Geld terug bij iDEAL-betaling via Pay.nl

• 3 June 2016
  • 7 reacties
  • 10345 Bekeken

Enige tijd geleden deed ik een bestelling bij een webwinkel. Nadat ik met IDEAL had betaald, bleef het stil. Product werd niet geleverd, winkel reageerde niet op mail, het mobiele nummer was onbereikbaar. Ik heb toen een klacht ingediend bij de stichting pay.nl, de betaalprovider van IDEAL-betalingen. De consument kan daar een kosteloos dispuut aanvragen voor het geval een leverancier in gebreke blijft. Enige voorwaarde is dat er is betaald met een IDEAL bankoverschrijving. Resultaat? Binnen twee weken had ik mijn geld terug. Website: http://pay.nl/betaald_via_stichting_pay.nl

[Titel aangepast door beheerder ter verduidelijking voor de lezer]

7 reacties

Reputatie 3
Badge +4

Ah, duidelijk, fijn dat je dat nog even laat weten, @L.J.F. de Ruiter !

Reputatie 7
Badge +8

Sorry @Ingrid Zuurmond, ik heb door niet goed te lezen de conclusie getrokken dat de bond niet van plan was andere partijen te onderzoeken e.d. Het is dus onjuist en hierdoor prettig te horen dat de bond juist wel de diverse betalingen nauwlettend in de gaten houdt en helpt waar zij kan. Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +4

Beste @L.J.F. de Ruiter, je schrijft dat je het niet eens bent met mij. Maar ik heb toch helemaal niet geschreven dat de Consumentenbond nauwelijks kan helpen bij of rondom betalingen? Ik ben benieuwd waar je dat op baseert.

Daarnaast besteden we regelmatig aandacht aan dit soort onderwerpen. Laatst nog bijvoorbeeld aan bestelfraude en de mogelijkheid om achteraf te betalen en in de Geldgids over de voordelen van betalen met een creditcard. 

Reputatie 7
Badge +8

Hoe lang en hope vaak waarschuwen wij, de forumleden, maar ook de Consumentenbond zelf, niet voor het internet kopen, voor alle webshops en websites.  Het belangrijkste is wellicht: Kijk eerst waar je gaat kopen, trek zo'n webshop na, is deze betrouwbaar, is er een keurmerk, geschillencommissie, garantie enz. En ook hoe zijn de betalingen geregeld en eventuele geld terug betalingen. Advies is zo vaak gegeven zo mogelijk met creditcard te betalen, dan heb jein de meeste gevallen storneringen in de hand, en ook nog vaak verzekering van gekochte artikelen.

Ik ben het niet eens met @Ingrid Zuurmond dat de Consumentenbond nauwelijks kan helpen bij of omtrent betalingen. Ik ben het eens met @Bedeve  dat de Consumentenbond juist daarin een belangrijke rol kan spelen. De diverse soorten betalingen voor of bij webshops is toch een warboel, met ook nog allemaal zelfgemaakte voorwaarden, door die webshops. Doe daar wat aan.

Reputatie 6
Badge +4

Niets mis met Ideal. Wat er mis is, is dat mensen zonder gebruik van verstand of kennis maar overal bestellen en niet verder kijken dan hun neus lang is. Al bedenken ze alleen maar dat ze niet bijdehand genoeg zijn, ben je al een eind verder.

Reputatie 2
Badge +3

@Ingrid Zuurmond ;  pppfff wat complex . Je blijft als consument heel erg afhankelijk en geen gelijkwaardige partner.
Je schrijft dat er bij de Consumentenbond een plan ligt om te onderzoeken welke betaling afhandelaars deze ogenschijnlijke bescherming bieden.
Daar begrijp ik niets van.
Je moet niet bij die betaalpartners zijn ; je moet bij de banken zijn die het consument vijandige iDeal hanteren en propageren.
Daar moet een einde aan komen.
Kijk eens hoeveel postings hier betrekking hebben over een onbetrouwbaar online verkoopplatform en over problemen voortkomende uit iDeal betalingen.
Die problemen en het onbenul bij consumenten vind ik de onderwerpen om aandacht aan te besteden.
Daarin kan de Consumentenbond een belangrijke rol gaan spelen
De kern van de zaak , en niet de afgeleiden daarvan !

Reputatie 3
Badge +4
Goede tip! Wat wel belangrijk is om te weten: Pay.nl is één van de vele partijen die iDeal-betalingen regelt voor (oa) webwinkels. We zijn van plan om te gaan kijken of andere partijen ook deze mogelijkheid bieden aan consumenten.

Of je gebruik kunt maken van de service van Pay.nl is dus afhankelijk van via welke partij de webwinkel de betalingen regelt. Dat zie je vaak in de omschrijving op je afschrift (zoals Buckaroo, Adyen of Pay.nl). Ik ben benieuwd of er meer mensen ervaring hebben hiermee!

Reageer