Geloof niet elke review!


Reputatie 4
Badge +7
Reviews zijn goud waard. Ze helpen consumenten bij hun keuze en kunnen de kas van bedrijven laten rinkelen. Helaas zijn niet alle reviews even eerlijk. We onderzochten hoe diverse bekende webwinkels en vergelijkingssites misbruik van reviews tegengaan, inclusief onze eigen site Consumentenbond.nl. En hoe kom je er zelf achter of een review te vertrouwen is? Bekijk hier tips en het onderzoek!



Gebruik jij reviews van andere consumenten voordat je iets koopt?

10 reacties

Ik heb "altijd" gestemd, maar ...



ben me er wel degelijk van bewust, dat hier ook (professioneel) gemanipuleerd wordt. Consumenten zoeken nu eenmaal vóór een koop-beslissing naar bevestigingen.



Mijn instelling is te sceptisch om aan reviews veel waarde te hechten, maar naast de checks op Klantenkompas.nl of Klacht.nl neem ik reviews altijd wèl even mee om te onderzoeken of die ècht of fake kunnen zijn en dit eerder iets zegt over de betrouwbaarheid van het bedrijf àchter de website.



Daarnaast zijn àlle reviews ... subjectief gekleurd en daarom al eerder onbruikbaar.
Reputatie 1
Er zijn webwinkels die geen enkele negatieve review plaatsen. Goed voorbeeld hiervan is Body en Fitshop. Ze hebben een heel voorwaardenpakket waaraan positieve en negatieve reviews moeten voldoen, maar voor het gemak hanteren ze die regels alleen bij de negatieve. https://www.bodyenfitshop.nl/richtlijnen-reviews/ Deze richtlijnen vind je trouwens niet zomaar, alleen via omwegen.



Ik had een product gekocht, een shakebeker, die lekte als je hem mee zou nemen. Gelukkig had ik er de eerste maal een platic zak omheen gedaan, voor het geval dat... Het vervangende product lekte ook. Het was mij duidelijk wat hier de oorzaak van was; er ontbrak een afdichtende rubberen ring.



Zelf schrijf ik zeer gedetailleerde reviews, volledig naar waarheid en pas na enige tijd gebruikt te hebben. Mijn review voldeed in feite aan al hun eisen, maar werd niet geplaatst. Na telefonisch contact werd mij verteld dat dit om een fabricagefout ging, dus dat behoefde geen review... Vreemd, ze bleven het verkopen. Als ik dit had gelezen van een ander had ik het niet gekocht natuurlijk. Als je het ding gewoon thuis zou gebruiken zou er waarschijnlijk niets aan de hand zijn. Die positieve reacties bleven dus wél staan.



Op o.a. Trustpilot las ik veel meer reacties over het niet plaastsen van negatieve reviews. Wel vreemd dat ze zinloze reviews als "voldoet aan de verwachtingen" etc wél plaatsen, terwijl dit toch ook niet aan hun eisen voldoet.
Ik heb ook wel eens meegemaakt bij een bedrijf (fietsenwinkel.nl) dat ik om in aanmerking te komen voor het terugsturen van een ondeugdelijke fiets (fabrikagefout versnellingsnaaf) en het terugstorten van het aankoopbedrag, ik gedwongen werd om een negatieve review te wijzigen of te verwijderen.



Versio (goedkope hostingprovider) heeft een forum waar je klachten kunt uiten en vragen kunt stellen. Vooral als het verwijtbare klachten zijn zal je topic al heel snel niet zichtbaar zijn voor anderen en worden verwijderd. Ook een manier om de PR wat in positieve zin op te poetsen.



In het verleden werden ook bij Kieskeurig negatieve reviews verwijderd. Reviews die overal een 10 op scoren en op basis van 2 minuten gebruik al uitspraken doen over duurzaamheid en kwaliteit mogen wel. Ook niet helemaal realistisch maar de meeste review sites staan vol met dit soort onzin. Vooral reviews die aangeven dat het niet allemaal fantastisch is en tekortkomingen in service of product aantonen zijn voor mij veel interessanter.



