Consumentenbond.nl

Ga je minder post versturen door de stijgende prijzen?

• 4 november 2019
  • 19 reacties
  • 1653 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1524 reacties

Vandaag is in het nieuws dat het versturen van post weer duurder wordt. Niet alleen stijgt de prijs voor een postzegel vanaf januari met 4 cent, ook de tarieven voor het versturen van een pakket gaan omhoog.

Ga je hierdoor minder pakketjes en brieven versturen? Waarom wel of niet? Praat mee!

19 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Vooral de aangetekende brieven zijn idioot duur.
Vergelijk het met Duitsland waar aantekenen gewoon een toeslag van €4,30 is.
In Nederland is dat dit jaar al €8,45
Ik vind dit een schurken tarief.

Door de opsplitsing van de postbedrijven is het juist heel duur geworden.
Alleen al voor brieven lopen er hier meer dan 4 verschillende postbedrijven door de straat.

Reputatie 5
Badge +4

Minder dan 0 kan niet, dus ik ga niet minder versturen. 

Gewone post stuur ik al vele jaren niet meer met een postzegel en voor pakketjes is PostNL nu al veel te duur (want daar is gelukkig nog wel concurrentie).  Dus die gaan met de veel goedkopere concullega en worden vaak afgewenteld op de ontvanger van het pakketje.  Dus ach, ze prijzen zichzelf maar lekker uit de markt...

Reputatie 7
Badge +6

Naargelang het voorkomt blijven we ongeveer evenveel sturen, maar dan zijn het pakketjes en veel minder brievenpost. Omdat het zo duur wordt probeer je het te vermijden als het ook maar even kan.

Door de vergrijzing zijn er steeds minder bakkers in Frankrijk. In de landelijke gebieden brengt de postbode nu het brood rond. Dat past ook niet door de brievenbus maar het kost dar echt geen €6,95 of €7,35.per stokbrood maar gewoon niks. Dus het kan ergens wel. Helemaal gratis hoeft natuurlijk niet maar bij €7,35 kan je het onderhand zelf gaan brengen als je het een beetje uitkient.

Reputatie 7
Badge +7

Het wordt alsmaar duurder. Privatisering, commercieel gaan, marktwerking, het heeft hier bij Postnl alleen maar meer gekost, ieder jaar meer. En er zijn wellicht vele andere voorbeelden waar door die zgn. marktwerking de prijzen of kosten alleen maar hoger werden.

Het is, iedere vergelijking zal wel mank gaan, maar net zoals bij de benzine. Het (autorijden) wordt ieder jaar duurder, maar we blijven toch allemaal rijden.  Qua post gaan gewone berichtjes via de mail, al hebben vele bedrijven om één of andere reden geen mailadres.  Een verjaardagskaartje, Kerst- en Nieuwjaarskaarten doe ik nog wel per post. Vind ik wat persoonlijker en minder zakelijk overkomen. Maar wat de rest betreft, veel gaat nu per mail c.q. internet. En ik denk dat hier wel wat duidelijker te merken is als de mensen het te duur vinden worden. Groet Leo.

Vergeleken met andere landen is Post.NL buitengewoon duur. Ik verstuur veel post naar USA addressen. Ik verstuurd vanwege mijn hobbie tientallen brieven  per week in de USA. Gelukkig kan ik daar USA zegels op plakken omdat ik vrienden heb die bijna iedere week de post kunnen meenemen per vliegtuig Sturen per post vanuit Nederland naar de USA is niet te betalen.Voor 41USA cent wordt een brief door heel Amerika bezorgd.

Pakketjes waar mogelijk via DHL (€5) of DPD (€4,50). Is dan wel van/naar een pakketpunt, maar daar zijn er steeds meer van. Bij PostNL maakt het helaas niet uit of je naar een huisadres of pakketpunt laat versturen.

Reputatie 6
Badge +5

Vroeger kon ik een ‘niet thuis’ pakket na 17:00 ophalen in het postagentschap.
Nu gaat dat ding eerst weer het distributiecentrum in.

Reputatie 7
Badge +7

Wat de zegelprijzen betreft, elders treft u topics aan over de december/winter/kerstzegels. Die zijn gelukkig nog wat voordeliger en alle oude series vanaf 2010 mag je in de kersttijd nog gewoon gebruiken. Dus toch ook een positief puntje. Echter de oude decemberzegels vanaf 2005-2010 moeten zgn. bijplakzegels hebben, dus moet u wat geld aan zegels bijplakken, ook in de december/kersttijd. Groeten Leo.

Ik ga zoveel als mogelijk proberen te voorkomen om briefpost te versturen. Ik vind de portokosten buitensporig hoog. Zoals ook al eerder gememoreerd, vind ik het “aangetekend” sturen van post  een buiten  alle proporties in rekening gebracht tarief en is op geen enkele manier te beredeneren, laat staan te begrijpen in relatie tot de kosten voor porto op normale briefpost.

