Consumentenbond.nl

Gedragen kleding retour naar de webwinkel, ken je dat?

Reputatie 7
Badge +7
Een avondje stralen in een mooie jurk en die daarna netjes in de verpakking terugsturen. Het gebeurt blijkbaar zo vaak dat Zalando de strijd aangaat tegen retourzendingen van gedragen kleding. Dat doen ze door een supergroot label nadrukkelijk aan de buitenkant van het kledingstuk te bevestigen. Daarop staat de waarschuwing het label niet te verwijderen als je het kledingstuk wil retourneren, want zonder label wordt de retourzending niet geaccepteerd.

Nu zijn webwinkels en (de praktijk van) hun retourbeleid een veelbesproken onderwerp in de community, waarbij we meestal uitgaan van de rechtsbescherming van de consument. Maar dat consumenten kleding dragen en het dan weer terugsturen (wat natuurlijk niet mag), komt je dat bekend voor? Wat vinden jullie van Zalando’s maatregel? Praat mee!

9 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Het komt me bekend voor en weet ook wel enige personen die dat zo doen. Het is uiteraard goedkoop met nieuwe kleren pronken. Dat hoort uiteraard niet zo. Als je misdragingen van webshops, leveranciers e.d. constateert, kan ik me niet voorstellen dat je dit wel goedkeurt. Maar ieder zijn mening.
Zelf koop ik/kopen wij veel bij Zalando, met name Zalando Lounges, daar zijn merk artikelen goedkoper, van 40 tot 80% korting. Hoe dat kan ????, weet ik ook niet, partijen wordt altijd gezegd. Maar het is altijd goed spul, goede kwaliteit. Problemen met retourzenden heb ik nooit gehad. Maar heb ook nooit volop gedragen kleding e.d. retour gezonden. Je moet natuurlijk wel kunnen passen, niet alleen kleding, maar ook schoenen e.d. Als Zalando of welk bedrijf dat ook mogelijk maakt, is het volgens mij in orde. En met zo'n sticker kan je best passen. Bij schoenen aan elkaar binden weer niet. Maar als je er geen last van heb en goed kan passen oké dat leveranciers zich wapenen tegen deze praktijken.
Reputatie 7
Badge +6
Tja , alle consumenten zijn ook geen heiligen . Ik heb een programma gezien met het onderwerp retourstromen en dat was wel even schrikken . Ik vind het hondsbrutaal van degenen die een jurk kopen met de bedoeling op een speciale gelegenheid te dragen en vervolgens weer terug te sturen. Dit is een voorbeeld van wat kennelijk vaak gebeurt . De retourstroom schijnt enorm te zijn en de daarmee gepaard gaande kosten ook . Veel wat terug komt is niet meer verkoopbaar . De bedrijven moeten dat in de prijzen doorberekenen als ze nog wat willen verdienen , dus de gezamelijke klanten draaien hier uiteindelijk voor op . Logisch dat internetwinkels zinnen op maatregelen om misbruik en onnodige retouren tegen te gaan .
Reputatie 7
Schandelijk, meer kan ik er niet van zeggen en logisch dat winkels dat aan proberen te pakken. Dat verhaal laatst, van die journalist die undercover bij Bol zat, wat daar allemaal retour kwam daar lustten de honden toch ook geen brood van.
Monique schreef:

Dat doen ze door een supergroot label nadrukkelijk aan de buitenkant van het kledingstuk te bevestigen. Daarop staat de waarschuwing het label niet te verwijderen als je het kledingstuk wil retourneren...

Bereleuk!
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb zelden iets retour gestuurd, maar het idee lijkt te bestaan: laat maar komen, retour sturen is toch gratis en wat maakt één pakje uit voor zo'n groot bedrijf, ze hebben geld zat en wij mogen toch ook wel eens wat klein crimineels doen, de grote bedrijven belazeren de boel toch altijd.

@L.J.F. de Ruiter schreef: "Zelf koop ik/kopen wij veel bij Zalando, met name Zalando Lounges, daar zijn merk artikelen goedkoper, van 40 tot 80% korting. Hoe dat kan ????, weet ik ook niet, partijen wordt altijd gezegd. Maar het is altijd goed spul, goede kwaliteit."

Merk artikelen zijn qua inkoop/productie niet veel duurder dan niet merk artikelen.
Men zet het op exclusief en daar is een groep consumenten die betaald hier graag voor.
De reclame campagnes maken een product veel duurder en de merknaam kan veel winst opleveren.
Zeker als een merk hip wordt binnen een bepaalde doelgroep.

Mijn ouders hebben ook een aantal jaren een kledingwinkel gehad en ze waren wat ouder, dus ik hielp hen vaak met inkopen en spullen halen bij de importeur of groothandel.
We hadden merkloze spijkerboeken die kwalitatief even goed waren dan Levi's, maar veel goedkoper.
Volgens de consument kon dat niet voor die prijs.
OK dan, iedereen kan het krijgen zoals hij het hebben wil, een eigen merk ontworpen en de labels in de broeken genaaid, de prijs een tientje omhoog en de broeken vlogen de winkel uit.
Zo ook een keer met schoenen die met een partij gekocht waren bij de fabrikant in Waalwijk.
Ze moesten de deur uit vanwege opslagruimte tekort, die nodig was voor de nieuwe productie.
Te goedkoop, dat kon niet goed zijn.
6 weken de winkel uit, verdubbeld in prijs, geen 75% korting, maar nu maar 50% korting en binnen een week van al die schoenen af.