Dus review sites neem ik met een enorme korrel zout. Vaak is er toch iets van een belangenverstrengeling tussen aanbieder van de dienst of product en de review site.
Reputatie 7
Badge +6
De voorzichtige conclusie is dus , dat als er alleen maar goede reviews staan , we dit niet moeten vertrouwen , al kan het daadwerkelijk een goed product zijn . Ook een enkele slechte ertussen zegt niet veel . Dat kan gedaan zijn , om het niet al te erg te laten opvallen. Maar er bestaan ook wel redelijk betrouwbare reviews heb ik gemerkt. Vooral als degenen die het beheren geen voordeel hebben bij de boel belazeren . Alleen hoe ontdek je die. De reviews van mijn auto in diverse autobladen klopten vrijwel precies met mijn ervaringen. Ook die van ons hotel in Duitsland vorig jaar waren gelijk met onze eigen ervaringen (op hun eigen site ) . In beide gevallen klopten de positieve en de negatieve punten die genoemd werden. Maar dit weten we pas naderhand ......
Reputatie 7
Pas nog iets geplaatst over het gedrag van mensen in gehuurde bootjes, het ging niet over de verhuurder maar over de klanten die de instructies die ze krijgen aan hun zolen lappen en zich dientengevolge levensgevaarlijk gedragen op het water. Verhuurder de P in want die begreep de strekking van mijn mail niet en voelde zich aangevallen. Ik heb niet gekeken of mijn reactie er nog staat, dat zal me een zorg zijn, ik heb hem in een gewone mail gezegd dat hij beter moet leren lezen.



Zelf ga ik niet af op reviews, ik vertrouw op mijn eigen oordeel, ik ben geen zeikerd die iets afkraakt omdat er een scheurtje in een tegeltje zit of omdat er een plastic bekertje boven de wastafel staat. Dat doen ze niet voor niets, als je een glas in de wastafel laat vallen zit er een scheur in en scherven in een badkamer zijn ook niet zo prettig.
Reputatie 7
Ik kan niet bewerken om de één of andere reden, ik bedoel een scheur in de wastafel als die van porselein is.
Reputatie 7
Badge +4
Sommige bedrijven huren personeel in om een hele reeks positieve "reviews" te laten plaatsen.

Ik heb o.a. Samsung daar op betrapt. 😯

Ik heb ook gemerkt dat FBTO op hun eigen site alleen reviews met een score hoger dan een 6 plaatst... 🤔 Tja, zo krijg je wel een vertekend beeld van de werkelijkheid. 😣

Dit zou eigenlijk eens nader onderzocht moeten worden door de Consumentenbond, of bijvoorbeeld Kassa of Radar.
Reputatie 7
Sommige bedrijven huren personeel in om een hele reeks positieve "reviews" te laten plaatsen.

Ik heb o.a. Samsung daar op betrapt. 😯





Ik heb ook gemerkt dat FBTO op hun eigen site alleen reviews met een score hoger dan een 6 plaatst... 🤔 Tja, zo krijg je wel een vertekend beeld van de werkelijkheid. 😣





Dit zou eigenlijk eens nader onderzocht moeten worden door de Consumentenbond, of bijvoorbeeld Kassa of Radar.



i---------------


die bedrijven zouden beter moeten weten, het is namelijk algemeen bekend dat ze dat doen, een beetje meer aandacht op de TV zou niet gek zijn, alleen om ze, op zijn Rotterdams gezegd "te kakken" te zetten. Veel van die vergelijkingssites plaatsen geen negatieve reacties, sites voor reizen, horeca- en andere uitgaansgelegenheden bijvoorbeeld. Misschien worden dergelijke sites gesponsord door de bedrijven die ze laten beoordelen..
Voor Amazon.com en andere Engelstalige sites is er een website (fakespot.com) die reviews bij producten analyseert op de volgende manier, misshcien ook iets voor de consumentenbond?



Reputatie 4
Badge +4
Op zich zijn reviews een heel goede en natuurlijke manier om ons, kopers en consumenten, te wapenen tegen slechte producten en bedrog. Als je vroeger in een groentewinkel vaak rotte uien en paprika's vanaf de toonbank gepresenteerd kreeg, zorgde je er wel voor dat de groenteboer dit te horen kreeg, maar vooral ook je buren. Zo'n groentewinkel was geen lang leven beschoren.



Het vervelende is, dat winkels nu zelf macht hebben over wat je tegen "je buren" zegt. Zij kunnen beslissen of ze een negatieve review niet plaatsen. Reviews op winkelsites zijn voor mij daarom altijd al een beetje verdacht. Van een site als bijvoorbeeld Kieskeurig of Tweakers weet ik eigenlijk ook niet in hoeverre zij onafhankelijk zijn van de winkels. En ik neem aan dat de Consumentenbond echt onafhankelijk is. Maar heel zeker weet ik dat nu ook weer niet.

Voor electronica-aankopen kijk vaak bij Tweakers of de Consumentenbond voor reviews en als er een test van de Consumentenbond is, dan ga ik alleen daar op af.



Op winkelsites schrijf ik geen reviews meer. Het verhaal van @Ane-Moon is voor mij herkenbaar. Jaren geleden werd een negatieve review van mij bij Conrad niet geplaatst. Ik koop daar nu ook niets meer. De achteloosheid waarmee zo'n winkel de waardevolle informatie die je gratis aanbiedt negeert, geeft ook wel een beetje aan hoe zo'n winkel tegen consumenten aankijkt.

Reageer