenset’ , wilt u een kassabon, mag ik u nog wijzen op een aanbieding, etc etc…. 

Reputatie 3
Badge +4


Ik heb dat nog maar 2 keer gedaan en kan er niet aan wennen.
 

Ik ben deels opgegroeid op een boerderij. De supermarkt lijkt toch verdacht veel op een ligboxstal. Hekjes, poortjes, looproutes en barcodes/bonnetjes om hekjes te openen. Ik krijg de vergelijking niet meer van mijn ‘schijf’ en kan er niet (meer) aan wennen.

Reputatie 7
Badge +6

@P.C. van Milligen , de prijs op het schap is wat telt en niet de prijs in de kassa . Kun je ook lezen op blz 19 van de Consumentengids van december . Of  klik op ‘dit gratis artikel ‘ bovenaan op dit topic . 

 

Ik sta zowat wekelijks bij de servicebalie van AH. Ik ben een van de kopers die altijd een bon vraagt en de bon nakijkt. Waarom. Prijzen op de schappen wijken af van de prijs aan de kassa, prijzen van acties worden niet in het systeem van AH doorgevoerd en wat ik de laatste tijd 3 x achter elkaar geen korting van de bonusbox  op de kassabon zie staan. Het excuus van AH is computerstoring of het staat niet goed aangegeven of  de prijs op het schap is net gewijzigd. De AH waar ik bij kom is over het algemeen snel met teruggeven van te veel berekende boodschappen maar als ik zie hoeveel mensen zeggen tegen een bod, laat maar, dan denk ik daar wordt AH rijk van. Het is ook wel heel toevallig dat er nooit te weinig wordt gerekend. En nu we het toch hebben over te veel rekenen, reclames etc. AH tracht zijn klanten blij te maken met een bonusbox waarvan de artikelen ook in de gewone bonus zitten en nu mag je voor € 12,-- per jaar een dubbele bonusbox kopen, slimme jongens hoor op het kantoor in Zaandam maar trap er niet in de enige die er wat aan overhoud is AH niet de klant. Trouwens Lidl en Aldi maken praktisch nooit fouten in de kassabon dus het kan wel. Bij Jumbo kom ik niet.

N. Oosterbroek- v.d. Heiden

Badge

Fouten op kassabon gebeurt relatief vaak. Ik ga naar diverse merken supermarkten waaronder AH, Jumbo, Hoogvliet en Lidl. 

Mijn ervaring is dat ik bij Hoogvliet en Lidl nog nooit een fout heb gezien daar in tegen bij AH en Jumbo wel.

Een paar weken geleden was Haagen Dazs ijs in een 1+1 bonus aanbieding bij AH. Op maandag morgen, wanneer je helemaal op moet passen daar de aanbiedingen dan in gaan, deze o.a .gehaald. Ja hoor AH had mij voor 2 bekers ijs aangeslagen. Vaak wordt je dan ook nog met de nek aangekeken door de “service” balie medewerker. Het lijkt dan ook nog of ze het uit hun eigen portomonnee moeten terugeven en zonder excuses natuurlijk.

Alle prijzen worden centraal ingevoerd (India) dus dat gaat nog wel eens fout bij de Appie.

Wat mij ook opvalt in Nederland is dat de meeste mensen er ook nog trots op zijn dat zij hun kassabon niet controleren. Zal wel iets met de volksaard te maken hebben. Terwijl aan de andere kant  de Nederlanders er bekend om staan zuinig te zijn en het geld niet willen laten rollen.

Ik koop bijna dagelijks bij Hoogvliet en zeker 1 op de 5 keer is er iets mis en moet ik reclameren. Vanmorgen nog. Daar wordt (blijkbaar anders dan bij AH) nooit moeilijk over gedaan: krijg altijd het teveelbetaalde terug. Waarom wordt er in Nederland overigens gevraagd of je de kassabon wil hebben? In het buitenland (bijvoorbeeld Kroatië waar ik zo'n 3 maanden per jaar verblijf) is de winkel verplicht om de kassabon te geven. En daar is het me in al die jaren misschien maar 1 of 2 keer overkomen dat ik bij de kassa te veel werd aangeslagen (koop daar doorgaans bij Lidl of Kaufland). Consumentenbond: eis dat winkels in Nederland ook verplicht zijn een kassabon te geven. 

