Consumentenbond.nl

Gelooft u dat we er nog op vooruit gaan?

• 25 juli 2020
  • 46 reacties
  • 824 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

In de vorige troonrede en al die daarvoor, is ons beloofd dat we erop ‘vooruit’ zouden gaan. En de laatste keer werd stellig beweerd dat we er nu allemaal op vooruit zouden gaan. Helaas is de coronacrisis er tussen gekomen en daarmee waarschijnlijk een economische crisis van ongekende omvang. Straks over ruim een maand krijgen we weer te horen hoe we er voor staan . De ceremonie is van bescheiden omvang dit keer, beschouw dat ook maar als een teken voor onszelf. Natuurlijk moet al dat geld wat de coronacrisis gekost heeft ergens vandaan komen. Maar dat is niet alles. Grote problemen die er ook zijn betreffende klimaat, milieu, duurzaamheid enz.  zullen ook op ons bordje terecht komen.  Maar andere prijsverhogingen, die wij uiteraard ook moeten opbrengen, worden zowat dagelijks aangekondigd.  Actueel deze dagen zijn de energiekosten, dus de kosten ansicht, maar ook de zgn. netwerkkosten, het elektriciteitsnetwerk, de waterleiding en het gas, dat moet immers helemaal veranderen. In elk geval moeten de gemeenten meer gaan betalen en die halen het weer bij ons, maar gemeenten krijgen ook te maken met meer bijstandskosten, kosten voor handhaving enz. De gemeentelijke belastingen zullen omhoog gaan, de OZB, onderhoudskosten, parkeerkosten enz. En laten we de zorg niet vergeten. Het is de actualiteit, geen doemdenken van mij. Wat denkt u?

46 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Balkenende riep al : Eerst het zuur en dan het zoet . Dat zoet is nooit gekomen . Ook Rutte heeft meermalen beloften gedaan die niet waargemaakt zijn .Telkens waren er weer onverwachte tegenvallers en zoals je zelf al aangeeft zit er nog meer aan te komen waar de gezamenlijke consumenten voor zullen moeten opdraaien. Benieuwd of en wanneer we weer normalere tijden krijgen . Al die onzekerheden maken het leven er niet leuker op . Mijn antwoord is dus : Nee , voorlopig zeker niet . Kan nog jaren duren en dan moet er niet opnieuw wat gebeuren waardoor het wederom misgaat .

Reputatie 7
Badge +4

we hebben het toch hartstikke goed in nederland?! wel eens verdiept in de economie van de rest van europa?

Reputatie 7
Badge +6

Zeker , @E.B.F. Stroeve . Al geldt dat zeer zeker niet voor iedereen . De verschillen tussen arm en rijk zijn ook in ons land groot en er zijn signalen dat die verschillen steeds groter worden . Het aantal gezinnen dat  het eigenlijk niet redt neemt snel toe .Gemiddeld genomen staan we er nog goed voor vergeleken met de meeste andere landen. 

Reputatie 5
Badge +4

we hebben het toch hartstikke goed in nederland?! wel eens verdiept in de economie van de rest van europa?

Natuurlijk hebben we het hartstikke goed in Nederland. Maar Nederlanders staan helaas bekend om hun klaagcultuur. Overigens zag ik voorbij komen dat de AOW per 1-7 weer verhoogd is. Dat ik al heel wat meer dan veel werknemers krijgen. Die mogen überhaupt in hun handen knijpen als ze hun baan nog hebben of behouden.

Reputatie 6
Badge +5

Ik denk dat tot eind maart alles geweldig zal gaan.
En de kosten voor corona, blijven tot die tijd onder het tapijt liggen.

Wat de energiekosten betreft. De hoeveelheid energie die minder door de gasbuis gaat moet steeds meer op andere manieren getransporteerd worden. Die verandering kost veel geld.
Rijden op stroom is slecht voor de benzine inkomsten van de staat.
En bij iedere verandering worden dingen stiekem een beetje duurder.

Het klimaat probleem word ook misbruikt om meer winst te maken.
En je kunt vaak niet zien of het goed bedoelt is of niet.
Een voorbeeld:
E10 benzine heeft een veel slechter rendement dan E5 benzine.
Het kan ook schadelijk zijn voor je auto, als je weinig rijd.
In Duitsland is daarom E10 veel goedkoper dan E5 en beide zijn volop te koop.
In Nederland heb je nog maar een paar pompen die E5 verkopen.
En voor E10 betaal je het volle pond.
Per kilometer betaal je dus veel meer belasting en het klimaat word er niet beter van.

