gratis artikel

Fouten op de kassabon: zie jij ze vaak?

  • 22 November 2021
  • 31 reacties
  • 2283 Bekeken
Fouten op de kassabon: zie jij ze vaak?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2190 reacties

In veel supermarkten wijken de prijzen op de kassabon af van de prijskaartjes bij het schap. Meestal zijn de fouten in het nadeel van consumenten. Dit blijkt uit onze steekproef.

Vorig jaar beloofden de supermarkten beterschap, maar daar is weinig van terecht gekomen. Meer lezen over ons onderzoek? Bekijk dan dit gratis artikel uit de Consumentengids van december 2021 en lees ons nieuwsbericht.

Zie jij vaak fouten op je kassabon? Praat mee!


Het topic is gesloten voor reacties

31 reacties

Ik lees zelf altijd mee op het scherm. Zo hoef ik de bon niet te laten printen en dat scheelt weer bomen :). Het komt niet vaak voor dat de prijs verkeerd is (en inderdaad is hij bij de kassa altijd duurder dan gedacht), maar het gebeurt wel. De prijs wordt dan altijd direct beneden aangepast (de prijs die op het kaartje stond).

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb bijna elk supermarktbezoek een fout op de bon staan, met uitzondering van de Lidl. Komt wellicht deels omdat ik specifiek de aanbiedingen bij de Plus, AH e.d. er uit haal, en juist daar de fouten zitten. Gisteren nog bij de Plus: ik had de wekelijkse 4 broodjes voor 0,99. Aan de kassa werd 1,56 aangeslagen, omdat de broodjes verkeerd herkend werden door de cassiere. En noem me gerust een zeikerd, maar al is het slechts 57 cent op een bon van bijna 75 euro, dan ga ik die terug halen ;)

Vorige week bij Lidl, toevallig weer eens fout, dat gebeurt bijna nooit. Volgens de aanbiedings-display 2 zakken Dorito’s voor 1,99. Aan de kassa werd 2,50 aangeslagen. Dus ik meteen reclameren. “Ja meneer, die aanbieding is niet meer geldig”. Mijn antwoord: “Dan moeten jullie die prijs in de winkel aanpassen”. “Ja, maar er kan altijd een fout gebeuren”. “Zeker, prima, maar ik wil mijn 51 ct!”. En die heb ik ook gekregen, ook al was het slechts 51 ct op een bon van 160 euro.

Ik check ALTIJD de bon, vooral de aanbiedingen, combo’s, en de zaken waar de cassiere zaken manueel moet doen, zoals de goede broodjes of groenten herkennen. Bij de “normale” artikelen zullen ook wel eens fouten zitten, maar op een volle kar weet ik echt niet meer of een blik tomaten 0,76 of 0,77 ct moet kosten.

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd. 

Reputatie 6
Badge +5

 

 Tijd voor een supermarkt voor boomers met schapkaartjes met extra grote letters.

Ik leer mijn kinderen tegenwoordig om naar de kleine lettertjes te kijken (de prijs per kg) om nog enigszins prijzen reëel te kunnen vergelijken. Zelf heb ik een vergrootglas nodig (-:

Bij sommige supermarkten bevinden de prijsjes van de onderste rij zich daarbij op luttele cm boven de grond en zijn niet draaibaar. Dan mag je op je knieën op de grond gaan. Ik heb er wel eens wat van gezegd maar het interesseert ze geen klap. Het mag kennelijk zo en van het hoofdkantoor moeten we het zo doen dus doen we het zo.

Klopt als een zwerende vinger, schapkaartjes, tegenwoordig hebben wij van die electronische, zijn vrijwel onleesbaar. *
 

*Off topic gedeelte verwijderd door beheerder.

Bij sommige supermarkten bevinden de prijsjes van de onderste rij zich daarbij op luttele cm boven de grond en zijn niet draaibaar. Dan mag je op je knieën op de grond gaan. Ik heb er wel eens wat van gezegd maar het interesseerdtze geen klap. Het mag kennelijk zo en van het hoofdkantoor moeten we het zo doen dus doen we het zo.

