Consumentenbond.nl

Hoe bevalt de nieuwe optie “Marktplaats Ervaringen”?

Eind september is Marktplaats gestart met "Marktplaats Ervaringen". Kopers en verkopers kunnen nu ervaringen over elkaar delen. De ervaringen zijn zichtbaar in de vorm van sterren. Het doel is het handelen op Marktplaats makkelijker en betrouwbaarder te maken.

Wat vind je van deze nieuwe mogelijkheid op Marktplaats?

73 reacties

Delen van marktplaats ervaringen = Veroordelen van kopers en verkopers

Dit beoordeling / waardering / sterren systeem is slecht en zoooo oneerlijk. Het wordt gebruikt om anderen te veroordelen. Mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en als iets niet helemaal bevalt krijg je 1 ster met onjuiste opmerkingen, zonder dat je je kunt verweren.

SCHANDALIG dat Marktplaats dit faciliteert! Als ze hier niet snel iets aan veranderen, dan raken mensen hun vertrouwen in Marktplaats helemaal kwijt. Ik breng nu liever mijn spullen naar de stort dan dat ik ze te koop zet voor een 2e ronde (voor echt heel weinig geld). Liever alles in de kliko dan ook nog narigheid voor 5 Euro

Ik begrijp ook niet dat de Consumentenbond hier geen negatief oordeel over geeft. Kijk eens bij Trustpilot. Honderden klachten over dit (ver) oordelingsysteem
https://www.trustpilot.com/review/www.marktplaats.nl?languages=nl

Marktplaats geeft informatie door aan de belastingdienst
Toets in bij Google search
Marktplaats geeft informatie door aan de belastingdienst

En je krijgt via tientallen sites te zien dat Marktplaats alles van je doorgeeft aan de belastingdienst. Telefoonnummer, e-mail adres, IP adres. Dus mensen denk niet dat de belastingdienst niet meekijkt

Marktplaats is al lang niet meer voor de particulier. Het is een slechte variant van eBay. Je ziet alleen nog maar advertenties van bedrijven. Wij particulieren staan binnen 1 dag op pagina 20 en Bol of Hema staat boven aan. Laten we een nieuwe Site starten

Je verkoop zo goed als niks meer of je moet iets van € 50,- aanbieden voor 5 euro. En dan krijg je nog reacties die vragen wat de bodemprijs is.

1* Beoordeling krijgen terwijl je het product niet aan die beoordelaar hebt verkocht

Wat gaat het verkopers of kopers aan wat ik in de tijd ervoor gekocht of verkocht heb. Ik vind dit een enorme inbreuk op onze privacy.

Marktplaats vindt dat het waarderen van kopers/verkopers zonder dat er een verkoop of aankoop heeft plaatsgevonden een goede zaak.

Ik hoop dat marktplaats zich zelf zo helemaal kapot maakt iedereen loopt weg

Ik ben er helemaal klaar mee
Reputatie 7
Badge +5
Ik sta op 5 sterren en heb nooit iets verkocht of gekocht met dat account.

Dus gezellig kletsen en vragen stellen en/of beantwoorden kan al tot 5 sterren leiden.
En dit waren geen vriendjes, maar ik kan me voorstellen dat je zomaar aan een 20 tal 5 sterren beoordelingen zou kunnen komen als je een deal maakt in je omgeving.

Dit systeem loopt helemaal mank.
@Natalie Rosien

bedankt dat u mijn topic in dit forum heeft geplaatst. Het is voor mij nog nieuw dit forum maar ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem bij marktplaats.

Ook op andere forums zie ik heel veel klachten over het marktplaats waarderingssysteem.

Hopelijk zien zij ook in dat hun waarderingssysteem nergens op slaat en dat de eerlijke mens hier geen hinder meer van ondervind.

met vriendelijke groet,

Peter
Reputatie 7
Peter2019 schreef:

"Daarentegen iedere onverlaat die zijn zin niet krijgt de macht geven om jou te beoordelen terwijl er helemaal geen spraken is van een koop/verkoop slaat echt helemaal nergens op."
Helemaal mee eens! en precies wat ik ook heb aangegeven bij marktplaats.
Ik ben blij dat er gelukkig een hoop mensen zijn die het wel snappen zoals u!

