Gelooft u dat we er nog op vooruit gaan?

Reputatie 7
Badge +8

In de vorige troonrede en al die daarvoor, is ons beloofd dat we erop ‘vooruit’ zouden gaan. En de laatste keer werd stellig beweerd dat we er nu allemaal op vooruit zouden gaan. Helaas is de coronacrisis er tussen gekomen en daarmee waarschijnlijk een economische crisis van ongekende omvang. Straks over ruim een maand krijgen we weer te horen hoe we er voor staan . De ceremonie is van bescheiden omvang dit keer, beschouw dat ook maar als een teken voor onszelf. Natuurlijk moet al dat geld wat de coronacrisis gekost heeft ergens vandaan komen. Maar dat is niet alles. Grote problemen die er ook zijn betreffende klimaat, milieu, duurzaamheid enz.  zullen ook op ons bordje terecht komen.  Maar andere prijsverhogingen, die wij uiteraard ook moeten opbrengen, worden zowat dagelijks aangekondigd.  Actueel deze dagen zijn de energiekosten, dus de kosten ansicht, maar ook de zgn. netwerkkosten, het elektriciteitsnetwerk, de waterleiding en het gas, dat moet immers helemaal veranderen. In elk geval moeten de gemeenten meer gaan betalen en die halen het weer bij ons, maar gemeenten krijgen ook te maken met meer bijstandskosten, kosten voor handhaving enz. De gemeentelijke belastingen zullen omhoog gaan, de OZB, onderhoudskosten, parkeerkosten enz. En laten we de zorg niet vergeten. Het is de actualiteit, geen doemdenken van mij. Wat denkt u?

46 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Dat mag uiteraard en dat is het ook zeker geworden.:mask: .

Reputatie 7
Badge +7

Als het klimaat verandert dan gebeurt dat niet plotseling maar geleidelijk. Het gaat niet overal tegelijk maar langzaam van zuid naar noord. Het gras in Nederland kan dan nog mooi groen zijn, maar in Frankrijk zie je vanuit het zuiden opkomen dat het gras overal bruin wordt in de zomer.

De afgelopen 10 jaar zag ik deze veranderingen in Midden-Frankrijk.

Als in juni het lentegras op rollen is gemaaid werden de weilanden weer mooi groen van het nieuwe gras waar de koeien dan tot de winter op graasden. Dat is al vijf jaar niet meer zo vanwege de droogte. Tot zo ver je kijken kunt is vanaf augustus alle gras bruin en groeit het niet meer. De koeien moeten dan al bijgevoederd worden en is er een tekort aan hooi in de winter. (Hooi = gemaaid gras, stro = gedorste graanstengels. Sinds het begin leeft de mens het meest van drie grassoorten: graan, maïs en suikerriet).

In de weilanden zijn veel meertjes met water. De laatste vijf jaar zag je daar het water steeds verminderen. Sommige boeren legden een dreinagesysteem in hun weiland om de grond te bevloeien met water dat ze uit een bron oppompten. Vorig jaar riep men al ach en o dat het water nog maar half zo hoog stond in de meren. Dit jaar staan de meren al helemaal droog en groeit er gras op de bodem. Niet eerder gezien.

De koeien grazen in een glooiend landschap. Overal is er wel een laag punt waar een waterbron is. Daaruit krijgen de koeien hun drinkwater. Ze lopen er uit zichzelf naar toe. Vorig jaar moesten de boeren nog pompen, diep in de grond zat nog water. Dit jaar rijden de boeren met 1500 liter tanks met water op hun asnhangwagen naar de koeien. Niet eerder gezien dat ze water moesten brengen naar de koeien.

Elk jaar na de winter stikte het van de molshopen. Telkens weer vloeken als je met je maaimachine je messen botsloeg in die hopen. Dit jaar is het schrikken, er zijn helemaal geen molshopen meer. De mollen zijn weg. En het stikte normaal van holen in de grond van de veldmuizen. Die beestjes moeten ook leven in de winter en graven dan diepe holen in de grond en leven wellicht van de sappige wortels van het gras. Dit jaar waren er ook geen holen meer van de veldmuizen.

Normaal in de zomer stikt het van de wolken in de lucht. Dan is er veel vocht in de lucht en heb je elke ochtend dauw op het gras. Het regent dan ook minstens om de paar weken. De laatste paar jaar heb je in de zomer in Frankrijk een wolkenloze blauwe lucht en regent het amper een keer en is er geen ochtenddauw meer. De lucht is heel droog geworden. Daarom verdroogt het gras en wordt het overal bruin.

Dus op de vraag of we er nog op vooruit gaan denk ik van niet. Er is een verandering op komst van het klimaat van droger worden van zuid naar noord wat in Nederland nog niet te zien is maar in Frankrijk al wel en het is erg. Het komt binnenkort naar ons toe. Na de corona gaat het niet meer worden zoals het was. Het begint met bruin worden van je gras in je tuin in augustus.