Ook waren dikke wollen wintertruien overal hip een aantal jaren geleden.
In de stad vroegen ze 2 maal zoveel voor dezelfde trui als wij in het dorp.
Maar ook logisch eigenlijk, luxere inrichting van de winkels, de huur is daar hoger, meer personeel in de winkel.
Grotere inkoop, dus het risico dat je ermee blijft zitten is groter.

Als winkelier mag je voor een product vragen wat je wil, als de consument het wil betalen, prima.
Als de consument die prijs niet wil betalen, gaat hij op zoek naar een goedkoper product bij een andere leverancier, wat zeker niet altijd minder in kwaliteit hoeft te zijn.

Dus wat ik altijd onder mijn berichten plaats: Duur is niet altijd goed en goedkoop is niet altijd slecht.
Reputatie 5
Badge +6
Hallo Bert,
Goed om deze reactie te lezen, zo kom je weer eens wat te weten van een kenner. En ik geloof heilig in wat je zegt. En zelf zijn wij (mijn vrouw en ik) ook wel zo, .... goedkoop kan niet goed zijn.... Maar daar zijn we toch een stuk van terug. er zal wellicht altijd wel een kwaliteitsverschil zijn, maar dan denk ik alle waar naar zijn geld, of is dat ook niet goed?
Verder begrijp ik wat je allemaal bedoel, ik kom niet uit de kledingwereld, dus precies kan ik het niet weten, maar wel een beetje hoe het gaat. Bij ons in het dorp is zowat niets, maar er zit wel Konijnendijk Mode. eerst een klein zaakje op de dijk, nu een enorm pand waaraan de stad nog een voorbeeld kan nemen (al is er een actie op gang tegen verdere uitbreiding). Maar Konijnendijk is peperduur, daar gaan we echt niet heen..... kan ook niet want ze staan in de rij. Overal dure wagens geparkeerd, het is hartstikke druk. Dat moet zo gaan als jij stelt. Ook terzijde heb ik wel eens van kenners gehoord wat een bril eigenlijk kost. Er werd gezegd de glazen een 2 á 3 Euro en het montuur ook zoiets. Weet niet of het waar is, maar zelfs met 3 brillen gratis erbij betaal ik een godsvermogen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Heel goeie actie van Zalando, ik zou er alleen twee labels aan hangen maar hoe bevestigen ze die labels, of waarmee? Niet met een draadje neem ik aan. Het ligt voor de hand dat zo'n label in een naad wordt meegenaaid maar als je het kledingstuk houdt heb je wel kans dat je de boel beschadigt. Bovendien: als je het vakkundig verwijdert kun je het er ook weer in naaien. Ik denk niet dat ze zo ver gaan dat ze, zoals in CSI, de draadjes garen onder een miscroscoop leggen. In ieder geval is het beter dan geen maatregelen nemen.
Reputatie 5
Badge +4
Prima initiatief van Zalando dat navolging verdient in de hele branche. Nog beter zou het zijn om klanten zelf voor een retourzending te laten betalen. Helaas is het klakkeloos retour accepteren ook in "gewone" winkels doorgedrongen en die spullen kun je dan, al dan niet afgeprijsd, weer in de rekken tegenkomen. Ik vind die retourpraktijk in de eerste plaats vies want aan zulke kledingstukken zit soms letterlijk een luchtje. Ook strakke spijkerbroeken met een "gebruikt look" door opzettelijk aangebrachte horizontale vouwen in de kruisregio zijn zeer onsmakelijk, al is de poging om die voor modieus te laten doorgaan alweer grotendeels passé.

Opvallend is trouwens, dat de pedicure, met handschoentjes aan, bij het minste vermoeden van nagelschimmel (die veel voorkomt) de klant het lakken van de teennagels ontzegt tenzij die zijn (of liever: haar) eigen nagellak meebrengt. Vanwege het risico op besmetting. Daar hoor je in de schoenenbranche nooit iets over.

Maar verreweg de ergste onhygiënische retourpraktijk is die van matrassen waarop wekenlang geslapen wordt alvorens ze retour te zenden. Ik wacht met spanning op de eerste beddenwinkel die durft te adverteren met een verbod op retourzending en de garantie, dat elke verkochte matras spiksplinternieuw is.
Prima dat webwinkels dit soort misbruik eens aanpakken. Veel van die winkels gaan er aan onderdoor of staan er slecht voor door gedrag van consumenten die misbruik maken van dit soort mogelijkheden. Geen groot label is geen bedrag retour, prima idee. Sterker nog, zelfs de kosten betalen voor het verzenden als blijkt dat de 'klant' kleding draagt en daarna retourneert.

Daarnaast vind ik het kopen van kleding online altijd lastig. Maten zijn vrijwel nooit maten die je verwacht. Daarvoor is passen toch echt beter. En dat is online lastig met de retourstromen tot gevolg.

Reageer