En toch denk ik dat dit systeem ook een duidelijke voorspellende waarde heeft. Ik heb mezelf even opgezocht en ik sta nu terecht op 4 sterren. Je kunt niet denken in termen van de beoordeling die je jezelf zou geven, je zult je moeten verplaatsen in je publiek en wat die werkelijk vindt. Nederlanders zijn notoire horken en dat zou in de praktijk dus ook wel eens kunnen blijken hoewel tegelijkertijd iedereen natuurlijk van zichzelf vindt dat hij 5 sterren verdient.
"Daarentegen iedere onverlaat die zijn zin niet krijgt de macht geven om jou te beoordelen terwijl er helemaal geen spraken is van een koop/verkoop slaat echt helemaal nergens op."

Helemaal mee eens! en precies wat ik ook heb aangegeven bij marktplaats.
Ik ben blij dat er gelukkig een hoop mensen zijn die het wel snappen zoals u!

Met vriendelijke groet,

peter
Ik denk dat het heeeeel veel te wensen over laat. Zoals anderen ook al reeds hebben vermeld. Ik heb er zelf ook ervaring mee.

Ik bied iets aan tegen een zeer schappelijke prijs. Vervolgens komt een Dagobert Duck aan die onrealistisch laag biedt. Ik ga uiteraard niet akkoord maar blijf zoals altijd uiterst beleefd. Na nog paar super lage boden krijg ik allerlei verwensingen naar mijn hoofd geslingerd waar ik niet eens op ben ingegaan en vervolgens een 1 ster review. Lekker dan.....

Aangezien ik net ben begonnen haalt dat meteen mijn gemiddelde keihard naar beneden. Geheel onterecht.

Echt onacceptabel systeem.

Wat wel zou werken is een systeem waar mensen beiden op een knop moeten drukken waarmee wordt bevestigd dat er een overeenkomst is bereikt. Daarna zouden mensen pas mogen reviewen. Daarentegen iedere onverlaat die zijn zin niet krijgt de macht geven om jou te beoordelen terwijl er helemaal geen spraken is van een koop/verkoop slaat echt helemaal nergens op.

Hoogachtend en met vriendelijke groet,
Lucky.
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Peter2019, ik zag dat je op het forum al het topic had gevonden waarin we ervaringen en indrukken van het 'Marktplaats Ervaringen' systeem verzamelen. Om die ervaringen op één plek te houden, ben ik zo vrij geweest jouw bericht en de reacties eronder naar dit topic te verplaatsen.
Mij viel ook op dat je je richtte aan Marktplaats in je boodschap, maar mag ik aannemen dat je vooral je indruk van hun waarderingssysteem wilde delen met andere consumenten? Dan zit je hier op de goede plek! 🙂 Als je je terugkoppeling wil delen met Marktplaats zelf, vind je hier hoe je contact met ze op kan nemen.
Reputatie 7
Peter2019 schreef:

het waarderingssysteem van marktplaats zal dan inderdaad voor u positief zijn om te vinden wat u ervan vind en het ook op die manier kan uitten ook al heeft het niets met het onderwerp te maken

Het systeem hoeft mij niet te helpen om te vinden wat ik ervan vind, dat weet ik zelf wel. Het kan mij hoogstens helpen te vinden wat anderen van een koper of verkoper vinden. Ik snap niet dat u dat blijkbaar niet relevant vindt.
Beste meneer Deen,

het waarderingssysteem van marktplaats zal dan inderdaad voor u positief zijn om te vinden wat u ervan vind en het ook op die manier kan uitten ook al heeft het niets met het onderwerp te maken net zoals in de verschillende topics hier op deze site.

met vriendelijke groet,

Peter
Reputatie 7
Peter2019 schreef:

als u even verder kijkt in de topics van marktplaats en vooral die van “ervaringen met nieuwe waarderingssysteem marktplaats” begrijpt u misschien beter wat er wordt bedoeld.