Reputatie 7
Badge +7

Het komt bij me op uit de actualiteit. En al meedelend op het forum dacht ik, de meeste mensen zullen wel niet erg enthousiast naar de toekomst kijken. Dat er een virus crisis was en nog is dat hebben we allen wel gemerkt en dat er een economische crisis komt is voor ieder ook wel duidelijk, al zal men daar nu nog niet direct aan denken.

Maar vandaag staan de kranten vol over een denkbare energiecrisis voor zowel de grondstofprijzen als het netwerk. Maar iedere dag is het wel raak als het om prijsstijgingen gaat. En een paar dagen terug stonden er weer onheilspellende berichten over de pensioenen…. wat ook allemaal geregeld was.

Ongetwijfeld zal er nog meer zijn, voor ieder wellicht iets anders, maar ik verwacht nog wel wat benoemde tegenvallers. Maar geachte @E.B.F. Stroeve, natuurlijk heeft u verder volkomen gelijk, zo erg slecht hebben wij het in Nederland nog niet. Terwijl ik dit typ, denk ik meteen aan spreek voor je zelf, want ook hier in Nederland is nog veel armoede. Wie dit ziet en erover ‘klaagt', is de pessimist. Maar dat zij dan maar zo. De cijfers (CBS) wijzen uit dat er ruim een half miljoen in armoede leven (2019), in 2017 waren dat er nog 900.000 (SCP cijfers). Positief is dus dat de armoede afnam, maar het waren ook goede jaren en voor 2020 zal dat waarschijnlijk anders zijn. Het aantal werklozen was in juni 2020 volgens het CBS 404.000. Dat zijn er door Corona 131.000 meer dan daarvoor. Voor exacte cijfers over 2020 is het uiteraard nog te vroeg, maar ik kan me daardoor meer vinden in de reactie van @E.T. Wiersum , we zullen hier achteruitgang toch ook wel merken. En zeker zijn er landen waar het veel slechter gaat. Er zijn meer reacties gekomen, en ga die weer bekijken. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Dank ook andere Forumleden voor hun reactie. We hebben het goed in NL t.o.v. andere economieën in Europa. We weten hoe die andere landen het doen, in elk geval klagen ze beter dan wij, want er gaan miljarden heen. Ik ben in elk geval niet tegen AOW en ook niet tegen klagen.

En uiteraard denk ik ook dat na maart dit jaar ‘overal’ de ommekeer is ingezet. En evenzo dat van bepaalde begrippen misbruik wordt gemaakt en dat dus duidelijk te zien is in stijgende prijzen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

@Mazzel . Verhoging van de AOW betekent nog geen verhoging van de koopkracht . We mogen als AOW-ers al blij zijn als dat behouden blijft. Om maar te zwijgen over onze bedrijfspensioenen . Die hollen bij de meesten al meer dan tien jaar achteruit.

Reputatie 5
Badge +4

Verhoging van de AOW betekent nog geen verhoging van de koopkracht 

Schrijf ik dat dan?

Om maar te zwijgen over onze bedrijfspensioenen . Die hollen bij de meesten al meer dan tien jaar achteruit.

Gut, die heb ik ook nog nooit voorbij zien komen…

Klagers hebben geen nood, heb ik geleerd. 

Note: ik heb nog nooit zoveel klagers voorbij zien komen als op dit forum. En het blijft helaas niet bij 1x, maar ieder topic wat zich daar ook maar een beetje voor leent, volgt weer een herhaling van dezelfde klachten. 

Als CB ook wat jongeren actief op dit forum wil hebben, zou de moderatie er goed aan doen het voortdurende ach en wee een beetje in te dammen.

Ik probeer het hier nog even vol te houden.

Reputatie 7
Badge +7

Fijn dat je het nog volhoudt. Op dit forum heb je in feite allerhande reacties nodig. Allemaal dezelfde als van die oudjes, dat is niks, Maar dat eeuwige herhaal van u, geachte @Mazzel  over de AOW is me nu duidelijk. Dat u nog maar net zo lang als ik, van 20 tot 65 aan AOW mag betalen, want ik  gun u een goede oude dag met een goede AOW. In feite alles wat  u mij, de grote klager, niet gunt.  Maar wat u zegt, klagers hebben geen note, vandaar uw note. U zou wat minder op ‘de man’ moeten spelen, dan hoeft u ook niet bij de CB te  “klagen". Out of topic, alles mag eraf.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat zodra de corona is verdwenen de economie weer pijlsnel aantrekt. Ik hooorde Rutte op tv zeggen dat een groei van 6 miljard was verwacht en het nu een krimp van 67-71 miljard is geworden. Dat moeten we dan weer inhalen. In plaats van naar Spanje gaan meer mensen nu op vakantie in eigen land, dat geeft ook extra inkomsten voor het toerisme.