Voor de meeste wekelijkse boodschappen bezoek ik de Aldi, ondanks alle minpunten, zoals: Vakken bijvullen gebeurt zo beroerd, dat ik nagenoeg nooit in 1 x erin slaag, om al mijn gewenste boodschappen te kopen. De ‘gewilde’ artikelen, zoals de Power candy (Namaak twix), de melkchocolade vlokken, de broodzakken, om je brood in te stoppen na het snijden, de ovenpatat, de bosvruchtenthee, de aanbiedingen zijn de favoriet om te laat aan te vullen. Als je er wat van zegt en ze opmerkzaam maakt op een anticiperend voorraadbeheer worden hun kijkers als cokegebruikers. Omdat er bij ons in het dorp geen Lidl is, moet ik vanwege de centjes wel bij die toko mijn boodschappen doen.

Reputatie 7
Badge +6

Is een ander onderwerp , maar lege vakken ervaren wij vaker bij AH dan bij Aldi . Daar hebben we vrijwel nooit alles wat we op de lijst van meestal 10 tot 20 artikelen hebben . In de regel ontbreken 1 tot 3 .  Zal per winkelvestiging mogelijk verschillen . Misschien een idee voor de CB om eens een onderzoekje op los te laten .

Is een ander onderwerp , maar lege vakken ervaren wij vaker bij AH dan bij Aldi . Daar hebben we vrijwel nooit alles wat we op de lijst van meestal 10 tot 20 artikelen hebben . In de regel ontbreken 1 tot 3 .  Zal per winkelvestiging mogelijk verschillen . Misschien een idee voor de CB om eens een onderzoekje op los te laten .

Maak je geen zorgen, dat is ook echt zo en de oorzaak is simpel; Het aantal sku's (artikelen) in een Albert Heijn is vele malen groter. Wat de Bond daar aan zou moeten veranderen middels onderzoek is mij overigens een raadsel tenzij je denkt dat de Albert Heijn verantwoording verschuldigd is,  misvatting. Het is de keuze van de klant, die kan ook naar de Jumbo.

Ik meen me te herinneren dat in NL de verplichting om een kassabon te geven ooit is afgeschaft. Het zou me niet verbazen als de supermarktbranche daar destijds een groot voorstander van was. Ik vraag overigens altijd het bonnetje, ook al verdwijnt het alleen maar onder in de tas om maanden later pas bij het oud papier te belanden.

Voor een marktonderzoek bureau scan ik al mijn boodschappen en prijs afwijkingen bij Lidl en Aldi heb ik niet ontdekt. Bij AH koop ik niet zo vaak, maar ook daar weinig prijs afwijkingen.

Voor een marktonderzoek bureau scan ik al mijn boodschappen en prijs afwijkingen bij Lidl en Aldi heb ik niet ontdekt. Bij AH koop ik niet zo vaak, maar ook daar weinig prijs afwijkingen.

Nou, bij de Aldi, tref ik vaker prijsafwijkingen aan, bij het schap en op de bon. De ene keer krijg ik zonder problemen het bedrag bijgepast en een andere keer zeggen ze dat ze het schap verkeerd hebben geprijsd en dan kan ik op mijn kop staan. Dus ik vermoed dat T. van der Linde misschien niet in Twello de boel scant. 

 

Bij AH is de prijs e.a. informatie op de schap-labels of -kaartjes slecht of niet te lezen; kleine kaartjes met veel te kleine letters en cijfers achter transparant in een gefixeerd venstertje dat niet goed belicht wordt waardoor de leesbaarheid nog slechter is. 

Reageer