Ik zie ook dat u al een aantal keer hebt gereageerd op andere die negatieve uitlatingen hebben over marktplaats en u marktplaats steeds verdedigd. Werkt u toevallig bij marktplaats? Dan begrijp ik uw reactie steeds.

Kijk dat bedoel ik, we kunnen rustig stellen dat u er bij mij nu ook niet positief op staat en dat zou ik dus op marktplaats kunnen uiten als wij in onderhandeling waren geweest. Dan doet het systeem dus waar het voor bedoeld is, je een idee geven wat voor vleesch je in de kuip hebt.
Beste meneer Deen,

als u even verder kijkt in de topics van marktplaats en vooral die van “ervaringen met nieuwe waarderingssysteem marktplaats” begrijpt u misschien beter wat er wordt bedoeld.

Ik zie ook dat u al een aantal keer hebt gereageerd op andere die negatieve uitlatingen hebben over marktplaats en u marktplaats steeds verdedigd. Werkt u toevallig bij marktplaats? Dan begrijp ik uw reactie steeds.

met vriendelijke groet,

Peter
Reputatie 7
Peter2019 schreef:

Beste A Deen,

wat ik al aangaf is dat de beoordeling nu niet meer over het product gaat maar persoonlijk.

Dus als u iets wilt kopen maar de verkoper is het niet eens met het bedrag dat u ervoor wilt betalen, dan krijgt u een slechte beoordeling wat natuurlijk nergens op slaat en niks met de beoordeling van de koop te maken heeft want er is uiteindelijk niks verkocht.

bij andere verkoopsites wordt er pas beoordeeld nadat de deal is gedaan en het product is ontvangen. Dan pas kan men elkaar een beoordeling geven en is dat om het product.

Ik heb juist geen seconde gedacht dat die beoordeling over iets anders zou gaan dan de verkoper, persoonlijk, en mensen geven dus aan wat ze van u vinden en of ze in de toekomst weer zaken met u zouden willen doen, of niet, en dat is dus impliciet hun advies aan anderen. Dat is toch wat je van een beoordeling verwacht?
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb iets gekocht via Marktplaats, maar het waren 2 berichten over en weer.
Alles perfect verlopen, maar geen mogelijkheid om een beoordeling te geven.

Met anderen wel meer contact en niet gekocht, maar wel een mogelijkheid om een beoordeling te geven.

Dit systeem loopt helemaal mank.
Beste A Deen,

wat ik al aangaf is dat de beoordeling nu niet meer over het product gaat maar persoonlijk.

Dus als u iets wilt kopen maar de verkoper is het niet eens met het bedrag dat u ervoor wilt betalen, dan krijgt u een slechte beoordeling wat natuurlijk nergens op slaat en niks met de beoordeling van de koop te maken heeft want er is uiteindelijk niks verkocht.

bij andere verkoopsites wordt er pas beoordeeld nadat de deal is gedaan en het product is ontvangen. Dan pas kan men elkaar een beoordeling geven en is dat om het product.
A. Deen schreef:

Het beoordelingssysteem is slecht omdat ik een negatieve beoordeling krijg? Die is wel erg kort door de bocht. Wellicht doet het systeem precies wat het moet doen, namelijk mensen hun ervaring laten geven en zijn ervaringen uit het verleden een indicator voor ervaringen in de toekomst.

Reputatie 7
Het beoordelingssysteem is slecht omdat ik een negatieve beoordeling krijg? Die is wel erg kort door de bocht. Wellicht doet het systeem precies wat het moet doen, namelijk mensen hun ervaring laten geven en zijn ervaringen uit het verleden een indicator voor ervaringen in de toekomst.
Reputatie 5
Badge +4
je weet dat je hier reageert op de community van de consumentenbond en niet van marktplaats? je spreekt nl marktplaats aan.
Beste Marktplaats,

Zoals je kan zien ben ik blijkbaar niet de enige die zich zeer negatief uit over jullie waarderingssysteem.

