Hoe bevalt de nieuwe optie “Marktplaats Ervaringen”?

Toon eerste bericht

132 reacties

ik vind het een slecht systeem. Als iemand zijn zin niet krijgt, 1 ster.

Bovendien kun je afspreken met elkaar, om elkaar 5 sterren te geven na koop of verkoop, iets wat niet zou moeten kunnen.

Tip, reageer pas bij een normale vraag of normaal bod, eerder vooral niet, ivm die stomme sterren.

En soms krijg je al na 1 kort antwoord al een vraag om sterren te geven, dan staat er bv   ‘u heeft dit aan ….aangeboden’ , deel uw ervaring, maar dan heb je helemaal niets aangeboden, alleen gereageerd op een vraagje. Dus een gouden tip, reageer alleen bij serieuze bieders en verkopers. 

Marktplaats wordt steeds vervelender. 

Ik vond het wel een leuke optie totdat van iemand een onterechte 1 ster kreeg.

Ik had namelijk een afspraak gemaakt dat iemand bij mij in de avond een robotstofzuiger op zou halen, maar ze zei op het laatste moment dat ze toch besloot om een nieuwe te kopen en wenste me nog succes met de verkoop. Ondanks dat gaf ik haar toch een goede waardering omdat ze aardig leek en netjes had afgezegd.

Zonder enige aanleiding gaf ze mij dus 1 ster voor het niet nakomen van afspraken en onvriendelijkheid. Terwijl ik haar zeer respectvol te woord heb gestaan.

Nu zou het dus betekenen dat mensen niet meer zo snel bij mij iets willen kopen, omdat één iemand misbruik maakt van dit systeem.

Reputatie 1
Badge
het reviewsysteem faalt bij Marktplaats door verkeerd gebruik. ik kreeg op een gegeven moment dit bericht:

"Helaas heb ik deze ervaringen bij de verkeerde adverteerder ingevuld. Ik heb geprobeerd dit nog te veranderen of in te trekken, maar dat ging niet meer. Nogmaals sorry. Ik ben juist erg blij met de pomp."

En dan, zit je met 1 ster, na veel getouwtrek bij Marktplaats en degene verzocht om klink en klaar te laten melden bij Marktplaats dat zij de verkeerde ervaring eveneens wilt laten verwijderen, is uiteindelijk de 1 ster verwijderd. Dat gaat dan over een paar hoofden, de ene medewerker is welwillende, de andere medewerker vindt het wel prima, dus ook dan ben je afhankelijk. En in eerste instantie wordt gemeld dat de beoordeling niet verwijderd kan worden omdat dit niet fair zou zijn. Daarnaast moet je ook nog eens 14 dagen wachten voordat de onterechte ster verwijderd kan worden 😢 Ook een koper die meldt dat zij een artikel onder de gestelde prijs wilt kopen, als je daar afwijzend op reageert (netjes en vriendelijk) en de koper het uiteindelijk wel voor de gestelde prijs koopt, word je daar later op afgerekend met 1 ster. Ik vind op zn minst dat je als verkoper ook een reactie moet kunnen zetten hoe en wat, wel zo eerlijker. In ieder geval blokkeer ik deze mensen. Wil er niets meer aan verkopen. Maar goed, is dit alles normaal, ik denk dat de reviewstress toeneemt en het handelen en wandelen op de site Marktplaats eveneens geen goed beeld geeft waarvoor het in het leven is geroepen. Jammerrrr
Badge
Ik heb al na de eerste keer gebruiken van deze optie een klacht ingediend bij Marktplaats. Je kan namelijk niet alleen zien hoeveel sterren iemand heeft gekregen in het verleden, maar je kan ook zien bij welk product.

Zelf ben ik een verzamelaar en ken veel van de medeverzamelaars die per Marktplaats verkopen persoonlijk. Als ik dan dingen koop buiten het verzamelgebied, dan kunnen zij dat dus ook zien.

Ik vind dat een inbreuk op mijn privacy.

Marktplaats reageerde hierop, dat het anoniem maken geen onderdeel was van hun beleid. Wel werd mijn verzoek doorgegeven aan een achterliggende afdeling... zeiden ze.... Ik denk dat de vuilnisbak in dit geval de achterliggende afdeling was. Nooit meer iets van gehoord.

Nu heeft een tweede handelaar mij sterren gegeven. Hij kan ze ook niet meer verwijderen en over 14 dagen zal ik dus weer een ongewenste "recensie" krijgen. Weer heb ik een klacht ingediend en weer verwacht ik niets te horen. Let wel: in beide gevallen gaat het om positieve recensies die ik wil verwijderen en zelfs dat kan/mag niet.

Ik wil helemaal niet meedoen aan dat systeem. Een opt-out systeem is er helaas niet :(

Ik sluit mij volledig aan bij uw verhaal. Ben namelijk ook handelaar, deze 'nieuwe' optie schaadt mijn onderhandelingspositie ook al heb ik louter positieve feedback. Stel, ik koop in een kort tijdsbestek een Ferrari, Porsche en een BMW M5. Nadien zal ik in nieuwe onderhanderhandelingen zeer zwak staan omdat men er vanuit gaat dat mijn bankrekening een ongelimiteerd saldo heeft.

De facto wordt er - zonder dat je er naar vraagt - impliciet een profielschets van de verkoper gemaakt: in mijn opinie druist dit tegen alle regels van de AVG in! Een waardering ontvangen, niets mis mee. Maar ik pleid voor een waarderingssysteem zonder de benoeming van het gekochte en/of verkochte product. Waarvan akte!

By the way MariaJ63, heeft Marktplaats inmiddels uw profiel aangepast?

Wat een waardeloos systeem die sterren waardering.

Probeer altijd alles super af te handelen.

Zo vraagt iemand of iets nog te koop is.

Vervolgens zeg ik er komt waarschijnlijk al iemand.
Indien die niet komt dan laat ik je het weten.

Prima dank je zegt ze

Vervolgens komt de eerste wel en meld ik dat het dus verkocht is .

Wat denk je 1 STER van deze persoon. Wat een K systeem is dit zeg.

Zie hier de chat. (werkelijk ongelofelijk waarom mensen zo reageren en op deze manier zeggen die ervaringen dus helemaal NIETS)

P.S. Hoor net dat het per ongeluk is gedaan en ze kan dit dus niet meer verwijderen.

Het systeem is op deze manier echt niets waard.
Tegenwoordig kan je ook mensen reviewen die niets gekocht hebben , maar wel je even een chat mee gehad hebt

Ik blijf het grappig vinden hoe mensen blijkbaar problemen hebben met marktplaats, vinden dat alles anders zou moeten maar het dan toch wel blijven gebruiken. En dat Marktplaats daar gewoon schijt aan heeft en zijn eigen koers vaart.

Ik heb net weer wat spulletjes verkocht en dat ervaringen systeem draagt in ieder geval niets bij aan mijn grootste ergernis. Mensen die een bod doen en dan niet reageren als je het bod accepteert. Te weinig interactie om een beoordeling te mogen doen vermoed ik.
Reputatie 4
Badge +3

Bij het niet nakomen van de afspraken of bij fraude zoals hier genoemd is de verkoper of de koper flink de dupe.

Bij het niet nakomen van afspraken kun je bijvoorbeeld met een betaalsysteem zoals Paypal wat ooit bedacht was voor eBay tenminste nog je geld terugkrijgen. Waarom weer het slecht wiel opnieuw uitvinden met een band eromheen dat zo lek is als een mandje? Het moet anders en beter. Ik vermijd Marktplaats zoveel als mogelijk.

Reageer