Geadresseerde reclamepost: wat doe jij er mee?



Toon eerste bericht

51 reacties

Sinds een tijdje krijg ik ze niet meer. Ik zie ze wel voorbijkomen in de PostNl-app, maar ze komen niet aan. Ik denk dat PostNl die loterijtroep zelf al weggooit. Heel goed van PostNl, maar het is wel gek: ik bepaal liever zelf wat ik wel/niet ontvang.
Reputatie 1
Badge +3
Krijg je post van de Postcode loterij dan een email sturen waar in je eist om vergeten te worden.
Dit moeten ze honoreren doen ze dat niet dan een aangetekende brief sturen waar in je vermeld dat als ze niet stoppen je naar de kantonrechter stapt en een schade vergoeding gaat eisen.
Het Recht op vergetelheid worden is namelijk wettelijk geregeld meer informatie is hier te vinden,

Wat een werk voor een simpel envelopje dat gaat dus niemand doen.
Hi @L Birkholz,
Klopt, dit doen we naar (oud-)klanten waarvan we het adres al hebben.
Een groot deel van onze doelgroep/leden maakt weinig gebruik van internet etc. Zij bestellen boeken bij ons - bijvoorbeeld - ook telefonisch :)
Zodoende dat we ook post sturen om hun te attenderen op het feit dat we iets nieuws uitgebracht hebben en de mogelijkheid geven om te bestellen. En inderdaad wat @E.T. Wiersum ook zegt, je mag je zeker afmelden als je geen post meer wilt ontvangen. Dat blijft je goed recht. Scheelt ook weer weggooien ☺️

Groet,
Celine

En, veel belangrijker, het spaart bomen, productie en vervoer, wat beter is voor het milieu/klimaatverandering, en kosten voor de consumentenbond, de leden en de oud-papierverwerkers!
Badge
Waar ik me ook al een paar keer aan heb geergerd is het volgende. Op mijn brievenbus zit een NEE-NEE-sticker. Maar vervolgens wordt er reclame in de vorm van een DEURHANGER aan de deurklink opgehangen. blijkbaar denken ze daarmee de NEE-NEE-sticker te kunnen omzijlen omdat deze reclame niet door de brievenbus gaat. Maar de sticker geldt (voor zover ik kan nagaan) OOK voor deze vorm van reclame.

Ik mail dan naar het bedrijf waarvan de reclame afkomstig is.
  1. Dat deze vorm van reclame ook niet mag bij een NEE-NEE-sticker. Dat ze hiermee strafbaar zijn.
  2. Vraag of ze connecties hebben met het dievengilde! Want zolang die deurhanger aan de voordeur hangt kun je van afstand zien dat er nog steeds niemand thuis is.
  3. Dat hun bedrijf hierdoor bij mij op de zwarte lijst komt te staan. Ik ben namelijk graag bereid om iets meer geld uit te geven aan een bedrijf dat zich wel aan de regels houdt.
  4. Dat ik graag bereid ben om melding te maken bij de reclame-code-commissie.
De reactie op die mail is vaak echt geschreven. Dus geen standaard tekst die ze er even inzetten.
Waarin serieus op mijn mail wordt ingegaan. Dat ze dit (punt 2) niet hadden gerealiseerd. En dat ze hopen dat hun bedrijf toch niet op mijn zwarte lijst komt te staan.

Het kost even wat moeite, maar het werkt wel.
Gaat er net om hoe sterk je principes zijn om deze tijd er in te steken.
Wij hebben jaren post van de postcode loterij van der vorige bewoners ontvangen. Niets hielp om ervan af ter komen:

* Begonnen met retour afzender, geadresseerde woont niet op dit adres. De postcode loterij bleef sturen.
* Vervolgens retour afzender, maar met aantekening persoon overleden. De postcodeloterij bleef nog steeds sturen.