Ook ik ben de dupe van dit zeer onbetrouwbare en totaal niet logische systeem.

Terwijl ik niets heb gekocht en vriendelijk ben gebleven tijdens het gesprek tussen koper (ik) en verkoper, kreeg ik toch een zeer slechte beoordeling omdat meneer het er niet mee eens was wat ik ervoor wilde betalen! Dit heb ik ook bij jullie klantenservice gemeld en laten zien (inclusief het gesprek) maar dit wordt helaas door jullie weggewuifd met "we zitten in de beginfase van dit nieuwe systeem" en "Beste Peter wij kunnen helaas niet zien of een koop is gedaan en dat er dan daarna een recensie kan worden geplaatst, dus doen wij dit op deze manier"

Dit is mij nu voor de 2e keer overkomen terwijl er geen deal is gesloten! Door dit waarderingssysteem gaat het straks niet meer om de producten maar wordt het een persoonlijke kwestie.

Ik verkoop ook regelmatig producten via jullie site en krijg gelukkig zeer goede waarderingen maar het is toch belachelijk dat we nu op elke woord moeten letten wat wij zeggen tegen de ander en ook het juiste bedrag moeten bieden anders wordt deze misschien boos en krijg je een slechte recensie ondanks dat je niks hebt verkocht of gekocht.

Het slaat echt werkelijk nergens op. Wie heeft dit bedacht?

Ik zou zeggen, terug naar de schoolbanken Marktplaats en bedenk een fatsoenlijke en eerlijke waarderingssysteem of begin er niet aan als jullie dat niet kunnen bedenken.

Met vriendelijke groet,

peter
Reputatie 7
@Bert Ik zeg niet dat ze geen service kunnen leveren waar je wel voor moet betalen maar nergens meldt iemand dat hij ervoor betaald heeft. Als je betaalt heb je recht van spreken. Kijken hoeveel mensen in die categorie vallen.
Reputatie 7
Badge +5
@A. Deen Betaalde advertenties, advertenties omhoogplaatsen, langer dan een bepaalde periode een advertentie plaatsen, daar moet allemaal voor betaald worden.

Er is niemand die iets helemaal alleen maar gratis kan doen met werknemers in dienst.
Veertien jaar geleden werd het Nederlandse bedrijf voor 225 miljoen euro verkocht aan de Amerikanen en dat moet terugverdient worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Marktplaats.nl

Marktplaats.nl werd pas winstgevend nadat men 6 euro moest gaan betalen voor een advertentie met een productwaarde van 200 euro en hoger of het aanbieden van diensten. Inmiddels dient men in rubrieken als Auto's, Vakantie, Watersport, Woningen, Diensten en Zakelijke goederen (30% van het totaal aantal rubrieken) 9 of 25 euro te betalen om te adverteren; de 200 eurogrens is vervallen. Bovendien is er voor sommige betaalde rubrieken (zoals Auto's) een automatische verlenging van toepassing, die stopt na het verwijderen van de advertentie door de adverteerder. Door deze laatste wijziging kunnen de advertentiekosten -en derhalve inkomsten voor Marktplaats- flink oplopen.

Kosten bij Ebay: https://www.ebay.nl/pages/help/sell/fees.html

Ebay 2018: De winst kwam in de verslagperiode uit op 670 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder nog 618 miljoen dollar. De opbrengsten van eBay dikten met 6 procent aan tot bijna 2,9 miljard dollar. Over heel het jaar bedroeg het resultaat 2,3 miljard dollar en de omzet ruim 10,7 miljard dollar.
Reputatie 7
Bert schreef:

Het gaat Ebay/Marktplaats blijkbaar uitsluitend om geld verdienen, verder blijken klanten lastige wezens en zeker als ze vragen gaan stellen of de werkwijze ter discussie stellen, dat moet de kop ingedrukt worden.
De arrogantie van de macht? Meestal is dit de voorbode van de ondergang.

