Consumentenbond.nl

Geloof niet elke review!

Kirsten van Loon
Rank
Badge+3
Reviews zijn goud waard. Ze helpen consumenten bij hun keuze en kunnen de kas van bedrijven laten rinkelen. Helaas zijn niet alle reviews even eerlijk. We onderzochten hoe diverse bekende webwinkels en vergelijkingssites misbruik van reviews tegengaan, inclusief onze eigen site Consumentenbond.nl. En hoe kom je er zelf achter of een review te vertrouwen is? Bekijk hier tips en het onderzoek!

Gebruik jij reviews van andere consumenten voordat je iets koopt?

3 Reacties
hänschen klein
Ik heb "altijd" gestemd, maar ...

ben me er wel degelijk van bewust, dat hier ook (professioneel) gemanipuleerd wordt. Consumenten zoeken nu eenmaal vóór een koop-beslissing naar bevestigingen.

Mijn instelling is te sceptisch om aan reviews veel waarde te hechten, maar naast de checks op Klantenkompas.nl of Klacht.nl neem ik reviews altijd wèl even mee om te onderzoeken of die ècht of fake kunnen zijn en dit eerder iets zegt over de betrouwbaarheid van het bedrijf àchter de website.

Daarnaast zijn àlle reviews ... subjectief gekleurd en daarom al eerder onbruikbaar.

Ane-Moon
Er zijn webwinkels die geen enkele negatieve review plaatsen. Goed voorbeeld hiervan is Body en Fitshop. Ze hebben een heel voorwaardenpakket waaraan positieve en negatieve reviews moeten voldoen, maar voor het gemak hanteren ze die regels alleen bij de negatieve. https://www.bodyenfitshop.nl/richtlijnen-reviews/ Deze richtlijnen vind je trouwens niet zomaar, alleen via omwegen.

Ik had een product gekocht, een shakebeker, die lekte als je hem mee zou nemen. Gelukkig had ik er de eerste maal een platic zak omheen gedaan, voor het geval dat... Het vervangende product lekte ook. Het was mij duidelijk wat hier de oorzaak van was; er ontbrak een afdichtende rubberen ring.

Zelf schrijf ik zeer gedetailleerde reviews, volledig naar waarheid en pas na enige tijd gebruikt te hebben. Mijn review voldeed in feite aan al hun eisen, maar werd niet geplaatst. Na telefonisch contact werd mij verteld dat dit om een fabricagefout ging, dus dat behoefde geen review... Vreemd, ze bleven het verkopen. Als ik dit had gelezen van een ander had ik het niet gekocht natuurlijk. Als je het ding gewoon thuis zou gebruiken zou er waarschijnlijk niets aan de hand zijn. Die positieve reacties bleven dus wél staan.

Op o.a. Trustpilot las ik veel meer reacties over het niet plaastsen van negatieve reviews. Wel vreemd dat ze zinloze reviews als "voldoet aan de verwachtingen" etc wél plaatsen, terwijl dit toch ook niet aan hun eisen voldoet.

Fred B.
Reputatie 1
Badge+3
Ik heb ook wel eens meegemaakt bij een bedrijf (fietsenwinkel.nl) dat ik om in aanmerking te komen voor het terugsturen van een ondeugdelijke fiets (fabrikagefout versnellingsnaaf) en het terugstorten van het aankoopbedrag, ik gedwongen werd om een negatieve review te wijzigen of te verwijderen.

Versio (goedkope hostingprovider) heeft een forum waar je klachten kunt uiten en vragen kunt stellen. Vooral als het verwijtbare klachten zijn zal je topic al heel snel niet zichtbaar zijn voor anderen en worden verwijderd. Ook een manier om de PR wat in positieve zin op te poetsen.

In het verleden werden ook bij Kieskeurig negatieve reviews verwijderd. Reviews die overal een 10 op scoren en op basis van 2 minuten gebruik al uitspraken doen over duurzaamheid en kwaliteit mogen wel. Ook niet helemaal realistisch maar de meeste review sites staan vol met dit soort onzin. Vooral reviews die aangeven dat het niet allemaal fantastisch is en tekortkomingen in service of product aantonen zijn voor mij veel interessanter.

Dus review sites neem ik met een enorme korrel zout. Vaak is er toch iets van een belangenverstrengeling tussen aanbieder van de dienst of product en de review site.

Reageer