Bij AH is de prijs e.a. informatie op de schap-labels of -kaartjes slecht of niet te lezen; kleine kaartjes met veel te kleine letters en cijfers achter transparant in een gefixeerd venstertje dat niet goed belicht wordt waardoor de leesbaarheid nog slechter is. 

Voor een marktonderzoek bureau scan ik al mijn boodschappen en prijs afwijkingen bij Lidl en Aldi heb ik niet ontdekt. Bij AH koop ik niet zo vaak, maar ook daar weinig prijs afwijkingen.

Nou, bij de Aldi, tref ik vaker prijsafwijkingen aan, bij het schap en op de bon. De ene keer krijg ik zonder problemen het bedrag bijgepast en een andere keer zeggen ze dat ze het schap verkeerd hebben geprijsd en dan kan ik op mijn kop staan. Dus ik vermoed dat T. van der Linde misschien niet in Twello de boel scant. 

 

Voor een marktonderzoek bureau scan ik al mijn boodschappen en prijs afwijkingen bij Lidl en Aldi heb ik niet ontdekt. Bij AH koop ik niet zo vaak, maar ook daar weinig prijs afwijkingen.

Ik meen me te herinneren dat in NL de verplichting om een kassabon te geven ooit is afgeschaft. Het zou me niet verbazen als de supermarktbranche daar destijds een groot voorstander van was. Ik vraag overigens altijd het bonnetje, ook al verdwijnt het alleen maar onder in de tas om maanden later pas bij het oud papier te belanden.

Is een ander onderwerp , maar lege vakken ervaren wij vaker bij AH dan bij Aldi . Daar hebben we vrijwel nooit alles wat we op de lijst van meestal 10 tot 20 artikelen hebben . In de regel ontbreken 1 tot 3 .  Zal per winkelvestiging mogelijk verschillen . Misschien een idee voor de CB om eens een onderzoekje op los te laten .

Maak je geen zorgen, dat is ook echt zo en de oorzaak is simpel; Het aantal sku's (artikelen) in een Albert Heijn is vele malen groter. Wat de Bond daar aan zou moeten veranderen middels onderzoek is mij overigens een raadsel tenzij je denkt dat de Albert Heijn verantwoording verschuldigd is,  misvatting. Het is de keuze van de klant, die kan ook naar de Jumbo.

Reputatie 7
Badge +6

Is een ander onderwerp , maar lege vakken ervaren wij vaker bij AH dan bij Aldi . Daar hebben we vrijwel nooit alles wat we op de lijst van meestal 10 tot 20 artikelen hebben . In de regel ontbreken 1 tot 3 .  Zal per winkelvestiging mogelijk verschillen . Misschien een idee voor de CB om eens een onderzoekje op los te laten .

Voor de meeste wekelijkse boodschappen bezoek ik de Aldi, ondanks alle minpunten, zoals: Vakken bijvullen gebeurt zo beroerd, dat ik nagenoeg nooit in 1 x erin slaag, om al mijn gewenste boodschappen te kopen. De ‘gewilde’ artikelen, zoals de Power candy (Namaak twix), de melkchocolade vlokken, de broodzakken, om je brood in te stoppen na het snijden, de ovenpatat, de bosvruchtenthee, de aanbiedingen zijn de favoriet om te laat aan te vullen. Als je er wat van zegt en ze opmerkzaam maakt op een anticiperend voorraadbeheer worden hun kijkers als cokegebruikers. Omdat er bij ons in het dorp geen Lidl is, moet ik vanwege de centjes wel bij die toko mijn boodschappen doen.

Badge

Fouten op kassabon gebeurt relatief vaak. Ik ga naar diverse merken supermarkten waaronder AH, Jumbo, Hoogvliet en Lidl. 

Mijn ervaring is dat ik bij Hoogvliet en Lidl nog nooit een fout heb gezien daar in tegen bij AH en Jumbo wel.