Hoe kun je stellen dat een bedrijf dat een gratis dienst aanbied dit doet "om alleen geld te verdienen"?
Reputatie 7
Badge +5
Het gaat Ebay/Marktplaats blijkbaar uitsluitend om geld verdienen, verder blijken klanten lastige wezens en zeker als ze vragen gaan stellen of de werkwijze ter discussie stellen, dat moet de kop ingedrukt worden.
De arrogantie van de macht? Meestal is dit de voorbode van de ondergang.
Badge
Inmiddels weer op een andere manier dit 'beoordelingssysteem' leren kennen.
Een verkoper uit Breda bood een aardige stereotoren aan en had wel 5 sterren. Nadat ik een akkoord had gekregen en daarop had aangeboden nog dezelfde dag langs te komen cq zelfs overeengekomen was dat een dag later beter uitkwam werd het erg stil. Lang verhaal kort, privétoestand, verkoper komt er niet meer aan toe hij trekt zich terug, al zijn advertenties van marktplaats.

Een week later staat dezelfde stereo weer vrolijk op marktplaats voor bijna de dubbele vraagprijs. Toen ik de verkoper aan zijn eerdere afspraak herinnerde, juridisch is een akkoord met mijn bod een bindende overeenkomst, kreeg ik een kat na want sterfgeval enzovoorts. Maar vooral de negatieve recensie die ik inmiddels had geplaatst zat hem dwars. Wonder boven wonder zijn er tijdens het rouwen ineens 2 keer een bijzonder positieve beoordeling geplaatst bij iemand die een paar dagen daarvoor al zijn advertenties van marktplaats had gehaald. Mijn negatieve reactie zakte zo weer mooi naar beneden en de verkoper had weer de volle 5 sterren. Bewijzen kan ik natuurlijk niks maar dit gecombineerd met het kinderlijke gemak om extra accountjes aan te maken (er wordt nergens op gecontroleerd door marktplaats, en dan geef je gewoon een fake adres door om geen argwaan te wekken) maakt dat ik het systeem definitief tot onbruikbare rommel reken. Malverserende verkopers worden er op geen enkele wijze serieus door gehinderd.

'Ga dan niet op markplaats' vind ik nou niet echt een behulpzaam advies, marktplaats is een zeer agressieve speler die met de diepe zakken van moeder Ebay alle concurrentie uit de markt heeft gedrukt. Als er fatsoenlijke alternatieven waren dan had ik die natuurlijk al lang gebruikt, al was het maar om die totaal onverschillige serviceafdeling van ze voorgoed kwijt te zijn. Bij mijn klacht over dit voorval wist de marktplaats medewerker zelfs te opperen dat het helemaal niet zo zeker was dat er weer dezelfde stereo werd aangeboden terwijl de foto's en advertentietekst letterlijk overeenkwamen.
Badge
Priscilla Blok schreef:

@anoukvv Bedankt voor het delen van je ervaring met het systeem. Kan me gezien jouw verhaal heel goed voorstellen dat je niet te spreken bent over het systeem. Vind dit ook - even los van het handelen van deze Mike - heel vreemd hoe dat werkt!

Precies.

Waar het bij mij wringt, is dat ik een groot vermoeden heb dat die Mike wél eerst mijn review heeft gezien, en daarna als wraak ook 1 ster aan mij heeft gegeven.

We hebben 5 dagen geen contact gehad (hij had niet gereageerd op de vraag of hij de jurk wilde ophalen of dat ik 'm kon verzenden). Ik geef een review en ''ineens'' hij ook. Binnen een kwartier.

Voelt niet ok dit.

En ik kan me ook helemaal vinden in het bericht van @Linda_71
@anoukvv Bedankt voor het delen van je ervaring met het systeem. Kan me gezien jouw verhaal heel goed voorstellen dat je niet te spreken bent over het systeem. Vind dit ook - even los van het handelen van deze Mike - heel vreemd hoe dat werkt!

Reageer