Hoe bevalt de nieuwe optie “Marktplaats Ervaringen”?

Toon eerste bericht

132 reacties

Reputatie 1
Badge +1
@anoukvv Bedankt voor het delen van je ervaring met het systeem. Kan me gezien jouw verhaal heel goed voorstellen dat je niet te spreken bent over het systeem. Vind dit ook - even los van het handelen van deze Mike - heel vreemd hoe dat werkt!
Delen van marktplaats ervaringen = Veroordelen van kopers en verkopers

Dit beoordeling / waardering / sterren systeem is slecht en zoooo oneerlijk. Het wordt gebruikt om anderen te veroordelen. Mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en als iets niet helemaal bevalt krijg je 1 ster met onjuiste opmerkingen, zonder dat je je kunt verweren.

SCHANDALIG dat Marktplaats dit faciliteert! Als ze hier niet snel iets aan veranderen, dan raken mensen hun vertrouwen in Marktplaats helemaal kwijt. Ik breng nu liever mijn spullen naar de stort dan dat ik ze te koop zet voor een 2e ronde (voor echt heel weinig geld). Liever alles in de kliko dan ook nog narigheid voor 5 Euro

Ik begrijp ook niet dat de Consumentenbond hier geen negatief oordeel over geeft. Kijk eens bij Trustpilot. Honderden klachten over dit (ver) oordelingsysteem

https://www.trustpilot.com/review/www.marktplaats.nl?languages=nl

Marktplaats geeft informatie door aan de belastingdienst

Toets in bij Google search

Marktplaats geeft informatie door aan de belastingdienst

En je krijgt via tientallen sites te zien dat Marktplaats alles van je doorgeeft aan de belastingdienst. Telefoonnummer, e-mail adres, IP adres. Dus mensen denk niet dat de belastingdienst niet meekijkt

Marktplaats is al lang niet meer voor de particulier. Het is een slechte variant van eBay. Je ziet alleen nog maar advertenties van bedrijven. Wij particulieren staan binnen 1 dag op pagina 20 en Bol of Hema staat boven aan. Laten we een nieuwe Site starten

Je verkoop zo goed als niks meer of je moet iets van € 50,- aanbieden voor 5 euro. En dan krijg je nog reacties die vragen wat de bodemprijs is.

1* Beoordeling krijgen terwijl je het product niet aan die beoordelaar hebt verkocht

Wat gaat het verkopers of kopers aan wat ik in de tijd ervoor gekocht of verkocht heb. Ik vind dit een enorme inbreuk op onze privacy.

Marktplaats vindt dat het waarderen van kopers/verkopers zonder dat er een verkoop of aankoop heeft plaatsgevonden een goede zaak.

Ik hoop dat marktplaats zich zelf zo helemaal kapot maakt iedereen loopt weg

Ik ben er helemaal klaar mee
Badge
@anoukvv Bedankt voor het delen van je ervaring met het systeem. Kan me gezien jouw verhaal heel goed voorstellen dat je niet te spreken bent over het systeem. Vind dit ook - even los van het handelen van deze Mike - heel vreemd hoe dat werkt!

Precies.

Waar het bij mij wringt, is dat ik een groot vermoeden heb dat die Mike wél eerst mijn review heeft gezien, en daarna als wraak ook 1 ster aan mij heeft gegeven.

We hebben 5 dagen geen contact gehad (hij had niet gereageerd op de vraag of hij de jurk wilde ophalen of dat ik 'm kon verzenden). Ik geef een review en ''ineens'' hij ook. Binnen een kwartier.

Voelt niet ok dit.

En ik kan me ook helemaal vinden in het bericht van @Linda_71

Ik ben zeer teleurgesteld in dit systeem, de onterechte beoordelingen vliegen me om de oren, begrijp die mensen niet. Mensen die hun afspraken niet nakomen geven me gewoon een ster, terwijl in altijd mijn best doe om de koper tevreden te stellen. Ik hoop dat Marktplaats dit aan gaat passen.