Een paar weken geleden was Haagen Dazs ijs in een 1+1 bonus aanbieding bij AH. Op maandag morgen, wanneer je helemaal op moet passen daar de aanbiedingen dan in gaan, deze o.a .gehaald. Ja hoor AH had mij voor 2 bekers ijs aangeslagen. Vaak wordt je dan ook nog met de nek aangekeken door de “service” balie medewerker. Het lijkt dan ook nog of ze het uit hun eigen portomonnee moeten terugeven en zonder excuses natuurlijk.

Alle prijzen worden centraal ingevoerd (India) dus dat gaat nog wel eens fout bij de Appie.

Wat mij ook opvalt in Nederland is dat de meeste mensen er ook nog trots op zijn dat zij hun kassabon niet controleren. Zal wel iets met de volksaard te maken hebben. Terwijl aan de andere kant  de Nederlanders er bekend om staan zuinig te zijn en het geld niet willen laten rollen.

Ik koop bijna dagelijks bij Hoogvliet en zeker 1 op de 5 keer is er iets mis en moet ik reclameren. Vanmorgen nog. Daar wordt (blijkbaar anders dan bij AH) nooit moeilijk over gedaan: krijg altijd het teveelbetaalde terug. Waarom wordt er in Nederland overigens gevraagd of je de kassabon wil hebben? In het buitenland (bijvoorbeeld Kroatië waar ik zo'n 3 maanden per jaar verblijf) is de winkel verplicht om de kassabon te geven. En daar is het me in al die jaren misschien maar 1 of 2 keer overkomen dat ik bij de kassa te veel werd aangeslagen (koop daar doorgaans bij Lidl of Kaufland). Consumentenbond: eis dat winkels in Nederland ook verplicht zijn een kassabon te geven. 

Ik sta zowat wekelijks bij de servicebalie van AH. Ik ben een van de kopers die altijd een bon vraagt en de bon nakijkt. Waarom. Prijzen op de schappen wijken af van de prijs aan de kassa, prijzen van acties worden niet in het systeem van AH doorgevoerd en wat ik de laatste tijd 3 x achter elkaar geen korting van de bonusbox  op de kassabon zie staan. Het excuus van AH is computerstoring of het staat niet goed aangegeven of  de prijs op het schap is net gewijzigd. De AH waar ik bij kom is over het algemeen snel met teruggeven van te veel berekende boodschappen maar als ik zie hoeveel mensen zeggen tegen een bod, laat maar, dan denk ik daar wordt AH rijk van. Het is ook wel heel toevallig dat er nooit te weinig wordt gerekend. En nu we het toch hebben over te veel rekenen, reclames etc. AH tracht zijn klanten blij te maken met een bonusbox waarvan de artikelen ook in de gewone bonus zitten en nu mag je voor € 12,-- per jaar een dubbele bonusbox kopen, slimme jongens hoor op het kantoor in Zaandam maar trap er niet in de enige die er wat aan overhoud is AH niet de klant. Trouwens Lidl en Aldi maken praktisch nooit fouten in de kassabon dus het kan wel. Bij Jumbo kom ik niet.

N. Oosterbroek- v.d. Heiden

Reputatie 7
Badge +6

@P.C. van Milligen , de prijs op het schap is wat telt en niet de prijs in de kassa . Kun je ook lezen op blz 19 van de Consumentengids van december . Of  klik op ‘dit gratis artikel ‘ bovenaan op dit topic . 

 

Reputatie 6
Badge +5


Ik heb dat nog maar 2 keer gedaan en kan er niet aan wennen.
 

Ik ben deels opgegroeid op een boerderij. De supermarkt lijkt toch verdacht veel op een ligboxstal. Hekjes, poortjes, looproutes en barcodes/bonnetjes om hekjes te openen. Ik krijg de vergelijking niet meer van mijn ‘schijf’ en kan er niet (meer) aan wennen.

Reputatie 6
Badge +5

Het omgekeerde komt bij de Jumbo ook nog wel eens voor. Kratje of treetje bier liever niet op de loopband, maar daarvoor wel 1 flesje of blikje. Diverse spiegels rondom de kassa's om ‘smokkel’ te signaleren. Ondanks dat ik soms 2 maal benoem dat het om een kratje gaat, wordt dit (achteraf bij controle bon) niet afgerekend. Soms ga ik terug, soms niet. Afhankelijk van mijn stemming en haast (-: Caissières lijken drukker met vragen stellen: hebt u een jumbo pas, wilt u spaarzegels kopen, spaart u voor de ‘messenset’ , wilt u een kassabon, mag ik u nog wijzen op een aanbieding, etc etc…. 

