Consumentenbond.nl

Goede doelen

• 20 juni 2019
  • 13 reacties
  • 476 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Tot voor kort werk ik voornamelijk op straat aangesproken door studenten die donateurs werven voor goede doelen. De afgelopen 2 weken heb ik echter al 3 keer zo'n student aan de deur gehad met een aanpak die veel lijkt op colporteurs van commerciële bedrijven.

Ik wil graag zelf bepalen wie of wat ik steun en vind het irritant dat iemand mij in een positie probeert te manoeuvreren dat ik verantwoording af moet leggen omdat ik iets niet wil.

Ben ik de enige of hebben andere soortgelijke ervaringen.

13 reacties

U kunt niemand verbieden bij u aan te bellen.

Maar u beslist wel zelf hoe u er op reageert.

Bij mij heeft nog nooit een dergelijke student aangebeld. Of het moet gebeurd zijn terwijl ik niet thuis was.
Reputatie 4
Badge +5
Hi @Jan H.,

Even een berichtje van persoonlijke aard.
Je ziet wel eens dat mensen een sticker onder de bel hangen met "Nee: geen Colportage, Verkopers of Geloofsovertuigers. Ja: Collecteren geen bezwaar".
Zou je ook kunnen overwegen (of een variant hier op). Wellicht dat het helpt?
Heb ook het idee dat het erg seizoensgebonden is 😉

Groet,
Celine
Reputatie 7
Badge +6
We hebben hier een schoenmaker in het wijkwinkelcentrum. Hij maakt ook naamplaatjes en zo. Toen heeft hij dit voor ons gemaakt voor onder de deurbel. Het werkt heel goed bij ons, meer dan 90% van die deurbellers waar we anders toch nee tegen zouden zeggen bellen niet meer. Ik zag laatst bij iemand anders, die had een heel gedicht boven de deurbel. Als ik er aan denk zal ik een foto hier plaatsen. Die was echt leuk.

Reputatie 6
Badge +2
Labels en plaatjes bij de voordeur vind ik ook onsympathiek. Het zou al helpen als een nee van mijn kant zonder meer geaccepteerd zou worden maar dat gebeurt meestal niet. Ik heb op straat wel eens meegemaakt dat iemand van KIKA op een nee van mij begon met "vind je het dan niet erg als kinderen kanker hebben". Dan haak ik af.
Ik haak sowieso af bij opdringerige goede doelen. Als ik wil geven aan het goed doel bepaal ik dat zelf en dat voortdurende gebedel in de stad of aan de deur ben ik al vele jaren meer dan zat. Je kunt niet in de stad lopen of er wordt op een aantal vaste plekken een team op je afgestuurd. Marketing technieken, betaalde krachten voor fondsenwerving, een flinke overhead, allemaal zaken die het voor mij lastig maken om een dergelijke club te ondersteunen. Ik kies mijn eigen doelen en die krijgen dan een donatie. Maar als ik dan vervolgens elke paar maanden weer een acceptgiro krijg met de vraag voor meer houdt het een keer op. En er zijn weinig goede doelen die dat gedrag nalaten.
Reputatie 7
Badge +6
Als we een keer wat hebben gegeven en ze hebben ons adres , dan kunnen we een lawine bedelbrieven verwachten met zielige verhalen met de bedoeling dat we onszelf bijna misdadiger voelen als we niet opnieuw geven. Die brieven zijn gestopt nadat ik nadrukkelijk had aangegeven , daar niet van gediend te zijn. Voortaan gooi ik alleen wat in een collectebus als ze aan de deur komen en ik er geld voor over heb . Gezeur aan de deur waar ik geen behoefte aan heb ben ik heel snel klaar mee . Ik zeg op een beleefde manier geen interesse te hebben zodra ik door heb waar het over gaat en wens ze een fijne dag en doe meteen de deur dicht. Ik geef ze de kans niet hele verhalen af te steken . Ik vind het ( tussen haakjes ) ook te gek voor woorden dat kankeronderzoek grotendeels afhankelijk is van giften , wetende dat ongeveer een op de drie wereldbewoners er vroeg of laat aan sterft , vaak na een zeer nare ziekteperiode. . Dat moet internationaal toch anders kunnen ? Wat een wereldwijd leed kan er voorkomen worden als voor deze en andere vreselijke ziekten een remedie komt.
Ik vind het ( tussen haakjes ) ook te gek voor woorden dat kankeronderzoek grotendeels afhankelijk is van giften.

Dat komt mij als vreemd voor maar wellicht heeft u een bron?
Reputatie 7
Badge +6
Geen zin in om dat op te moeten zoeken , Deen . Dit is meermalen in het nieuws geweest , dus als je de bron of bronnen wil hebben , ga je gang.
Het is niet mijn stelling, ik verbaas me erover en ik kan me zo voorstellen dat dit typisch de tekst is van de colporteur maar als het "meermalen in het nieuws geweest is" wie ben ik dan om mij te verbazen.
Reputatie 6
Badge +2
.Marketing technieken, betaalde krachten voor fondsenwerving, een flinke overhead, allemaal zaken die het voor mij lastig maken om een dergelijke club te ondersteunen.

Dat is het punt, als dat gebeurt blijft er voor mij niet veel anders over dan op een vrij botte manier de zaak af te kappen. Bij bedrijven heb ik daar geen moeite mee maar voor organisaties waar ik in principe positief tegenover sta heb ik daar meer moeite mee.
Reputatie 7
Nee zeggen kun je leren, ook tegen drammers, of het nou aan de deur is, op straat, aan de telefoon of via mail. Als je alles moet steunen wat je voorbij ziet komen in de media ben je per maand een fortuin kwijt.
Reputatie 6
Badge +2
Alleen nee zeggen werkt vaak niet bij gladde verkopers.
Meestal probeer ik dan het initiatief van het gesprek over te nemen of minstens de verkoper uit zijn rol te krijgen door een ontregelende opmerking te maken. Dat lukt meestal wel.
Reputatie 7
Dat is zoiets als het zgn. tegenscript, domme tegenvragen stellen is ook leuk.

Reageer