Reputatie 7
Badge +8

Dank @Jan  voor je fraaie betoog. Je hebt hoe het er in de wereld voorstaat weer van een heel andere kant laten zien, Maar toch fraai to the pointe gekomen, á la pointe moet ik in stijl zeggen.  Je hebt ook de lucht beschreven, ik miste in het verhaal wat je al eens eerder vertelde dat de strak blauwe lucht ook nauwelijks strepen kende. Maar onder de foto stond toch je opmerking. Je ziet het kan verkeren. Al ben ik met anderen ervan overtuigd dat het wel weer zal veranderen, maar hetzelfde verwacht ik niet. Als we dan maar iets geleerd hebben. Er zal toch iets gedaan moeten worden aan de ‘grote’ vraagstukken, het klimaat, milieu enz. En dat lijkt me, zonder pessimistisch te zijn, een enorme uitdaging. Maar de techniek kan hopelijk nog veel verbeteren wat uitstoot van schadelijke stoffen te neer doet en het klimaat verbeterd. Helaas de viruscrisis is nog lang niet om, die cijfers krijgen we dagelijks door, helaas ook van bosfeesten en minder serieus nemen van de regels. Laten we hopen ervan te leren  en dat de wijsheid mag overwinnen. Samen is het item. Groet Leo.

Juist de eeuwige vraag “Gaan we er nog op vooruit?” is de oorzaak van al deze klimaat-ellende.

Alles was er altijd al, maar men wil meer.

Er s genoeg voor iedereen, maar niet voor ieders hebzucht.

Reputatie 7
Badge +8

Dank je Léon voor ook deze reactie. Ik weet dat deze eerlijk gemeend en bedoeld is, ik heb er niets aan toe te voegen. Groet Leo.

We blijven natuurlijk vooruitgaan want op achteruitlopen is de mens niet gebouwd maar “er” (hier) "op” (economisch gebied) is een ouderwetse idee die dringend vervangen moet worden. Enkele jaren geleden beklaagden studenten economie zich al over het geringe aantal economische modellen dat hen in de studie werd voorgeschoteld. Ik mag hopen, dat daar inmiddels verandering in is gekomen, maar wetenschap werkt traag en er zijn reputaties mee gemoeid die men zo lang mogelijk in stand wil houden.

Intussen zal de vooruitgangsidee en vooral de illusie, dat technologie alle problemen gaat oplossen nog met veel kunst- en vliegwerk in stand worden gehouden. De toekomstvisie van enkele decennia geleden met roestvrijstalen steden, zes verkeerslagen met zelfrijdende voertuigen, individuele verplaatsing door de lucht,  bezorging van je boodschappen per drone en inpandige kweek van genetisch gemodificeerde voedselgewassen is nog niet uitgewoekerd. Met voorlopig resultaat verpesting van het landschap en de horizon door zendmasten, verdozing door distributiecentra en de bouw van datacentra met bijbehorende windmolenparken omdat die centra zo ontzettend veel energie slurpen.

Het echte economische probleem is m.i. (en ik hoor dat bevestigd door werkers “in het veld"”) dat toekomstige generaties zich niet volledig willen of kunnen voegen in een "gedigitaliseerde” samenleving die hun unieke menselijke eigenschappen al bij voorbaat als waardeloos beschouwt omdat zij niet meekomen met de z.g. “efficiëntere” technologische ontwikkeling. Het lijkt mij de hoogste tijd om te streven naar een economie die niet arbeidsextensief  maar arbeidsintensief is en iedereen in staat stelt zich een plaatsje in de samenleving te veroveren van waaruit een verdere ontwikkeling mogelijk is.

Consumenten kunnen daaraan bijdragen door  belang te hechten aan hun eigen leefomgeving, de plaatselijke middenstand een goede boterham te gunnen en zich niet te laten verleiden door elk nieuw technologisch snufje. dat veel meer energie vreet dan de gloeilampen die zij ooit door ledverlichting moesten vervangen.. . 

Reputatie 7
Badge +8

Dit is weer een schitterend betoog Lisa, en vroeg gemaakt dus helemaal met een klaar wakker en leeg, stressloos hoofd.. Dan komen de mooiste gedachten bij je op. Weg met die wegwerp maatschappij die alles vervangt.

Het gaat mij er  niet om op ieder onderwerp commentaar te leven, maar wel telkens en overal de realiteit onder ogen te zien. Helaas lopen er vele mensen rond met totaal andere gedachten en zie iedereen maar eens op één  lijn te krijgen.

Reputatie 7
Badge +5

leo, waarom moet iedereen op 1 lijn? diversiteit is toch juist wat onze samenleving levendig maakt?! juist omdat we samen leven en door elkaars inzichten vooruit gaan. En dat hoeft niet per se economisch te zijn. 