Badge
Na ontvangst van een artikel van een particuliere verkoopster twijfelde ik aan de status "zo goed als nieuw". Eerst kreeg ik netjes antwoord op mijn vragen, en met de info uit haar antwoorden ging ik steeds meer twijfelen aan de werking van het produkt. Toen bleek dat ze het had kunnen testen maar dat niet had gedaan, mocht ik retourneren. Ik wilde teruggaaf van aankoopbedrag én verzendkosten, omdat ik terugzendkosten ook al moest betalen. Toen werd ze kattig, en gaf me een recensie. Ik moest blij zijn met haar aanbod en nu was het klaar. Zelf een tester aangeschaft, en het artikel bleek inderdaad niets meer te doen... Via marktplaats(lastig, je kunt niet met ze bellen en toelichting geven) alle begrip na wat heen en weer mailen, maar ze kunnen die beoordeling niet ongedaan maken. Wel de volgende toezegging: "Ik heb in ieder geval een aantekening gemaakt in het account van de verkoper. Mocht hij/zij dit vaker doen, dan treffen we vervolgmaatregelen. We zullen de verkoper nauwlettend in de gaten houden.

Helaas kunnen we de beoordelingen niet aanpassen. Het verwijderen van beoordelingen is alleen mogelijk als zowel jij als de beoordelaar het erover eens zijn dat de beoordeling verwijderd kan worden. Je kan kijken of je kan overleggen met hem of jullie je beoordelingen bij elkaar verwijderd willen hebben. Als dat lukt, hoor ik het graag.

Het beoordelingssysteem is nog vrij nieuw en er wordt altijd gekeken naar hoe we het kunnen verbeteren. Je feedback is erg welkom, en ik heb het geregistreerd in het systeem."

Verkoopster wilde alleen aankoopbedrag teruggeven, daarvoor moest ik een betaalverzoek met gelijkoversteken doen. Dat kan dus niet als koper van een produkt, kwamen we achter. Gelukkig kwamen we daar wel uit, doordat ze me opdracht gaf het artikel maar weer op marktplaats te zetten en dan zou zij het (terug)kopen. Toen kon ik wel een betaalverzoek doen, en daarop heeft ze gelukkig volgens afspraak gereageerd. (nadat ik haar melding had gemaakt van de aantekening op haar account door Marktplaats.) Maar nog geen reactie van haar om de beoordeling te verwijderen....
Reputatie 7
Badge +5
@A. Deen Betaalde advertenties, advertenties omhoogplaatsen, langer dan een bepaalde periode een advertentie plaatsen, daar moet allemaal voor betaald worden.

Er is niemand die iets helemaal alleen maar gratis kan doen met werknemers in dienst.

Veertien jaar geleden werd het Nederlandse bedrijf voor 225 miljoen euro verkocht aan de Amerikanen en dat moet terugverdient worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Marktplaats.nl

Marktplaats.nl werd pas winstgevend nadat men 6 euro moest gaan betalen voor een advertentie met een productwaarde van 200 euro en hoger of het aanbieden van diensten. Inmiddels dient men in rubrieken als Auto's, Vakantie, Watersport, Woningen, Diensten en Zakelijke goederen (30% van het totaal aantal rubrieken) 9 of 25 euro te betalen om te adverteren; de 200 eurogrens is vervallen. Bovendien is er voor sommige betaalde rubrieken (zoals Auto's) een automatische verlenging van toepassing, die stopt na het verwijderen van de advertentie door de adverteerder. Door deze laatste wijziging kunnen de advertentiekosten -en derhalve inkomsten voor Marktplaats- flink oplopen.

Kosten bij Ebay: https://www.ebay.nl/pages/help/sell/fees.html

Ebay 2018: De winst kwam in de verslagperiode uit op 670 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder nog 618 miljoen dollar. De opbrengsten van eBay dikten met 6 procent aan tot bijna 2,9 miljard dollar. Over heel het jaar bedroeg het resultaat 2,3 miljard dollar en de omzet ruim 10,7 miljard dollar.
@Bert Ik zeg niet dat ze geen service kunnen leveren waar je wel voor moet betalen maar nergens meldt iemand dat hij ervoor betaald heeft. Als je betaalt heb je recht van spreken. Kijken hoeveel mensen in die categorie vallen.
Wat ik zie is dat het vooral semiprofessionele partijen zijn, die gewoon geld verdienen op marktplaats, die zich druk maken over hun reputatie en marktplaats die geen mensen en tijd heeft om in de echte conflicten te duiken. Laat mensen gewoon betalen om hun reputatie te onderzoeken en echt tot de bodem in conflicten te duiken en eerlijke handelaren komen vanzelf bovendrijven naast dat je allerlei gespuis direct kunt verwijderen. Win win.
Het sterren waardering systeem werkt averechts.