En dan wordt door ook nog eens alle concurrentie uit de markt getrokken, ondanks een negatief advies van de ACM, waar Mona Keijzer gewoon lak aan schijnt te mogen hebben en moet Sandd fuseren met PostNL. Hoezo vrije marktwerking? Lang leve de daardoor gecreëerde monopoliepositie van PostNL met een farce aan voorwaarden, waar de consument geen ene bal aan zal hebben!

Badge +1

Ik ben vorig jaar opgehouden Nieuwjaarskaarten te versturen. Ik kreeg al van bijna niemand meer een kaart terug, dus dat goede voorbeeld volg ik nu.

Wat betreft aangetekende brieven: als alternatief kun je ook twee gewone brieven sturen, bijvoorbeeld op twee dagen na elkaar. De kans dat PostNL die allebei zoekmaakt, is vrijwel nihil, dus je bereikt hetzelfde als met aantekenen: de geadresseerde krijgt 100% zeker je brief. En het is veel goedkoper.

Voor aangetekend versturen aan je eigen gemeente is het alternatief: zelf afgeven aan de balie van het stadhuis en een ontvangstbevestiging vragen.

Ja zeker verstuur ik steeds minder post vanwege de tarieven. Pakjes verstuur ik al niet meer met PostNL, maar met de concurrent, die aanmerkelijk goedkoper is. Kerstkaarten deed ik nog steeds, als oude traditie, maar door de tarieven ook daar mee gestopt. 
En iets nasturen/opsturen: ik probeer het zo veel mogelijk te voorkomen of via de mail te doen. 

Reputatie 7

Gewone post stuur ik nauwelijks meer, mailen is voordeliger.

Ik ga alleen post versturen als het anders niet mogelijk is om op z'n plaats te krijgen, ook de kerst kaarten worden almaar duurder dus zal dat  bij ons tot het verleden behoren.

Wat de zegelprijzen betreft, elders treft u topics aan over de december/winter/kerstzegels. Die zijn gelukkig nog wat voordeliger en alle oude series vanaf 2010 mag je in de kersttijd nog gewoon gebruiken...

Dank hiervoor want bespaart mij de moeite het nog eens op te moeten zoeken. Dankzij oude voorraad kunnen de kerstkaarten dit jaar "gratis” verstuurd worden. 

Sinds de postzegels niet meer per stuk maar per vel(lletje) verkocht worden is het zicht op de eigen winstgevendheid bij de post kennelijk verloren gegaan. Er zullen her en der nog flink wat ongebruikte zegels liggen waarvoor de post vooruitbetaling heeft ontvangen maar waarvoor de dienst nog geleverd moet worden. Dat vraagt om problemen, want hoe bereken je op die manier of je bedrijf in de komende jaren nog winstgevend is? Met een tariefverhoging kun je dat probleem nog wel vooruitschuiven, maar de opgegeven reden (er wordt steeds minder post verstuurd) voorspelt weinig goeds voor de toekomst. 

Reputatie 6
Badge +5

De meesten weten wel, dat ik kerstkaarten direct na het lezen in de papiervernietiger druk.
Hierdoor is het aantal dat ik krijg, ook behoorlijk gereduceerd.

Reputatie 7
Badge +7

Het is een beetje vreemde handelswijze van Postnl. Maar ze doen dit dus al jaren. Hoe ze de winstgevendheid bepalen, überhaupt de solvabiliteit (dus je vermogen, vreemd en eigen, en hoe noem je vermogen waarvoor nog werk verricht moet worden), kortom het kunnen blijven bestaan, weet ik niet, daar heb ik niet zoveel kennis van. Maar wat zo af en toe in de actualiteit komt voorspelt het niet veel goeds met Postnl. Maar wellicht valt dat ook wel weer mee.

Van de zegels weet ik ook niet het fijne,  het hoe en waarom.. Maar als je dus Postnl zegels bestelt, de zgn. december of kerstzegels dan blijven die enkele jaren geldig., als kerstzegel wel te verstaan. Deze houdt zijn waarde  van 4 november tot en met  3 januari, maar ook de oude zegels vanaf 2010 voor ‘minder’ gekocht mogen gebruikt worden. In de genoemde kerstperiode hoef je voor de oude zegels niets bij ten plakken. Na de kerstperiode kan je de oude en nieuwe kerstzegels ook gebruiken maar moet je tot de bestaande zendwaarde bijplakken, dat is slechts 9 eurocent  voor de kerstzegels van 2010-2019. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +5

@L.J.F. de Ruiter 
Dat is inderdaad een kromme regeling.
Omdat de NL1 zegel wel met de inflatie mee gaat.
Een waardevaste bijplakzegel “Januari+” zou meer voor de hand liggen in het systeem.

Reputatie 7
Badge +7

Ja, maar ik pak, voor zover ik nog post verstuur, het meevallertje maar. Decemberzegels van na 2010 en NL1 en 2  zegels van voorgaande jaren (dus alleen met opdruk 1 en 2) kunnen nog gewoon ‘geplakt’ worden zonder bijbetaling.  Blijft merkwaardig als alles duurder wordt, maar geen klagen nu. Groet Leo.

Reageer