Geadresseerde reclamepost: wat doe jij er mee?

Reputatie 4
Badge +5
Het omzeilen van de NEE-NEE-stickers en NEE-JA-stickers door ‘Aan de bewoners van’ op de envelop te zetten zorgt voor veel irritatie. Uit onderzoek onder ruim 12.000 consumenten blijkt dat de Nationale Postcode Loterij verreweg de meeste reclame verstuurt. Veel mensen gooien de post direct bij het oud papier en vinden de reclamepost op naam daarom ook een ‘uiterst irritante en milieuonvriendelijke manier van benaderen’. In dit gratis artikel lees je meer over ons onderzoek en onze tips hoe je er vanaf komt.

Krijg jij veel (geadresseerde) reclamepost en hoe ga je daar mee om?

51 reacties

Reputatie 1
De consumentenbond doet hier zelf ook aan mee. De regelmatige post met reclame om een ander product af te nemen. Deze gaat ook ongelezen bij het oud papier.
Reputatie 1
Vooral de regelmatige post van Goede Doelen waar ik toch al aan geef irriteren mij.
Mede door het aankaarten hiervan door de Consumentenbond heb ik een brief opgesteld.

GEFELICITEERD!

U heeft gewonnen!

Sinds vorig jaar hou ik in mijn administratie bij welke van de Goede Doelen waaraan ik schenk mij het meeste lastig valt met geadresseerde bedelbrieven. U behoort tot de winnaars.

Blijkbaar heeft u teveel geld en schroomt u er niet voor om mensen met geadresseerde post lastig te vallen die uw doel al daadwerkelijk financieel steunen. Uw visie in deze is voor mij onbegrijpelijk. In plaats van nieuwe schenkers te vinden welke u nog niet bekend zijn, blijft u met de regelmaat van de klok post sturen naar mensen die u reeds financieel steunen. Het zou zelfs zomaar kunnen zijn dat de portokosten meer bedragen dan het geschonken bedrag.
Ondanks een kritisch artikel over dit gedrag recentelijk in de Consumentengids, blijft u hiermee doorgaan.

Om bovenstaande redenen schrap ik u per direct van mijn lijst met Goede Doelen waaraan ik schenk. Ik wil u tevens vragen mij niet meer lastig te vallen met geadresseerde post.

Met vriendelijke groet,
Zet erop retour afzender dan hebben ze zelf een probleem de rekening van post .nl een ze krijgen alles terug en mogen het zelf opruimen. Dan zijn ze het veel gauwer zat, want vragen of mailen interesseert ze niet.
Voorstel:
Als we met z'n allen nou eens al die ongevraagde post netjes in de bijgevoegde antwoord envelop stoppen (vaak wel even proppen) en die op de post doen.

Het is een antwoord envelop die je ongefrankeerd kunt verzenden en je hoeft niet eens een adres erop te zetten, want dat hebben ze al gedaan voor je.
Soort koekje van eigen deeg!
Als iedereen dat doet krijgen zij ook lekker veel post!
Massaal meedoen dan maken we indruk.
Wij hebben jaren post van de postcode loterij van der vorige bewoners ontvangen. Niets hielp om ervan af ter komen:

* Begonnen met retour afzender, geadresseerde woont niet op dit adres. De postcode loterij bleef sturen.
* Vervolgens retour afzender, maar met aantekening persoon overleden. De postcodeloterij bleef nog steeds sturen.

Na misschien wel 4 jaar van proveren heb ik uiteindelijk de manier gevonden waarop ze stopten met versturen. Aan de envelop van de postcodeloterij heb ik een 40*60 betontegel van 40 kilo geplakt en deze retour afzender bij een postpunt in de bak gestort. Sinds de betontegel met de post verzonden is, heb ik nooit meer last gehad van de 'goede doelen loterijen'
Ja, ik erger me ook kapot aan al die ongevraagde rotzooi. Zelfs de nee - nee-sticker houdt niet alles tegen, om over de rest (op naam of "aan de bewoners") nog maar te zwijgen.
Maar er is toch nog iets wat je terug kunt doen. Veel bedrijven en instellingen, zeker de wat grotere, houden er één of meer antwoordnummers op na. Als je die gebruikt, hoef je geen postzegel te plakken en daarom gebruiken ze die voor hun gratis antwoordenveloppen. Onder andere via antwoordnummer.nl kun je gemakkelijk nagaan of een bedrijf zo'n gratis adres gebruikt.
Stuur je antwoord daar eens naartoe, en maak de zending wat zwaarder, het bedrijf betaalt tenslotte 😠. Voor alle duidelijkheid: misbruik is niet toegestaan 😄, maar ja wat is misbruik? Een baksteen toesturen? Tenslotte misdraagt zo'n bedrijf zich gigantisch! Maar ik roep natuurlijk nergens toe op . . . . . .
Ik heb ooit een baksteen in een doos verpakt en naar het (gratis) antwoordnummer gestuurd, met mijn adres als afzender en zonder verdere toelichting. Nooit meer last gehad
Reputatie 7
Het ergst zijn al die enveloppen van loterijen.
Een opt-in/opt-out systeem, zoals bijvoorbeeld bij reclame emails en nieuwsbrieven zou mooi zijn. Een soort bel-me-niet register zeg maar. In het verleden stuurde ik, aan vorige bewoners gerichte (reclame)post nog wel eens retour, met de melding overleden erop. Werkt prima.
Reputatie 1
Badge
Reclamepost gaat bij mij gelijk de papierbak in.
En wat mij het meest irriteert is dat je post krijg van een of ander vaag goed doel met een aantal briefkaarten oid erin. Onder het motto, wij geven jullie wat maar dan zijn jullie eigenlijk wel verplicht om wat geld aan ons te geven. Nou nee dus, gaat zo de papierbak in. Ik bepaal zelf wel waaraan ik geef.