En waar het goed gaat is Suriname. De wonderboy die zich van onder af aan van politieagent naar politiecommissaris naar minister naar partijleider van de tegenpartij heeft opgewerkt naar de nieuwe president is een ommekeer in de geschiedenis van het land. Deuren die niet open gingen gaan nu wel open. De staatskas is leeg, alle overheidscomputers zijn mee naar huis genomen, ook die van de president, de staatsschuld is een paar keer hoger dan het IMF als maximum zou toelaten. Dus slechter kan het niet gaan, dus gaat het  vanaf nu goed. Ga eens lekker op vakantie daar en beleef het moment van je leven en lekker eten! En het bier heet daar Parbo bier in een literfles die djogo heet. Omoe snesie gi mi wan djogo met een glas = oom Chinees geef me een literfles ijskoude Parbo. Koelkast heet daar ijskast. Iedereen praat daar Nederlands maar ook nog twee of drie andere talen. Hollanders worden knalrood in de zon daar. Dan ben je gebakken, dus heet je daar Bakra. Op de markt in Nederland heb je keus uit circa 30 groentesoorten, daar heb je wel 300 soorten. Bita wiri, kangkong, sopropo, knippa, mopé, pomme citère, swietie bonti, pom tajer, zuurzak, gujave, sapotille, djamoen, mokko mokko, klaroen, birambie, pomerak, zure oranje, trassie, pitjil, teloh, cassave, amandel, manja, pompelmoes, tamarinde, awara enz. enz.

De AOW ging in twee delen omhoog. In januari €25, in juli €10 (circa), bij elkaar 3,1%, gelijk met bijstand. Is wel lager dan de loonstijging. Daar loopt de AOW al meer dan 30% op achter. Elk jaar gaat de koopkracht dus een stukje achteruit. 

Reputatie 7
Badge +6

Gelukkig mag iedereen zijn /haar mening verkondigen mits het fatsoenlijk blijft en ik laat me de mond niet snoeren . Onmogelijk om het altijd met elkaar eens te zijn . Sommigen denken dan sarcastisch te moeten worden . Wie zich niet prettig voelt tussen ouderen en hun mening ? Bedenk dat wij ook jong geweest zijn en toen ongetwijfeld anders dachten . Als jullie oud zijn , konden jullie het wel eens roerend eens zijn met wat wij nu schrijven . Wat meer begrip zou wel prettig zijn. En verhuis anders lekker naar elders .

Reputatie 7
Badge +4

Wat meer begrip zou wel prettig zijn. 

geldt dat niet wederzijds?!

Reputatie 7
Badge +7

Het lijkt mij beter gewoon te discussiëren over het onderwerp, over de topic met de simpele vraag: gelooft u nog dat we erop vooruit gaan. Wat is er zo vreemd  met die vraag in deze tijd van crisis, waarbij, het meest erge vele mensen ziek zijn geworden en zelfs een aantal zijn overleden, maar er ook een economische crisis ontstaat door alle gebeurtenissen die zich hebben opgevolgd. Verwachten ‘we’ dan nog vooruitgang.

Ik verwacht in elk geval voor en tegen, ik verwacht zelfs oplossingen, maar waarom zijn degradaties (12 definities) daarvoor nodig, opzetten van generaties tegen elkaar ?? Waarom??

Gelukkig dat @Jan  de  vraag van de topic weer opvat en @E.T. Wiersum , ik begrijp uw gevoelens, maar verlaag u niet tot dezelfde acties, iedereen is toch welkom, elke generatie en @E.B.F. Stroeve begrip hoort wederzijds te zijn, en van de meeste leden die al lange tijd op het forum zijn is er toch zelden onbegrip. Echter actie geeft reactie, vindt dus het begin.

En graag maar weer overgaan tot de orde van de dag, hopelijk is een ieder nu wel begrepen. Groet Leo.

Koelkast heet daar ijskast.

Bij ons in Limburg ook.

Wat denkt u?

Gewoon afwachten: je doet er toch niets aan.

Reputatie 7
Badge +4

En graag maar weer overgaan tot de orde van de dag

mijn lasagna is klaar over 19min. het leven wordt echt wel beter 😂

Reputatie 5
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter Het is mij een groot raadsel hoe je uit mijn woorden de conclusie kan trekken dat ik ouderen hun AOW en pensioen misgun. Het is jullie van harte gegund, maar het zou fijn zijn als mensen (telt voor jong en oud) gewoon eens tevreden kunnen zijn met wat ze hebben.

