Consumentenbond.nl

Geadresseerde reclamepost: wat doe jij er mee?


Reputatie 4
Badge +5
Het omzeilen van de NEE-NEE-stickers en NEE-JA-stickers door ‘Aan de bewoners van’ op de envelop te zetten zorgt voor veel irritatie. Uit onderzoek onder ruim 12.000 consumenten blijkt dat de Nationale Postcode Loterij verreweg de meeste reclame verstuurt. Veel mensen gooien de post direct bij het oud papier en vinden de reclamepost op naam daarom ook een ‘uiterst irritante en milieuonvriendelijke manier van benaderen’. In dit gratis artikel lees je meer over ons onderzoek en onze tips hoe je er vanaf komt.

Krijg jij veel (geadresseerde) reclamepost en hoe ga je daar mee om?


51 reacties


Krijg jij veel (geadresseerde) reclamepost en hoe ga je daar mee om?


Wekelijks, en het gaat hup, de papierbak in.
Reputatie 7
Badge +6
Ben jaren druk geweest om van geadresseerde reclamezooi van de vorige bewoners af te komen . Ongelofelijk om te merken hoe doof en blind een deel van de bedrijven zijn . Het is toch simpel en kostenverlagend als we iets wat niet voor ons bestemd is of wat we niet meer willen stop te zetten ???? Wat er nu nog komt is deels gewenst en het ongewenste gaat ongelezen in de papierbak.
Reputatie 4
Badge +5
Ben jaren druk geweest om van geadresseerde reclamezooi van de vorige bewoners af te komen .

Uiteindelijk dus nog niet helemaal gelukt, @E.T. Wiersum?
Je zou de tips uit het gratis artikel eens kunnen raadplegen 😄
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk inderdaad dat het nu na vijf jaar eindelijk over is , @Celine . Die nee-sticker op de bus is voor mij geen goed plan omdat er ook reclame bij zit die ik wel graag wil. Postfilter.nl is wel handig. Alleen weer jammer dat men is bezweken voor druk vanuit het bedrijfsleven , dat ze wel door mogen gaan als we klant zijn geweest . Mogen de klanten dat svp ZELF bepalen ????? Gelukkig zijn er velen met mij die dat ook vinden en mogelijk gaat het in ons voordeel veranderen.
Reputatie 4
Badge +5
Ik ben geen expert op dit gebied, maar kan uit eigen ervaring vertellen dat je het wel kunt aangeven bij een bedrijf. Ze kunnen je in veel gevallen uit een mailinglijst halen. Bij mij heeft dit voor een aantal bedrijven gewerkt - maar dus wel bij de bedrijven waar ik klant ben geweest.
Je hebt natuurlijk ook het recht van vergetelheid. Dus je kunt bij een bedrijf aangeven dat je (na aankoop en levering bijvoorbeeld) graag wilt dat zij jouw gegevens verwijderen. Enige is natuurlijk dat als je weer een aankoop doet, dat je dan weer moet doen na een volgende aankoop 😉

Zijn er meer mensen die geadresseerde reclamepost krijgen van bedrijven?
Reputatie 1
De consumentenbond doet hier zelf ook aan mee. De regelmatige post met reclame om een ander product af te nemen. Deze gaat ook ongelezen bij het oud papier.
Reputatie 7
Badge +6
Klopt @L Birkholz . Dat is een van de manieren om inkomsten te vergaren en op die manier geld te hebben om te doen wat voor de leden belangrijk is. Hier onder aan de pagina staan meerdere contactmogelijkheden waar je dat kunt stopzetten als je dat wil.
Reputatie 4
Badge +5
Hi @L Birkholz,
Klopt, dit doen we naar (oud-)klanten waarvan we het adres al hebben.
Een groot deel van onze doelgroep/leden maakt weinig gebruik van internet etc. Zij bestellen boeken bij ons - bijvoorbeeld - ook telefonisch 🙂
Zodoende dat we ook post sturen om hun te attenderen op het feit dat we iets nieuws uitgebracht hebben en de mogelijkheid geven om te bestellen. En inderdaad wat @E.T. Wiersum ook zegt, je mag je zeker afmelden als je geen post meer wilt ontvangen. Dat blijft je goed recht. Scheelt ook weer weggooien ☺
Groet,
Celine
Reputatie 7
Het ergst zijn al die enveloppen van loterijen.
Het ergst zijn al die enveloppen van loterijen.

Eens, mijn vrouw heeft ooit besloten daaraan mee te doen en ze blijven je bestoken met extra loten en god weet niet wat meer. Ik kiep het zo die papierbak in.
Een opt-in/opt-out systeem, zoals bijvoorbeeld bij reclame emails en nieuwsbrieven zou mooi zijn. Een soort bel-me-niet register zeg maar. In het verleden stuurde ik, aan vorige bewoners gerichte (reclame)post nog wel eens retour, met de melding overleden erop. Werkt prima.
Reputatie 2
Badge +2
Krijg je post van de Postcode loterij dan een email sturen waar in je eist om vergeten te worden.
Dit moeten ze honoreren doen ze dat niet dan een aangetekende brief sturen waar in je vermeld dat als ze niet stoppen je naar de kantonrechter stapt en een schade vergoeding gaat eisen.
Het Recht op vergetelheid worden is namelijk wettelijk geregeld meer informatie is hier te vinden,
Zet erop retour afzender dan hebben ze zelf een probleem de rekening van post .nl een ze krijgen alles terug en mogen het zelf opruimen. Dan zijn ze het veel gauwer zat, want vragen of mailen interesseert ze niet.
Badge
Reclamepost gaat bij mij gelijk de papierbak in.
En wat mij het meest irriteert is dat je post krijg van een of ander vaag goed doel met een aantal briefkaarten oid erin. Onder het motto, wij geven jullie wat maar dan zijn jullie eigenlijk wel verplicht om wat geld aan ons te geven. Nou nee dus, gaat zo de papierbak in. Ik bepaal zelf wel waaraan ik geef.