Bij AH hoek Overtoom/Pieter Langedijkstraat Amsterdam gaat het zeer regelmatig fout. Bedrag op de kassa klopt niet met het bedrag voor het schap. Als je hierop attendeert is het personeel meestal heel aardig en geeft aan, ‘dit gebeurt hier heel vaak, er verbeterd niets’. Je geld krijg je dan ook meteen terug. Gisteren ervaring bij Lidl, die was minder, De mevrouw achter de kassa gaf aan dat het zo in de kassa staat, ook al had ik een foto met de prijs voor het schap laten zien. Daarna negeerde ze mij. Op mijn vraag hoe ze dit op ging lossen, gaf ze morrend geld terug, geen excuses, ze benaderde nogmaals dat het bedrag in de kassa goed is! Advies gegeven het bedrag voor het schap aan te passen.

Fouten op kassabon gebeurt relatief vaak. Ik ga naar diverse merken supermarkten waaronder AH, Jumbo, Hoogvliet en Lidl. 

Mijn ervaring is dat ik bij Hoogvliet en Lidl nog nooit een fout heb gezien daar in tegen bij AH en Jumbo wel.

Een paar weken geleden was Haagen Dazs ijs in een 1+1 bonus aanbieding bij AH. Op maandag morgen, wanneer je helemaal op moet passen daar de aanbiedingen dan in gaan, deze o.a .gehaald. Ja hoor AH had mij voor 2 bekers ijs aangeslagen. Vaak wordt je dan ook nog met de nek aangekeken door de “service” balie medewerker. Het lijkt dan ook nog of ze het uit hun eigen portomonnee moeten terugeven en zonder excuses natuurlijk.

Alle prijzen worden centraal ingevoerd (India) dus dat gaat nog wel eens fout bij de Appie.

Wat mij ook opvalt in Nederland is dat de meeste mensen er ook nog trots op zijn dat zij hun kassabon niet controleren. Zal wel iets met de volksaard te maken hebben. Terwijl aan de andere kant  de Nederlanders er bekend om staan zuinig te zijn en het geld niet willen laten rollen.

Gelijk vandaag de kassabon gecontroleerd bij Albert heijn. Jawel hoor; het artikel in de bonus staat verkeerd in het systeem. Heel gedoe bij de Service, want hoe veranderen ze dit nu? Uiteindelijk kreeg ik gewoon geld terug. Voortaan maar de bon vragen en controleren.

Die zelfscan kassa, hebben ze hier alleen in winkels die over het algemeen te duur zijn.
Ik heb dat nog maar 2 keer gedaan en kan er niet aan wennen.
Zit daar ook een korting knop op, als ze er zo'n 30% korting stikker opgeplakt hebben?

Ik snap ook niet, waarom ze de originele barcode niet overplakken.
Bijvoorbeeld, als het producten betreft die kort aan datum zijn.
 

 

In het vervolg dan maar de zelfscan kassa gebruiken, kan er niets meer fout gaan.

Je nickname spreekt boekdelen!

Reputatie 2
Badge +2

In het vervolg dan maar de zelfscan kassa gebruiken, kan er niets meer fout gaan.

Nee.. dan heb ik liever een gewone kassa.

Reputatie 6
Badge +4

Zie jij vaak fouten op je kassabon? Praat mee!

Niet zo vaak meer, maar vanochtend was er klaarblijkelijk weer zo'n moment dat de kassière, waarschijnlijk nog niet helemaal wakker, zich vergistte in de aantallen van sommige artikelen. 

Bij de pinda's werd een zak teveel geteld en bij de voorverpakte stukken kaas een te weinig. Had ik mij niet gemeld bij de balie dan had dat mij een voordeel opgeleverd van ruim 5 euro.

 

In het vervolg dan maar de zelfscan kassa gebruiken, kan er niets meer fout gaan.