Geen idee hoe oud ik word, maar als ik een ouwe mopperkont zou worden, hoop ik dat mijn kinderen mij goed wakker schudden door dat recht voor mijn raap te zeggen.

En wat je vraag betreft: je hoeft geen econoom te zijn om te weten dat veel zaken op allerlei terreinen duurder gaan worden. Het is zoals het is.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Mazzel , dank voor je nadere uitleg. Het lijkt mij het beste dat we dit voorval maar als misverstand beschouwen. Deze topic heeft niets aan een ja/nee discussie over AOW, Pensioen, Ouderen, Klagen, Tevreden zijn enz. Dat mag van mij allemaal, maar maak daar dan een andere topic over. Deze topic behelst slechts een vraag over hoe denkt men over de (financiële) toekomst.

Je mening is mij zo zachtjes aan bekend. Althans bezien vanuit de diverse discussies die je gevoerd hebt. Ik heb daar totaal niets op tegen, ik respecteer je meningen, zelfs als je vindt dat er  hier en in NL minder geklaagd moet worden. Ik voel me echter niet aangesproken als klager, en ook je mening over AOW gevolgd door je mening over werknemers enz. is bij mij althans verkeerd over gekomen.  Maar dus niet zo bedoeld, een misverstand dus.

Ik steun je ook van harte in meer ‘jong bloed’ in het forum al zou ik dat anders verwoorden. In elk geval zou ik me jouw voorstel kennend, dus niet uit het forum vertrekken. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Gelukkig dat @Jan  de  vraag van de topic weer opvat .

Ik was nog aan het typen, ik was nog onwetend van het gesprek dat zich achter mijn typebord ontwikkelde . . .

Reputatie 7
Badge +6

Off topic en in het verleden al meermalen aan de orde geweest . Beter om het er maar bij te laten en moderators hun ding te laten doen als dat nodig is .

Reputatie 7
Badge +7

Dank aan allen die mee gediscussieerd hebben met mijn topicvraag. De dag van deze vraag is zo aanstonds om en persoonlijk zou ik daarmee deze topic willen besluiten. Al is dat natuurlijk niet aan mij. Het was een louter statistische vraag, zonder enige bijbedoeling, noch sturend naar een richting, slechts bekijken of de voorspellingen van de deskundigen in de actualiteit ook onder het forum leven. Die antwoorden zijn gekomen. Dank daarvoor. Misverstanden zijn opgelost niettemin ga ik mee met forumlid @E.T. Wiersum  , of topic items moeten niet de overhand gaan krijgen. Groet Leo.

De topicvraag is mijns inziens dubieus:

Wat rijkdom betreft staat Nederland (“we” dus in de vraag) al eeuwen in de hoogste regionen ter wereld. “We” hoeven er dus helemaal niet op vooruit te gaan.

Wat wel zou moeten is: een veel betere verdeling van de welvaart, zowel binnen Nederland alsook in de wereld als geheel. En dan vooral dit laatste.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @Léonz  voor je reactie, zoals van mij bekend antwoord ik altijd op mijn topic. Ik heb niets aan je reactie toe te voegen. Ben het met je conclusie eens.Het item erop vooruitgaan heb ik uit de actualiteit, het woord crisis valt daar herhaaldelijk en we gaan erop vooruit is in gelijke bewoordingen jaarlijks door de minister president geuit. Ik heb dat niet zelf verzonnen. Toch even een vraag, voor een beter begrip. Wat bedoel je met dubieus. Er zijn een aantal synoniemen:  1) Aanvechtbaar 2) Bedenkelijk 3) Bestrijdbaar 4) Betwist 5) Betwistbaar 6) Discutabel 7) Donker 8) Duister 9) Glibberig 10) Kwestieus 11) Met veel twijfels 12) Obscuur 13) Omstreden 14) Onbestendig 15) Ongestadig 16) Onguur 17) Onzeker 18) Onzeker, twijfelachtig 19) Twijfelachtig 20) Vaag 21) Verdacht (uit de encyclopedie). En om een exacte plaatsbepaling van ons, we  dus, te hebben, zie :  https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_bnp   Nederland staat op de 18e plaats, maar vóór Zwitserland 19e.  Groet Leo.

Hallo Leo,

Als het mag, kies ik voor optie 9) Glibberig. :relaxed:

Reageer