Ook irritant is dat je post krijgt van een goed doel waarvan je al donateur bent. Er wordt je gevraagd om nog wat extra te geven.
Badge +1
Ik stuur de ongevraagde post van de postcodegiro meestal kapotgesneden terug naar hen in de antwoordenveloppe, dat kost hun geld (en geeft werk aan Post.nl) en sindsdien ontvang ik ze volgens mij niet of nauwelijks meer😂😂😂, als iedereen dat nu doet dan houden ze er wel een keer mee op. Irritant is echter dat je nu winkaarten van Hema etc. en zelfs bij collectes krijgt die eigenlijk alleen maar reclame voor de postcodedeloterij zijn, want je moet daaraan meedoen om te winnen, ik vind dat deze bedrijven en instellingen daarmee op moeten houden.
Al dit soort post gaat bij mij ALTIJD "retour afzender".
Worden ze het vanzelf een keer zat.
Zou iedereen moeten doen.
Reputatie 1
Badge
Het retour afzender sturen heeft weinig zin, de bedrijven die dit aanbieden, moeten een link op hun site maken, dat het mogelijk maakt je af te melden voor mailings.

Dan heb je nog de bezorgers die gewoon af en toe lak aan de stickers hebben op brievenbussen en ze gewoon alles er in duwen.

Wij hebben zelf deze sticker op het huis, dit werkt best goed.

Zelf heb ik via de site van de loterijen mij afgemeld voor de post. Vrij gauw kreeg ik het niet meer binnen. Werkt uitstekend!
Bij andere bedrijven vraag ik per mail, of ze mij uit hun systeem willen halen. Ook dat werkt (meestal) goed.
Hi @L Birkholz,
Klopt, dit doen we naar (oud-)klanten waarvan we het adres al hebben.
Een groot deel van onze doelgroep/leden maakt weinig gebruik van internet etc. Zij bestellen boeken bij ons - bijvoorbeeld - ook telefonisch :)
Zodoende dat we ook post sturen om hun te attenderen op het feit dat we iets nieuws uitgebracht hebben en de mogelijkheid geven om te bestellen. En inderdaad wat @E.T. Wiersum ook zegt, je mag je zeker afmelden als je geen post meer wilt ontvangen. Dat blijft je goed recht. Scheelt ook weer weggooien ☺️

Groet,
Celine

En, veel belangrijker, het spaart bomen, productie en vervoer, wat beter is voor het milieu/klimaatverandering, en kosten voor de consumentenbond, de leden en de oud-papierverwerkers!
Badge
Waar ik me ook al een paar keer aan heb geergerd is het volgende. Op mijn brievenbus zit een NEE-NEE-sticker. Maar vervolgens wordt er reclame in de vorm van een DEURHANGER aan de deurklink opgehangen. blijkbaar denken ze daarmee de NEE-NEE-sticker te kunnen omzijlen omdat deze reclame niet door de brievenbus gaat. Maar de sticker geldt (voor zover ik kan nagaan) OOK voor deze vorm van reclame.

Ik mail dan naar het bedrijf waarvan de reclame afkomstig is.
  1. Dat deze vorm van reclame ook niet mag bij een NEE-NEE-sticker. Dat ze hiermee strafbaar zijn.
  2. Vraag of ze connecties hebben met het dievengilde! Want zolang die deurhanger aan de voordeur hangt kun je van afstand zien dat er nog steeds niemand thuis is.
  3. Dat hun bedrijf hierdoor bij mij op de zwarte lijst komt te staan. Ik ben namelijk graag bereid om iets meer geld uit te geven aan een bedrijf dat zich wel aan de regels houdt.
  4. Dat ik graag bereid ben om melding te maken bij de reclame-code-commissie.
De reactie op die mail is vaak echt geschreven. Dus geen standaard tekst die ze er even inzetten.
Waarin serieus op mijn mail wordt ingegaan. Dat ze dit (punt 2) niet hadden gerealiseerd. En dat ze hopen dat hun bedrijf toch niet op mijn zwarte lijst komt te staan.