Ook irritant is dat je post krijgt van een goed doel waarvan je al donateur bent. Er wordt je gevraagd om nog wat extra te geven.
Ik gooi dergelijke post meteen bij het oud papier zodra ik het zie. Het klinkt allemaal veelbelovend, het levert niks op.
Badge +1
Ik stuur de ongevraagde post van de postcodegiro meestal kapotgesneden terug naar hen in de antwoordenveloppe, dat kost hun geld (en geeft werk aan Post.nl) en sindsdien ontvang ik ze volgens mij niet of nauwelijks meer😂😂😂, als iedereen dat nu doet dan houden ze er wel een keer mee op. Irritant is echter dat je nu winkaarten van Hema etc. en zelfs bij collectes krijgt die eigenlijk alleen maar reclame voor de postcodedeloterij zijn, want je moet daaraan meedoen om te winnen, ik vind dat deze bedrijven en instellingen daarmee op moeten houden.
Al dit soort post gaat bij mij ALTIJD "retour afzender".
Worden ze het vanzelf een keer zat.
Zou iedereen moeten doen.
Reputatie 1
Badge
Het retour afzender sturen heeft weinig zin, de bedrijven die dit aanbieden, moeten een link op hun site maken, dat het mogelijk maakt je af te melden voor mailings.

Dan heb je nog de bezorgers die gewoon af en toe lak aan de stickers hebben op brievenbussen en ze gewoon alles er in duwen.

Wij hebben zelf deze sticker op het huis, dit werkt best goed.

Zelf heb ik via de site van de loterijen mij afgemeld voor de post. Vrij gauw kreeg ik het niet meer binnen. Werkt uitstekend!
Bij andere bedrijven vraag ik per mail, of ze mij uit hun systeem willen halen. Ook dat werkt (meestal) goed.
Reputatie 1
Badge
Zelf heb ik via de site van de loterijen mij afgemeld voor de post. Vrij gauw kreeg ik het niet meer binnen. Werkt uitstekend!
Bij andere bedrijven vraag ik per mail, of ze mij uit hun systeem willen halen. Ook dat werkt (meestal) goed.

Goede tip, heb me net voor de BankGiro en de Postcode Loterij afgemeld.

dank u wel.
Ik ben al jaren ingeschreven bij postfilter.nl en heb 4 nee stickers op de deur. Reclame die ik wel wil vraag ik aan via folderkiezer.nl en krijg ze ondanks de nee stickers . Goede doelen die ik wil steunen steun ik wel op eigen initiatief en wens dus geen wervend materiaal te ontvangen. Doen ze dat toch is het einde oefening wat mij betreft.
Van loterijpost geen last meer; steeds retour gestuurd vergezeld van opgeplakt briefje.
Nu nog 2 verzendhuizen, De Witt en Less for more met dezelfde retouradressen in Schiedam.
Ze blijven maar doorgaan.
Overigens, ik verpak nu oude kranten bij alle ongewenste post retouren. Beetje kinderachtig, maar het helpt.
Reputatie 1
Vooral de regelmatige post van Goede Doelen waar ik toch al aan geef irriteren mij.
Mede door het aankaarten hiervan door de Consumentenbond heb ik een brief opgesteld.

GEFELICITEERD!

U heeft gewonnen!

Sinds vorig jaar hou ik in mijn administratie bij welke van de Goede Doelen waaraan ik schenk mij het meeste lastig valt met geadresseerde bedelbrieven. U behoort tot de winnaars.

Blijkbaar heeft u teveel geld en schroomt u er niet voor om mensen met geadresseerde post lastig te vallen die uw doel al daadwerkelijk financieel steunen. Uw visie in deze is voor mij onbegrijpelijk. In plaats van nieuwe schenkers te vinden welke u nog niet bekend zijn, blijft u met de regelmaat van de klok post sturen naar mensen die u reeds financieel steunen. Het zou zelfs zomaar kunnen zijn dat de portokosten meer bedragen dan het geschonken bedrag.
Ondanks een kritisch artikel over dit gedrag recentelijk in de Consumentengids, blijft u hiermee doorgaan.

Om bovenstaande redenen schrap ik u per direct van mijn lijst met Goede Doelen waaraan ik schenk. Ik wil u tevens vragen mij niet meer lastig te vallen met geadresseerde post.

Met vriendelijke groet,
Voorstel:
Als we met z'n allen nou eens al die ongevraagde post netjes in de bijgevoegde antwoord envelop stoppen (vaak wel even proppen) en die op de post doen.

Het is een antwoord envelop die je ongefrankeerd kunt verzenden en je hoeft niet eens een adres erop te zetten, want dat hebben ze al gedaan voor je.
Soort koekje van eigen deeg!
Als iedereen dat doet krijgen zij ook lekker veel post!
Massaal meedoen dan maken we indruk.
Bloedirritant, bijna wekelijks van de bankgiroloterij en daar heb ik nog nooit aan meegedaan. Heb het idee dat steeds meer 'firma's' gewoon zo proberen de bussen met ja-nee of nee-nee stickers te omzeilen. Alles belandt hier bij het oud papier, zonde van de verspilling.

Reageer