Gebeld door (spam) nr dat bij poging terug te bellen "niet in gebruik is"

  • 19 July 2018
  • 5 reacties
  • 41559 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Ik ben net gebeld door 0202625729. Voordat ik kon opnemen was er afgebroken. Ik dacht: ik bel even terug. Kreeg ik zo'n automatische melding dat het nummer niet in gebruik was.

Na wat geGoogle vind ik dat het een bekend nr is dat bekend staat als overlastgevend.

Ik vroeg me af of de CB al wat doet aan die partijen die je ongevraagd bellen, ook als je al in een bel-me-niet-register staat.

En in dit specifieke probleem: hoe kan het dat je gebeld wordt door een nr dat bij terugbellen niet i gebruik zou zijn? Is dat iets wat de provider regelt? Waarom mag dat? Als 1 klein elementje in het stoppen van dit soort partijen: zou het mogelijk zijn dat de CB met telco's afspreekt dat een nr waar vanaf gebeld wordt, ook terugbelbaar is?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ook hier bij mij is die telefoonterreur van de vaste lijn nog niet over al is het nu wel verminderd van enkele keren per dag naar enkele keren per maand. Mijn nummer is alleen bekend bij een zeer kleine groep mensen en dat hou ik zo. Ik neem nooit op als het een onbekend nummer is. Met de GSM idem , maar daar ervaar ik geen last mee.
Reputatie 7
Het is mogelijk dat het nummer wel in gebruik is maar dat men zelf die mededeling erop heeft gezet. De telefoon wordt dus wel aangenomen en dan begint de teller te draaien in hun voordeel. Je hangt wel snel op als je hoort "het door u gekozen nummer is niet in gebruik" maar dan kun je al een paar Euro kwijt zijn. Niet opnemen als je een onbekend nummer ziet. Ik neem niet op en bel niet terug, wanneer ik een telefoontje van een arts verwacht moet ik wel opnemen, die bellen ook altijd afgeschermd, heel irritant.
Reputatie 7
onderstaand artikel kwam ik zojuist tegen in het AD, het is een oude truc maar hij schijnt nog steeds te werken.

quote

Duizenden fraudetelefoontjes uit Madagaskar
Vele duizenden Nederlanders zijn vandaag gebeld door onbekende telefoonnummers uit Madagaskar. Wie terugbelt kan met torenhoge belkosten te maken krijgen.
Ton Voermans 20-07-18, 21:43 Laatste update: 23:06
Duizenden mensen zochten naar deze nummers op website wieheeftgebeld.nl waar honderden mensen melden dat ze zijn gebeld door nummers uit Madagaskar.
Het betreft zogenaamde Wangiri-fraude. Wangiri betekent in het Japans één rinkel. De telefoon gaat hooguit twee keer over, te kort om op te nemen. De beller hoopt dat ie teruggebeld wordt. Wie dat doet maakt ongemerkt verbinding met een duur 0900-nummer. De truc bestaat eruit om je dan zo lang mogelijk aan de lijn te houden. Soms lijkt het of de telefoon nog over gaat terwijl er al verbinding is. Soms blijft het stil waardoor het lijkt of er geen contact is. Soms wordt er in gebrekkig Engels gevraagd om even aan de lijn te blijven. Het maakt de fraudeur niet uit, iedere seconde is kassa.
Boeven
Wangiri is al jaren een probleem. In 2016 was er een hausse aan Wangiri-telefoontjes, met honderdduizenden telefoontjes naar Nederlandse nummers per dag. Wangiri gaat in golven door Nederland, zoals vandaag. Daarna is het weer even relatief rustig.
Fraudehelpdesk.nl en telecomproviders waarschuwen voor deze vorm van oplichting. Hoe de boeven in Madagaskar aan de Nederlandse nummers komen is niet bekend. Mogelijk worden willekeurige nummers gebeld. Een andere optie is dat nummers uit gestolen persoonsgegevens afkomstig zijn.
Wie erin tuint en lang aan de lijn blijft kan een pittige telefoonrekening verwachten. Gemiddeld is de schade volgens Fraudehelpdesk 150 euro, maar er zijn ook gevallen bekend van het tienvoudige.
Telecomproviders kunnen weinig uitrichten tegen de oplichting. Blokkeren van het fraudenummer helpt maar even, want de fraudeurs stappen even vlot over op een ander nummer.
Niet opnemen en zeker niet terugbellen is het advies.
Reputatie 2
Badge +2
Ik ben van de week nog gebeld. Het was gewoon een normaal Nederlands nummer.
Bleek het zo'n telemarketing bedrijf te wezen..

Eerst kreeg ik de vraag bij welke internet provider ik zat.. Toen ik zij dat ik nog lang niet kon overstappen, wilde ze weten of recent geleden was overgestapt.. met een korte ja als antwoord, kreeg ik vervolgens de vraag welke energiemaatschappij ik zat.. Toen dacht ik echt ''Ho, wacht, hier trap ik niet in'', Ik zei direct, dat het hun helemaal niet aanging bij welke energiemaatschappij ik zat en dat ik totaal geen interesse had.

Toen kwam het wel bekende babbeltje, dat ik op dingen kon besparen. Dus heb wederom gezegd, dat ik geen interesse had en dat als ik goedkoper wilde leven, het zelf wel ging uitzoeken. Heb toen het gesprek beëindigt, zie ik vervolgens bij het nummer staan ''mogelijk spam''... die heb ook meteen geblokkeerd.

Maar ik heb ook vaak zat, dat zulke bedrijven, telefoonnummers pakken van bedrijven die niet meer bestaan...😥 Maar fijn is het niet, zeker niet omdat ik op dit moment toch elk telefoontje moet aannemen, omdat ik een belangrijk telefoontje verwacht.
Reputatie 7
Bij telemarketing kom je in ieder geval niet voor de verrassing van een exorbitante telefoonrekening te staan, dat gezeur is irritant maar dan hang je gewoon op, "geen tijd en geen zin, aju" en nergens "ja" op zeggen want vóór je het weet heb je een abonnement op iets of ben je per ongeluk overgestapt naar een ander energiebedrijf of een andere provider.

Reageer