Ik plaatste een bod op een aangeboden artikel waar geen vraagprijs bij stond.

Vooraf heb ik op ebay gechecked wat de soortgelijke biedingen zijn.

Mijn bod op MP was dus gegrond.

Verkoper was van mening dat mijn bod ver beneden "naar waarde" was.

Ik mailde een ebay URL naar de verkoper waaruit bleek dat mijn bod markt conform was.

Verkoper reageerde "nou dan doe je dat toch op ebay".

Dat kwam bij mij over als snauwen.

Verkoper gaf mij een sterrenwaardering.

Ik vroeg aan verkoper hoeveel sterren hij mij had gegeven.

Zijn antwoord was "geen".

Dus beantwoordde ik dat met het geven van 1 ster voor zijn beleefdheid en artikel beschrijving.

Toen kreeg ik zijn waardering ook te zien en dat was 1 ster, en wel voor "bieden naar waarde".

Hoe dan ook, toekenning van sterren zonder dat er sprake is van een transactie is in elk geval niet wat de moedermaatschappij ebay hanteert, en met goede reden.

MP heeft hiermee wat te leren.

En zo ben ik niet meer voornemend op MP te gaan biden uit angst weer onterecht door het slijk te worden gehaald door een of andere onbeschofte.

Ik ga voortaan op ebay.

MP houd ik dus voor gezien.
Reputatie 7
Badge +8
Geachte A. Deen, Goede Morgen,

Dat is niet het geval. Ik zal, voor zover ik me niet vergist, nooit iemand andere meningen in de mond leggen. In dit geval bedoelde ik allel bedenkingen tegen het nieuwe systeem, en mogelijk bedenkingen tegen crimineel gedrag op Marktplaats, laatste hoop ik in elk geval. Ook uw advies is natuurlijk juist, maar dat had ik ook van anderen gehad in gesprekken waarin Marktplaats viel. Ik heb diverse familieleden die ook veel op Marktplaats kopen, maar zoals u zegt, altijd gaan ze er na toe om het te bekijken en op te halen en dan ook pas te betalen. Ik zou ook nooit zomaar iets bestellen en vooruit betalen, is ook een zekere angst, want 9 van de 10 keer gaat het wellicht goed. Groeten Leo.

Het is totaal niet goed, ik heb van de week contact gehad met MP en die zegt waar jij als laatste een betaalverzoek heb mee gedaan die krijgt hem.

Niet iedereen kan ik een betaalverzoek geven dus loopt de betaling anders en dan gaat de beoordeling naar een ander. Ook al is de koper de hoogste bieder dan gaat hij naar en een na hoogste bieder. Of naar iemand waar je me gechat heb.

Vandaag weer een nieuwe, advertentie is verkocht staat al meer dan een week gereserveerd. Tijdens deze reservering heb ik 1 keer een berichtje van iemand gehad met is deze nog te koop. Nee want hij staat al gereserveerd. Advertentie is inmiddels verlopen en je raad het al de geen van de chat na reservering krijgt de beoordeling Had weer een getracht contact op te nemen met MP maar als je nog niet gek ben dan wordt je dat zeker van de chat robot met 10 keer de zelfde vragen.

Haal net weer advertenties weg die gereserveerd stonden en weer gaat mijn beoordeling naar iemand die ooit een berichtje heeft gestuurd in plaats van naar bieders.

Dus ja werken doet het niet net als contact met MP zoeken dat werkt ook niet

groetjes Ed

Reputatie 6
Badge +6

Ik heb inmiddels ook zo’n ervaring dat iemand uit wraak één ster geeft.
Marktplaats wil er niks aan doen om de waardering “zuiver” te houden.
Het is maar wat je onder “zuiver“ verstaat, marktplaats slaat hiermee zuiver de plank mis.

