Consumentenbond.nl

Hoe Google (afbeeldingen) verwijderen?

Ik weet niet of deze vraag hier hoort maar ik stel de vraag toch. Kan ik alleen mijn Google afbeeldingen verwijderen van Google? Of kan dat iemand anders ook doen? Ik weet dat Google heel moeilijk doet daarover en dat je foto niet zomaar verwijderd word.

11 reacties

Badge +2
Het simpele antwoord is: nee. Kan niet.

Het ingewikkelder antwoord is: ja, mits. Met een advocaat, een rechtszaak of als je beroemd bent (Beau v Erven Dorens die zijn foto van streetview liet halen).
Reputatie 3
Badge +4
Beste Nata82,

Het is me niet helemaal duidelijk of je een foto in Google Photo's bedoelt, of een foto van jou die in de Google zoekmachine zichtbaar wordt. Als het laatste het geval is, dan zou je gebruik kunnen maken van het formulier dat voor Europese burgers gemaakt is om het "recht op vergeten" te waarborgen. Succes!
De vraag is: kan ik alleen via Google mijn eigen foto wissen via afbeeldingen? Of kan dat ook iemand anders doen?
Hallo Nata82,

Het zou helpen als u eerst eens duidelijk maakt wat het probleem precies is.
Google is primair een index dus logischerwijs verdwijnt uw foto uit Google als de ook bron verdwijnt. Een foto met uw naam op de site van uw vereniging leidt dus tot een vermelding in Google en verwijderen uit Google is dan zo simpel als de foto weghalen van de site waarna Google in principe volgt. Staat u met naam en foto in de krant dan zijn er nog steeds mogelijkheden maar wordt het wel een stuk moeilijker.
Ik noemde gewoon bijv over mijzelf maar gaat over mijn vermiste vader. Ik zie zijn foto niet meer in Google afbeeldingen. Hij is 28 jaar vermist. Zijn fam in Bosnie weten ook niet waar hij is. Dus mijn vraag is: zou mijn vader zijn foto van Google afbeeldingen hebben kunnen verwijderd? Of iemand anders? Ik weet dat Google niet makkelijk is. En dat je foto niet zo van Google verdwijnt helaas.
Hallo Nata82,

Wat Google zelf zegt is dat foto's die bij Google Afbeeldingen worden gevonden vrijwel altijd afkomstig zijn van andere websites en dat zij daarom niet primair verantwoordelijk zijn. Heeft u een idee of de foto die u eerder zag afkomstig was van een website die u wellicht kent?
Die website die ik ken via die foto heeft niet gedaan(heb mee gemaild). Ik denk dat iemand de foto heeft verwijderd of mijn vader heeft zelf gedaan. Ik weet niet wat er is gebeurd tussen 1990 en 1995 bij zijn fam in Bosnie(fam werkt helaas niet mee). Dus kan van alles zijn.
Hallo Nata82,

Als de website u laat weten dat zij de foto niet verwijderd hebben, heeft u hun dan ook gevraagd of iemand buiten hen om een foto kan weg halen? Normaliter gaat dat toch niet zomaar?

Misschien hebben zij wel een verzoek van uw vader ontvangen en willen zij daar iets over zeggen.

Trouwens, als de foto van de betreffende website verdwenen is, kan Google er ook niets meer mee doen, denk ik.
ik weet dat Google moeilijk doet om foto van jezelf te verwijderen. Ik had van mijzelf ook twee pics en deden niet easy erover,duurde even. Google bepaalt helaas of die foto word verwijderd.
Hallo Nata82,

De foto's komen toch niet van Google zelf? Zij zeggen dat, als je een foto verwijderd wil hebben, dat je moet proberen hem weg te krijgen van de oorspronkelijke website. Klinkt logisch, toch?

Reageer