Na misschien wel 4 jaar van proveren heb ik uiteindelijk de manier gevonden waarop ze stopten met versturen. Aan de envelop van de postcodeloterij heb ik een 40*60 betontegel van 40 kilo geplakt en deze retour afzender bij een postpunt in de bak gestort. Sinds de betontegel met de post verzonden is, heb ik nooit meer last gehad van de 'goede doelen loterijen'
Ik heb diverse adresstikkers gemaakt met retour afzender erop,plak deze op alle post die ontvang op naam of op adres ,heb nu bv al tijden niks meer gehoord van de postcode loterij
Begrijp niet waarom "Aan de bewoners van" als geadresseerde is toegestaan.
Meestal zijn er twee of meer bewoners en soms willen zij hun post absoluut privé houden. Voor mij is hier duidelijke schending van privacy sprake. Daarmee moet toch een einde van deze terreur gemaakt kunnen worden?
De belastingdienst is het o.a. om die reden verboden.
Eigenlijk ook een plicht van de Postdienst. Ik vraag mij af of de Postdienst zo een indirect adres mag accepteren/bezorgen?
Waarom adresseren niet met "Aan de bewoners van heel Nederland", altijd goed en korter.
Verder denk ik dat een agent, na aanhouding en op de vraag naar de naam, met het antwoord van ik "Ben de bestuurder van deze auto" genoeg reden ziet om je mee te nemen naar het bureau.
Tenslotte begrijp ik niet dat de Consumenten Bond niet in staat is deze ellende te stoppen.
Nog een laatste vraag aan de ConsumentenBond;
Mag ik een brief of aangifte ondertekenen met "Bewoner van"?
Ik denk dat ik hiermee het document ongeldig maak zeker bij bewoning door meerdere bewoners.
geen stickers op de brievenbus het eerste wat ik eraf heb gehaald had het huis nog niet eens gekocht reclame gaat bij het oud papier tas vol dan naar de ondergrondse papier container
Reputatie 7
Badge +6

Tenslotte begrijp ik niet dat de Consumenten Bond niet in staat is deze ellende te stoppen.


De macht van verenigingen staat of valt met het aantal leden. Nederlanders willen maar al te graag profiteren van wat de Consumentenbond en andere bonden bereiken die zich inzetten voor doelgroepen . Velen zijn echter te krenterig om lid te worden. Dat zie ik vooral ook bij vakbonden en vervolgens commentaar dat ze zo weinig bereiken . Het een is een gevolg van het ander .Alleen met massaal lidmaatschap kunnen we enorm veel misstanden uit de wereld helpen.
Reputatie 1
Badge
Ik heb een nee-nee-sticker en ik sta ingeschreven bij postfilter.nl. Toch zijn er bedrijven die hun rottige folders in mijn brievenbus doen. Ik stuur ze een mailtje dat ze daarmee moeten stoppen. Ik doe geen zaken met dergelijke bedrijven. Ze geven immers zelf aan dat ze onprofessioneel en onbetrouwbaar zijn! Ze respecteren mijn wens immers niet. Meestal zijn het flutbedrijfjes. Nette bedrijven doen dat niet.

Het zou zo moeten zijn dat je toestemming moet geven om aan de rommel te komen. Zoals in Amsterdam: daar moet je een ja-ja-sticker op je brievenbus plakken om de reclametroep te krijgen.
Retour afzender,op sparen en bij Post NL in de brievenbus
Ik heb de loterijen gemaild (want het zijn allemaal van 1 bedrijf postcodeloterij, bankgiro, vrienden,loterij) dat als ik nog steeds ongewenst post van ze krijg, ik meteen mij abonnement opzeg.
Dit werkte. Duurt wel even voordat het door is, maar na 2 maanden geen last er meer van gehad.
Ik heb voor mij de perfecte oplossing, en het werkt super.
Ik krijg nooit meer ongevraagde post binnen, ook niet meer van loterijen.
Oplossing:
Ik stuur alle ongevraagde post retour naar een antwoordnummer van de betreffende organisatie.
Even een kleine note erbij dat ik dat blijf doen zolang ze mij met dergelijke rommel blijven bestoken.
En ....... het werkt.
Sindsdien krijg ik niets meer binnen omdat het die organisatie geld kost voor die post.
Op internet kan je overal sites vinden waarop de antwoordnummers staan vermeld.
Succes
Als iedereen consequent de moeite neemt om het retour afzender te sturen gaan deze mailings te veel geld kosten. Dus neem de moeite ze retour te sturen! Als je dan langs de brievenbus moet neem je deze retourzending meteen ook mee.