Marktplaats was al een goudmijntje voor oplichters en nu ook voor mispunten als ik alle reacties hier zo lees.
Alle regeltjes die Marktplaats stelt staan blijkbaar vooral in het belang van eerder genoemde lieden en is een zuiver El Dorado voor hun geworden.

Kopen doe ik niet meer via marktplaats en bij verkopen blokker ik iedereen die berichten heeft gestuurd voordat ik de advertentie verwijder.
Als dat niet helpt dan is het bij mij einde oefening bij deze club.

Nu nog een lijstje met alternatieven voor marktplaats.

het waarderingssysteem van marktplaats zal dan inderdaad voor u positief zijn om te vinden wat u ervan vind en het ook op die manier kan uitten ook al heeft het niets met het onderwerp te maken

Het systeem hoeft mij niet te helpen om te vinden wat ik ervan vind, dat weet ik zelf wel. Het kan mij hoogstens helpen te vinden wat anderen van een koper of verkoper vinden. Ik snap niet dat u dat blijkbaar niet relevant vindt.
Beste meneer Deen,

het waarderingssysteem van marktplaats zal dan inderdaad voor u positief zijn om te vinden wat u ervan vind en het ook op die manier kan uitten ook al heeft het niets met het onderwerp te maken net zoals in de verschillende topics hier op deze site.

met vriendelijke groet,

Peter

als u even verder kijkt in de topics van marktplaats en vooral die van “ervaringen met nieuwe waarderingssysteem marktplaats” begrijpt u misschien beter wat er wordt bedoeld.

Ik zie ook dat u al een aantal keer hebt gereageerd op andere die negatieve uitlatingen hebben over marktplaats en u marktplaats steeds verdedigd. Werkt u toevallig bij marktplaats? Dan begrijp ik uw reactie steeds.

Kijk dat bedoel ik, we kunnen rustig stellen dat u er bij mij nu ook niet positief op staat en dat zou ik dus op marktplaats kunnen uiten als wij in onderhandeling waren geweest. Dan doet het systeem dus waar het voor bedoeld is, je een idee geven wat voor vleesch je in de kuip hebt.

WAARDELOOS! 

Transacties die uitstekend zijn verlopen worden niet opgevolgd met een vraag vanuit Marktplaats om te beoordelen. Nog vervelender is dat er wél beoordelingen worden gevraagd en gegeven terwijl er helemaal geen transactie heeft plaatsgevonden. Deze kunnen niet worden verwijderd, en ook van commentaar worden voorzien.  

Beste meneer Deen,

als u even verder kijkt in de topics van marktplaats en vooral die van “ervaringen met nieuwe waarderingssysteem marktplaats” begrijpt u misschien beter wat er wordt bedoeld.

Ik zie ook dat u al een aantal keer hebt gereageerd op andere die negatieve uitlatingen hebben over marktplaats en u marktplaats steeds verdedigd. Werkt u toevallig bij marktplaats? Dan begrijp ik uw reactie steeds.

met vriendelijke groet,

Peter

Inderdaad een systeem dat oneerlijk kan uitpakken.

Twee tips om de schade voor jezelf enigszins te beperken:

• heb je iets verkocht en denk je dat er (onterechte) wrijving is ontstaan met de verkoper, verwijder dan je advertentie en antwoord “Niet verkocht via marktplaats”.
  • ben je een koper of bieder en gaat een discussie de verkeerde kant op kap deze dan op een nette manier af, zodat er maar weinig berichten heen en weer zijn gegaan. Eventueel kun je nog een vriend of vriendin vragen om de koper daarna een vraag te stellen die tot niets verplicht, dan raakt het marktplaats-systeem al in de war wie het product eventueel gekocht heeft.
Beste A Deen,

wat ik al aangaf is dat de beoordeling nu niet meer over het product gaat maar persoonlijk.

Dus als u iets wilt kopen maar de verkoper is het niet eens met het bedrag dat u ervoor wilt betalen, dan krijgt u een slechte beoordeling wat natuurlijk nergens op slaat en niks met de beoordeling van de koop te maken heeft want er is uiteindelijk niks verkocht.

bij andere verkoopsites wordt er pas beoordeeld nadat de deal is gedaan en het product is ontvangen. Dan pas kan men elkaar een beoordeling geven en is dat om het product.

