Gebruik je WhatsApp voor je zakelijke contacten?

• 23 February 2017
  • 5 reacties
  • 298 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Meer dan de helft van de Nederlanders zit op WhatsApp. Het is vrij logisch dat WhatsApp dus ook voor zakelijke gesprekken gebruikt wordt. Doe jij dat weleens?

Denk aan even overleggen met je aannemer over een klus, met een dealer op Marktplaats over zijn auto of een afspraak met een freelancer. Maar pas op, want als je enthousiast via WhatsApp of via andere social media ingaat op een aanbod, kan er een afspraak tot stand komen waaraan beide partijen vast zitten. Dit is zo als er geen vormvereiste geldt en een 'ja' dus voldoende is voor een overeenkomst.

Maak je weleens een zakelijke afspraak via WhatsApp of andere social media?

Ben je weleens in een lastige situatie terecht gekomen door een (bewuste of onbewuste) toezegging op Whatsapp of andere social media? Vertel anderen je ervaring hieronder.

Het topic is gesloten voor reacties

5 reacties

Gesprekken met zakenrelaties in alle delen van de wereld. Daarvoor zijn WhatsApp en Skype onontbeerlijk.
Badge +1
Zakelijk alleen om te melden dat ik later ben, of onderweg.
Waarom geen optie met alleen Nee.

Er zijn denk ik genoeg mensen die het helemaal niet gebruiken, prive en/of zakelijk.
Badge +1
Ik gebruik het bewust ook zakelijk.
Reputatie 1
Badge +2

Hoi Ingrid,Eigenlijk zou iedereen moeten overstappen van Whatsapp naar iets anders omdat Facebook heel graag de gegenereerde metadata gebruikt. Maar meer dan de helft van de Nederlanders overtuigen om Whatsapp niet te gebruiken is wel wat ambitieus natuurlijk. Het massale Whatsapp gebruik is een feit, maar dat maakt het niet zomaar logisch.

Ik ben voor prive gebruik al een tijdje van Whatsapp af, maar er zijn scenario’s waarbij Whatsapp vermijden lastiger is. De poll stelt: "Gebruik je WhatsApp voor je zakelijke contacten?" De voorbeelden gaan over marktplaats, of een aannemer. In die scenario’s is het makkelijk mensen te melden dat je geen Whatsapp hebt en het niet wilt gebruiken. Zakelijke afspraken vind ik ook geen goed idee (zie verderop).

Zakelijke contacten zijn er ook in de werk-sfeer. Dit is hét scenario waarbij het lastig kan zijn Whatsapp te vermijden. Bijvoorbeeld als je werkgever en al je collega’s Whatsapp hebben, er Whatsappgroepen zijn. Dan is het niet makkelijk om daar (snel) verandering in te brengen.

Als je werkgever verwacht dat je Whatsapp zakelijk gebruikt, dan denk ik dat je werkgever een aparte zakelijke telefoon zou moeten regelen. Het is de enige manier om zakelijke contacten en prive contacten gescheiden houden, en de enige manier om geen metadata te lekken van mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Want dat is de kern van het probleem.

Er is een andere discussie met de titel "Overstappen van Whatsapp naar … “ https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/overstappen-van-whatsapp-naar-1445

Whatsapp (of soortgelijke alternatieven) gebruiken voor overeenkomsten lijkt me geen goed idee, het is er niet voor ontworpen. Bij e-mail zijn er mogelijkheden om per bericht aan te kunnen tonen dat hij verstuurd en aangekomen is, dat de juiste persoon het bericht ontvangen heeft, en dat het bericht onderweg niet is veranderd. Dan moet je nog wel aan beide kanten wat handelingen verrichten, want "gewoon" e-mail is niet geschikt.