Geboortedatum doorgeven bij bestellen

Als je online bestelt moet je je geboortedatum doorgeven. Ik begrijp dat je alleen kunt kopen als je meerderjarig bent maar waarom is het nu van belang om exact de datum te weten. Gezien het gevaar geeft ik altijd een andere geboortedatum op dan de waarheid en dat werkt maar juist daarom waarom niet alleen de vraag meerderjarig ja/nee.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Even een reactie van persoonlijke aard, maar zou dit niet ook te maken kunnen hebben met het analyseren van koopgedrag? Ik kan me voorstellen dat het voor verkopers handig is om te weten welke producten goed (of juist niet) verkopen binnen bepaalde doelgroepen en/of leeftijdscategorieën bijvoorbeeld.
Er wordt gezegd dat de geboortedatum belangrijk is om identiteitsfraude te kunnen plegen. En daarom dus aan te bevelen om terughoudend om te gaan met het verstrekken daarvan. Ik geef daarom meestal een datum in de buurt van mijn echte geboortedatum. Op sites zouden ze ook kunnen vragen een leeftijdscategorie aan te geven, dat is minder privacygevoelig.
als het voor een analyse is kun je ook alleen het geboorte jaar vragen, maand pof dag doen totaal niet terzake maar geeft wel weer aanleiding tot mogelijke identiteitsfraude.

Je kunt zelfs nog je gegevens krijgen als je vraagt leeftijd categorie 20-40 40-60 60-80 etc

Wat m,en nu vraagt is totaal overbodig, onjuist en kan gevaarlijk zijn. Ik blijf dus ook weigeren de waarheid te zeggen
Reputatie 7
Badge +4
Maar wat is het probleem wanneer een bedrijf weet wanneer je geboren bent?

Ik denk inderdaad dat ze het voornamelijk gebruiken om inzicht te krijgen in de leeftijdscategorieën van hun klanten.
Nooit gehoord van identiteitsfraude ? Waarom moet ik meer info geven dan nodig is ?Heeft toch helemaal niets te maken met bestelling van bijv. een usb stick ? Meerderjarig is meer dan genoeg.

Helemaal eens met Aartmannetje.

Trouwens wat Monique zegt is trouwens ook niet relevant want ik sta niet op de loonlijst van de marketing afdeling.

Als men mij vraagt een enquete in te vullen vraag ik eerst wat de beloning is,waaromk een bedrijf helpen met marketing en er niets voor terug krijgen
Reputatie 7
Badge +4
Wij kopen alleen bij gerenommeerde bedrijven die goed bekend staan en verwachten daar niet dat zij illegaal met onze gegevens allerlei dubieuze praktijken gaan uithalen.

Wij gaan nooit in zee met dubieuze bedrijfjes waar niets over bekend is, want die zijn er helaas ook.
sorry maar dat is zeer naïef, nooit van hacken gehoord ? Ook Bol.com, Amazone, staatsloterij kunnen gehackt worden en je omzeilt de opmerking dat je NOOIT onnodige en onnodig veel info moet geven die totaal niet relevant is voor het doel. Vraag consumentenbond, 3 weken geleden in den haag geweest bij Consumentenbond live, daar kun je wat leren
Reputatie 7
Bij enquêtes vragen ze dat ook, iedere keer weer, dan ziet de computer of je tot de doelgroep hoort. ik geef nooit mijn eigen naam op, dan wordt identiteitsfraude lastig, je verdient er zogenaamd iets mee maar dat geven ze maar aan het goede doel, ik zit niet te wachten op € 0,73 of 0,49. Ze vragen namelijk of je een speciale rekening opent en dat vertik ik.
doe met tig enquetes mee maar ng nooit gevraagd om een speciale rekening te openen. Geloof ik ook niet.

Bij wie dan ???
Reputatie 7
Opinieland, ,Opiniemeters,Q&A Panel en nog een, kan even niet op de naam komen.
ok, bedankt
Reputatie 5
Badge +5
Laatst was er een uitgebreide uitzending van Kassa XL ('Het Digitale Doolhof') inzake identiteitsfraude.

Buitengewoon interessant.

Als het je gebeurt ben je echt de pineut: er is, dat is mijn conclusie, niemand, maar dan ook niemand die je kan helpen, puur omdat er zoveel organisaties en bestanden aan elkaar gekoppeld zijn en er geen overkoepelende instantie is die daadwerkelijk de macht heeft om in te grijpen. Het is te zot voor woorden.

Ja... het bestaat al lang, maar het neemt alleen maar toe en er wordt niets aan gedaan.

Reageer