Ik heb juist geen seconde gedacht dat die beoordeling over iets anders zou gaan dan de verkoper, persoonlijk, en mensen geven dus aan wat ze van u vinden en of ze in de toekomst weer zaken met u zouden willen doen, of niet, en dat is dus impliciet hun advies aan anderen. Dat is toch wat je van een beoordeling verwacht?
Beste A Deen,

wat ik al aangaf is dat de beoordeling nu niet meer over het product gaat maar persoonlijk.

Dus als u iets wilt kopen maar de verkoper is het niet eens met het bedrag dat u ervoor wilt betalen, dan krijgt u een slechte beoordeling wat natuurlijk nergens op slaat en niks met de beoordeling van de koop te maken heeft want er is uiteindelijk niks verkocht.

bij andere verkoopsites wordt er pas beoordeeld nadat de deal is gedaan en het product is ontvangen. Dan pas kan men elkaar een beoordeling geven en is dat om het product.
Het beoordelingssysteem is slecht omdat ik een negatieve beoordeling krijg? Die is wel erg kort door de bocht. Wellicht doet het systeem precies wat het moet doen, namelijk mensen hun ervaring laten geven en zijn ervaringen uit het verleden een indicator voor ervaringen in de toekomst.
Het beoordelingssysteem is slecht omdat ik een negatieve beoordeling krijg? Die is wel erg kort door de bocht. Wellicht doet het systeem precies wat het moet doen, namelijk mensen hun ervaring laten geven en zijn ervaringen uit het verleden een indicator voor ervaringen in de toekomst.
Reputatie 7
Badge +5
je weet dat je hier reageert op de community van de consumentenbond en niet van marktplaats? je spreekt nl marktplaats aan.
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Peter2019, ik zag dat je op het forum al het topic had gevonden waarin we ervaringen en indrukken van het 'Marktplaats Ervaringen' systeem verzamelen. Om die ervaringen op één plek te houden, ben ik zo vrij geweest jouw bericht en de reacties eronder naar dit topic te verplaatsen.

Mij viel ook op dat je je richtte aan Marktplaats in je boodschap, maar mag ik aannemen dat je vooral je indruk van hun waarderingssysteem wilde delen met andere consumenten? Dan zit je hier op de goede plek! 🙂 Als je je terugkoppeling wil delen met Marktplaats zelf, vind je hier hoe je contact met ze op kan nemen.

Ik handel al jaren regelmatig via mp en heb heel vaak te maken met leuke betrouwbare mensen.

Tot nu toe heb ik als koper 3 negatieve beoordelingen gekregen, wat inhoudelijk echt vreemd is. Een koper moet maar 1 ding doen: betalen. Waar moet je verder over beoordeeld worden?

reactie 1: ik reageerde dat een jurkje echt héél veel kleiner uitviel dan de vermelde en nog extra nagevraagde maat m. Ik werd uitgescholden voor ‘vetklep met dikke reet’ en kreeg maar 1 ster omdat ik ‘beleefder moest communiceren’ 🤷‍♀️

reactie 2: ik reageerde dat het vest heel erg gepild en afgedragen was en zeker niet “zo goed als nieuw” en gaf na een ongeïnteresseerde reactie de verkoper maar 1 ster. Zij kon dit eerst lezen waardoor ze mij als wraak ook maar 1 ster gaf 😳

Reactie 3: ik had een bod op een broek gedaan die geaccepteerd werd. Maar in de beoordeling stond: “bieden naar waarde”. Als de verkoper het niet eens is met mijn bod accepteer je het toch gewoon niet???

Reactie marktplaats, na heel lang wachten op een levend persoon in de chatbox:

“Ze staat wel in haar recht om jou een beoordeling te kunnen geven. Wij kunnen hier niet in bemiddelen. Sorry” 

en:

”Als jij de verkoper 1 ster kan geven, kan ze jou natuurlijk ook 1 ster geven. Dat is wel zo eerlijk om elkaar te kunnen beoordelen. Het is wel vervelend, maar niets aan te doen. Sorry“

Eerlijk????

Niets aan te doen???

Sorry

en dan wordt de chat beëindigd

Reageer