Consumentenbond.nl

Hoe arrogant is Accor Hotels?

• 7 november 2019
  • 10 reacties
  • 364 Bekeken

Badge

Een maand geleden heb ik een boeking gedaan voor twee nachten in het Ibis Budget Hotel van Accor in Chartres, Frankrijk. Ik had bewust gekozen voor een iets hogere prijs van een kamer, omdat ik die zou kunnen annuleren. Dit omdat mijn reisgenoot chronisch ziek is.

Ik zie nu dat de betaling al van mijn credit card is afgeschreven, wat op zich nog niet zo alarmerend is, omdat sommige hotels dat doen om de credit card gegevens te controleren. Bij annulering wordt dat dan teruggeboekt. Maar ik zag nu dat Accor Hotels gedane betalingen niet terugboekt. Ook niet bij annuleren.

Vervolgens heb ik de klantenservice gebeld: "Meneer, u hebt drie keer aangegeven dat u een niet annuleerbare boeking deed." Dat klopt dus niet. Ik heb dat nooit aangegeven. Ik koos juist voor annuleerbaar omdat ik regelmatig met een zieke vriend op stap ga. Accor heeft duidelijk een fout gemaakt.

Maar het ergste komt nu: "Meneer, Accor maakt geen fouten. En wat maakt u zich nou druk om een paar luttige euro's?" (ruim 100 euro). "Heb u verder nog iets te vragen?"
"Luttige", ik verstond het eerst verkeerd. De man van de ‘klantenservice’ weigerde verder op de zaak in te gaan. Accor maakt geen fouten.

Wanneer je op de internetsite van het hotel kijkt, is te zien dat het door mij een maand geleden gekozen tarief ongeveer overeenkomt met het huidige voor dezelfde kamer, met mogelijkheid tot een dag voor aankomst te annuleren.
Maar nee, de tarieven variëren per dag, dus daar wordt niet naar gekeken. Het verschil is inderdaad enkele dubbeltjes.

Hoe schandalig arrogant kun je zijn? Helaas, ik heb vaker bij Accor Hotels gelogeerd, dat ging altijd goed, maar nu is er duidelijk iets misgegaan, en dat willen ze botweg niet toegeven. Ik vind dit gewoon misleiding en oplichting. Dit was de laatste keer. Mijn klantenpas van Accor verscheur ik.

Ik raad iedereen aan zeer voorzichtig te zijn met boeken bij Accor Hotels, maak als het even kan een screendump van het scherm met de prijsaanbiedingen. Ik heb nu geen bewijs om mijn gelijk aan te tonen, en daar maakt Accor gewoon misbruik van.

10 reacties

Een beetje een long shot, maar kan de creditcard maatschappij niets betekenen?

Reputatie 7
Badge +5

Heb je een bevestiging van die reservering waar op staat dat deze te annuleren is?

Badge

Helaas niet. Op de bevestiging staan alleen de betaling enz. Waarschijnlijk is het toen al misgegaan bij Accor. Het enige dat zou aangeven dat het om een annuleerbare reservering zou gaan, is het betaalde bedrag. Reserveringen die niet konden worden geannuleerd, waren goedkoper. Maar daar wil Accor dus niet aan.

Helaas geen zwart op wit bewijs, en dat geldt ook voor de creditcard maatschappij.

Dat ziet er dan somber uit maar ik zou het niet zo snel opgeven. Je hebt te maken met één medewerker die een klant wegjaagt zodat ze een boeking vast kunnen houden. Commercieel is dat gewoon dom en hoewel er natuurlijk zat bedrijven zijn die domme commerciële beslissen nemen zou ik het echt nog een keer proberen met een andere medewerker als je die kunt vinden.

Badge

Ik probeer het intussen ook via andere kanalen, waaronder een klachtenkanaal dat kennelijk Accor rechtstreeks kan benaderen. Mijn enige manier om aan te tonen dat ik toch een annuleerbare boeking heb gedaan, is het bedrag dat ik heb betaald. Het verschil in prijs tussen annuleerbaar en niet annuleerbaar is zo’n 10 procent. Dan moet het toch duidelijk zijn.

Badge

Intussen heb ik een eerste reactie op een van de klachtenkanalen binnen: Accor wil niet reageren en negeert de klacht.

Kortom, de arrogantie van Accor Hotels viert hoogtij.

Reputatie 1
Badge +2

Gebruik je Facebook in je communicatie met Accor ?  
Heb je al gekeken of je via Linkedin een manager kunt bereiken ? 
Kan me voorstellen dat je het mn vanwege die reactie van klantenservice het er niet bij laat zitten.
Er is al eerder  gevraagd naar actie via creditcard uitgever.
Mijn ervaring is dat American Express  in dit soort situaties anders dan ICS  bereid is een bemiddelende rol op zich te nemen

Badge +1

De namen van de directeuren van Accor staan vermeld op de engelstalige versie van Wikipedia als dat helpt.

Badge

Ik heb verder geen rechtstreeks contact met Accor. Ik kan geen e-mail adres vinden waar ik terecht kan. Een verwijzing ernaar loopt vast op hun site.
Ik heb geen facebook contact met Accor.

Ik heb een Visa creditcard. Vroeger waren ze daar veel behulpzamer dan tegenwoordig. En dan moet je met bewijzen komen. Helaas is mijn enig echte bewijs het hogere bedrag dat ik voor de kamer heb betaald.

Denk je echt dat directielid van Accor zich druk zal maken over een mailtje uit Nederland? lk zal er wel verder achteraan gaan.

Een ander klachtenkanaal heeft tot nu toe ook bot gevangen bij Accor. Maar zij laten het er niet bij zitten.

Wordt vervolgd.

Reputatie 1
Badge +2

Denk je echt dat directielid van Accor zich druk zal maken over een mailtje uit Nederland? lk zal er wel verder achteraan gaan.

Wordt vervolgd.

Het gaat ook om management in Nederland .
Mijn ervaring via Linkedin betreft een grote ticketbooker.
De ceo daarvan heb ik s avonds om 20.30 uur laten weten hoe boos ik was op zijn klantenservice.
Om 21.15 uur had ik een uitgebreide reactie van hem waarin actie in de volgende dag werd toegezegd.
en dat is ook zo gebeurd..
Het is de Wet van Sinterklaas. 
Vraag wat je wilt hebben ; anders krijg je nix

Reageer