Eén lijn is consensus, niet gelijkschakeling.

Reputatie 7
Badge +8

Het is helemaal waas wat jij @E.B.F. Stroeve  en @Léonz  zeggen. Ik vrees slechtst, ga niet zeggen dat het zo is, maar de onderwerpen die aangesneden worden min of meer voor iedereen (zouden moeten) gelden. Ik help je hopen dat diversiteit mag blijven.

Reputatie 7
Badge +5

leo, je doet alsof diversiteit aan het verdwijnen is of platgeslagen wordt. Dat is natuurlijk onzin, diversiteit is er gelukkig en blijft zeker. Wij als samenleving laten ons niet in een keurslijf stoppen. 

Je angst voor het verdwijnen van diversiteit is volledig onterecht, of snap ik je verkeerd?

Reputatie 7
Badge +7

Elke avond bij De Slimste Mens op tv zit die oude man men een bromstem als influencer om de maatschappij te beïnvloeden. Iedereen moet van hem op zijn lijn zijn anders lig je eruit en demoniseert hij je. Diversiteit is daar ver te zoeken.

Reputatie 7
Badge +5

je weet dat ie een rol speelt!? en dat het een amusement programma is!?

Diversiteit is overal en zal ook niet verdwijnen.

Het gaat om de weg die wij gezamenlijk zouden moeten inslaan.

We hebben nu diversiteit binnen het roofkapitalisme, maar voor diversiteit heb je geen roofkapitalisme nodig.

Het kan ook floreren binnen andere kaders.

Dit zeg ik als slimste mens. :relaxed:

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk dat die oude man dat zelf niet weet want hij heeft het steeds over wereldpolitieke dingen en demoniseert sommige mensen die zijn gedachtengoed niet volgen de hemel uit. Daar is geen diversiteit.

Reputatie 2
Badge +3

Ja zeker gaan we er op vooruit !
Sinds december ‘ 19  is de aow pp  27 Euro netto gestegen !
:grin:

Reputatie 7
Badge +8

Even terug naar diversiteit. Uiteraard ben ik daarvoor, maar in de reactie van @Lisa Boele  staan onderwerpen die mensen zich eigen maken die het niet zo nauw nemen met diversiteit, een andere mening wordt daar niet getolereerd.En je vindt ze links en rechts.. Het is wellicht een prima voorbeeld van diversiteit, maar deze diverse mening wordt desnoods met geweld opgelegd. We moeten daarvoor waken, dat is alles wat ik bedoelde.

Reputatie 7
Badge +5

Ik denk dat die oude man dat zelf niet weet want hij heeft het steeds over wereldpolitieke dingen en demoniseert sommige mensen die zijn gedachtengoed niet volgen de hemel uit. Daar is geen diversiteit.

en het mooie is dat we die discussie voeren over zijn (echt wel bewust gespeelde) mening en daar niet in meegaan. dat is het mooie van diversiteit. 

Reputatie 7
Badge +5

Even terug naar diversiteit. Uiteraard ben ik daarvoor, maar in de reactie van @Lisa Boele  staan onderwerpen die mensen zich eigen maken die het niet zo nauw nemen met diversiteit, een andere mening wordt daar niet getolereerd.En je vindt ze links en rechts.. Het is wellicht een prima voorbeeld van diversiteit, maar deze diverse mening wordt desnoods met geweld opgelegd. We moeten daarvoor waken, dat is alles wat ik bedoelde.

leo, het hebben en verkondigen van een mening en het daar wel of niet mee eens zijn danwel erover discussieren is juist divers(iteit). 

en meningen met geweld opleggen is een uitzondering en bij wet verboden, daar moet je niet op focussen

Reputatie 7
Badge +7

en het mooie is dat we die discussie voeren over zijn (echt wel bewust gespeelde) mening en daar niet in meegaan. dat is het mooie van diversiteit. 

Nou, hij zei nog dat er iets niet goed was aan het provinciebestuur van Noord-Brabant. En hij was bloedserieus want hij is professor. Ik ben van schrik gaan kijken of ik nog van die rieken en vorken van m'n ouwe pa had liggen in de schuur!😄

Reputatie 7
Badge +8

Helemaal eens met diversiteit en zeker hier in de discussie geachte @E.B.F. Stroeve . Maar ik bedoelde inderdaad de uitwassen. Bepaalde zaken maken wat jezelf noemde ‘de populisten’, zich eigen. En er zitten er zelf zoals je weet in de politiek. En al is het dan onwettig, je weet in die kringen wordt het niet zo nauw met de wet genomen. Ik wilde daarvoor waarschuwen, hou rekening dat niet ieder het altijd ‘goed’ bedoeld.

Reageer