Tenslotte begrijp ik niet dat de Consumenten Bond niet in staat is deze ellende te stoppen.De macht van verenigingen staat of valt met het aantal leden. Nederlanders willen maar al te graag profiteren van wat de Consumentenbond en andere bonden bereiken die zich inzetten voor doelgroepen . Velen zijn echter te krenterig om lid te worden. Dat zie ik vooral ook bij vakbonden en vervolgens commentaar dat ze zo weinig bereiken . Het een is een gevolg van het ander .Alleen met massaal lidmaatschap kunnen we enorm veel misstanden uit de wereld helpen.
Geachte mevrouw/heer E.T. Wiersum,
Het aantal leden, eigenlijk het aantal 'niet-leden' zijn dus schuldig dat deze overlast makende post blijft voortduren.
Vreemd dat de ConsumentenBond wel processen tegen o.a. Samsung, Google en Sony heeft gevoerd en de BankGiro zou te groot zijn. Komt erbij mij niet in.
In mijn eerste e-mail heb ik een aantal handvatten aangegeven die voor een vereniging als de ConsumentenBond voldoende zijn op een gunstig resultaat. Zou zelfs door een particulier gebruikt kunnen worden!
Ik roep hierbij nogmaals de ConsumentenBond op om echte actie te ondernemen en stoppen met klagen!
Ja, ik erger me ook kapot aan al die ongevraagde rotzooi. Zelfs de nee - nee-sticker houdt niet alles tegen, om over de rest (op naam of "aan de bewoners") nog maar te zwijgen.
Maar er is toch nog iets wat je terug kunt doen. Veel bedrijven en instellingen, zeker de wat grotere, houden er één of meer antwoordnummers op na. Als je die gebruikt, hoef je geen postzegel te plakken en daarom gebruiken ze die voor hun gratis antwoordenveloppen. Onder andere via antwoordnummer.nl kun je gemakkelijk nagaan of een bedrijf zo'n gratis adres gebruikt.
Stuur je antwoord daar eens naartoe, en maak de zending wat zwaarder, het bedrijf betaalt tenslotte 😠. Voor alle duidelijkheid: misbruik is niet toegestaan 😄, maar ja wat is misbruik? Een baksteen toesturen? Tenslotte misdraagt zo'n bedrijf zich gigantisch! Maar ik roep natuurlijk nergens toe op . . . . . .
Dat die ongeadresseerde reclame op deze manier geadresseerd wordt gemaakt is uiteraard belachelijk. Nu zag ik in enkele reacties dat je de post gewoon terug kunt sturen, vervelend voor de postbode maar nog vervelender voor de afzender die nu ontvanger wordt.
Ik doe dit al jaren, niet om PostNL te pesten, nee, ik doe dit in de HOOP dat de afzender dat deel moet betalen MAAR.....IS DAT OOK ZO?
Indien de afzender daarvoor moet betalen denk ik dat we allemaal eens even de moeite moeten nemen om de post "retour afzender" te sturen...aan de andere kant, de wijkvereniging is er blij mee want hoe meer papier we ophalen, hoe meer centen we ze kunnen geven :-)

Toch zou ik graag willen weten of mijn jarenlange actie enige zin heeft, BETAALD DE AFZENDER HET RETOUR STUREN?

Groet.
Nee, beter niet op die manier doen. Bij "Retour afzender" betaalt het bedrijf wel de portokosten, MAAR . . . . . ze kunnen de zending ook weigeren (net zoals iedereen vrijwel alle post kan weigeren). En dan hoeven ze dus niets te betalen!
Maar post die is gericht aan een antwoordnummer MOET worden geaccepteerd en de porto daarvan MOET dus door de oorspronkelijke afzender, zeg maar het bedrijf, worden betaald.
Bij een antwoordnummer heeft het bedrijf namelijk een overeenkomst met Post.nl waarin dat alles is vastgelegd.
En hou de wijkvereniging er maar buiten: die is er niet zo blij mee want oud papier levert weinig op. Bovendien: de verzender van de troep moet toch een lesje krijgen?
Dus: lekker veel naar antwoordnummers sturen!
Oke Henk,

Antwoord is luid en duidelijk. Vanaf heden zal ik ze dus terugsturen naar het antwoordnummer en dan maar hopen dat ze het zat worden. Bedankt voor je antwoord! 👍
Reputatie 1
Badge
Ik heb me ingeschreven bij Postfilter.nl en sindsdien ontvang ik GEEN loterij-troep meer. Het helpt ook tegen de irritante, zeer overbodige en dikke IKEA-gids.
Na een half uur vloeken tieren en schelden bij het oudpapier.
Klopt @L Birkholz . Dat is een van de manieren om inkomsten te vergaren en op die manier geld te hebben om te doen wat voor de leden belangrijk is. Hier onder aan de pagina staan meerdere contactmogelijkheden waar je dat kunt stopzetten als je dat wil.

Ik ben het met L Birkholz eens dat er een kritieke noot te plaatsen is. Er is veel kritiek op organisaties die veel reclame versturen, terwijl ik ook jaarlijks een stuk of 10 brieven met aanbiedingen van jullie bij het oud papier leg. Er zit natuurlijk wel een nuance in 'ongeadresseerd' ten opzichte van alleen aan leden, zoals jullie doen.
De kritiek is dus volledig terecht in mijn ogen. Ik vind het echter jammer dat ik op mijn persoonlijk profiel niet aan kan geven dat ik geen fysieke post meer wil ontvangen. Zo is het ook geregeld met de digitale nieuwsbrieven, waarom niet ook voor fysieke post?

Ik ben verder groot fan van jullie werk en zal zeker nog voor vele jaren lid zijn. Ik ben benieuwd naar het antwoord op bovenstaande vraag.
Ik heb ooit een baksteen in een doos verpakt en naar het (gratis) antwoordnummer gestuurd, met mijn adres als afzender en zonder verdere toelichting. Nooit meer last gehad

Reageer