Het kost even wat moeite, maar het werkt wel.
Gaat er net om hoe sterk je principes zijn om deze tijd er in te steken.
Ik ben al jaren ingeschreven bij postfilter.nl en heb 4 nee stickers op de deur. Reclame die ik wel wil vraag ik aan via folderkiezer.nl en krijg ze ondanks de nee stickers . Goede doelen die ik wil steunen steun ik wel op eigen initiatief en wens dus geen wervend materiaal te ontvangen. Doen ze dat toch is het einde oefening wat mij betreft.
Begrijp niet waarom "Aan de bewoners van" als geadresseerde is toegestaan.
Meestal zijn er twee of meer bewoners en soms willen zij hun post absoluut privé houden. Voor mij is hier duidelijke schending van privacy sprake. Daarmee moet toch een einde van deze terreur gemaakt kunnen worden?
De belastingdienst is het o.a. om die reden verboden.
Eigenlijk ook een plicht van de Postdienst. Ik vraag mij af of de Postdienst zo een indirect adres mag accepteren/bezorgen?
Waarom adresseren niet met "Aan de bewoners van heel Nederland", altijd goed en korter.
Verder denk ik dat een agent, na aanhouding en op de vraag naar de naam, met het antwoord van ik "Ben de bestuurder van deze auto" genoeg reden ziet om je mee te nemen naar het bureau.
Tenslotte begrijp ik niet dat de Consumenten Bond niet in staat is deze ellende te stoppen.
Nog een laatste vraag aan de ConsumentenBond;
Mag ik een brief of aangifte ondertekenen met "Bewoner van"?
Ik denk dat ik hiermee het document ongeldig maak zeker bij bewoning door meerdere bewoners.
Ik heb voor mij de perfecte oplossing, en het werkt super.
Ik krijg nooit meer ongevraagde post binnen, ook niet meer van loterijen.
Oplossing:
Ik stuur alle ongevraagde post retour naar een antwoordnummer van de betreffende organisatie.
Even een kleine note erbij dat ik dat blijf doen zolang ze mij met dergelijke rommel blijven bestoken.
En ....... het werkt.
Sindsdien krijg ik niets meer binnen omdat het die organisatie geld kost voor die post.
Op internet kan je overal sites vinden waarop de antwoordnummers staan vermeld.
Succes

Tenslotte begrijp ik niet dat de Consumenten Bond niet in staat is deze ellende te stoppen.De macht van verenigingen staat of valt met het aantal leden. Nederlanders willen maar al te graag profiteren van wat de Consumentenbond en andere bonden bereiken die zich inzetten voor doelgroepen . Velen zijn echter te krenterig om lid te worden. Dat zie ik vooral ook bij vakbonden en vervolgens commentaar dat ze zo weinig bereiken . Het een is een gevolg van het ander .Alleen met massaal lidmaatschap kunnen we enorm veel misstanden uit de wereld helpen.
Nee, beter niet op die manier doen. Bij "Retour afzender" betaalt het bedrijf wel de portokosten, MAAR . . . . . ze kunnen de zending ook weigeren (net zoals iedereen vrijwel alle post kan weigeren). En dan hoeven ze dus niets te betalen!
Maar post die is gericht aan een antwoordnummer MOET worden geaccepteerd en de porto daarvan MOET dus door de oorspronkelijke afzender, zeg maar het bedrijf, worden betaald.
Bij een antwoordnummer heeft het bedrijf namelijk een overeenkomst met Post.nl waarin dat alles is vastgelegd.
En hou de wijkvereniging er maar buiten: die is er niet zo blij mee want oud papier levert weinig op. Bovendien: de verzender van de troep moet toch een lesje krijgen?
Dus: lekker veel naar antwoordnummers sturen!
Reputatie 7
Badge +6
Klopt @L Birkholz . Dat is een van de manieren om inkomsten te vergaren en op die manier geld te hebben om te doen wat voor de leden belangrijk is. Hier onder aan de pagina staan meerdere contactmogelijkheden waar je dat kunt stopzetten als je dat wil.
Na een half uur vloeken tieren en schelden bij het oudpapier.
Reputatie 2
Badge +2
Krijg je post van de Postcode loterij dan een email sturen waar in je eist om vergeten te worden.
Dit moeten ze honoreren doen ze dat niet dan een aangetekende brief sturen waar in je vermeld dat als ze niet stoppen je naar de kantonrechter stapt en een schade vergoeding gaat eisen.
Het Recht op vergetelheid worden is namelijk wettelijk geregeld meer informatie is hier te vinden,

Reageer